Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

1895 - 26 iulie - 2020: 125 de ani de la înființarea Provinciei Franciscane "Sfântul Iosif" din Moldova

"Vreau să te faci preot cu funiuță!", așa ne spunea cu vreo 40 de ani în urmă regretatul părinte Petru Albert când venea în satul natal, Pildești, și ne întâlnea pe noi, ministranții, în sacristie. Ce însemna "preot cu funiuță", așa cum era el - călugăr franciscan, urma să aflu câțiva ani mai târziu. Și iată că astăzi privim spre acei "preoți cu funiuță" care au transmis credința în satul meu natal, Pildești, precum și în multe alte comunități din Dieceza de Iași.

În această zi aniversară pentru Provincia Franciscană din Moldova este bine să ne amintim atât de evenimentele consemnate în urmă cu 125 de ani, dar și de lunga și intensa activitate a misionarilor franciscani pe teritoriul actualei Dieceze Catolice de Iași. Documentele istorice ne transmit că încă din 11 iunie 1239, într-o bulă papală a Papei Grigore al IX-lea, se pomenesc mai multe popoare și teritorii la care sunt trimiși franciscanii pentru misiuni, printre care și cumanii, care erau așezați în sudul actualei Dieceze de Iași. Din timpul cumanilor a rămas un manuscris celebru intitulat "Codex cumanicus", conținând 82 de file, terminat la 11 iulie 1303 și găsit la franciscanii din Crimeea. Misionarii franciscani au avut un rol important în cadrul Episcopiilor Catolice de Siret (1371-1434), Baia (1418-1525) și Bacău (1608-1818). Mănăstirea cea mai veche a franciscanilor este cea din Siret, unde în 1340 au fost înmormântați "doi martiri printre tătari: Blasiu și Marcu", iar cea de la Bacău este atestată în anul 1535. După înființarea Congregației "De Propaganda Fide" (1622), din anul 1623, misionarii franciscani din Moldova au fost organizați în "Misiunea Fraților Minori Conventuali din Moldova și Valahia".

Episcopii, vizitatorii apostolici, preoții și frații franciscani s-au atașat mult de catolicii din Moldova, fiindu-le alături atât în perioadele de înflorire a vieții religioase cât și în perioadele de persecuții, războaie și epidemii. Astfel, ei au coordonat activitatea pastorală din Moldova atât în timpul Episcopiei de Bacău (1608-1818), cât și în timpul Vicariatului Apostolic al Moldovei, cu sediul la Iași (1818-1884). Amintesc aici activitatea episcopilor și preoților franciscani: Ioan Paroni (1818-1825), Bonaventura Zabberoni (1825-1826), Iosif Gualtieri (1826-1827), Inocențiu Panfili (1827-1831), Carol Magni (1832-1835), Petru-Rafael Arduini (1838-1843), Paul Sardi (1843-1848), Anton de Stefano (1849-1859), Iosif Tomassi (1859-1864), Iosif Salandari (1864-1873), Anton Graselli (1874), Ludovic Marangoni (1874-1877), Fidelis Dehm (1878-1880) și Nicolae Iosif Camilli (1881-1884).

La 10 august 1883, episcopul Camilli a prezentat Congregației "De Propaganda Fide" proiectul de reformă privind o mai bună pastorație în "Missio Moldavica". Principalele linii pe care le-a trasat episcopul au fost: transformarea Vicariatului Apostolic în episcopie, trimiterea de noi tineri misionari în Moldova, deschiderea unui seminar, aprobarea unui fond pentru misionarii bătrâni și bolnavi etc. Peste aproape un an, la 27 iunie 1884, prin scrisoarea "Quae in christiani nominis incrementum", Papa Leon al XIII-lea a hotărât încetarea Vicariatului Apostolic al Moldovei, care ființa din 1818, și decreta înființarea Episcopiei Catolice de Iași. Episcop a fost numit Nicolae Iosif Camilli, fost vizitator apostolic între 1881 și 1884, numit episcop de Mosynopolis la 16 septembrie 1881, iar la 27 iunie 1884 episcop titular de Iași. Misiunea principală pe care a primit-o de la Papa Leon al XIII-lea a fost aceea de a ridica un cler indigen pentru pastorația catolicilor din Dieceza de Iași, ceea ce impunea deschiderea unui seminar diecezan, ceea ce s-a concretizat la 29 septembrie 1886. În urma unor neînțelegeri cu clerul franciscan, la 10 mai 1894, episcopul Camilli a demisionat de la conducerea Diecezei de Iași, dar înainte de a părăsi Moldova a ținut foarte mult ca primii elevi ai seminarului pe care l-a fondat să fie hirotoniți subdiaconi. Acest eveniment a avut loc la 20 noiembrie 1894, fiind hirotoniți nouă subdiaconi, urmând ca episcopul Camilli să revină la conducerea Diecezei de Iași în ziua de 16 decembrie 1904.

După interimatul asigurat de administratorul apostolic Caietan Liverotti, la 8 ianuarie 1895 a fost numit ca episcop titular de Iași preotul franciscan Dominic Jaquet. A fost consacrat la Roma în ziua de 10 martie același an, dar înainte de acest eveniment, în ziua de 25 ianuarie, a fost primit cu mare bucurie de clerul și credincioșii Diecezei de Iași. După consacrarea episcopală, a trimis o scrisoare pastorală clerului și credincioșilor săi, asigurându-i că se va strădui să învețe limba și obiceiurile moldave. Revenind în Moldova, și-a ales drept colaboratori pe preotul Daniel Pietrobono, căruia i-a încredințat misiunea de vicar general, și pe părintele Iosif Malinowski, pe care l-a numit secretar.

Printre obiectivele principale ale activității sale pastorale a fost și reglementarea Provinciei Ordinului Franciscan. Arhivele conservă o largă corespondență pe care episcopul Jaquet a avut-o cu Sfântul Scaun, cu prefectul Congregației "De Propaganda Fide" și cu superiorii Ordinului Franciscan. Menționez câteva rânduri dintr-o scrisoare redactată la 3 iulie 1895 și trimisă cardinalului prefect al Congregației "De Propaganda Fide": "Am asistat ieri, 2 iulie, la o adunare plenară a părinților conventuali din Moldova, reuniți la Bacău, la înștiințarea preacucernicului lor părinte general, pentru a discuta chestiunile lor prezente. Am avut bucuria de a constata la această reuniune o supunere completă față de dispozițiile date de către Sfântul Scaun. Toți părinții, fără excepție, acceptă cu umilință și bucurie condiția creată prin înființarea Seminarului diecezan pentru formarea clerului secular indigen. Ei doresc să vadă clarificată situația lor prin autoritatea Sfântului Scaun. Ca urmare, își permit libertatea de a cere, prin documentele pe care am onoarea a le transmite Eminenței voastre, ca Misiunea din Moldova să fie transformată, de astăzi înainte, în provincie franciscană canonic instituită. Ca episcop, salut cu bucurie această schimbare. Așa cum am avut onoarea să scriu Eminenței voastre, în raportul meu din 5/17 mai, clerul franciscan al Moldovei este actualmente ireproșabil. Dar această stare îmbucurătoare se va menține, desigur, mai bine, dacă în viitor călugării supuși ordinelor preacucernicului părinte general și reprezentantului său, preacucernicul provincial al Moldovei, vor reintra în legile și în condițiile vieții franciscane monahale. Părinții conventuali cer, în rândul al doilea, ca Sfântul Scaun să le acorde anumite parohii in perpetuum, ca să înființeze, încetul cu încetul, mici reședințe sau convente, de unde vor putea aduce servicii clerului diecezan. Îmi permit să subliniez această cerere. 1) Ea este corolarul cererii precedente. Ar fi imposibil pentru părinții conventuali să găsească resursele necesare pentru a clădi case călugărești, în acest teritoriu de misiune, unde catolicii nu sunt decât niște sărmani agricultori. Dacă acești părinți n-ar putea obține parohii în care să-și fixeze reședințe, ar trebui să părăsească Moldova. 2) Această concesie va avea rezultate fericite. Așa cum Sfântul Scaun procedează peste tot, viața creștină nu poate nici să se dezvolte, nici chiar să se mențină într-o țară fără o îmbinare armonioasă dintre clerul diecezan și cel monahal. Pe lângă exemplul virtuților, aceasta oferă clerului diecezan ajutor prin predicatori și confesori, ba chiar loc de refugiu pentru exerciții spirituale. Doresc din toată inima aceste mari avantaje pentru Dieceza de Iași. 3) Cât privește starea prezentă a diecezei, determinarea acestor parohii-convente va întări pacea care domnește deja în cler, delimitând cu precizie dreptul fiecăruia și trasând tuturor programul pentru viitor".

În acea întâlnire, preoții franciscani au solicitat Sfântului Scaun să le acorde 10 parohii, "in perpetuum", pentru convente sau reședințe. Episcopul Jaquet întreba: "Această cifră nu este oare exagerată? În starea actuală a Misiunii, care numără doar 26 de parohii, acest număr ar fi excesiv, și eu, personal, nu l-aș satisface, dacă situația prezentă ar fi definitivă. Dar ea nu este decât un început. Cele 26 de parohii ale diecezei, care au în prezent aproximativ 120 de biserici, fie parohiale, fie filiale, fie capele, în 198 de localități în care se află un număr însemnat de catolici. Numai 30 de preoți deservesc aceste locuri atât de îndepărtate unele de altele. E de la sine înțeles că majoritatea credincioșilor nu văd preotul decât la două săptămâni sau chiar la o lună. Sunt și localități în care preotul nu poate merge decât o dată sau de două ori pe an. În aceste condiții, practica regulată a vieții catolice și, ceea ce este mai îngrijorător, instruirea religioasă sunt imposibile. Starea normală a diecezei ar cere ca numărul parohiilor să se ridice la o sută. În plus, vor fi necesari preoți zeloși pentru organizarea și dirijarea mai multor opere care ar trebui înființate! Fără îndoială, acestea aparțin viitorului. Însă, în acest moment, Sfântul Scaun să pună bazele. Înțelepciunea sa, verificată în timp și împrejurări, va înțelege pentru ce eu sunt de acord cu doleanța părinților conventuali".

În finalul unei relatării din 21 iunie 1895, episcopul de Iași scria: "Îmi permit să-mi mai exprim o ultimă părere. Pentru părinții conventuali, ca și pentru clerul diecezan, Moldova trebuie să caute a trăi prin ea însăși. Ea trebuie să formeze și un cler monahal indigen, care ar fi format prin înființarea unui seminar franciscan. Îi urez să aibă resursele necesare. Stabilirea reședințelor i-ar furniza aceste resurse".

Ca o concluzie la toate cererile episcopului Dominic Jaquet și ale clerului franciscan din Moldova, printr-un decret al Congregației "De Propaganda Fide", din 26 IULIE 1895, Papa Leon al XIII-lea transformă Misiunea Fraților Minori Conventuali din Moldova în provincie regulară, cu dreptul de a-și întemeia instituțiile prescrise de constituțiile ordinului, pentru formarea unui cler indigen franciscan. Decretul de înființare a Provinciei Franciscane "Sfântul Iosif" din Moldova este structurat în șapte puncte, la cel de-al doilea fiind enumerate cele 10 parohii încredințate clerului franciscan. Acestea erau: Adjudeni, Bacău, Călugăra, Faraoani, Galați, Hălăucești, Huși, Prăjești, Săbăoani și Târgu Trotuș.

În continuare, prezint câteva paragrafe din Decretul de înființare a provinciei, din 26 iulie 1895:

"În sus-numita Misiune a Moldovei, încredințată până acum Ordinului Franciscan Conventual să se înființeze o provincie regulară a aceluiași ordin cu titlul "Sfântul Iosif, soțul Preasfintei Fecioare Maria". Provincia să aibă noviciat propriu și toate cele cerute de drept: în plus, să se împartă în custodii, așa cum prevăd Constituțiunile ordinului, și anume: Custodia de Bacău, de Galați, de Săbăoani și Trotuș, după cele patru regiuni ale Moldovei.

Sus-numitei provincii să i se dea numai zece case de misiune, împreună cu respectivele case filiale, urmând ca fiecare dintre cele zece să fie transformate în conventuri care se află în următoarele localități, și anume: Săbăoani, Adjudeni, Hălăucești, Galați, Huși, Prăjești, Bacău, Faraoani, Luizi-Călugăra, Trotuș.

Fiecare dintre cele zece case sus-menționate, dar conventuri ale aceleași provincii să exercite păstorirea sufletelor, ca și până acum prin confrații săi conform constituțiilor pontificale și în consecință să beneficieze de veniturile terenurilor parohiale, care totuși nu sunt cedate provinciei regulare ca proprietate, ci numai spre folosință fraților ce se află acolo și conform Constituției "Romanos pontifices".

Ca sus-numita provincie regulară să poată celebra capitole și adunări provinciale, spre a-și alege superiorii lor proprii, după legile ordinului. Ca pe superiorii locali sau guardiani să-i poată pune și "păstori de suflete", deși în mod obișnuit li se interzice exercitarea acestor două funcții simultan (până când se va ajunge la o organizare perfectă). Ca ea să poată confirma în aceeași funcție pe superiori, pe fiecare aparte printr-o nouă alegere, cu toată opreliștea Constituțiunilor Ordinului".

Prin urmare, se putea convoca un capitol provincial extraordinar, în cadrul căruia toți misionarii care îndeplineau criteriile cerute aveau voce activă și pasivă, conform Constituțiunilor urbane, pentru a putea fi aleși în diferite oficii ale provinciei. Dar s-a găsit de cuviință, pentru prima dată în istorie, să-i fie rezervată definitoriului general atât alegerea provincialului, cât și aplicarea Constituțiunilor în ceea ce privește administrarea bunurilor temporale. În definitoriul general din 15 august 1895, părintele Daniel Pietrobono a fost ales provincial, iar părintele Iosif Corradini, secretar al provinciei. Alegerea custozilor și a membrilor definitoriului și a superiorilor locali a fost amânată pentru toamna aceluiași an. Nu cunoaștem motivele pentru care părintele Daniel Pietrobono a voit să renunțe la provincialat, propunându-l pe părintele Caneve. Același lucru voia să-l facă și secretarul său, Corradini; însă definitoriul general din 17 decembrie 1895, mulțumindu-i Mons. Dominic Jaquet pentru tot ceea ce a făcut în favoarea Provinciei din România, nu le-a acceptat demisiile, confirmându-i în oficiile lor, după care au ales primii custozi: părintele Petru Neumann pentru Custodia de Bacău, părintele Bonaventura Leja pentru Custodia de Galați, părintele Ioan Battista Occhipinti pentru Custodia de Săbăoani și părintele Anton Callus pentru Custodia de Trotuș. Cei dintâi membri ai definitoriului au fost Iosif Malinowski pentru Custodia de Galați și părintele Mihai Parlati pentru Custodia de Trotuș, lăsând la dispoziția ministrului provincial ca împreună cu definitoriul să-și aleagă asistenți pentru celelalte custodii; primii superiori locali aleși de definitoriul general au fost: părintele Paul Mosel, guardian la Bacău, părintele Dominic Migliorati la Faraoani, Rafael Migliorini la Luizi-Călugăra, Anton Caneve la Prăjești, Francisc Orlandi la Galați, Caietan Liverotti la Săbăoani, Iosif Giorgini la Adjudeni și Dominic della Posta la Trotuș, lăsând la dispoziția ministrului provincial să aleagă superiorii locali la Huși și Hălăucești.

În ceea ce privește administrarea bunurilor temporare, au fost fixate următoarele trei principii: a) fiecare convent trebuia să aibă câte un registru separat pentru înregistrarea veniturilor și a cheltuielilor; b) ministrul provincial să păstreze economiile provinciei, pentru înființarea școlilor la sate, pentru misionarii infirmi și, mai ales, pentru formarea clericilor indigeni, aplicând norme care în trecut au fost discutate și aprobate de frați, c) în sfârșit, fiecare frate trebuia să facă exproprierea pe care o reînnoia în fiecare an.

După înființarea Provinciei Franciscane, unul dintre lucrurile cele mai urgente pe care episcopul Jaquet trebuia să le rezolve era să-i asigure viitorul prin formarea clerului indigen și construirea seminarului în provincie. Obținând aprobarea Papei Leon al XIII-lea, în vara anului 1897, pr. Daniel Pietrobono, superiorul provincial, a înființat Seminarul Franciscan la Hălăucești.

Așadar, în urma decretul din 26 iulie 1895, clerului diecezan îi erau rezervate 16 parohii cu aproape 132 de biserici filiale și 36.000 de credincioși. Distribuirea parohiilor a fost făcută în mod echitabil, dându-se atât clerului franciscan, cât și clerului diecezan parohii centrale, dar amestecate între ele, cu scopul ca preoții diecezani să poată primi ajutor de la frați pentru spovezi, misiuni populare, predici și alte forme de apostolat.

Pentru cei interesați, voi prezenta situația care s-a creat în urmă cu 125 de ani:

Clerului diecezan îi reveneau următoarele parohii: 1) Iași cu trei filiale (Fălticeni, Tg. Frumos și Pașcani); 2) Horlești cu 12 filiale (Cotnari, Hârlău, Moara-Prefectului, Isopești, Praguri, Berlinești, Slobozia, Miroslava, Voinești, Dumești, Podu Iloaei și Deleni); 3) Butea cu șase filiale (Fărcășeni, Caracași, Șcheia, Miclăușeni, Cuza-Vodă și Kogălniceanu); 4) Răchiteni cu o filială (Sturza-Răchiteni); 5) Tămășeni cu trei filiale (Piscul Rus, Sagna, și Roman); 6) Gherăești cu trei filiale (Tețcani, Iugani, și Barticești); 7) Oțeleni cu șapte filiale (Petrești, Boghicea, Buhonca, Boara, Bălumărești, Neștiuta și Vescia); 8) Bârgăuani cu 11 filiale (Talpa, Tupilați, David, Văleni, Valea Albă, Belcești, Arămoia, Breaza, Satul-Nou, Bozieni, și Târgu Neamț); 9) Cleja cu 10 filiale (Răcăciuni, Somușca, Capota, Sascut, Satu-Nou, Gropile, Curmătura, Tămășeni, Orbeni, și Berindești); 10) Văleni cu 17 filiale (Joseni, Horgești, Găiceana, Vladnic, Petriș, Tamaș, Racova, Păncești, Răcătău, Parincea, Recea, Otești, Galeri, Furnicari, Varnița, Ungureni, și Galbeni); 11) Valea Seacă cu cinci filiale (Trunchi, Lărguța, Florești, Buchila și Galbeni); 12) Grozești cu 13 filiale (Satu Nou, Pârgărești, Valea Seacă, Pralea, Bahna, Bucium, Sitaș, Huta, Hârja, Borzești, Cașin, Giaavreni, și Gutinaș); 13) Dărmănești cu 35 de filiale (Dofteana, Bogata, Comănești, Moinești, Berzunți, Ciugheș, Păcurari, Păgubeni, Agăș, Plopu, Poiana, Larga, Brusturoasa, Cutiniș, Buruieniș, Surda, Preluți, Sâmburu, Sulta, Goioasa, Palanca, Cotumba, Moreni, Gloduri, Poduri, Vermești, Tazlău, Văsiești, Gârlele, Chiliile, Lucăcești, Leodinești, Vălareni și Seșuri); 14) Pustiana cu 22 de filiale (Frumoasa, Bosoteni, Vidrașcu, Stufu, Bălăneasa, Râpaepei, Răchitiș, Pârgărești, Gura-Solonț, Marea-Solonț, Serbec, Strugari, Poiana, Ardeoani, Cetățuia, Arasa, Turlian, Valearea, Tețcani, Presaca, Scorțeni și Băhănești); 15) Focșani cu opt filiale (Ploscuțeni, Vizantea, Domești, Adjud, Tecuci, Bârlad, Putna și Câmpurile); 16) Botoșani cu cinci filiale (Hudești, Sulița, Mihăileni, Dorohoi, și Hârlău).

Parohiile încredințate Provinciei Franciscane erau: 1) Săbăoani cu două filiale (Pildești și Corhana); 2) Adjudeni cu două filiale (Rotunda și Buruienești); 3) Hălăucești cu șase filiale (Nisiporești, Mircești, Luncași, Mogoșești, Cozmești și Muncel); 4) Galați fără filiale; 5) Huși cu două filiale (Răducăneni și Poiana Cârnului); 6) Prăjești cu 11 filiale (Bogdănești, Traian, Zăpodia, Satu-Nou, Buhoci, Poiana-Irașcu, Rușii-Vlădicăi, Roșiori, Recea, Călugăreni și Bălușești); 7) Bacău cu 13 filiale (Mărgineni, Gherăești (BC), Fântânele, Barați, Cujbic, Lespezi-Gârleni, Piatra-Neamț, Buhuși, Schineni, Peletuci, Săucești, Șerbănești și Izvoarele; 8) Faraoani cu o filială (Valea-Mare); 9) Luizi-Călugăra cu șapte filiale (Sărata, Secătura, Petricica, Dealul-Nou, Găidar, Trebeș și Coman); 10) Trotuș cu 11 filiale (Slănic, Gura Slănicului, Slănic-Băi, Târgu Ocna, Viișoara, Tuta, Glodosu, Onești, Păcura, Caraclău și Slobozia). În total erau încredințați provinciei în jur de 33.000 de credincioși. Custodia de Siret cuprindea conventurile din Săbăoani, Adjudeni și Hălăucești; Custodia de Galați era formată din conventurile din Galați și Huși; Custodia de Bacău cuprindea conventurile din Bacău, Faraoani, Călugăra și Prăjești; Custodia de Trotuș avea numai conventul din Târgu Trotuș. Prin decretul de înființare, provinciei îi erau atribuite zece parohii, dar nu i se nega dreptul de a înființa și alte conventuri în filiale dependente de aceste parohii.

Mulți se întreabă: De ce astăzi situația este mult schimbată? Suprimarea din partea autorităților comuniste a Ordinului Franciscan și încredințarea parohiilor păstorite de "preoții cu funiuță" clerului diecezan au făcut ca după anul 1990 să fie alte realități pastorale, care au dus la o altă împărțire a parohiilor. Este adevărat că episcopul Dominic Jaquet și pr. Daniele Pietrobono propuneau ca acele zece parohii să fie date Ordinului "in perpetuum", dar în decretul de înființare canonică au fost omise aceste cuvinte. Astăzi, Provincia "Sfântul Iosif" a Ordinului Fraților Minori Conventuali din România, are pe teritoriul Diecezei de Iași 12 convente, coordonate de Curia provincială stabilită la Bacău: Conventul "Sfântul Iosif, soțul Preacuratei Fecioare Maria" din Bacău, Conventul "Sfântul Iosif Muncitorul" din Buruienești, Conventul "Regina Sfântului Rozariu" din Cacica, Conventul "Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul" din Galați, Conventul "Nașterea Sfintei Fecioare Maria" din Hălăucești, Conventul "Nașterea Sfintei Fecioare Maria" din Huși, Conventul "Sfântul Andrei, Apostol" din Luizi-Călugăra, Conventul "Adormirea Maicii Domnului" din Nisiporești, Conventul "Preasfânta Treime" din Prăjești, Conventul "Sfântul Anton de Padova" din Roman, Conventul "Sfântul Francisc din Assisi" din Roman și Conventul "Trupul și Sângele Domnului" din Târgu Trotuș. Provincia dispune de o Casă de noviciat - la Prăjești, o Casa de postulandat - la Viișoara (Neamț), un Seminar Liceal și un Institut Teologic, ambele la Roman. Numărul fraților franciscani conventuali care activează în Dieceza de Iași (preoți, diaconi și frați călugări) se apropie de cifra de 100.

În această zi aniversară, apreciem eforturile episcopului Dominic Jaquet, care a fost un executant fidel al decretului Sfântului Scaun și a făcut tot ce i-a stat în putință ca să organizeze cât mai bine Provincia Franciscană "Sfântul Iosif" din Moldova și toate instituțiile sale.

Pr. Alois Moraru
 


lecturi: 1975.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat