Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 16-a de peste an - Anul A - 2020

Înț 12,13.16-19; Ps 86; Rom 8,26-27; Mt 13,24-43 (Mt 13,24-30).

"L-ai învățat pe poporul tău să spere că le dai timp de convertire de păcate și pe cel drept că trebuie să fie iubitor de oameni" (Înț 12,19).

Pildele lui Isus pe care le medităm de două duminici încoace pot fi comparate cu niște ferestre spre lumea de dincolo, cu niște imagini care ne ajută să înțelegem lucrurile de dincolo din împărăția cerului, cu niște ilustrații care ne ajută să descoperim caracteristicile împărăției cerului și ale împăratului ei, caracteristici de milă, bunătate, îndurare și iertare, așa cum ne spun prima lectură de astăzi și psalmul responsorial: "Puterea ta este începutul dreptății și, fiind stăpânitor peste toate, te face să fii indulgent cu toți. Tu ești stăpânitorul puterii, ne judeci cu blândețe și ne guvernezi cu multă îngăduință" (Înț 12,16.19; Ps 86,5.15), dar și ilustrații care ne ajută să cunoaștem și caracteristicile celor chemați să facă parte din împărăția de sus a împăratului: "Cel drept trebuie să fie iubitor de oameni" (Înț 12,19).

Multe adevăruri duhovnicești au trebuit să fie îmbrăcate într-o haină materială și să li se dea un chip pământesc, ca să poată fi pricepute cât de cât de om, căci sunt lucruri dintr-o treaptă superioară a vieții noastre și, dacă ar fi expuse așa cum sunt, ar fi pricepute de foarte puțini.

Ca și parabola semănătorului, parabolele neghinei din grâu, ale seminței de muștar și ale aluatului, pe care suntem chemați să le aprofundăm astăzi, au fost rostite de Isus tot ca reacție la respingerea lui din partea iudeilor, care l-au acuzat că scoate demonii cu puterea lui Beelzebul (cf. Mt 12,24). Dar viitorul împărăției lui Dumnezeu merge înainte și se dezvoltă în ciuda opoziției lor și a celorlalte forțe ale întunericului.

Înainte de vremea lui Isus, iudeii erau numiți în mod tradițional și "fiii împărăției" (cf. Mt 8,12; Rom 9,4). Faptul că fiii împărăției sunt prezentați acum ca sămânța Fiului omului înseamnă două lucruri. În primul rând, Isus face aluzie la afirmația vechi testamentară, conform căreia poporul lui Dumnezeu formează plantația lui Dumnezeu (cf. Is 5,1ss; 40,24; 61,3; cf. Ps 1,1; 80,8; 92,13; Ier 1,10; 18,9; 31,28). În al doilea rând, această comparație implică ideea înnoirii omului începând de sus, adică ideea nașterii din nou (cf. In 1,12; 3,3; 1In 3,9).

În timpul de acum noi suntem sămânța semănată de Dumnezeu în lume, noi suntem micuța sămânță de muștar care să devină copac mare pentru vrăbiile lui Dumnezeu, noi suntem puținul aluat pus de Dumnezeu în plămada lumii pe care trebuie să o fermentăm cu iubirea lui, noi suntem "turma mică" (Lc 12,32), căreia ni s-a dat să creștem împărăția cu caracterul lui Isus. Aici voiam să ajung.

Dacă în parabola semănătorului sămânța semănată de Isus era cuvântul lui Dumnezeu, în parabola grâului infestat cu neghină, sămânța bună semănată de Isus suntem noi, oamenii, "fiii împărăției", iar neghina semănată noapte de diavol sunt "fiii întunericului".

Fiii împărăției prin simplitatea lor pot fi comparați în viziunea lui Isus cu: sămânța de muștar și cu puținul aluat care este pus în trei mari măsuri de făină (cf. Mt 13,31-33). "Fraților, cugetați la chemarea voastră: nu mulți sunt înțelepți după trup, nu sunt mulți puternici, nu sunt mulți de neam ales, însă Dumnezeu a ales cele nebune ale lumii ca să-i facă de rușine pe cei înțelepți. Dumnezeu a ales cele slabe ale lumii, ca să le facă de rușine pe cele puternice. Dumnezeu a ales cele de jos ale lumii și disprețuite, ba chiar cele ce nu sunt, ca să le distrugă pe cele ce sunt, așa încât nimeni să nu se poată mândri înaintea lui Dumnezeu" (1Cor 1,26-29).

Neghina sunt fiii celui rău, adică ai diavolului. Ioan vorbește despre diavol ca despre "tatăl" dușmanilor lui Isus, iar de cei răi ca de "fiii diavolului", respectiv "fiul pierzării" (cf. In 8,41.44; 1In 3,8; In 17,12). Iar sfântul Paul vorbește despre "fiii diavolului" și despre "copiii luminii", despre "fiii neascultării" și despre "fiii luminii" (cf. Fap 13,10; Ef 5,6; 1Tes 5,5).

O a treia grupă nu există. Fie suntem "fiii împărăției", fie suntem "fiii celui rău". Poate că neghina face flori mai frumoase în domeniul sportului, al relaxării, al rațiunii, al succesului. Dar toate acestea vor arde la judecata lui Dumnezeu. Fiii împărăției rămân veșnic și sunt desăvârșiți. Diavolul, deși este adversarul lui Dumnezeu, deși este cel care se bucură să distrugă și să împiedice lucrarea lui Dumnezeu, el este totuși dependent de Dumnezeu și nu se poate dezlipi de Dumnezeu, căci dacă nu ar fi Dumnezeu nu ar ști ce să facă. Abia după ce a fost semănat cuvântul, abia după ce au fost semănați fiii împărăției, abia atunci a semănat și el. Cineva l-a numit "maimuța lui Dumnezeu", care imită totul. De aici și proverbul: "Acolo unde Dumnezeu construiește o biserică, diavolul construiește alături o capelă".

Secerișul este sfârșitul veacurilor, secerătorii sunt îngerii (Mt 13,39; Il 4,13, Ap14,14). Isus confirmă deci că îngeri sunt o realitate, totuși lor nu li se cuvine nici o închinare din partea omului (cf. Ap 22,8) și nu au pretins așa ceva niciodată: Numai diavolul a pretins așa ceva de la Isus și de la oameni, dar pentru asta va fi aruncat pentru veșnicie în iazul de foc și pucioasă (cf. Ap 20,10).

Secretul întemeierii împărăției lui Dumnezeu este popularea pământului și cerului cu fiii împărăției, cu oameni neprihăniți. Dacă duminica trecută prin parabola semănătorului (cf. Mt 13,3-9), Isus ne-a lăsat să înțelegem că sămânța este cuvântul lui Dumnezeu, că semănătorul este el, Cristos, și pământul unde se împrăștie sămânța împărăției sunt sufletele oamenilor (ocazie folosită de Isus și pentru a ne atrăgea atenția cu privire la cei trei mai dușmani ai rodirii seminței evangheliei împărăției în sufletele oamenilor și care sunt: diavolul - păsările - cel rău; firea veche, carnea - soarele dogorâtor, strâmtorările sau prigoanele; și lumea - spinii, grijile acestei lumi și goana după avuții). Duminica aceasta Isus ne spune: "Cel care seamănă sămânța bună este Fiul Omului. Ogorul este lumea, sămânța cea bună sunt fiii împărăției. Neghina sunt fiii celui rău. Dușmanul care a semănat neghina este diavolul. Secerișul este sfârșitul lumii, iar secerătorii sunt îngerii (cf. Mt 13,37-40).

Planul divin de mântuire începe tot mereu cu o puține persoane, cu lucruri mici, cum a fost cazul cu familia spirituală a lui Adam, a lui Noe, a lui Avraam, a lui Moise, a lui Isus, și au generat și vor genera apoi un rezultat universal. Același lucru este valabil și pentru viața noastră personală, cuvântul lui Dumnezeu pătrunde adesea în inima noastră printr-o crăpătură mică, ca printr-o fisură în asfalt, prin care începem o viață divină și prin umilință și modestie ajungem să ne apropiem tot mai mult de Dumnezeu.

Deci, secretul întemeierii împărăției lui Dumnezeu este popularea pământului și a cerului cu oameni neprihăniți, cu oameni după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (cf. Gen 1,26; Rom 3,9-12,23). Noi vom avea reușită numai atunci când vom propovădui, când vom semăna cuvântul lui Dumnezeu, când vom prezenta chipul și asemănarea cu Dumnezeu, nu asemenea unui simplu crainic, ca de exemplul Iona (cf. Iona 3,4), ci atunci când vom trăi cuvântul și când vom umbla în neprihănire dând o bună mărturie (cf. Mt 5,13-16), fiind dedicați creșterii numărului celor credincioși și formării de tot mai mulți ucenici ai Domnului Isus (cf. Mt 28,19-20).

Întemeierea împărăției lui Dumnezeu se realizează sigur în pofida opoziției celui rău. Dacă potrivit pildei semănătorului, împotrivirea diavolului față de împărăția lui Dumnezeu se face prin împietrirea inimii, denaturarea spirituală a ființei umane, pilda neghinei ne arată că împotrivirea diavolului este exercitată și prin răspândirea fiilor întunericului, semănarea neghinei, cauzată de ne-vegherea lucrătorilor (cf. Mt 13,25; Fap 20,28-31).

Lumina naște lumină; dragostea naște dragoste; adevărul naște adevăr. Niciodată nu va răsări dintr-un bob de grâu un fir de neghină, și nici dintr-o sămânța de neghină un fir de grâu. Fiecare sămânța se înmulțește după cum îi este soiul. Cum este mama, așa-i și fiica sau fiul.

Din Sfânta Carte știm că omului îi vorbesc Dumnezeu și diavolul. Cine ascultă de Dumnezeu are parte de o plăcută trecere prin viața aceasta și un loc sigur lângă Isus în viața veșnică. Iar cine ascultă de diavol are parte numai de deziluzii ca Adam și Eva.

Înainte să îl creeze pe om, povestește o legendă, Dumnezeu a hotărât să asculte părerea îngerilor mai apropiați lui.

- Nu-l crea, a strigat îngerul dreptății. El va fi dur și crud cu semenii.

- Nu-l crea, l-a rugat îngerul adevărului. Pentru câștig va spune minciuni peste minciuni.

După aceștia, a îngenuncheat în fața lui Dumnezeu îngerul milostivirii.

- Creează-l, a spus acesta, după imaginea Fiului tău preaiubit. Când toți îl vor fi părăsit, eu voi fi cu el și îl voi face milostiv cu frații săi, așa cum tu ești milostiv și îl corectezi cu răbdare și bunătate.

Dumnezeu nu se grăbește să nimicească neghina; o lasă să crească odată cu grâul; la el o mie de ani e ca o zi. Abia la seceriș, adică la judecata sa va strânge neghina și o va arunca în foc. Când cei răi vor fi aruncați în focul iadului, se va vedea că de fapt binele triumfă asupra răului. Dumnezeu nu nimicește deodată neghina, nu-i lovește pe cei răi, îi rabdă îndelung căci îi așteaptă să se întoarcă, le dă răgaz pentru pocăință. Așa l-a așteptat pe Enoh 65 de ani (cf. Gen 5,21-22); pe sfântul Augustin (354-430) Dumnezeu l-a așteptat peste 30 de ani; peste 30 de ani avea sfântul Ignațiu de Loyola (1491-1556) când s-a întors la Dumnezeu; după 9 ani de viață destrăbălată s-a întors Margareta de Cortona (1427-1497).

Sfântul Augustin (354-430) aduce următoarea asemănare: undeva zăcea un buștean pe pământ, un copac fără viață, mort, zăcea în noroi. A trecut pe lângă el un meșter, un lemnar și și-a alipit inima de el; nu pentru că zăcea mort în noroi, dar fiindcă vedea ce lucruri frumoase plutea scoate din el. La fel a făcut Dumnezeu cu lumea păcătoasă, a privit-o și a văzut cât de bună poate deveni dacă va fi lucrată de Isus și de Duhul său cel Sfânt.

Fericitul Johannes Tauler (1300-1361) a fost un mistic german din Renania, un preot romano-catolic, un teolog și un predicator, un ucenic al lui Meister Eckhart (1260-13270, călugăr dominican și teolog german. La acest Johannes Tauler, a venit într-o seară un pustnic cu părul alb, pe nume Nicolae din Basel (1308-1395), sfânt național ai Elveției și misionar, și i-a zis, "Vorbești prea mult de duminică și de ziua soarelui, dar tu nu ești o duminică și un soare. Fă-ți din fiecare zi o duminică și un soare! Îngrijește-te să le aduci oamenilor duminica și strălucirea soarelui în suflet! Te aștept pentru o lungă tăcere în pădurile mele". De atunci J. Tauler s-a retras, ajungând să trăiască o viață de fiu ai zilei, să devină o lumina puternică a zilei de duminică, și astfel a devenit mare propovăduitor al Evangheliei.

Un singur ucenic al Domnului Isus Cristos, adică o singură rază din "Soarele neprihănirii" biruie mii de umbre din jurul său. "Cei neprihăniți vor străluci ca soarele în împărăția Tatălui lor" (Mt 13,43). Nu este greu să-i descoperi pe cei neprihăniți, cum nu este greu să descoperi soarele, dacă ai ochii deschiși.

Un episcop din vechime avea ca dușman un om rău. Și acestui om episcopul îi făcea mult bine. "Cum, îl întrebă într-o zi cineva pe episcop, omul acesta vă face numai rău și dvs. în schimb îi umpleți buzunarele cu bani?" Și îi răspunde episcopul: "Nu observi ce intenționez eu? Prin dărnicia mea vreau să-mi fac din acest dușman un prieten". Pentru a ne face bine lucrarea noastră în lume, trebuie să îl imităm pe Dumnezeu în relație cu dușmanii săi, pe Dumnezeu care face să cadă ploaia sa și să răsară soarele său și peste cei buni și peste cei răi (cf. Mt 5,45). Atunci dușmanii săi vor prieteni.

A reușit Cristos înaintea noastră, au reușit apostolii, au reușit martirii, au reușit mărturisitorii, au reușit creștinii dinaintea noastră și vom reuși și noi.

O tâlcuire interesantă dă sfântul Maxim Mărturisitorul (580-662), un monah, un mistic bizantin, autorul unor opere importante pentru teologia Bisericii răsăritene, în acest loc din evanghelie, el zice: "Cuvântul lui Dumnezeu, asemenea grăuntelui de muștar, pare foarte mic înainte de a-l cultiva. Dar, după ce a fost cultivat cum trebuie, se arată așa de mare, încât se odihnesc în el rațiunile mărețe ale făpturilor sensibile și inteligibile, ca niște păsări".

O frumoasă interpretare alegorică a parabolei aluatului face sfântul Ilarie (315-364), care zice: "Domnul Isus Cristos se compară aici cu aluatul din făină, care comunică însușirea sa întregii paste".

Boabele de grâu trebuie să cucerească pământul pentru cer, grăuntele mic de muștar acționează din afară, aluatul de dospit acționează din interior, ca împărăția lui Dumnezeu să cuprinde în timp toată lumea. Dumnezeu își va atinge ținta planurilor sale. Suntem și noi alături de el în calitate de colaboratori?

Pe acest pământ, pângărit prin păcat, domnesc nedreptatea, suferința și teama. Cu toate că omul a supus întreaga creație, deșertăciunea și stricăciunea domnesc încă. Suspinele celor asupriți se înalță către Marele Judecător (cf. Plâng 3,34-36). Noi înșine de asemenea suspinăm în "trupul smereniei noastre" (cf. Fil 3,21). Resimțim oboseala atât din cauza păcatului din jurul nostru, cât și din cauza păcatului din noi înșine. Slăbiciunea noastră este mare: nu știm nici cum să ne rugăm, nici ce să cerem. Dar Duhul are și această menire, de a mijloci pentru noi într-un limbaj pe care Dumnezeu îl înțelege (cf. Rom 8,26-27). "Tu, Doamne, ești Dumnezeu îndurător și îngăduitor, încet la mânie și plin de milostivire și adevăr" (Ps 86,15) Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 16-a de peste an


 

lecturi: 730.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat