Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Academia Pontificală pentru Viață

Humana communitas în era pandemiei: reflecții perene despre renașterea vieții

Covid-19 a prăbușit lumea întreagă într-o stare de dezolare. Trăim asta deja de mult timp; este o experiență care nu s-a încheiat și va putea dura încă mult timp. Însă ce interpretare putem să-i dăm? Desigur, suntem chemați s-o înfruntăm cu curaj. Căutarea unui vaccin și a unei explicații științifice atente despre ce anume a dezlănțuit această catastrofă sunt dovada. Însă suntem chemați și la o conștiință mai profundă? Dacă ar fi așa, în ce mod această distanțare ne va împiedica să cădem pradă inerției nepăsării, sau mai rău, a complicității cu resemnarea? Este posibil să facem "un pas înapoi" ponderat, care să nu însemne lipsă de acțiune, un gând care se să se poată transforma într-o mulțumire pentru viața dată, ca și cum ar fi o trecere spre o renaștere a vieții?

Covid-19 este numele unei crize globale (pan-demia): arată diferite fațete și manifestări, dar este fără îndoială o realitate comună. Am ajuns să ne dăm seama, ca niciodată înainte, că această situație stranie, deja prevăzută de timp uitat, însă niciodată înfruntată în mod serios, ne-a unit mai mult. Ca atâtea procese din lumea noastră contemporană, Covid-19 este cea mai recentă manifestare a globalizării. Dintr-o perspectivă pur empirică, globalizarea a adus atâtea binefaceri omenirii: a semănat cunoștințe științifice, tehnologii medicale și practici sanitare, toate disponibile potențial în folosul tuturor (cf. APV, Pandemie și fraternitate universală, 30.03.20). În același timp, cu Covid-19 am ajuns să fim conectați în mod diferit, împărtășind o experiență comună de contingență (cum-tangere): nescutind pe nimeni, pandemia ne-a făcut pe toți la fel de vulnerabili, pe toți la fel de expuși.

La această conștiință s-a ajuns cu un preț mare. Ce lecții am învățat? În afară de asta, ce convertire a gândirii și a acțiunii suntem pregătiți să trăim în responsabilitatea noastră comună față de familia umană (Papa Francisc, Humana communitas, 6 ianuarie 2019)?

1. Realitatea dură a lecțiilor învățate

Pandemia ne-a dăruit spectacolul străzilor goale și al orașelor fantomă, al unei proximități umane rănite, al distanțării fizice. Ne-a privat de exuberanța îmbrățișărilor, de gentilețea strângerilor de mână, de afectul săruturilor, și a transformat relațiile în interacțiuni temătoare între necunoscuți, schimbul neutru de individualități fără chip, învăluite în anonimatul dispozitivelor de protecție. Limitările la contactele sociale sunt înspăimântătoare; pot duce la situații de izolare, disperare, furie și abuzuri. Pentru bătrânii aflați la ultimele perioade ale vieții, suferința a fost și mai accentuată, deoarece suferința fizică a fost însoțită de o calitate a vieții deteriorată și de lipsa vizitelor din partea familiei și a prietenilor.

1.1. Viață luată, viață primită: lecția fragilității

Metaforele principale care invadează astăzi limbajul nostru comun subliniază ostilitatea și un sentiment pătrunzător de amenințare: încurajările repetate de a "combate" virusul, comunicatele de presă care răsună ca niște "buletine de război", actualizările zilnice cu privire la numărul de infectați, care în curând devin "căzuți".

În suferința și în moartea atâtor persoane am învățat lecția fragilității. În numeroase țări, spitalele încă fac față cu greu să satisfacă nenumăratele cereri și sunt constrânse la pedeapsa raționalizării și a suprasolicitării personalului sanitar. O mizerie imensă, de nedescris și lupta pentru necesitatea primară de supraviețuire au scos în evidență condiția deținuților, a celor care trăiesc în condiții de sărăcie extremă la marginile societății, mai ales în țările în curs de dezvoltare, și a celor abandonați destinați uitării în infernul din lagărele de refugiați.

Am atins cu mâna fața cea mai tragică a morții: unii au cunoscut singurătatea despărțirii, atât fizice cât și spirituale, au părăsit propriile familii neputincioase, fără să poată să-și ia rămas bun de la cei dragi ai lor, fără chiar posibilitatea celei mai elementare pietăți pentru o înmormântare adecvată. Am văzut vieți terminându-se fără nicio distincție de vârstă, statut social sau condiții de sănătate.

"Fragili". Iată ce suntem toți: marcați în mod radical de experiența finitudinii care este în inima existenței noastre; nu se află acolo din întâmplare, nu ne interpelează cu atingerea gentilă a unei prezențe tranzitorii, nu ne lasă să trăim nederanjați cu convingerea că totul va fi după planurile noastre. Ieșim la iveală dintr-o noapte cu origini misterioase: chemați să fim dincolo de orice alegere, ajungem repede la prezumție și la plângeri, revendicând ca al nostru ceea ce ne-a fost numai încredințat. Prea târziu am învățat să acceptat întunericul din care venim și la care, în sfârșit, ne vom întoarce.

Conform unora această istorie este absurdă, deoarece totul se reduce la nimic. Însă cum ar putea acest nimic să fie cuvântul final? Și dacă ar fi așa, de ce să luptăm? De ce să ne încurajăm reciproc să sperăm la zile mai bune, când tot ceea ce trăim în această pandemie se va sfârși?

Viața merge și vine, spune păzitorul prudenței cinice. Însă această creștere și descreștere a sa, acum făcută mai clară de fragilitatea condiției noastre umane, ar putea să ne deschidă la o înțelepciune diferită, o conștiință diferită (cf. Ps 8): încercarea dureroasă a fragilității vieții poate reînnoi și conștiința noastră că este un dar. Întorcându-ne la viață, după ce am gustat rodul ambivalent al contingenței sale, nu vom fi mai înțelepți? Nu vom fi mai recunoscători, mai puțin aroganți?

1.2. Visul imposibil al autonomiei și lecția finitudinii

Cu pandemia, revendicările noastre de autodeterminare autonomă au suferit o lovitură dură, un moment de criză care cere un discernământ mai profund. Trebuia să se întâmple, mai devreme sau mai târziu: vraja a durat mult prea mult.

Epidemia de Covid-19 are mult de-a face cu prădarea pământului și a despuierii de valoarea sa intrinsecă. Este vorba de un simptom al stării rele a pământului nostru și al incapacității noastre de a ne ocupa de el; în afară de asta, este un semn al stării noastre spirituale rele (Laudato si', nr. 119). Vom fi în măsură să vindecăm fractura cu lumea noastră naturală, care prea des a transformat subiectivitățile noastre asertorice în amenințare la adresa creației, la adresa celorlalți?

Să luăm în considerare lanțul de conexiuni care unește următoarele fenomene: creșterea despăduririi împinge animalele sălbatice în proximitatea habitatelor umane. Apoi, virusurile prezente în animale se transmit la oameni, exacerbând în acest mod realitatea zoonozei, un fenomen bine cunoscut de oamenii de știință în răspândirea multor boli. Cererea exagerată de carne în țările din lumea dezvoltată a dat naștere la enorme complexuri industriale pentru creșterea și exploatarea animalelor. Este ușor de constatat cum aceste interacțiuni pot să provoace la sfârșit răspândirea unui virus, prin transportul internațional, prin mobilitatea în masă a persoanelor, prin călătoriile de afaceri, prin turism etc.

Fenomenul Covid-19 nu este numai rezultatul evenimentelor naturale. Ceea ce se întâmplă în natură este deja rezultatul unei interacțiuni complexe cu lumea umană a alegerilor economice și a modelelor de dezvoltare, ele însele "infectate" cu un "virus" diferit, creat de noi: acest virus este rezultatul, mai mult decât cauza, avidității financiare, a consimțirii la stiluri de viață definite de consum și exces. Ne-am construit un ethos de samavolnicie și dispreț față de ceea ce ne-a fost dat în promisiunea primordială a creației. Pentru acest motiv, suntem chemați să reconsiderăm raportul nostru cu habitatul natural. Să recunoaștem că trăim pe acest pământ ca administratori, nu ca stăpâni și domni.

Ne-a fost dat totul, însă suveranitatea noastră este una numai acordată, nu absolută. Conștientă de originea sa, aceasta poartă cu sine povara finitudinii și semnul vulnerabilității. Condiția noastră este o libertate rănită. Putem s-o refuzăm ca un blestem, o situație provizorie de depășit în cel mai scurt timp posibil. Sau putem învăța o răbdare diferită: capabilă să fie de acord cu finitudinea, să reînnoiască interacțiunea cu aproapele vecin și cu celălalt distant.

Dacă este comparată cu dificultățile din țările sărace, mai ales în așa-numitul sud global, nenorocirile din lumea "dezvoltată" apar mai degrabă ca un lux: numai în țările bogate persoanele pot să-și permită să respecte condițiile de siguranță. Pe de altă parte, în cele mai puțin norocoase, "distanțarea fizică" este pur și simplu imposibilă din cauza necesităților și circumstanțelor tragice: ambiente aglomerate și impracticabilitatea unei distanțări sustenabile constituie pentru populații întregi un obstacol insurmontabil. Contrastul dintre cele două situații scoate în evidență un paradox strident care, încă o dată, relatează istoria disproporției de bunăstare între țări bogate și sărace.

A învăța finitudinea și a fi de acord cu limitele libertății noastre merge mult dincolo de un exercițiu măsurat de realism filozofic. Implică faptul de a deschide ochii în fața unei realități de ființe umane care experimentează aceste limite în trupul lor: în provocarea zilnică pentru a supraviețui, pentru a-și asigura condițiile minime pentru subzistență, pentru a-i alimenta pe proprii copii și familia, pentru a depăși amenințarea bolilor, în pofida disponibilității de îngrijiri prea scumpe și nesustenabile. Să luăm în considerare numărul imens de vieți pierdute în sudul global: malarie, tuberculoză, lipsa de apă potabilă și de resurse de bază încă seceră milioane de vieți în fiecare an, o situație care este cunoscută de decenii. Toate aceste probleme ar putea să fie depășite grație efortului și angajării internaționale și politice. Câte vieți ar putea să fie salvate, câte boli dezrădăcinate, câtă suferință evitată!

1.3. Provocarea interdependenței și lecția vulnerabilității comune

Pretențiile noastre de singurătate monadică au picioarele de lut. Cu ele, se prăbușesc speranțele false ale unei filozofii sociale atomiste construite pe suspiciunea egoistă față de ceea ce este diferit și nou, o etică a raționalității calculatoare, supusă unei imagini deformate de auto-realizare, impermeabilă față de responsabilitatea binelui comun la nivel global și nu numai național.

Interconexiunea noastră este o realitate de fapt. Ne face pe toți puternici sau, dimpotrivă, vulnerabili, în funcție de atitudinea noastră față de ea. Să luăm în considerare înainte de toate importanța sa la nivel național. Dacă acest Covid-19 poate să lovească pe oricine, totuși poate să fie foarte dăunător pentru populații specifice, cum sunt bătrânii sau persoanele cu boli concomitente și imunitate compromisă. În același mod, aceleași măsuri politice luate pentru toți cetățenii cer solidaritatea tinerilor sănătoși cu cei mai vulnerabili; cer sacrificiul din partea multora care, pentru subzistența lor, depind de activități economice care cer un contact cu publicul. În țările mai bogate, aceste sacrificii pot să fie temporar compensate, însă în majoritatea țărilor, aceste politici de protecție sunt pur și simplu imposibile.

Desigur, în toate țările binele comun al sănătății publice trebuie să fie cântărit în raport cu interesele economice. În timpul primelor faze ale pandemiei, multe țări s-au focalizat pe salvarea cât mai multor vieți posibile. Spitalele și mai ales serviciile de terapie intensivă erau insuficiente și au fost întărite numai după eforturi enorme. În mod apreciabil, serviciile de asistență au supraviețuit mai mult grație sacrificiilor impresionante ale medicilor, asistenților și a altor profesioniști sanitari, decât datorită investițiilor tehnologice. Totuși, focalizarea asupra asistenței spitalicești a abătut atenția de la alte instituții de îngrijire. De exemplu, casele de îngrijire au fost lovite dur de pandemie, iar dispozitivele de protecție individuală și testele au devenit disponibile în cantitate suficientă abia într-o fază târzie. Discuțiile etice despre alocarea de resurse s-au bazat mai ales pe considerații utilitariste, fără a acorda atenție persoanelor mai vulnerabile, expuse la riscuri mai grave. În majoritatea țărilor, rolul medicilor de bază a fost ignorat, în timp ce pentru multe, sunt primul punct de contact cu sistemul de asistență. Rezultatul a fost o creștere a numărului de decese și de dizabilități provocate de cauze diferite de Covid-19.

Vulnerabilitatea comună cere de asemenea o cooperare internațională, având conștiința că nu este posibil a ține piept unei pandemii fără o infrastructură sanitară adecvată, accesibilă tuturor la nivel global. Cu atât mai puțin, nenorocirile unui popor, infectat pe neașteptate, pot să fie înfruntate în izolare, fără a stipula acorduri internaționale și cu o multitudine de actori diferiți. Împărtășirea de informații, furnizarea de ajutoare, alocarea resurselor scăzute sunt teme care ar trebui tratate toate într-o sinergie de eforturi. Forța lanțului internațional este determinată de veriga sa mai slabă.

Lecția are nevoie să fie asimilată în profunzime. Desigur, semințele speranței au fost răspândite la umbra gesturilor mici, în acte de solidaritate, prea multe pentru a fi numărate, prea prețioase pentru a fi făcute publice. Comunitățile s-au bătut cu onoare, în pofida a toate; uneori s-au ciocnit cu incapacitatea conducerii lor politice de a face protocoale etice, de a elabora sisteme normative, de a imagina în mod nou viețile pe baza idealurilor de solidaritate și grijă reciprocă. Aprecierile unanime față de aceste exemple arată o înțelegere profundă a semnificației autentice a vieții și un mod de dorit al realizării sale.

Totuși, încă n-am dat atenție suficientă, mai ales la nivel global, interdependenței umane și vulnerabilității comune. Virusul nu recunoaște frontierele, însă țările au sigilat propriile granițe. Spre deosebire de alte dezastre, pandemia n-a lovit toate țările în același moment. Deși acest lucru ar fi putut să ofere oportunitatea de a învăța din experiențele și din politicile altor țări, procesul de învățare la nivel global a fost minim. Ba mai mult, unele țări s-au angajat uneori într-un joc cinic de acuză reciprocă.

Aceeași lipsă de interconexiune se observă în eforturile pentru a dezvolta îngrijiri și vaccinuri. Lipsa de coordonare și cooperare este acum tot mai recunoscută ca un obstacol în lupta împotriva Covid-19. Conștiința că suntem împreună în acest dezastru și că putem să-l depășim numai prin eforturi cooperative ca o comunitate umană dă naștere la activități împărtășite. Articularea de proiecte științifice transnaționale este un efort care merge în această direcție. Acest lucru trebuie să fie demonstrat și în politici, prin întărirea instituțiilor internaționale. Acest lucru este deosebit de important, deoarece pandemia întărește inegalități și nedreptăți existente deja și multe țări care nu sunt înzestrate cu resurse și structuri pentru a înfrunta în mod adecvat Covid-19 depind de comunitatea internațională pentru a primi asistență.

2. Spre o nouă viziune: renașterea vieții și chemarea la convertire

Lecțiile de fragilitate, finitudine și vulnerabilitate ne conduc în pragul unei noi viziuni: promovează un ethos de viață care cere o angajare a inteligenței și curajul unei convertiri morale. A învăța o lecție înseamnă a deveni umili, înseamnă a ne schimba, căutând resurse de sens până atunci neexploatate, probabil negate. A învăța o lecție înseamnă a deveni conștienți, încă o dată, de bunătatea vieții care ni se oferă nouă, eliberând o energie care ajunge și mai în profunzimea experienței inevitabile a pierderii, care trebuie să fie elaborată și integrată în semnificația existenței noastre. Această ocazie poate să fie promisiunea unui nou început pentru humana communitas, promisiunea renașterii vieții? Dacă ar fi așa, cu ce condiții?

2.1. Spre o etică a riscului

Înainte de toate, trebuie să ajungem la o nouă considerare a realității existențiale a riscului: noi toți putem sucomba sub loviturile bolii din cauza uciderilor din război, sub amenințările oprimante ale dezastrelor. În lumina acestor lucruri, ies în evidență responsabilități etice și politice foarte specifice față de vulnerabilitatea indivizilor și grupurilor de persoane care sunt în pericol mai mare pentru sănătatea, viața și demnitatea lor. Covid-19 poate să pară, la prima vedere, o determinantă doar naturală, deși desigur fără precedent, cu risc global. Totuși, pandemia ne constrânge să luăm în considerare un număr de factori adiționali, care prevăd o provocare etică multidimensională. În acest context, deciziile trebuie să fie proporționate cu riscurile, conform principiului de precauție. Focalizarea asupra genezei naturale a pandemiei, fără a da ascultare inegalităților economice, sociale și politice între țările din lume înseamnă a nu percepe sensul condițiilor care au făcut ca aceasta să se răspândească mai rapid și să fie mai greu de înfruntat. Un dezastru, oricare ar fi originea sa, este o provocare etică deoarece este o catastrofă care condiționează viața umană și lovește existența umană în diferite dimensiuni.

În lipsa unui vaccin, nu putem să ne bazăm pe capacitatea de a înfrânge permanent virusul care a provocat pandemia, cu excepția unei epuizări spontane a forței patologice a bolii. De aceea, imunitatea împotriva Covid-19 rămâne numai o speranță pentru viitor. Asta înseamnă a recunoaște că a trăi într-o comunitate aflată în pericol cere o etică egală cu perspectiva că acest pericol poate să devină efectiv o realitate.

În același timp, trebuie să elaborăm un concept de solidaritate care se extinde mult dincolo de angajarea generică de a-i ajuta pe cei care suferă. O pandemie ne invită pe toți să înfruntăm și să plăsmuim din nou dimensiunile structurale ale comunității noastre globale care sunt opresive și nedrepte, acelea pe care conștiința religioasă le definește "structuri de păcat". Binele comun al humana communitas nu poate să fie obținută fără o adevărată convertire a inimilor și a minților (Laudato si', 217-221). Chemarea la convertire este adresată simțului nostru de responsabilitate: miopia sa este imputabilă refuzului nostru de a privi vulnerabilitatea populațiilor mai slabe la nivel global și nu incapacității noastre de a vedea ceea ce este așa de evident. O deschidere diferită poate lărgi orizontul imaginației noastre morale pentru a include, în sfârșit, ceea ce a fost în mod deliberat redus la tăcere.

2.2. Chemarea la eforturi globale și la cooperare internațională

Profilurile fundamentale ale unei etici a riscului, înrădăcinată într-un concept mai amplu de solidaritate, implică o definiție a comunității care refuză orice provincialism, orice distincția falsă între insider, adică, aceia care pot să revendice că aparțin pe deplin comunității și outsider, adică aceia care pot spera, în cel mai bun caz, să aibă o așa-zisă participare la ea. Partea întunecată a acestei separări trebuie să fie scoasă în evidență ca imposibilitate conceptuală și practică discriminatoare. Nimeni nu poate să fie văzut pur și simplu "în așteptare" să primească recunoașterea deplină a statutului, ca și cum ar fi la porțile comunității umane (humana communitas). Accesul la o asistență sanitară de calitate și la medicamentele esențiale trebuie să fie efectiv recunoscut ca drept uman universal (cf. Declarația universală despre bioetică și drepturile umane, art. 14). Din această premisă rezultă două concluzii logice.

Prima se referă la accesul universal la cele mai bune oportunități de prevenire, diagnoză și tratament, care nu trebuie să fie rezervate numai câtorva. Distribuirea unui vaccin, imediat ce va fi disponibil în viitor, este un caz emblematic. Unicul obiectiv acceptabil, coerent cu o furnizare egală a vaccinului, este accesul tuturor fără nicio excepție.

A doua concluzie se referă la definiția de cercetare științifică responsabilă. Aici miza este foarte mare și problemele sunt foarte complexe. Trei sunt cele care merită să fie subliniate. În primul rând, în raport cu integritatea științei și cu noțiunile care stimulează progresul său: idealul unei obiectivități controlate, dacă nu complet "dezlipite" și idealul de libertate de cercetare și, mai ales, libertate de conflictele de interes. În al doilea rând, în joc este însăși natura cunoașterii științifice ca practică socială, definită, într-un context democratic, de reguli de egalitate, libertate și echitate. Îndeosebi, libertatea științifică de cercetare n-ar trebui să înglobeze în propria sferă de influență decizia politică. Această decizie și domeniul politic în ansamblul său mențin propria autonomie de izolarea puterii științifice, mai ales atunci când aceasta din urmă se transformă în manipularea opiniei publice. În sfârșit, ceea ce este în discuție aici este caracterul în mod esențial "bazat pe încredere" al cunoașterii care este obținută prin experimentarea pe ființele umane și promisiunea unui tratament testat în clinici. Binele societății și binele comun în sectorul sanitar vin înainte de orice interes pentru profit, deoarece dimensiunea publică a cercetării nu poate să fie sacrificată pe altarul câștigului privat. Când viața și bunăstarea unei comunități sunt în pericol, profiturile trebuie să asume un rol secundar.

De asemenea, solidaritatea se extinde la orice efort în domeniul cooperării internaționale. În acest context, un loc privilegiat este ocupat de Organizația Mondială a Sănătății (OMS). Profund înrădăcinată în misiunea sa de a conduce munca sanitară la nivel mondial se află noțiunea conform căreia numai angajarea guvernelor în sinergie poate proteja, promova și face eficient dreptul universal la sănătate la cel mai înalt nivel posibil. Această criză a subliniat cât de necesară este o organizație internațională cu o extindere globală, care să se facă promotoarea îndeosebi a nevoilor și preocupărilor țărilor mai puțin dezvoltate în înfruntarea unei catastrofe fără precedent.

Limitarea de vederi a intereselor naționale a dus multe țări la revendicarea unei politici de independența și izolare față de restul lumii, ca și cum pandemia ar putea fi înfruntată fără o strategie globală coordonată. Această atitudine ar putea să susțină, nu numai în cuvinte, ideea subsidiarității și importanța unei intervenții strategice bazate pe prerogativa conform căreia autoritatea mai joasă trebuie să aibă precedență față de una mai înaltă și mai distantă de situația locală. Subsidiaritatea trebuie să respecte sfera legitimă de autonomie a comunităților, încurajând capacitățile și responsabilitățile lor. În realitate, atitudinea în discuție intră într-o logică de separare care este, înainte de toate, mai puțin eficace împotriva lui Covid-19. În afară de asta, dezavantajul nu este numai puțin clarvăzător de facto, ci provoacă și mărirea inegalităților și agravarea dezechilibrelor de resurse între diferitele țări. Deși toate, bogate și sărace, sunt vulnerabile la virus, acestea din urmă sunt destinate să plătească prețul cel mai mare și să poarte povara consecințelor pe termen lung a lipsei de cooperare. De aceea, este clar că pandemia înrăutățește inegalitățile proprii proceselor de globalizare, făcând tot mai multe persoane vulnerabile și marginalizate fără asistență sanitară, loc de muncă și amortizatori sociale.

2.3. Cumpănirea etică centrată pe principiul de solidaritate

În ultimă analiză, adevărata problemă actuală înfruntată de familia umană este semnificația morală și nu simpla strategică a solidarității. Solidaritatea implică responsabilitatea față de celălalt care trăiește în necesitate, și este înrădăcinată în recunoașterea că ființa umană, fiind înzestrată cu demnitate, fiecare persoană este un scop în sine, nu un mijloc. Articularea solidarității ca principiu de etică socială se bazează pe realitatea concretă a unei prezențe personale în necesitate, care strigă pentru a fi recunoscută. De aceea, răspunsul care ne este cerut nu este numai o reacție bazată pe noțiuni sentimentaliste de simpatie; singurul răspuns adecvat demnității celuilalt este cel care cheamă atenția noastră, o dispoziție etică întemeiată pe preocuparea rațională a valorii intrinsece a fiecărei ființe umane.

Ca obligație, solidaritatea nu este gratis, fără datorii și fără disponibilitatea țărilor bogate de a plăti prețul cerut pentru supraviețuirea săracilor și sustenabilitatea întregii planetei. Acest lucru este valabil fie sincronic, pentru diferitele sectoare ale economiei, fie diacronic, adică în raport cu responsabilitatea noastră pentru bunăstarea generațiilor viitoare și pentru evaluarea resurselor disponibile.

Toți sunt chemați să-și facă propria parte. A alina consecințele crizei prevede renunțarea la ideea conform căreia "ajutoarele vor veni de la guvern", ca și cum ar fi vorba de un deus ex machina care îi lasă pe toți cetățenii responsabili spectatori, indiferenți în urmărirea intereselor lor personale. Transparența regulilor și strategiilor politice, împreună cu integritatea procesului democratic cer o abordare diferită. Posibilitatea unei lipse catastrofale de resurse pentru asistența medicală (materiale de protecție, kit pentru test, respiratoare și terapii intensive în cazul de Covid-19) ar putea folosi ca exemplu. În fața dilemelor tragice, criteriile generale de intervenție, bazate pe echitate în distribuirea resurselor, respectul față de demnitatea fiecărei persoane și grija specială față de subiecții vulnerabili trebuie să fie schițate anterior și articulate în plauzibilitatea lor rațională cu cât mai multă atenție posibilă.

Capacitatea și voința de a cumpăni principii care ar putea să intre în conflict între ele este un alt pilastru esențial al unei etici a riscului și a solidarității. Desigur, prima obligație constă în protejarea vieții și a sănătății. Deși o situație cu risc zero este imposibilă, respectarea distanțării fizice și încetinirea, dacă nu chiar închiderea totală a unor activități, a produs efecte dramatice și durabile asupra economiei. Impactul asupra vieții private și sociale va trebui, de asemenea, să fie luat în considerație.

Două probleme cruciale ies în evidență. Prima se referă la pragul de risc acceptabil, a cărui respectare nu poate produce efecte discriminatoare în privința condițiilor de putere și bogăție. Protecția de bază și disponibilitatea de mijloace diagnostice trebuie să fie oferite tuturor conform principiului de nediscriminare.

A doua clarificare decisivă se referă la conceptul de "solidaritate în risc". Adoptarea de norme specifice din partea unei comunități cere atenție față de evoluția situației pe teren, o misiune care poate să fie desfășurată numai printr-un discernământ înrădăcinat în sensibilitatea etică, și nu doar ascultând de litera legii. O comunitate este responsabilă când obligațiile de atenție și sprijin reciproc sunt împărtășite pro-activ cu atenție la bunăstarea tuturor. Soluțiile legale la conflictele în recunoaștere de responsabilitate și vină pentru conduită intențională rea sau neglijență sunt uneori instrumente necesare de justiție. Totuși, nu pot înlocui încrederea ca substanță a interacțiunii umane. Numai aceasta din urmă ne va conduce prin criză, pentru că numai pe baza încrederii, humana communitas va putea până la urmă să înflorească.

Suntem chemați la o atitudine de speranță, care merge dincolo de efectul paralizant a două tentații opuse: pe de o parte, resemnarea care subînțelege pasiv evenimentele, și pe de altă parte nostalgia pentru o întoarcere în trecut, care se reduce la dorința după ceea ce exista înainte. În schimb, este timp de a imagina și de a realiza un proiect de coexistență umană care să permită un viitor mai bun pentru fiecare. Visul imaginat recent pentru zona amazoniană ar putea să devină un vis universal, un vis pentru întreaga planetă "care să integreze și să promoveze pe toți locuitorii săi pentru ca să se poată consolida o viață bună" (Querida Amazonia, 8).

Cetatea Vaticanului, 22 iulie 2020

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1250.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat