Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Căsătoria. Iubirea este suficientă? Da, dar numai dacă este dăruire de sine și primire
De Giovanna Pasqualin Traversa

Căsătoria nu este desigur un punct de sosire: este mai degrabă un punct de plecare care cere o muncă "artizanală" ce trebuie făcută în fiecare zi. O mică plantă prețioasă care trebuie cultivată și crescută împreună. Așadar, nu este suficient a te căsători o singură dată; trebuie să repeți propriul "da" în fiecare zi: cel care este căsătorit de mulți ani știe bine asta. Însă iubirea este suficientă pentru a face acest mare pas? Și atunci, de ce atâtea perechi îndrăgostite se despart uneori la puțin timp după căsătorie? Mai este posibil ca două persoane să facă alegeri definitive și să se angajeze pentru toată viața? Francesca Squarcia este un avocat de la Forul din Roma și de la Tribunalul apostolic Rota Romana, care de mulți ani ocupă funcția de avocat stabil la Tribunalul de primă instanță de la Vicariatul din Roma. Tocmai inspirându-se din experiența sa a ales să ofere o contribuție în această materie printr-un parcurs de reflecție intitulat nu întâmplător, "Iubirea este suficientă? Trei întrebări care trebuie puse înainte de căsătorie" ["L'amore basta? Tre domande da farsi prima del matrimonio"]. Prefața cărții (ed. Citta Nuova 2020, coloana "Famiglia oggi") o semnează monseniorul Gianrico Ruzza, nou episcop de Civitavecchia-Tarquinia, fost auxiliar de Roma și delegat pentru Pastorația familială, care vorbește despre "contribuția fundamentală pentru a apăra căsătoria și viața familială de cursele unei culturi relativiste, care poate să-i întunece frumusețea, profunzimea și seriozitatea".

Conform expertei, principalele critici la adresa bazei eșecurilor matrimoniale sunt două. Adesea, explică ea, căsătoriile durează puțin pentru că sunt întemeiate pe decizii emotive, "pe percepția superficială a emoțiilor pe care le provoacă celălalt, care se nasc și rămân legate de elemente instinctuale cum sunt, atracția, dorința, fără a evolua vreodată spre o nouă cunoaștere a celuilalt". Așadar, "dacă premisele sunt cele ale unei experiențe satisfăcătoare din punct de vedere emotiv", însă decuplate de o proiectare împărtășită, "relația nu poate să dureze" și "este destinată să dispară la prima dezamăgire". Al doilea motiv de fragilitate este legat, în schimb, de lipsa unui proiect comun și "refuzul de a trăi orice limitare a propriei libertăți".

"Realitatea evidentă a proceselor de nulitate matrimonială - mai explică autoarea - ne ajută să înțelegem că la originea fragilității deciziilor tinerilor de a se căsători se află lipsuri grave legate de propriul drum de maturizare personală". De aici cele trei interogative "fundamentale" amintite în titlu, inspirate din indicațiile papei Francisc din Amoris laetitia și pe care autoarea le sugerează viitorilor soți înainte de căsătorie: "Căsătoria este un lucru bun pentru mine? Căsătoria este un lucru bun pentru mine cu această persoană? Ce proiect de viață conjugală intenționăm să realizăm împreună?". Întrebări esențiale, însă la care nu este posibil să se răspundă fără o adecvată conștiință de sine, o suficientă cunoaștere a celuilalt și idei suficient de clare despre proiectul "conjugal" de realizat împreună. Da, pentru că și faptul de a nu înfrunta împreună acest punct poate duce după aceea la neînțelegeri care nu pot fi rezolvate cu ușurință.

Punct de plecare pentru o siguranță emotivă bună: aceasta va permite în căsătorie în căsătorie a "acelui sentiment de compasiune profundă și binevoitoare despre care vorbește papa Francisc la nr. 92 din Amoris laetitia, care duce la «acceptarea celuilalt» chiar și «atunci când acționează în mod diferit de ceea ce ai fi dorit»".

Prin diferitele capitole ale volumului autoarea indică un parcurs de cunoaștere de sine și a viitorului soț pentru că, explică ea, "iubirea adevărată cere o evaluare autentică a celuilalt, întemeiată pe cunoaștere". Cuvinte cheie: empatie și intimitate redescoperite în semnificația lor apoi autentică.

Ultima etapă: împărtășirea unui proiect de cuplu. Aici, avertizează autoarea, nu funcționează tentativa de întâlnire la jumătatea unor poziții foarte distante cu privire la cele trei "caracteristici fundamentale" ale căsătoriei, "așa cum este voită de Dumnezeu": 1) deschiderea la copii: 2) angajamentul la fidelitatea reciprocă; 3) angajamentul de a construi iubirea în fiecare zi pe toată durata vieții. Un proiect solid, avertizează Squarcia, "cere ca aceste valori să fie pe deplin împărtășite și să aibă pentru amândoi aceeași semnificație".

Așadar, este posibilă o alegere pentru totdeauna? Vine din nou în ajutor Papa Francisc: Este dificil, dar posibil, "atunci când se descoperă un plan mai mare decât propriile proiecte, care ne susține și ne permite să dăruim întregul viitor persoanei iubite". Dăruire sinceră de sine și primire generoasă a celuilalt. Astfel, iubirea devine voință necondiționată de a iubi. Și aceasta este iubirea care e suficientă.

(După agenția SIR, 3 august 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 568.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat