Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 19-a de peste an - Anul A - 2020

1Rg 19,9a.11-13a; Ps 85; Rom 9,1-5; Ps 130,5; Mt 14,22-33

"Eu nădăjduiesc în Domnul; sufletul meu speră în cuvântul său" (Ps 130,5).

Împărăția cerurilor despre care ne-au vorbit textele biblice în ultimele duminici la sfânta Liturghie, împărăție care aici pe pământ crește numai în sufletele oamenilor (cf. Lc 17,21), împărăție asemănată cu un ogor, împărăție care pornind de la un bob produce alte 100, împărăție mică la început cât un grăunte de muștar, sau cât un pic de drojdie amestecată în trei măsuri de faină, devine copac mare pentru păsările cerului, care devine o pâine mare care satură cinci mii de bărbați deodată și mai rămân 12 coșuri pline de firimituri, firimituri capabile de a sătura întreaga populație la lumii cu "pâinea care dă viața veșnică" (cf. In 6,58), coșuri pline cu pâine pe care Isus le-a lăsat în barca Bisericii sale, Biserică fondată pe temelia celor 12 apostoli, Biserică a cărei piatra unghiulară este el însuși (cf. Ef 2,20).

Această împărăție a cerurilor care aici pe pământ este semănată în sufletele oamenilor, dar care dincolo în veacul viitor este localizată în inima lui Dumnezeu cel întreit și unic (cf. Ap 3,21), aici pe pământ are un împărat, pe Isus Cristos, care datorită pătimirilor, morții și învierii sale pentru cei păcătoși, obiectul iubirii divine, a primit toată puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18), adică a primit puterea de a ierta și mântui pe oricine îl urmează cu credință, așa cum a făcut-o în mai multe rânduri cu: omul cu mâna uscată (cf. Mc 2,10), cu păcătoasa care i-a spălat picioarele cu lacrimile ei și i le-a șters cu părul capului ei (cf. Lc 7,48), cu tâlharul din dreapta crucii (cf. Lc 23,43), cu toți cei care îl mărturisesc în fața oamenilor (cf. Mt 10,32), cu cei care își iau crucea zilnic (cf. Lc 9,23) și au curajul să moară împreună cu el pentru mântuirea lumii (cf. Lc 14,26).

Că Isus este aici pe pământ împăratul puternic al împărăției cerurilor a dovedit-o atunci când și-a anunțat nașterea cu amănunte cu mii de ani înainte, când s-a născut dintr-o Fecioară curată, când și-a anunțat nașterea prin stele călătoare și prin glasuri de îngeri, când a dejucat planurile ucigașe ale lui Irod, când la învins pe diavol în luptă directă și indirectă, când a potolit furtunile și valurile iscate de diavol, când a poruncit soarelui și lunii la Gabaon să se oprească (cf. Ios 10,13), a înviat morți, a hrănit cu pâinea vieții în pustiul uscat.

În pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 14,22-33), după minunea înmulțirii pâinilor pentru cei cinci mii de bărbați care l-au urmat pe Isus în pustiu, ucenicii au fost siliți de Isus să intre în barcă împreună cu firimiturile adunate în 12 coșuri și să treacă pe celălalt țărm. Pe cale au parte de mari încercări de la cel rău. Această scenă a corabiei în mijlocul furtunii zugrăvește bine poziția actuală a tuturor ucenicilor Domnului. În timp ce Isus este în ceruri, aparent absent, dar rugându-se și mijlocind pentru ucenici, aceștia au de traversat marea agitată a acestei lumi. Este noaptea morală: vrăjmașul și acoliții lui stârnesc prigoane și rele împotrivirea credincioșilor, acționând precum vântul și valurile care fac zadarnice eforturile celor care vâslesc. Dar Isus știe, vede și vine în întâmpinarea a lor săi, Vocea lui cunoscută îi îmbărbătează pe sărmanii ucenici: "Îndrăzniți, eu sunt, nu vă temeți!" (Mt 14,27). Și credința, sprijinindu-se pe cuvântul său atotputernic care îl cheamă, îl poartă pe Petru în întâmpinarea celui care-i iubește. Un timp cât Petru a privit spre Isus cel atotputernic care mergea pe valuri ca pe uscat, a mers și el pe apele învolburate. Dar când și-a luat ochii de la Isus și a privit înspre el și înspre valurile mari, s-a îndoit și a început să se scufunde.

Uneori vorbim prea mult despre îndoiala în credință pe care a arătat-o Petru, și nu îndeajuns de mult despre ceea ce puterea lui Cristos l-a făcut în stare să realizeze, deși credința lui era mică. După toate acestea, el nu s-a înecat, el doar a început să se afunde și atunci, susținut de o putere care nu era a lui, a ajuns la Domnul lui și s-a întors cu el la corabie. Niciun alt om n-a făcut un lucru ca acesta, iar lipsa lui de încredere pe moment a făcut doar să arate că puterea care l-a susținut a fost cea a Domnului său, încât toți ceilalți s-au închinat Domnului Isus, ca Fiu al lui Dumnezeu.

Profetul Ilie a experimentat puterea divină ca nimeni altul dintre profeți, rezistând celor 850 de profeți ai zeului Baal și a Astartei, el prin care Dumnezeu a închis cerul ca să nu plouă trei ani și șase luni, el prin care Dumnezeu a coborât foc din cer, el prin care Dumnezeu a înviat morți. În cazul lui Ilie, ceasul de după victorie s-a dovedit a fi mai periculos decât ceasul luptei. Când Izabela l-a amenințat cu moartea, el a fugit în pustiu ca să-și scape viața și acolo s-a așezat foarte depresiv sub un ienupăr (cf. 1Rg 19,1-4). Nu mai avea deloc curajul vieții. El s-a rugat și acolo, dar nu mai era o rugăciune a credinței. "Așa că cel care gândește că stă în picioare să fie atent să nu cadă" (1Cor 10,12 ). Aici este o lecție pentru noi. Dacă citim în context relatarea din 1Rg 19,1-13, putem să recunoaștem trei motive ale căderii lui Ilie: mai întâi când regina idolatră Izabela l-a amenințat cu moartea, n-a mai crezut că Dumnezeu îl putea ajuta din nou și a fugit din fața lui și din locul său de misiune; și nici nu citim că Ilie s-ar fi rugat după amenințarea primită. El nu a mai acționat în dependență față de Dumnezeul său, ci a devenit el însuși activ. Isus, Fiul lui Dumnezeu este prezentat în pericopa evanghelică de astăzi, în rugăciune, în convorbire cu Tatăl ceresc. Isus nu făcea nimic fără să se roage, fără să-l cinstească pe Tatăl, fără să vorbească cu Tatăl ceresc, fără să-i mulțumească, fără să ceară sfat și putere (cf. In 11,41-42). Și întărit de Tatăl ceresc merge pe apele învolburate ca pe uscat, învățându-ne și pe noi cum să mergem spre "malul celălalt" fără să fim scufundați de valurile vieții. În al doilea rând Ilie a fost preocupat cu împrejurările și nu cu Dumnezeu care are toate situațiile în mâna sa. În al treilea rând, gândurile lui Ilie s-au învârtit numai în jurul său. Dar Dumnezeu îi răspunde: "Mi-am păstrat șapte mii de bărbați care nu și-au plecat genunchiul înaintea lui Baal" (1Rg 19,18). Ilie urcase pe munte crezând că el singur rămăsese credincios. Și coboară de pe munte aflând că el era numai unul dintre cei șapte mii de oameni pe care Dumnezeu îi păstrase pentru sine.

Eșecul credinței lui Ilie ne paște din păcate și pe noi. De câte ori nu suferim o înfrângere tocmai când ne așteptăm mai puțin la așa ceva, după o reușită spirituală! Motivele sunt la fel ca la Ilie: lipsa rugăciunii, preocupările străine, accentul pe sine. Și iarăși vorbim prea mult despre eșecul lui Ilie și mai puțin de dragostea lui Dumnezeu pentru Ilie: cu îngeri, cu corbi, cu oamenii, cu provizii și cu ocrotire. Îi poartă de grijă și i se descoperă nu vânt mare și puternic care despică stâncile, nu cutremurul de pământ, nu în foc, ci în sunetul liniștit al unei adieri de vânt, ca să se încreadă iar în ocrotirea sa divină (cf. 1Rg 19,11-13). Faptul că l-am văzut pe Ilie la Schimbarea la față a lui Isus (cf. Mt 17,3), este semn că Ilie s-a corectat și a ajuns în paradis. Tot astfel acționează Dumnezeu și cu noi "nu zdrobește trestia frântă și nu stinge fitilul care abia mai fumegă" (Is 42,3), ca să ne îndreptăm din nou privirile spre el și ajutorul lui, pentru a obține noi puteri în credință pentru a putea merge mai departe pe calea spre cer.

Barca în care este Isus este Biserica. Dar apostolii se aflau într-o barcă unde nu era Isus. Ilie era sub un ienupăr unde nu era Dumnezeu. Mulți comentatori au văzut în barca ucenicilor în care nu era Isus, ca și sub ienupărul lui Ilie, greoiul sistemul iudaic de legi și slăbiciunea sistemul siguranțelor pământești, la care am aderat și mulți dintre noi și din care Isus a venit să ne scoată, căci cu el suntem mai siguri în pustiu, sau în furtuni, decât fără el într-o liniștea aparentă. De aceea maestrul spiritual, sfântul apostol Paul vorbește despre grozăvia liniștii dinaintea furtunii: "Când vor zice oamenii: "Pace și liniște!", atunci o prăpădenie neașteptată va veni peste ei, ca durerile nașterii peste femeia însărcinată; și nu va fi chip de scăpare" (1Tes 5,3). Isus a venit să ne scoată de sub ienupăr, din bărcile slabe ale siguranțelor pământești și ne spună la fiecare în parte: Vino afară! "Nu vă înjugați la un jug nepotrivit cu cei necredincioși...Ieșiți din mijlocul lor și despărțiți-vă de ei, zice Domnul; nu vă atingeți de ce este necurat, și vă voi primi. Eu vă voi fi Tată, și voi îmi veți fi fii și fiice, zice Domnul cel atotputernic" (2Cor 6,14.17-18).

Toți apostolii Domnului au ieșit afară din sistemul ebraic de legi și din bărcile siguranțelor pământești, căci au lăsat toate, chiar și viața, pentru a-l urma pe Isus (cf. Mt 19,27). Dar n-au ieșit singuri, ci i-au tras și pe alții după ei. Câți convertiți au avut apostolii dintre evrei și dintre păgâni, tot atâția salvați pentru cer au avut. În a doua lectură de astăzi (cf. Rom 9,1-5), sfântul Paul simte o întristare, o durere care îi sfâșie inima, pentru israeliți, pentru cei de un neam cu el, pentru cei care au avut atâtea favoruri divine: predilecția lui Dumnezeu între toate neamurile, înfierea, legea, alianțele, cultul, patriarhii, marea și unica onoare ca dintre ei să se nască Mesia; și totuși, tocmai ei n-au știut să răspundă la darurile și favorurile lui Dumnezeu. La convertirea lor au muncit cu zel toți apostolii și ucenicii Domnului, ca și pentru păgâni, ca și ei să ajungă la mântuirea promisă tuturor celor care vor crede în Isus. În aceeași situație ne putem afla și noi creștinii: să primim de la Dumnezeu atâtea favoruri: credința adevărată, să ne naștem și să ne aflăm în barca lui Petru, să avem parte de învățătura creștină, de predici, de sacramente ș.a.m.d. și la urmă să pierdem mântuirea pentru că nu am prețuit și nu am cooperat cu harurile primite. Este nevoie de apostoli pe care să-i doară inima și să le predice convertirea și creștinilor slabi, și păgânilor întunecați și iudeilor mândri.

Subiectul Psalmului 85 este iertarea pe care Dumnezeu o va acorda poporului său, Israel, dar și tuturor celor care se vor converti dintre neamuri. Psalmistul spune astăzi: "Bunătatea și adevărul, dreptatea și pacea, se vor întâlni" (Ps 85,11). La cruce, pe Golgota s-au întâlnit bunătatea și adevărul, acolo s-au sărutat dreptatea și pacea, căci acolo noi vedem păcatul condamnat, dreptatea satisfăcută, harul curgând liber (cf. Rom 5,21). Ce glorioasă armonie!

Câte persoane nu cunosc acest minunat punct de întâlnire de la cruce! Mulți oameni își fac despre Dumnezeu o idee total greșită: fie văd în el un judecător sever, care-și provoacă bucuros creatura la suferință, fie și-l imaginează un "Dumnezeu bun", indulgent cu "micile păcate" și ușor de mulțumit prin bunele intenții și prin strădaniile de a face bine. Ce gânduri greșite! Dumnezeul dreptății condamnă păcatul, orice fel de păcat, însă Dumnezeul dragostei îl iartă pe păcătos. Iar la cruce este locul unde s-a împlinit această lucrare, unde noi învățăm să-l cunoaștem pe Dumnezeul dreptății și al iubirii, de unde noi pornim lucrarea noastră de apostolat, convinși că: "Dacă cineva rătăcește departe de adevăr și un altul îl întoarce, să știe că cel care îl întoarce pe un păcătos de pe drumul rătăcit își va salva sufletul de la moarte și va acoperi o mulțime de păcate" (Iac 5,19-20). Amin.

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 655.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat