Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pr. Claudio Monge: "Sfânta Sofia" să poată fi folosită ca simbol al lumilor religioase diferite

"«Sfânta Sofia» este unul din acele situri mondiale cu o frumusețe seducătoare, care vorbește puternic despre Dumnezeu și care ar trebui să continue să poată fi folosit în toată plinătatea sa precum și în contradictorietatea unui simbolism care convoacă universuri religioase și culturale diferite". Părintele Claudio Monge, 51 de ani, dominican, responsabil al centrului dialogului intercultural DoSt-I din Istanbul, încearcă să citească în afara schemelor și a simplificărilor ceea ce s-a întâmplat în ultimele săptămâni, cu decizia președintelui turc de a retransforma marea bazilică bizantină în moschee. În acest colocviu lung cu Vatican News, călugărul recapitulează principalele etape ale istoriei acelui monument care sunt legate de diviziunile sângeroase între creștini înainte de cucerirea turcă.

- Părinte Monge, puteți reparcurge pe scurt istoria bazilicii "Sfânta Sofia"?

Este imposibil de reparcurs istoria extraordinară și frământată în spațiul de câteva rânduri. Edificiul maiestuos consacrat în 537 de împăratul Iustinian nu era primul care s-a ridicat în acel loc. Prima biserică, știută ca Marea Biserică, a fost construită de Constantin sau mai probabil de Constanțiu al II-lea și a fost inaugurată în 360. Edificiul era în formă de bazilică având tavan de lemn și a fost dedicat Logos-ului, sărbătorit la 25 decembrie, devenind noua catedrală. Această primă bazilică a fost distrusă de un incendiu în 404. Teodosiu al II-lea a construit o a doua biserică, urmând tot forma de bazilică având tavan de lemn proiectat de arhitectul Rufin. Edificiul a fost inaugurat la 10 octombrie 415, însă a fost transformat în cenușă în timpul revoltei lui Nika, insurecție gravă izbucnită la Constantinopol în 532 și care aproape că a costat tronul și viața lui Iustinian însuși. Au fost făcute săpături la acest al doilea edificiu numai la o parte a coloanelor de la intrare, la o cotă mai joasă decât cel actual, și rămân monumentalele fragmente arhitectonice sculptate de deasupra vestibulului. La câteva zile după distrugerea celei de-a doua bazilici, împăratul Iustinian a decis să construiască o bazilică nouă complet diferită, mai mare și mai maiestuoasă față de cele ale predecesorilor săi.

- O bazilică maiestuoasă și capodoperă de frumusețe...

Lucrările au fost încredințate lui Isidor din Milet și Antemiu din Tralles. Fazele construcției sunt descrise de Procopiu, care remarcă interesul constant și participarea împăratului la diferitele faze de construcție și la procurarea materialelor prețioase. Biserica a fost recunoscută deja în acea vreme ca o mare operă de arhitectură, mai ales prin maiestuozitatea cupolei sale care la origine era cu circa 7 metri mai joasă decât cea actuală și înconjurată la bază de un inel de ferestre ale căror lumină o făcea să apară "suspendată" spre cer. Procopiu din Cezareea a vorbit despre efectul mistic al unei lumini care pare generată de bazilica însăși și care pare să anuleze consistența și greutatea structurilor. Edificiul a fost inaugurat la 27 decembrie 537 de împărat și de patriarhul Eutih și a devenit baza ceremoniilor imperiale și mai ales a încoronărilor. Solicitată de o serie de cutremure care au lovit Constantinopolul între 553 și 557, cupola principală s-a prăbușit complet în timpul unui cutremur din 7 mai 558, distrugând altarul, ciboriul și amvonul. Împăratul a ordonat o refacere imediată, încredințând lucrările lui Isidor cel Tânăr, care a folosit materiale mai ușoare și a înălțat cupola cu alți 6,25 metri, conferind edificiului înălțimea sa internă actuală de 55,6 metri. Această reconstrucție, care a dat edificiului aspectul său actual, s-a terminat în 562.

- Așadar, încă de la începutul istoriei sale a fost un loc unde tronul și altarul s-au împletit?

Da, așa cum am amintit deja, sub cupola sa erau încoronați împărații și, conform tradiției, în ziua inaugurării sale din 537, Iustinian admirând-o ar fi exclamat "Solomon, te-am depășit!". Deși această aluzie la Solomon este pusă la îndoială de unii cercetători, este sigur că o astfel de bravură arhitectonică răspundea mai mult la logici de afirmare a prestigiului imperial decât unui cult curat și dezinteresat adus măreției și maiestății divine. Așadar, religie, putere, politică, prestigiu, au fost mereu dimensiuni de care nu se poate face abstracție în istoria "Sfintei Sofia" și nu sunt doar măsura evenimentelor mai recente. Cu privire la împletirea de evenimente istorico-politice și religioase, în "Sfânta Sofia" începe în 1054, cu depunerea pe altar a excomunicării patriarhului Cerularie din partea delegatului papei, marea schismă între Biserica din Orient și cea din Occident; în "Sfânta Sofia" strălucirea liturgiei ortodoxe induce la convertirea poporului rus.

- Se poate afirma că acea bazilică a fost un loc simbol al diviziunilor sângeroase între creștini?

"Sfânta Sofia" cunoaște și revanșa teribilă și efemeră a Occidentului creștin, în perioada celei de-a patra cruciade din 1204. Aici este imposibil să se aprofundeze motivele răsunătoarei schimbări a obiectivului unei expediții militare care ar fi trebuit să ducă la eliberarea Sfântului Mormânt și nu la jefuirea Constantinopolului. Însă este sigur că, în cadrul amplu al istoriei mondiale, consecințele acestui eveniment istoric pentru Europa au fost mai degrabă dezastruoase atât dintr-un punct de vedere etic și moral, cât și dintr-un punct de vedere politic. Istoricul Steven Runciman îl numără printre cele mai grave crime împotriva umanității. De fapt, nu este vorba numai de distrugerea și risipirea unei cantități incredibile de comori din trecut adunate și păstrate în mii de ani de istorie, ci și de o lovitură foarte dură dată unei civilizații creștine încă mari, care de atunci nu va mai fi aceeași. Vorbind politic, imperiul bizantin a fost mereu o fortăreață puternică pentru europeni față de populațiile din est: faptul de a o fi slăbit va fi o problemă care va provoca multe necazuri în viitor. Pe de altă parte, imperiul latin demonstrează consistența sa efemeră imediat. Europa occidentală este departe și nu pare să se ocupe prea mult de supraviețuirea sa. Dacă n-ar fi existat sprijinul convins și esențial al Veneției, probabil că s-ar fi sfârșit și mai înainte, scurtând astfel viața sa și-așa scurtă.

- Care au fost consecințele acestor evenimente pentru lumea creștină?

Din punctul de vedere al creștinătății bilanțul este foarte diferit. Pentru papalitate sfârșitul traumatic al schismei și reunirea Bisericilor n-ar fost niciodată o adevărată realitate. Nu există nicio îndoială că furtul unui număr enorm de relicve - fiecare biserică, fiecare sanctuar, fiecare mănăstire din Constantinopol avea relicve de mare importanță spirituală care au făcut din capitala bizantină una din principalele ținte ale pelerinajului religios - jefuirile edificiilor ecleziastice și, în general, cruzimea cruciaților avea să fie o amintire de neșters care va săpa o brazdă și mai adâncă făcând diviziunea intra-creștină ulterior completă și definitivă.

- Se ajunge astfel la reunirea Bisericilor care pare să stabilească sfârșitul schismei. Însă după câteva luni Constantinopolul este cucerit de sultan.

La 12 decembrie 1452, în prezența cardinalului Isidor, patriarh latin de Constantinopol, venit înadins de la Roma, slăbiciunea extremă a Bizanțului oferea ocazia de a realiza unirea Bisericilor, cu o liturgie care stabilește formal sfârșitul schismei orientale începute în 1054. Însă această unire este înțeleasă ca un act de supunere a Bisericii orientale. Corolarul acestei reconcilieri trebuia să fie o asistență militară materializată de o cruciadă împotriva turcilor care de multe săptămâni asediau orașul. Însă acest ajutor nu va veni niciodată și, în orice caz, ierarhia Bisericii Ortodoxe nu accepta ideea acestei supuneri, așa încât a considerat pătrunderea arabă islamică drept un rău mai mic, pentru a nu vorbi despre o alternativă mai încurajatoare și chiar mai puțin străină din punct de vedere cultural. Mărturia lui Mihai Sirianul, călugăr iacobit (monofizit) de la sfârșitul secolului al XII-lea, este un exemplu elocvent, și deloc izolat, al acestei stări sufletești. El salută, fără jumătăți de măsură, pe fiii lui Ismael veniți din sud pentru eliberarea creștinilor orientali! La 29 mai 1453, în "Sfânta Sofia" intră triumfal Mahomed al II-lea pentru a stabili luarea în posesie a întregului oraș, a cărui inimă era bazilica. În fond, sultanul reprezintă traducerea islamică a gestionării cezaro-papiste a puterii care timp de secole a caracterizat imperiul bizantin: ideea pe care Eusebiu din Cezareea, la sfârșitul secolului al III-lea, o aplica imperiului constantinian, despre o evoluție providențială a umanității unde unitatea politică asigurată de Pax romana era condiție necesară pentru construirea unității religioase a întregii lumi cunoscute pe atunci. Pentru Mahomed al II-lea, acum otomanii sunt adevărații continuatori și păstrători ai moștenirii bizantine cu pretenție universală și trans-culturală.

- Un mesaj care nu apare în linie cu o viziune naționalistă și suverană...

Mai mult, această interpretare universalistă este exact contrariul unei viziuni naționaliste și suverane a puterii. În acest sens, a fost răsunătoare și foarte contestată, și de la diferite voci din Turcia, forțarea simbolică a întregii celebrări de redeschideri pentru cultul islamic a "Sfintei Sofia" petrecută la 24 iulie 2020: de la retorica intervenției președintelui lui Diyanet (Ministerul Problemelor Religioase) cu sabia în mâna stângă (conform tradiției cuceririi otomane, unde sabia în mâna stângă însemna "pace") și în vârful lui minbar (catedra pentru predică, în timpuri moderne tot mai puțin folosită în moschei, cam ca vechile pupitre din biserici), la cântarea surei Fatiha ("Deschidere" sau prima sură din Coran, care cuprinde esența cărții sacre islamice) și a primelor 5 versete din sura al-Baqara (sau a "Junincii", care promite prosperitate celor care urmează calea Domnului), intonate de șeful statului personal.

- Să nu întoarcem la secolul al XV-lea: "Sfânta Sofia" a influențat arta și arhitectura islamică?

Sultanul Mahomed al II-lea Cuceritorul avea să rămână el însuși uimit și subjugat de splendoarea edificiului, așa încât, relatează izvoarele, ar fi lovit un soldat orbit de fanatism care se năpustea împotriva pavimentului de marmură sfărâmându-l. În fond, incompatibilitatea iconografică a locului cu un context de rugăciune islamic care nu admite imagini, nu putea să elimine extraordinara estetică atractivă a unei capodopere de artă. Această atracție va fi într-un fel însoțită, cel puțin din punct de vedere arhitectonic, exercitând o influență irezistibilă asupra arhitecților otomani, de la marele Sinan care s-a îngrijit de construirea moscheii lui Suleiman la elevul său Sedefkar Mehmed Aga, căruia i se datorează în schimb ridicarea splendidei "Moschei albastre". Așadar, bazilica ce fusese centrul cultural al imperiului bizantin a continuat să mențină acest rol prestigios în timpul întregului imperiu otoman, ai cărui sultani au arătat mereu atenție față de edificiul care sfidase secolele, cunoscând, printre altele, deja în context creștin, o perioadă toată lipsită de imagini, corespunzătoare cu criza iconoclastă din secolele al VII-lea și al VIII-lea. Și tocmai în numele acestui caracter de model arhitectonic, care sfidează secolele și străbate culturile și religiile, "Sfânta Sofia" a fost recunoscută de UNESCO drept patrimoniu al umanității, exprimând dorința, încă din anul 2002 cu "Declarația de la Budapesta", semnată și de Turcia, ca să fie respectate directive pentru un echilibru just între conservare, sustenabilitate și dezvoltare pentru a tutela mai bine binele universal.

- Să venim la decizia lui Atatürk, care în 1934 transformă bazilica devenită moschee într-un muzeu...

Cred că alegerea lui Mustafa Kemal Atatürk, care ca om politic extrem de pragmatic a intuit periculozitatea extremă a revendicărilor religioase moștenite dintr-o istorie complexă și extrem de "litigioasă", de a transforma "Sfânta Sofia" în muzeu a reprezentat, și încă reprezintă, unicul mod de a-i ocroti nu numai extraordinara factură arhitectonico-artistică, ci și valoarea simbolică și amintirea tangibilă a acestui trecut complex și stratificat pe care am încercat să-l reparcurgem. Desigur, mulți credincioși - atât creștini cât și musulmani - nu gândesc în același mod. Însă mi se pare degradant pentru o cultură oarecare, și mai mult încă într-un context religios, a identifica maturitatea istorică sau puterea unei revelații sau a unui crez practicat, cu cantitatea de stegulețe puse pe o hartă geografică și cu spații și simboluri monopolizate cu excluderea celuilalt.

- Părinte Monge, alegerea de a retransforma "Sfânta Sofia" într-o moschee după aproape un secol a provocat reacții și în lumea islamică. De ce?

Global, n-au fost mai puține reacții negative în lumea islamică decât în Occident. De fapt, într-o bună parte a lumii arabe islamice visele "neo-otomane" trezesc suspiciuni istorice, care se traduc - de la Cairo la Riad - în declarații de cenzură chiar teologică pentru o reapropriere islamică ce ar strica sacralitatea unui loc de cult la origine al credincioșilor din Religiile Cărții, pe care profetul islamului a declarat mereu că-l respectă.

- În Occident sunt unii care au vorbit despre afront adus creștinătății. Ce părere aveți?

Cea mai mare parte a occidentalilor care au vorbit despre afront adus creștinătății au făcut asta în conformitate cu o istorie de contrapoziții, suferințe și răni între creștini, adesea total necunoscută. Există o interpretare ideologică a istoriei nu numai a învingătorilor, ci în care mai frecvent cad cei învinși, sau minoritarii, când fac din apartenența lor religioasă un element identitar reacționar și transformă protejarea locurilor de cult și a monumentelor lor istorice în general, ca parte a unei păstrări nostalgice a trecutului. Or, fiind credincioși, independent de credința noastră de apartenență, ar trebui să ne ridicăm în fața tendinței de a ne transforma în simpli păzitori ai monumentelor sau locurilor de cult, pentru a apăra statutul de martiri ai unei credințe vii care nu este simplă moștenire a unei istorii trecute, ci interpelează prezentul și ne transformă în pietre vii în inima istoriei, care nu vor putea fi sechestrate niciodată în slujba unor simple scopuri pământești. Așa cum amintea cu puține luni în urmă însuși președintele turc Tayyip Erdogan, musulmanii în Istanbul au peste 3.500 de moschei pentru a se ruga și câteva dintre cele mai mari edificii de cult islamic din lume, care au rivalizat mereu prin măreție și splendoare, cu acelea din orașele sfinte ale islamului. În același timp, deși respectă contrarietatea puternică pe care reactivarea "Sfintei Sofia" pentru cultul islamic a provocat-o, mai ales în lumea ortodoxă și îndeosebi cea greacă, nu putem să uităm că de peste 560 de ani creștinii nu celebrează sub pereții capodoperei bizantine.

- Ce vă doriți pentru viitorul "Sfintei Sofia"?

Aș vrea să subliniez, în privința celui care afirmă că un loc de cult transformat în muzeu este rănit în esența sa, că mii de capodopere ale artei care rămân locuri de cult nu sunt în mod necesar locul cel mai potrivit pentru intimitatea rugăciunii adevărate. Totuși, nu putem subevalua importanța frumosului, pentru că frumusețea este un nume al lui Dumnezeu și asta pentru creștini ca și pentru musulmani. Și frumusețea, ca experiență și nu simplă idee, este propedeutică pentru întâlnirea spirituală: ne face să simțim că există "un mai mult" înăuntrul lucrurilor, este crăpătura deschisă peste ceea ce este mai mult, peste ceea ce este dincolo, peste mister, peste infinit. În mod cinstit, niciodată nu mi s-a părut realistă perspectiva unei utilizări interreligioase a sitului "Sfintei Sofia". Din experiență personală, mă îndoiesc puternic că ar există condițiile chiar și numai pentru utilizarea ecumenică a spațiilor sacre: ar fi nevoie de o formare mai mare cu privire la respectivele caracteristici rituale specifice pentru a învăța acea atenție respectuoasă față de sensibilitatea celuilalt în așa fel încât împărtășirea spațiilor să nu devină ocupare progresivă a lor, cu greutăți crescânde pentru folosirea lor deplină. Însă cred cu fermitate în importanța locurilor care "îl înalță" pe om la misterul unei transcendențe care convocă și nu dezbină! "Sfânta Sofia" este unul din acele situri mondiale de o frumusețe seducătoare, care vorbește puternic despre Dumnezeu, și care ar trebui să continue să poată fi folosită în toată plinătatea sa precum și în contradictorietatea unui simbolism care convocă universuri religioase și culturale diferite. În acest caz, monumentul este casetă de frumusețe, școală a diversității îmbogățitoare.

- Au fost și unii care au considerat retransformarea în moschee a "Sfintei Sofia" ca o lovitură mortală provocată dialogului dintre creștinism și islam. Ce părere aveți?

Mulți au spus asta. Alții, mai specific, au afirmat că decizia guvernului turc dezminte în mod deschis declarația de la Abu Dhabi din 2019. Respect, dar nu împărtășesc aceste evaluări. Dimpotrivă, mi se pare că acest neîndoielnic nou moment de tensiune, această aparentă bătaie pe loc a dialogului, confirmă faptul că, așa cum amintește documentul despre "Fraternitatea umană", acest lucru nu este posibil fără întâlnire fraternă, și nu este posibilă întâlnire fraternă fără educație și cunoaștere reciprocă și a istoriei fiecăruia. La Abu Dhabi s-a făcut un salt de calitate decisiv, vorbind despre cetățenie inclusivă și de respectare a diversităților ca voință divină înțeleaptă, precum și de bogăție potențială pentru societățile noastre. Capodoperele pluriseculare ale artei sunt locuri esențiale ale relatării propriei istorii în dialog cu relatarea istoriei celorlalți. Desigur, această relatare trebuie să se înzestreze cu un limbaj corespunzător, care adesea trebuie creat. Este o căutare obositoare de noi cuvinte și experiențe comprehensibile pentru că sunt analogice și nu echivoce. Într-o perspectivă de credință, ne dăm seama că nu se poate ajunge la conținutul credinței decât prin folosirea de propoziții-medieri prin natură nepotrivite și perfectibile. Se atinge cu mâna sărăcia spiritului uman, însă nu a conținutului credinței ca atare. Se concretizează actul de a teologiza renunțând la pretenția de a dispune de obiect pentru a se lăsa interogat de prezența celuilalt, creștin sau necreștin, credincios sau necredincios.

-Dumneavoastră trăiți de mulți ani la Istanbul. Ce reacții ați înregistrat la evenimentele din săptămânile trecute?

Citez numai una. Un prieten turc musulman, în urmă cu puține zile îmi scria că simte o tristețe profundă pentru faptul că folosirea "Sfintei Sofia" va fi redusă în mod drastic, deoarece contemplând de multe ori această capodoperă, în istoria sa complexă și stratificată, a învățat tocmai importanța dialogului.

- Ce îi veți răspunde?

Aș vrea să-i spun că acum va putea într-adevăr să prețuiască această constatare, continuând să cultive relațiile sale interreligioase cu persoane în carne și oase, pentru că dialogul continuă să fie posibil în întâlnire!

(După L'Osservatore Romano, 7 august 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 525.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat