Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

1170 - 2020: Sfântul Dominic și "câinii Domnului" prin Moldova, timp de 555 de ani

După ce zilele trecute am scris și publicat câteva articole despre Ordinul Franciscanilor și Ordinul Iezuiților, astăzi, când Biserica Catolică îl comemorează pe sfântul Dominic de Guzman, îmi propun să transmit câteva date istorice despre acest preot sfânt, ordinul pe care l-a întemeiat în anul 1214 și activitatea primilor săi ucenici care au ajuns pe teritoriul actual al Diecezei de Iași. În urmă cu 10 ani, Papa Benedict al XVI-lea spunea: "Sfântul Dominic a fost un om al rugăciunii. Îndrăgostit de Dumnezeu, nu a avut altă aspirație decât mântuirea sufletelor, în special ale celor căzute în mrejele ereziilor din timpul său. Fiind un imitator al lui Cristos, a întrupat în mod radical cele trei sfaturi evanghelice, unind cu proclamarea Cuvântului o mărturie a unei vieți sărace; sub călăuzirea Duhului Sfânt, a înaintat pe calea desăvârșirii creștine. În orice moment, rugăciunea a fost forța care a reînnoit și a făcut tot mai rodnice operele sale apostolice".

Așa a și fost. Dominic sau Domingo s-a născut cel mai probabil în anul 1170, deși unii biografi plasează și alt an, în Caleruega, regatul Castiliei. Localitatea aparținea de Dieceza de Osma, din Provincia de Burgos. Părinții săi se numeau Felix Guzman și Ioana de Aza. Până la vârsta de 14 ani, Dominic a studiat cu un preot învățat, care îi era unchi, apoi a urmat cursuri în celebrele școli din Palencia, unde a studiat și patru ani de teologie. Fiind student, în timpul foametei din regiune, a fondat o casă de primire pentru cei săraci și, cu acea ocazie, și-a vândut până și cărțile.

După ce a terminat studiile, Dominic a intrat în rândul canonicilor regulari ai Capitlului Catedralei din Osma, unde a ajuns rapid secundul superiorului. Când superiorul său, Diego d'Azebes, episcop de Osma, a fost ales de regele din Castilia pentru o misiune delicată, Dominic a trebuit să-l însoțească; astfel a avut posibilitatea de a traversa de două ori Europa. Părăsind țara sa, caracterizată de o credință catolică foarte intensă, Dominic și-a dat seama de două mari pericole pe care Biserica le întâlnea în Europa. În Turingia, a putut vedea cu ochii săi distrugerile făcute de trupele auxiliare ale cumanilor, care se aflau la ordinele lui Ottocar al Boemiei; în Linguadoca, în Franța meridională, populația părăsea credința părinților pentru a o urma pe acea a albigenzilor și valdezilor. Și toate acestea se întâmplau deoarece catolicii, înainte de toate oamenii Bisericii și principii, nu trăiau conform Evangheliei. În timpul celei de-a doua călătorii, la întoarcere, în timp ce cei doi trimiși ai regelui o duceau cu ei pe viitoarea regină, aceasta s-a îmbolnăvit și a murit. Cei doi oameni sfinți au văzut în aceasta un semn al lui Dumnezeu care le cerea să-și schimbe planurile. Au trimis la Castilia suita regală și ei s-au îndreptat spre Roma pentru a cere Papei autorizația de a merge să predice Evanghelia cumanilor.

Papa Inocențiu al III-lea, preocupat peste măsură de situația din Linguadoca, i-a invitat pe aceștia să renunțe la proiectul lor și să-și desfășoare ministerul în această regiune, avându-i alături pe legații pontificali. Ei au acceptat, dar misiunea lor nu se arăta a fi deloc ușoară. Legații pontificali erau cistercini, animați de bune intenții, dar luați în râs de populație: "Iată-i pe cai pe miniștrii unui Dumnezeu care mergea pe jos!" Descurajați de insucces, predicatorii pontificali erau pe punctul de a abandona misiunea. Clericii Diego și Dominic au înțeles cauza acestui insucces și exigențele juste care-i determinau pe oameni să se apropie de propunerile albigenzilor și valdezilor. Între oameni se răspândise nevoia sinceră de a reveni la o viață evanghelică mai autentică, pe care n-o mai aflau în structurile Bisericii, unde clerul înalt era în căutarea bogățiilor și clerul de jos era atât de puțin instruit încât nu era capabil nici măcar să învețe adevărurile cele mai elementare ale credinței creștine.

Episcopul Diego și preotul Dominic, autorizați și ei de Papa Inocențiu al III-lea, au instaurat un alt stil de predicare. Nu ieșeau în față cu titlurile lor și nu aveau nevoie de cai pentru a se deplasa dintr-un loc într-altul. Apoi, ei nu se înconjurau de un grup de persoane care să-i servească, ci, dimpotrivă, călătoreau pe jos, singuri, și trăiau din pomană; predicau Evanghelia în cuvintele simple ale poporului, dar, înainte de toate, puneau în practică ceea ce învățau altora, invitându-i pe toți la convertire. Ei nu se puneau în afara Bisericii și îi recunoșteau în episcopi și în papa pe succesorii legitimi ai apostolilor, cărora le prestau deplină ascultare, și, de asemenea, cereau convertirea lor la o viață mai conformă cu fericirile propuse de Cristos. Chiar și legații pontificali, cistercinii, când au văzut că Diego urma exemplul lui Dominic, lăsând deoparte onorurile care, de obicei, erau rezervate episcopilor, s-au unit cu cei doi castilieni, în timp ce Papa Inocențiu al III-lea le-a dat nu numai aprobarea, dar îi și autoriza să primească în grupul lor alți preoți care ar fi voit să li se alăture în sfânta predicare. Cuvântul lor a fost primit cu recunoștință și pe unde treceau ei se reaprindea speranța și se restabilea pacea. Cei care fuseseră atrași în plasa albigenzilor, datorită dorinței unei vieți creștine mai bune, acum puteau să-și satisfacă exigențele fără să o rupă cu tradiția.

De asemenea, unele femei, atât din rândul poporului umil, cât și din rangul celor nobili, au voit să se dăruiască unei vieți mai perfecte și să se pună în serviciul sfintei predicări, asemenea femeilor pioase din Evanghelie. Dominic a luat act de această dorință a lor și a fondat o mănăstire la Prouille, unde ele s-au putut dedica rugăciunii și-i primeau pe misionarii care aveau nevoie de îngrijire sau de odihnă. Aceasta era prima sămânță a ordinului și începea cu ramura feminină. Noul stil de predicare aducea atâtea roade și, în primăvara lui 1207, 11 abați cistercini, cu câțiva dintre călugării lor, i s-au alăturat lui Dominic. Dar tocmai în acest moment fericit, episcopul Diego a plecat în Spania în căutare de ajutor și a murit în dieceza sa, în luna decembrie a aceluiași an.

Crescând rivalitățile politice între diferiții principi din regiune, împărțiți în două facțiuni mai mult din interese materiale decât din motive religioase. Și, profitând de uciderea legatului pontifical de către un grup de albigenzi, au declanșat războiul: așa a început cruciada împotriva albigenzilor. Erau primele luni ale anului 1208. Preotul Dominic nu a voit să ia parte la cruciadă și, neputând să facă altceva, s-a retras în conventul din Prouille, dedicându-se formării surorilor și predicării prin împrejurimile mănăstirii. Pentru el a fost o perioadă de reflecție și de rugăciune, în timpul căreia s-a maturizat și ideea fondării unui ordin religios masculin.

În anul 1241, când războiul a încetat, preotul Dominic s-a îndreptat spre Toulouse, unde l-a întâlnit pe Petru Seila. Acesta i-a dăruit două case și, împreună cu alți preoți, a făcut voturi înaintea lui Dominic. Lua ființă astfel primul grup al Părinților Predicatori. Preotul Dominic le-a dat o primă regulă care nu numai că îi angaja să trăiască asemenea apostolilor, în sărăcie, dar și să se pregătească cu competență pentru ministerul predicării. Dacă apostolii au fost la școala continuă a Învățătorului, ei trebuiau să urmeze școala Bisericii și, pentru aceasta, frecventau lecțiile de teologie oferite de Alexandru Stavensby, la Toulouse. Episcopul de aici, foarte bucuros de această operă, nu numai că le-a dat fraților o biserică, dar l-a luat pe preotul Dominic la Roma, cu ocazia Conciliului al IV-lea din Lateran (1215), și l-a prezentat Papei Inocențiu al III-lea ca să aprobe noul ordin religios, oferindu-i astfel posibilitatea de a se răspândi în toată Biserica. Discutând acest subiect, membrii conciliului, în fața proliferării numeroaselor grupuri monahale, dintre care unele lipsite de orice disciplină, au formulat principiul că nu se mai putea constitui nici un nou ordin și că cine dorea să intre în viața călugărească trebuia să urmeze o regulă deja aprobată. Franciscanii au fost norocoși, deoarece Papa aprobase dinainte, chiar dacă numai oral, prima lor regulă. Preotul Dominic s-a aflat însă în fața unei uși închise. Episcopul l-a prezentat din nou Papei Inocențiu al III-lea, care și-a dat seama de valoarea noii sale carisme, dar, pentru că nu voia să se opună voinței părinților conciliari, i-a sugerat lui Dominic să accepte provizoriu o regulă deja existentă. Așa a fost adoptată Regula sfântului Augustin, fără însă să renunțe la finalitatea apostolică tipică inspirației dominicane.

Pentru preotul Dominic au început o serie de contacte cu Curia Romană și, cu o abilitate demnă de un diplomat înflăcărat, a știut să ducă înainte opera sa, fără să se pună în contrast cu structurile Bisericii, ba chiar papii l-au favorizat în toate felurile, dându-i, la Roma, biserica "Sfântul Sixt" și, apoi, biserica "Sfânta Sabina", recomandând tuturor episcopilor să-i primească în diecezele lor pe părinții predicatori. Pe când mai era încă la Roma, în bazilica "Sfântul Petru", preotul Dominic a simțit inspirația, se spune că i-au apărut apostolii Petru și Paul, de a-i trimite pe frații săi în toată lumea.

La început, a trimis un grup de șapte la Paris, pentru a aprofunda studiul teologiei și pentru a câștiga noi recruți pentru ordin printre maeștri și elevi; un alt grup a mers în Spania și un al treilea la Bologna, unde va lua ființă primul studiu dominican. În acești ani, vor intra în ordin personalități celebre ca Giordano din Saxonia, care va fi și succesorul său, și Reginaldo din Orléans, celebru profesor de drept. În anul 1219, vizitând Parisul, preotul Dominic a găsit aici o comunitate de circa 30 de frați. Regula sfântului Augustin le era încă utilă pentru partea spirituală, dar de acum înainte, o dată cu răspândirea tot mai rapidă a ordinului în lume, era necesară găsirea unui mod organic pentru a-l guverna. Preotul Dominic a compus constituțiile, în care, sub acoperirea regulii sfântului Augustin, va salva specificul carismei sale. Noul ordin, de fapt, avea scopul de a vesti Evanghelia "la toate popoarele" după modelul apostolilor. Pentru aceasta, fiii săi trebuiau să trăiască în sărăcie, în castitate și în ascultare, pentru a fi instrumente adaptate predicării; se adunau în comunitate, unde trăiau fraternitatea în unitate, dedicându-se contemplării și studiului, pentru a pleca apoi în misiune; aveau un superior în propriul convent, dar făceau voturile în fața generalului ordinului, care putea să dispună de fiecare dintre ei pentru a-l trimite unde o impuneau nevoile. Preotul Dominic a reușit să aducă ordinului respectabilitate în raport cu cele tradiționale și, mai ales, a reușit să adune între ei oameni care uneau în viața lor sfințenia și cultura.

Pentru a avea cale liberă pentru această misiune, preotul Dominic s-a dus din nou la Roma și a obținut, de la Papa Honoriu al III-lea, recunoașterea caracterului universal al Ordinului Predicatorilor. Era ziua de 11 februarie 1218. Părintele Dominic putea să-și trimită fiii în aproape toate țările Europei, chiar și în acele locuri unde până atunci se aflau popoare păgâne, cum erau unele regiuni nordice. În timpul șederii sale la Roma, preotul Dominic, în urma recomandărilor Papei, și-a asumat grija față de numeroasele călugărițe din oraș, a căror viață avea nevoie de reformă.

La 17 mai 1220, s-a dus la Bologna pentru primul capitlu general al ordinului său, unde s-a stabilit că frații predicatori renunțau nu numai la bunurile lor, ci și la rentele fixe, pentru a trăi numai din pomeni. După capitlu, Dominic a acceptat să predice misiuni în Italia de Nord, zone deosebit de dificile din cauza răspândirii catarismului, dar și a luptelor interne dintre orașe și dintre diferitele familii nobile. Cu această ocazie, a fondat convente, devenite apoi celebre, la Brescia, Piacenza, Parma și Faenza, asigurând reînflorirea credinței în această regiune.

În decembrie 1220, preotul Dominic s-a întors la Roma pentru a pune la punct ultimele lucruri la Curia Romană și pentru a duce la sfârșit reforma privind viața călugărițelor. În cele din urmă, a adunat în Mănăstirea "Sfântul Sixt" surorile care doreau să trăiască o viață monahală serioasă și a chemat la Roma, de la Prouille, opt călugărițe bine formate, care au fost exemplu pentru colegele surori de la Roma.

După ce s-a dus să predice din nou în Italia de Nord și în Marche, epuizat din cauza muncii, s-a retras la Bologna, unde, la 6 august 1221, a plecat la cer. Fraților care îl înconjurau cu tristețe, le-a adresat aceste ultime cuvinte: "Nu plângeți, vă voi fi mai util de acum înainte și voi aduce mai multe roade pentru voi, după moarte, decât am făcut-o în viață". Pentru înmormântare nu avea o haină nouă și frații l-au îmbrăcat cu aceea a fratelui Moneta.

Credincioșilor care alergau în număr foarte mare la mormântul său, împodobindu-l și aducând ex voto-uri pentru harurile primite, frații li se opuneau cu hotărâre, temându-se ca nu cumva să fie lezată sărăcia și simplitatea ce îi fuseseră atât de dragi fondatorului. Mai mult, cu ocazia restaurării bisericii lor, au lăsat afară mormântul lui Dominic, expus intemperiilor. Papa Grigore al IX-lea, după ce s-a plâns de această atitudine, a cerut respect și o grijă foarte mare față de relicvele fondatorului și, în 1234, l-a înscris în cartea sfinților.

După moartea sfântului Dominic, Ordinul Dominican sau Ordinul Predicatorilor s-a extins rapid în toată Europa. Au fost denumiți "Călugării din Frăția Neagră" sau "Câinii Domnului". Frații dominicani s-au angajat încă de la început să predice Evangheliile și să combată toate ereziile. Ordinul s-a făcut remarcat prin tradiția sa scolastică, din rândurile sale remarcându-se numeroși teologi și gânditori influenți, precum Dominic fondatorul, Toma de Aquino, Albert Magnus, Caterina de Siena, Girolamo Savonarola și alții.

Pentru a combate ereziile, dominicanii au introdus școlarizarea și educația sistematică în rândul ordinelor călugărești mai vechi, precum Ordinul Benedictin. Sfântul Dominic și-a dorit un ordin călugăresc ai cărui membri să cutreiere satele și orașele pentru a ține predici și prelegeri oamenilor de toate facturile sociale, pentru ca aceștia să-și însușească fără nicio abatere dogma și învățăturile oficiale ale Bisericii Catolice. Astfel, Ordinul Dominicanilor avea să se remarce drept "brațul învățat" pe care Biserica îl trimitea să lupte cu ereziile, superstițiile și toate ideile străine de dogme.

Încă din primul secol al existenței sale, Ordinul Dominican a întemeiat mănăstiri pe teritoriul actual al României, în Transilvania și Moldova. Una din cele mai vechi mănăstiri dominicane din Transilvania este actuala biserică franciscană din Cluj. Mănăstiri dominicane au mai existat la Bistrița, Brașov, Odorheiu Secuiesc, Oradea, Sebeș, Sibiu, Sighișoara și Teiuș.

În continuare vom aborda câteva chestiuni legate de prezența "câinilor Domnului" în Moldova. Am notat deja că preotul Dominic aflase de cumanii care "se plimbau" pe întinderea est-europeană. În râvna lui apostolică era decis să meargă împreună cu alți frați ai ordinului recent înființat la acest popor. La primul capitlu, care s-a ținut la Bologna, în sărbătoarea de Rusalii a anului 1227, preotul Dominic a făcut cunoscută plenului dorința sa cea mare de a se retrage de la conducerea ordinului pentru a se putea dedica muncii misionare printre cumani. A fost rugat insistent să renunțe la acest plan. De altfel, și sănătatea sa era din ce în ce mai șubredă. Ceea ce nu a putut face Dominic personal, au făcut frații predicatori din provincia nou-înființată, la 30 mai 1221, cea din Ungaria. Prima mănăstire de aici, înființată de Paul Hungarus, în localitatea Alba Regală, l-a avut ca al doilea stareț pe călugărul Teodoric.

Analele Ordinului Dominican și mai multe scrisori papale din epocă relatează despre trei misiuni dominicane între anii 1222 și 1227, întreprinse pentru încreștinarea cumanilor. Prima a fost un eșec. Copleșiți de suferințe și istoviți de mizerie, călugării dominicani au fost alungați de către păgâni și siliți a se întoarce acasă fără niciun rezultat. Barbarii s-au purtat cu o cruzime de necrezut față de ei și, nelăsându-i să se oprească între hotarele lor, dominicanii s-au întors de unde plecaseră, fără succes. Misionarii nu s-au descurajat, ci s-au dus din nou la cumani, aprinși de Duhul Sfânt și împinși de zelul pentru mântuirea sufletelor. Deși au avut și acum multe de îndurat, doi frați, Albert și Dominic, fiind chiar uciși, după câțiva ani s-au putut bucura de încreștinarea a doi prinți și a unui mare număr de bărbați și femei. Numele principilor cunoscute din documentele timpului sunt Bortz Membrok "dux nobilior" și fiul său Burch. Pentru botezul celor care au acceptat credința creștină, călugării au apelat, conform orânduirii bisericești, la arhiepiscopul primat al Ungariei, Robert. O delegație a cumanilor, alcătuită din 12 aleși, în frunte cu Burch și mai mulți frați dominicani, s-a întâlnit cu arhiepiscopul Robert, care era în drum spre Țara Sfântă, și i-au spus: "Botează-mă, stăpâne, împreună cu acești 12 bărbați; tatăl meu va veni și el peste munți (în Transilvania), la locul pe care îl vei hotărî, cu 2.000 de bărbați, care toți doresc să primească Botezul din mâinile tale". Aceasta avea loc la sfârșitul primăverii anului 1227. Arhiepiscopul primat Robert aducea la cunoștința Papei Grigore al IX-lea dorința sinceră a lui Bortz Membrok și primește toate împuternicirile necesare. Însoțit de principele maghiar Bela, fiul regelui Andrei al II-lea, Robert trece hotarul de răsărit al regatului maghiar, întâlnind pe Bortz Membrok cu ai săi în Cumania (partea de sud a Moldovei, pe Milcov). O cronică de epocă relatează: "Bortz a fost convertit la credința lui Cristos de către frații din Ordinul Predicatorilor și botezat cu mulți oameni din neamul său, de către domnul Robert, arhiepiscop de Strigonium, fiind de față Bela, rex junior al Ungariei, fiul regelui Andrei".

Fiind încreștinați cei doi principi și mulțimea de cumani, împreună cu preoții misionari care i-au pregătit pentru Botez, urmau să fie puși sub oblăduirea unui episcop. Arhiepiscopul Robert își împlinește mandatul încredințat de Papă și îl rânduiește pe starețul dominican Teodoric, episcop al celor intrați prin Botez în sânul Bisericii. În felul acesta ia ființă Episcopia Cumanilor sau a Milcoviei, deoarece locul unde au fost botezați cei menționați, și unde s-a ridicat biserica episcopală, a fost undeva pe Milcov. Cronologic, evenimentul este datat între 31 iulie 1227 și 21 martie 1228, cum se deduce din corespondența dintre arhiepiscopul Robert și Papa Grigore al IX-lea. A urmat organizarea episcopiei și a enoriașilor ei, cumani, dar și necumani, în comunități urbane și rurale. Fără îndoială, rămâneau de învins dificultăți interioare și din afară. Toate însă au fost zădărnicite de marea invazie mongolă din anul 1241. Surse dominicane relatează că ar fi căzut jertfă invaziei cumplite 90 de călugări, probabil și episcopul Teodoric. La rugămintea călugărilor dominicani, regele Bela al IV-lea a primit în regatul maghiar 40.000 de familii cumane, pe care le-a colonizat pe teritoriul dintre Tisa și Dunăre. Alți cumani au trecut Dunărea în Bulgaria. Se cunosc încercări din partea Sfântului Scaun, la cererea unor misionari și a coroanei maghiare, de refacere a Episcopiei Milcoviei, atât în secolul dominației mongole asupra teritoriului de la răsărit de Carpați cât și după "dăscălecatul" lui Bogdan în Moldova (1359). Sunt cunoscute numele a 14 prelați care au purtat titlul acestei episcopii, între anii 1283 și 1521.

După distrugerea Episcopiei Cumanilor, călugării dominicani și franciscani și-au continuat activitatea de încreștinare a migratorilor și de refacere a unității creștine la popoarele din răsăritul Europei, aflate în sfera de influență a Bizanțului separat. Spre sfârșitul secolului al XIII-lea a luat ființă în cadrul Ordinului Dominican, Societatea "Frații Peregrini", o congregație a mai multor case sub ascultarea unui vicar al magistrului general. În 1312, magistrul general Bérenger din Landore le-a dat un statut definitiv. Suprimată și refăcută de mai multe ori, societatea își schimbă denumirea pe la anul 1600 în aceea de Congregație a Orientului, până în 1695 când dispare din arena ordinului. Acești frați au activat în teritoriile nord-est europene și la răsărit de Carpați, alături de franciscani.

În cadrul Episcopiei de Siret, înființată la cererea voievodului moldovean Lațcu (1365-1373), la 9 martie 1371, data consacrării primului episcop, Andrei Iastrzebiec, franciscan, este atestată și prezența dominicanilor. În timpul domniei lui Petru I Mușat (1375-1391), ia ființă la Siret, în 1377, prin bunăvoința mamei sale, Margareta Mușata, o mănăstire dominicană și o biserică pusă sub patronajul sfântului Ioan Botezătorul și al Maicii Domnului. Pioșenia doamnei transpare și din faptul că adresează Papei Grigore al XI-lea (1370-1378) cererea ca duhovnicul ei dominican să-i acorde, la sfârșitul vieții, iertarea cea mare, adică indulgența plenară. Papa îi împlinește dorința printr-o scrisoare, din 30 ianuarie 1378, sub condiția ca "Margareta de Siret, doamna Moldovei", să țină câteva zile de post. La stăruința aceleași doamne, fiul său, Petru Mușat, "pentru a o cinsti și a o mângâia", printr-un hrisov din 1 mai 1384, dispune ca venitul cântarului din orașul Siret să fie în folosul bisericii și al fraților dominicani. Doamna Mușata a fost înmormântată, la dorința ei, în biserica dominicanilor din Siret. După cele relatate prin tradiție, din dâmbul pe care era clădită mănăstirea dominicană, a ieșit un izvor cu apă tămăduitoare, miraculoasă. În sărbătoarea Trupul Domnului, mulțime de credincioși din toate părțile Moldovei, venea în pelerinaj la Siret pentru a se vindeca de bolile ochilor, spălându-se cu apă din acel izvor. Dintre cei șase titulari la Episcopia Siretului, trei sunt dominicani, și anume: Ioan Sartorius (1388-1394), Ștefan Martini (1394-1412) și Toma Grueber (1413-1434).

Întrucât Episcopia de Siret devenise doar titulară, misionarii dominicani au avut ideea de a se înființa un sediu episcopal în noua capitală a Moldovei, Suceava, stabilită de către domnul Petru I Mușat. În acest scop ei fac demersuri la Roma, prin regele Poloniei, suzeranul Moldovei, prezentând drept candidat la noua episcopie pe unul dintre ai lor, pe călugărul dominican Ioan de Ryza, vicarul regional al Moldovei. Au cerut totodată, viitorului prelat, angajamentul că le va respecta privilegiile, precauție care s-a dovedit pe deplin justificată. Fără a subestima ideea misionarilor dominicani și intervențiile lor la regele polon, poate chiar și la Sfântul Scaun, din alte surse reiese că suveranul polonez, Vladislav Iagello, împreună cu soția sa Ana de Cilli, au cerut printr-o scrisoare, în 1413, Papei Ioan al XXIII-lea, înființarea unei episcopii catolice, nu la Suceava, ci la Baia, "civitas moldaviensis", unde se afla o mănăstire franciscană foarte activă. Motivele înființării sunt multiple și discutabile; plauzibile ar fi circumstanțele ecumenice ale Conciliului din Konstanz (1414-1418), care urma să pună capăt celor 40 de ani de schismă occidentală și să dea un nou impuls refacerii unității Bisericii creștine în ansamblul ei. Întâlnirea de la Snyatin, în anul 1415, a suveranilor polonezi cu domnul Alexandru cel Bun, nu a fost lipsită de interes și în această privință. În urma cererii suveranilor polonezi, Papa Ioan al XXIII-lea delegă pe episcopul din Kaminec să cerceteze situația la fața locului, dându-i împuternicirea ca în numele Sfântului Scaun să înființeze Episcopia de Baia, subordonând-o Mitropoliei din Lemberg, înființată recent, în anul 1412. În lipsa documentului de înființare, data acesteia este dedusă dintr-o aprobare datând din 1 iulie 1420, a Papei Martin al V-lea, a unor cereri ale episcopului de Baia, Ioan Ryza. Episcopul Ioan Ryza figurează ca titular la Baia între anii 1418 și 1438. Ca dominican, încurajează activitatea confraților săi alături de franciscani. Păstorirea sa nu a fost scutită de necazuri: divorțul domnului Alexandru cel Bun de soția sa catolică Ringala, nemulțumirile franciscanilor și mai ales propaganda din ce în ce mai puternică a husiților.

Succesorul episcopului Ryza este tot un dominican, Petru Czipser (1438-1457), numit de Papa Eugen al IV-lea la 30 aprilie 1438. Probabil nu a rezidat la Baia din cauza husiților. Pentru contracararea propagandei husite, Papa numește mai mulți comisari papali, cu misiunea de a apăra în Moldova credința catolică. Printre trimișii papali se numără și sfântul Ioan de Capistran.

După trei episcopi franciscani (Ioan Kaminez, Petru de Insula și Simon Dobriolanus), la 20 septembrie 1497, Papa Alexandru al VI-lea numește ca episcop de Baia pe dominicanul Toma Batcha, din Szegedin. Nu a locuit la Baia, ci venea doar din când în când. Ultima vizită i-a fost fatală, fiind ucis de niște țărani din Orțăști, în ținutul Neamțului. Aflând de această crimă, Ștefan cel Mare a pedepsit satul, luând moșia "Poiana Satului", unde a fost omorât episcopul, și a dat-o mitropolitului Teoctist al Sucevei.

Atât Episcopia de Siret cât și cea de Baia au avut o existență scurtă, judecând după cronologia ierarhilor numiți spre a le păstori: cea de Siret: 63 de ani (1371-1434), cea de Baia: 105 ani (1418-1523). Deși constituite canonic, teritoriile lor au avut un caracter predominant misionar. Apariția husitismului și mai apoi a protestantismului, pe lângă celelalte dificultăți de ordin politic și economic, au compromis grav activitatea misionară în secolul al XVI-lea. Către sfârșitul acestuia, pe timpul domniilor lui Petru Șchiopul (1578-1579 și 1582-1591) ca și ale Moghileștilor (Ieremia, Simeon și Constantin B 1595-1607) se cunoaște un reviriment catolic, susținut și de activitatea misionară a iezuiților, concretizat în înființarea Episcopiei de Bacău, prin numirea de către Papa Paul al V-lea, la 17 septembrie 1607, a franciscanului Ieronim Arsengo, la conducerea ei. Din cei 19 titulari la această episcopie, șase au fost dominicani, și anume: Ioan Botezătorul Zamoiski (1633-1649), Iacob Gorecki (1678-1679), Amandus Victorin Cieszejko (1694-1698), Ioan Damaschin Lubieniecki (1711-1714), Toma Slubicz Zaleski (1732) și Raimund Stanislav Jezierski (1737-1782).

Nu am întâlnit informații care să clarifice de ce "câinii Domnului" nu au mai activat în Moldova, după o prezență dominicană de 555 de ani. Documentele istorice sesizează din când în când prezența unor misionari pe aceste meleaguri, dar fără o ședere sau activitate demne de reținut în istoria catolicilor din această zonă a României.

Laudare, benedicere, praedicare!

Pr. Alois Moraru
 


lecturi: 1903.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat