Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 17-a de peste an - Anul A - 2020

1Rg 3,5-12; Ps 119,57-130; Rom 8,28-30; Mt 13,44-52 (13,44-46)

"Legea ta, Doamne, este izvor de înțelepciune" (Ps 119,97).

Pildele din Evanghelia după Matei 13 ne vorbesc despre împărăția lui Dumnezeu care a fost anunțată, care a sosit, care este predicată și care trebuie acceptată prin credință de fiecare om personal.

Mesajul lui Isus din Matei 13 este următorul: prin pilda semănătorului Isus ne atenționează că oamenii vor reacționa diferit la împărăția lui Dumnezeu venită în mijlocul lor și predicată. Așa cum patru copii dintr-o casă reacționează diferit la aceeași învățătură a părinților, la fel este și în lumea de astăzi.

Prin pilda neghinei Isus ne spune că în paralel cu evanghelia împărăției diavolul va predică și el împărăția sa de întuneric, de aceea omul care a acceptat evanghelia împărăției trebuie să lupte până la moarte pentru a o păstra, altfel poate pierde chiar pe ultima sută de metri. Acceptarea împărăției lui Dumnezeu nu constă numai în decizia de la început, ci constă într-o viață de convertire continuă.

Prin pildele grăuntelui de muștar și a aluatului Isus ne arată efectul extraordinar de creștere al împărăției lui Dumnezeu atunci când intră în viața unui om, chiar dacă la început totul pare lipsit de importanță. Decizia unui om pentru împărăția cerurilor îi schimbă radical prioritățile, viața, viitorul și mai presus de toate îi schimbă soarta veșniciei. Și totul pleacă de la o simplă decizie.

Prin pilda comorii ascunse în ogor și a mărgăritarului de mare preț, Isus explică că pentru om prețul pe care trebuie să-l plătească pentru a intra în împărăția cerurilor va fi întotdeauna "totul". Iar prin pilda năvodului care prinde tot felul de pești Isus ne spune că nu este suficient să fi acceptat cândva evanghelia împărăției, ci trebuie să trăim și conform principiilor ei. Ca gospodarul cel bun și înțelept trebuie să găsim în cuvintele vechi și noi ale Bibliei tărie pentru noi și pentru alții în a urma principiile împărăției cerurilor. Am înțeles noi toate aceste învățături? Apostolii au spus da (cf. Mt 13,51) Noi putem spune "da" la fel?

Astăzi ne vom ocupa de ultimele patru parabole: cea a comorii din țarină, cea a găsirii mărgăritarului de mare preț, cea a năvodului aruncat în mare și cea a gospodarului înțelept care a adunat în visteria sa lucruri vechi și noi.

Dacă la noapte Domnul ne-ar invita pe unul fiecare dintre noi, ca pe Solomon odinioară: "Cere ce vrei să-ți dau" (1Rg 3,5), oare ce i-am cere? Oare vom cere și noi o inimă care ascultă, o inimă inteligentă, o inimă înțeleaptă și care înțelege? Biblia spune: "Dacă vreunul dintre voi este lipsit de înțelepciune, s-o ceară de la Dumnezeu, care dă tuturor care dă cu mână largă și fără mustrare, și ea îi va fi dată.

Dar s-o ceară cu credință, fără să se îndoiască deloc: pentru că cine se îndoiește seamănă cu valul mării, tulburat și împins de vânt încoace și încolo. Un astfel de om să nu se aștepte să primească ceva de la Domnul, căci este un om nehotărât și nestatornic în toate căile sale" (Iac 1,5-8). "Legea ta, Doamne, este izvor de înțelepciune" (Ps 119,97). Iubirea pentru Domnul este cheia adevăratei inteligențe, el îmi trezește urechea ca să ascult ca un ucenic" (Is 50,4). Amin

Împărăția lui Dumnezeu o putem primi în dar de la Dumnezeu prin părinți, ca în parabola talanților (cf. Mt 25,15), o putem găsi din întâmplare făcându-ne datoria de a munci, ca în parabola comorii din ogor (cf. Mt 13,44), sau o putem descoperi în urma multor căutări ca în parabola mărgăritarului de mare preț (cf. Mt 13,45). În toate trei cazurile, cauzei ei îi trebuie jertfit totul. Acesta este semnul celui ce a găsit cu adevărat împărăția lui Dumnezeu, îi sacrifică totul, vinde pentru ea totul, se leapădă de toate (cf. Lc 14,33).

Clovis I (466-511), regele francilor, după o victorie asupra germanilor, a pășit în catedrala din Reims, care era împodobită cu flori și coroane pentru a-l primi. Acolo l-a întâmpinat, sfântul episcop Remigiu (437-533). Atunci Clovis I l-a întrebat pe sfântul episcop Remigiu: "Părinte, aceasta este împărăția pe care mi-ai promis-o?" "Nu, acesta este doar umbra acelei împărății". Și, arătându-i baptisteriul, episcopul Remigiu a adăugat: "Iată ușa prin care poți intra în adevărata împărăție. Arde tot ceea ce ai căutat până acum și adoră ceea ce ai disprețuit până acum!" În acea zi, Ziua de Crăciun a anului 486, Clovis, împreună cu 3000 de franci s-au botezat, pentru a intra și a domni în adevărata împărăție, cea a lui Isus.

A "vinde tot ce ai" înseamnă a face schimb de valori. Să dăm tot ce am considerat valoare până acum, pentru a intra în posesia adevăratei comorii. Iată ce ne spune sfântul apostol Paul: "Dar lucrurile care pentru mine erau câștiguri le-am socotit ca o pierdere, din pricina lui Cristos. Ba încă și acum privesc toate aceste lucruri ca o pierdere, față de prețul nespus de mare al cunoașterii lui Cristos Isus, Domnul meu. Pentru el am pierdut toate și le socotesc ca un gunoi, ca să câștig pe Cristos și să fiu găsit în el, nu având o neprihănire a mea pe care mi-o dă Legea, ci aceea care se capătă prin credința în Cristos, neprihănirea pe care o dă Dumnezeu, prin credință. Și să-l cunosc pe el și puterea învierii lui, și părtășia suferințelor lui, și să mă fac asemenea cu moartea lui; ca să ajung cu orice chip, dacă voi putea, la învierea din morți" (Fil 3,7-11).

Unii comentatori biblici sunt de părere că acea comoară găsită de omul muncitor în pământul pe care îl lucra nu era un ulcior cu perle, care poate fi despărțit de țarină fără să afle nimeni, ci era ceva legat de țarină, era o mină, un zăcământ de metal prețios, continuu dătător de câștig.

Dar îmi place și acea interpretare care spune că, pentru Isus, noi am fost și suntem ogorul cu mina de aur în el, cu chipul și asemănarea cu Dumnezeu, moștenirea sa pierdută. Noi suntem perla de mare preț promisă din veșnicie, mărgăritarul de mare preț format în mulți ani de suferință. El a adunat toate bogățiile universului și le-a oferit pentru a cumpăra acest pământ plin de aur, acest mărgăritar de mare preț format în mulți ani de suferință. Iar Domnul Isus, după ce îl găsește, plătește prețul răscumpărării întreg la cruce, duce comoara în visteria sa cerească, iar mărgăritarul îl așază din nou în coroana sa. "căci oamenii de mântuit vor fi o comoară deosebită" (Mal 3,17), vor fi pietrele cununii împărătești, care vor străluci în țara sa" (Zah 9,16). Pentru Isus mărgăritarul de mare preț este ceea ce el va defini: "Biserica mea" (cf. Mt 16,18). Pentru noi "Din bogat s-a făcut sărac, pentru ca noi să ne îmbogățim" (2Cor 8,9). Pentru noi s-a dezbrăcat pe sine însuși și a luat un chip de rob, făcându-se asemenea oamenilor. Pentru noi s-a făcut om, s-a smerit și s-a făcut ascultător până la moarte, și încă moarte de cruce (cf. Fil 2,7-8). Este Isus și pentru noi talantul, comoara și perla prețioasă? Îi dăm noi lui toată grija, preocuparea și tot ceea ce avem?

În parabolele comorii și a perlei frumoase, în a afară de "căutător", mai este un personaj trecut sub tăcere, este "vânzătorul". Vânzătorul poate fi o aluzie la regele Solomon din prima lectură, care, deși a primit comoara și mărgăritarul de mare preț, fiind făcut urmaș "înțelept" al împărăției mesianice a lui David, s-a arătat totuși "nechibzuit", vânzând comoara și mărgăritarul de preț, pentru femeile păgâne și idolii lor (cf. 1Re 11,1-12). Dar "vânzătorul" mai poate fi o aluzie și la creștinii care, asemenea lui Esau și Iuda (cf. Gen 25,29-34; Mt 26,15), îl vând pe Isus și pe împărăția sa, comoara cea mai scumpă, pentru un blid de linte roșie sau pentru 30 de arginți.

Așa cum de valoarea pământurilor și munților noștri ne vorbesc străinii de mii de ani, străini care fie ne-au cotropit, fie ne-au amăgit, tot astfel despre valoarea sufletelor noastre ne vorbesc în primul rând Dumnezeu, care ne-a creat după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), apoi ne vorbește Isus care a plătit pentru răscumpărarea noastră prețul maxim, moartea sa la cruce (cf. Fil 2,6-8) și Duhul Sfânt care locuiește în noi ca într-un templu (cf. 1Cor 6,19), îngerii care ne privesc și ne slujesc (cf. Ps 91,11; Mt 4,6), dar și diavolul care ne-a amăgit și ne amăgește încă (cf. Prov 16,29; In 8,44).

Isus Cristos le spusese ucenicilor săi că îi va face pescari de oameni (cf. Mt 4,19; Mc 1,17). Acum iată-i pe slujitori săi la lucru. Năvodul (cf. Mt 13,47-50), plasa harului lui Dumnezeu este aruncată în marea lumii și în ea se prind tot felul de pești și tot felul de viețuitoare marine. Alegerea lor, ca și alegerea neghinei din grâu, se va face numai la sfârșitul veacului. Atunci va fi trasă plasa la mal, atunci se va încheia timpul harului, atunci se va face judecata cea dreaptă. Deci, năvodul nu alege nimic, ci prinde tot. Prin năvod se înțelege evanghelia vestită tuturor oamenilor, indiferent de națiune, religie, poziție socială, sex sau vârstă. Un lucru este interesant în această pildă, ca și în pilda neghinei, Și peștii și grâul sunt pentru consum. Nimeni nu prinde pești pentru altă întrebuințare, ci numai pentru mâncare. Și nimeni nu strânge grâul în grânar. pentru ca să se uite la el, ci pentru ca să facă pâine.

În cartea Leviticului (11,9-11) sunt arătați peștii buni și peștii rai, peștii curați, peștii necurați. Toți peștii care aveau înotătoare și solzi, erau curați, deci buni de mâncat. Cei fără solzi si fără înotătoare erau necurați. Credinciosul bun și adevărat trebuie să aibă ceea ce corespunde înotătoarelor, adică să aibă puterea care-l face să meargă împotriva curentului acestei lumi, putere pe care o dă viața din Dumnezeu, ca să nu se lase întors de pe calea Domnului. Solzii înfățișează puterea care se împotrivește influenței lumii în mijlocul căreia trăim, întrucât nu suntem din ea. Este scris: "Cel născut din Dumnezeu biruiește lumea" (1In 5,4).

Gospodarul credincios îl reprezintă aici fiecare creștin care a primit misiunea de a predica, continuând astfel lucrarea apostolilor. Dacă va face din Cuvântul lui Dumnezeu vechi și nou vistieria sa, el va scoate continuu din ea frumuseți și adevăruri vechi noi.

Am înțeles noi toate aceste învățături? Apostolii au spus da (cf. Mt 13,51). Noi putem spune "da" la fel?

Credincioșii adevărați se cunosc unii pe alții, ei se unesc și se bucură împreună, despărțindu-se de tot ceea ce li se pare rău (cf. 1Tes 5,22). Ei sunt plăcerea și bucuria Domnului în lume. Chiar dacă pe pământ întâmpină probleme și greutăți în căutarea împărăției cerurilor și în vestirea Cuvântului divin, creștinii trebuie să știe bine "că toate conlucrează spre bine celor care îl iubesc pe Dumnezeu, adică celor care sunt chemați după planul lui. Căci pe cei pe care i-a cunoscut de mai înainte, de mai înainte i-a și rânduit să fie asemenea chipului Fiului său, așa încât el să fie primul născut între mulți frați; pe cei pe care de mai înainte i-a rânduit, i-a și chemat; pe cei pe care i-a chemat, i-a și justificat; pe cei pe care i-a justificat, pe aceștia i-a și glorificat" (Rom 8,28-30). Doamne, fă ca toți cei care am meditat parabolele tale să ajungem în împărăția ta veșnică! Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 17-a de peste an


 

lecturi: 589.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat