Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Stella: "Instrucțiunea vaticană? O alertă pentru ca parohiile să nu devină agenții de servicii"

De Salvatore Cernuzio

A trecut o săptămână de la publicarea Instrucțiunii pentru parohii, redactată de Congregația pentru Cler, cu titlul "Convertirea pastorală a comunității parohiale în slujba misiunii evanghelizatoare a Bisericii".

Aclamat ca "o revoluție" în ambiente laice, catalizator al atenției mass-media datorită problemei "tarifare" pentru sacramente și a laicilor care celebrează căsătorie și înmormântări, documentul Vaticanului a ajuns sub rafalele criticilor unor episcopi, în linia întâi cei din Germania. Pentru a înțelege mai bine unele puncte și idei din document și faptul că el nu iese din făgașul tradiției Bisericii, Vatican Insider l-a intervievat pe cardinalul Beniamino Stella, prefect al Congregației pentru Cler.

Eminență, s-a vorbit despre cotitură și despre revoluție cu privire la această Instrucțiune. În document este specificat însă că nu există nicio noutate din punct de vedere legislativ. Așadar, care este cheia de lectură corectă?

Prin natura sa, o Instrucțiune nu poate produce legi noi, ci ajută la o mai bună aplicare a celor existente, încercând să le facă mai clare și indicând procedurile pentru a le respecta. Punctul documentului este în titlul său. Este esențial ca el să cheme la o convertire misionară, care să nu fie numai a fiecărui credincios - cleric sau laic - , sau a "profesioniștilor" pastorației, ci care să implice, în schimb, comunitatea parohială ca atare, cu toate componentele sale. Deci, este nevoie ca fiecare să redescopere propria vocație eclezială și să se simtă coresponsabil al unicei misiuni evanghelizatoare, făcându-se disponibil pentru slujirile și funcțiile care îi corespund în cadrul comunității parohiale și mai ales în domeniul misiunii evanghelizatoare a Bisericii. O Instrucțiune, s-ar putea spune, este asemenea cărturarului din Evanghelie și scoate din tezaurul - teologic, pastoral și canonic - al Bisericii "lucruri noi și lucruri vechi" pentru a le traduce în viața zilnică a poporului lui Dumnezeu.

La nivel mediatic, atenția mare s-a concentrat asupra problemei laicilor care celebrează Căsătoria și înmormântările. Considerați reductivă această lectură?

Permiteți-mi să spun că da, consider reductivă și bună numai pentru a crea titluri cu efectul atenției speciale care a fost dată temei laicilor în raport cu căsătoriile și înmormântările. De fapt, este vorba de norme deja existente și de posibilități care, în raport cu căsătoriile, se pot realiza când subzistă lipsa de preoți și diaconi, în cadrul unui dialog care implică episcopul diecezan, Conferința Episcopală și Sfântul Scaun.

Puteți explica mai bine acest punct?

La Căsătorie, celebranții sacramentului sunt mirii, în timp ce acela care le cere să manifeste propriul consimțământ - fie el cleric sau laic - îndeplinește funcția de "martor calificat" și primește în numele Bisericii "da"-ul mirilor. În același mod, cu privire la ritul înmormântării, acesta poate avea loc și fără celebrarea liturghiei, iar Ritualul Roman prevede care părți din diferitele rituri pot să fie îndeplinite și de laici.

Așadar, care este mesajul pe care voia să-l transmită Congregația pentru Cler tratând această tematică?

Că pentru preoți, căsătoriile și înmormântările sunt ocazii de întâlnire cu credincioșii precum și cu persoanele care în mod obișnuit nu frecventează Biserica, în circumstanțe puternice din punct de vedere emotiv. Faptul că există diferite alternative posibile pentru celebrarea riturilor n-ar trebui să ne facă să cădem într-un funcționalism dezlipit de experiența de credință a poporului lui Dumnezeu.

Cu noile indicații, unii întrevăd riscul ca preoții să ajungă să fie supraîncărcați de administrație și birocrație. Așa este?

În realitate este exact opusul, iar Instrucțiunea a voit să propună și un semnal de alarmă față de o concepție despre parohie, existentă pe alocuri, ca "agenție" care oferă servicii de tip diferit (sacramentale, cultuale, sociale, caritative) și nu ca o comunitate misionară, aș spune chiar o "familie", în care fiecare contribuie prin partea sa, în funcție de vocație, carismă, disponibilitate și competență. În această optică, preotul ar trebui să fie ajutat tocmai să nu se piardă în administrație și birocrație, ci să se concentreze mai degrabă asupra priorităților slujirii sale - Euharistia, vestirea Cuvântului, direcțiunea spirituală și spovada, promovarea carității și apropierea de credincioși, mai ales cei mai nevoiași - însoțită și stimulată de ajutorul și exemplul celorlalți membri ai comunității: clerici, consacrați și laici. De altfel, este esențial a aminti că subîmpărțirea de îndatoriri și slujiri în cadrul comunității trebuie să se situeze într-un orizont misionar și de evanghelizare, în așa fel încât parohia să nu lucreze numai pentru propria "supraviețuire", eventual regretând "timpurile frumoase", ci să fie animată în fiecare membru al său de o dorință vie de a-l vesti pe Cristos și de a-l mărturisi celui care s-a îndepărtat, precum celui care nu l-a cunoscut niciodată.

Ce anume este nevoie pentru a realiza asta?

Ca fiecare credincios să se simtă în mod activ coresponsabil al acestei misiuni, în funcție de posibilitățile sale concrete. În schimb, lăsați-mă să spun că "vocația" spectatorului, eventual polemic și critic față de angajarea altuia, cu siguranță nu vine de la Dumnezeu și nu contribuie la evanghelizare. Parohia, atât pentru cel care o trăiește ca individ, cât și pentru cei care participă în ea ca membri de asociații, mișcări și grupuri, este un loc de întâlnire cu Domnul, un loc de primire, de experiențe de credință trăită, chiar și cu trudele care se experimentează uneori și în cele mai bune familii.

Întărirea rolului parohului, cu indicația explicită că trebuie să fie vorba mereu de un preot, se poate considera ca un răspuns la anumite cereri reieșite în timpul Sinodului despre Amazonia?

În mod deosebit, Instrucțiunea a voit să confirme specificul parohului ca "păstor propriu" al comunității, reafirmând centralitatea Euharistiei ca izvor și culme a vieții și misiunii Bisericii. Ca păstor propriu, din totdeauna și prin natura funcției sale, parohul poate să fie numai un preot, chemat să-l facă prezent sacramental pe Cristos, în mod special în Euharistie și în Reconciliere. În acest mod, se evidențiază trăsătura identificatoare și specifică a slujirii sacerdotale, care este caritatea pastorală, prin care preotul trăiește propria paternitate spirituală, făcând o dăruire totală de sine ca părinte pentru Biserică și pentru comunitatea sa. Asta nu înseamnă că parohul trebuie să facă totul singur, fără a-i asculta pe alții sau fără a le lăsa lor spațiu pentru o creativitate și responsabilitate personală. Însă trebuie acordată atenție și faptului de a nu reduce parohia la rangul de "filială" a unei "firme" - în acest caz dieceza - cu consecința de a putea fi "condusă" de oricine, eventual și de grupuri de "funcționari" cu diferite competențe.

(După Vatican Insider, 28 iulie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1891.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat