Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul, înainte mergătorul lui Isus - Anul A - 2020

Is 49,1-6; Ps 139; Fap 13,22b-26; Lc 1,57-66.80

"Tu, copile, profet al Celui Preaînalt te vei chema: căci vei merge înaintea Domnului să pregătești căile sale" (Lc 1,76).

Celebrăm astăzi solemnitatea Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul, înaintemergătorul lui Isus și, asemenea vecinilor și rudelor lui, dar mai ales asemenea întregii creștinătăți, ne bucurăm de nașterea lui. Ne bucurăm pentru că astăzi s-a născut cel ce este numit de Biserică, pe baza sfintelor Scripturi: verișorul lui Isus, precursorul și înaintemergătorul lui Isus, ultimul dintre marii profeți ai lui Israel și primul dintre apostolii lui Isus, pe botezătorul lui Cristos, pe austerul predicator și conducător al mulțimilor, pe fondatorul unui botez de pocăință spre iertare a păcatelor, imagine a adevăratului Botez și un martir pentru Cristos și Legea divină.

Solemnitatea de astăzi ne amintește că, datorită lui Isus Cristos și a mântuirii sale în favoarea noastră, toate au o rânduială în planul lui Dumnezeu, fie în desfășurarea nașterii oamenilor, fie în desfășurarea evenimentelor de pe pământ, fie în desfășurarea activităților îngerești, fie în desfășurarea evenimentelor cosmice, care toate sunt în mâna lui Dumnezeu și toate conlucrează la împlinirea planului său de mântuire.

Ca un tată bun și înțelept care atunci când plănuiește a aduce un copil pe lume, în acest scop pregătește un bun climat social și familial, prieteni și oameni care să se bucure de nașterea lui și care să-l ajute să-și împlinească menirea, tot astfel Dumnezeu, cel ce este cel mai bun și înțelept tată din univers, în vederea nașterii "unicului său Fiu" spre mântuirea noastră, îi pregătește și el Fiului său: un climat de pace în lume, un preot sfânt la templu, o mamă pentru înainte mergător, o mamă aleasă pentru Fiul său, un tată purtător de grijă al sfintei Familii; un climat de pace și iubire curată în familia lui Iosif și Maria, un climat de bună armonie și prietenie între vecini și rude; persoane și popor care să se bucure și să aștepte venirea lui; persoane care să cânte pentru venirea lui; persoane care să-l prefigureze în viața și activitatea sa, în grija și dăruirea sa pentru mântuirea lumii, în chemarea la convertire, în naștere și în moarte, așa cum sunt profeții; persoane care să-l ajute la împlinirea misiunii sale, cum sunt bătrânii Simen și Ana, apostolii și ucenicii; alte persoane ajutătoare cum: păstorii, magii, Simeon și Ana, apostolii, ucenicii, Simon din Cirene, Maria mama lui Marcu, Maria Magdalena, Ioana soția lui Cuza, Maria, mama lui Iacov, și celelalte care erau împreună cu ele, Nicodim și Iosif din Arimatea care toți au conlucrat la împlinirea misiunii lui. Apoi a rânduit îngeri care să-i anunțe și să-i însoțească nașterea, viața, ispitirea, suferința, moartea, învierea, înălțarea și revenirea în slavă. Apoi a pregătit floră, faună și aștri care să-i slujească.

Diavolul, stăpânitorul veacului acestuia a pregătit și el un plan de ostilități potrivnice mântuirii: răceală climatică și spirituală, furtuni fizice și duhovnicești, potrivnici dintre oameni și duhuri, etc. Dar planul divin întrece orice plan al creaturilor, fie chiar și al diavolului.

În pericopa evanghelică de astăzi este adus în discuție deșertul, locul unde Dumnezeu și-a câștigat poporul său, mireasa în anii tinereții ei. Tot în deșert Dumnezeu își chemă acum poporul să guste iubirea, harul și mântuirea lui. În Ioan Botezătorul, Dumnezeu îi arată poporului că: dezlipirea de cele pământești, trupești și de mândria vieții, îl apropie de el și de mântuirea lui. Prin Ioan Botezătorul Dumnezeu pregătește și astăzi toate generațiile, cum să devină un popor plăcut Domnului și cum să primească mântuirea cu umilință, căutând bunurile veșnice, bucuriile peste fire și slava cea de sus.

Ochii lui Dumnezeu sunt o continuă și puternică lumină îndreptată spre noi, de care nu ne putem ascunde. Este o nebunie să ne gândim că putem scăpa de Dumnezeu sau că ne putem ascunde de el, de el care singur ne caută să ne dea fericirea. Când suntem bolnavi nu-i ascundem doctorului nici cel mai mic simptom. De ce să acționăm altfel atunci când Dumnezeu vrea să ne salveze sufletul bolnav de păcate? Să-i mărturisim toate aspectele răului care ne subjugă. Să lăsăm ca lumina lui să ne cerceteze conștiința. Fie ca rugăciunea noastră să fie cea a psalmistului de astăzi: "Cercetează-mă, Doamne și din nou cercetează-mă! Pune totul în ordine în viața mea. Nu mă lăsa să pornesc pe "vreo cale a întristării, dar condu-mă pe calea eternă a mântuirii" (cf. Ps 139,23-24)!

Apoi trebuie să fim asemenea lui Ioan Botezătorul, curați și transparenți cum e cristalul, dar și cu un caracter tare de diamantul curat, fără a ne clătina în fața vânturilor făcute de diavol, de oameni, de veștile rele, de evenimente potrivnice. Trebuie să trăim în adevăr și să spunem oamenilor adevărul lui Dumnezeu cu privire la mântuirea lui, dojenind mântuitor pe orice om ca să nu purtăm păcatul lui (Lev 19,17). Nu ne putem ascunde de prezența, de vederea, de judecata și de sentința divină. Așa cu șarpele știe să se păzească capul, tot astfel noi oameni care suntem ca iarba (cf. Ps 103,15), trebuie să știm ne ferim de focul osândei care ușor ne poate aprinde.

Așa cum ne-am botezat, împărtășit și miruit pentru a fi martori, oriunde și oricând. Nu numai în ceea ce privește persoana lui Dumnezeu, dar și în ceea ce privește Legea lui Dumnezeu din viața oamenilor. Să nu ne fie teamă să-i dojenim pe oameni, copiii lui Dumnezeu și frații noștri, când ei greșesc, ca să nu purtăm păcatul lor. Ioan Botezătorul i-a dojenit fără frică pe oamenii simpli, pe soldații lui Irod și pe însuși Irod Antipa, când aceștia au încălcat Legea dragostei și Legea morală, chiar dacă pentru dojana lui și-a pierdut libertatea și viața, dar nu și-a pierdut trupul și sufletul în gheenă (cf. Mt 10,28). A dat mărturie despre Isus, despre iertarea păcatelor și despre mântuirea lui, în fața lumii, în fața lui Irod și în fața mai marilor preoți, cu riscul pierderii libertății și al vieții. Cu mărturia iertării și mântuirii lui Isus a lovit cel mai tare în câștigul financiar al marilor preoți de la templu, care aveau puterea să-l salveze de la închisoare și moarte, dar pentru asta nu au făcut-o. Prin mărturia noastră si fim siguri că lovim în interesele pământești ale multor oameni, ca Ioan Botezătorul, ca Paul și Sila la Filipi, care convertind roaba cu duh de ghicire a adus pierdere stăpânilor ei, fapt pentru care au ajuns la închisoare (cf. Fap 16,16-23), dar au mântuit temnicerul și familia lui. Ioan Botezătorul a murit pentru că a raportat un adulter, o căsătorie nelegitimă, o căsătorie consumată, rodnică, dar ruptă nedrept (cf. Mc 6,18). De aceea, Blaise Pascal (1623-16620, un matematician, fizician și filosof francez, spunea: "Cred doar în vestirile celor care au fost măcelăriți pentru adevăr"!

În solemnitatea de astăzi când Biserica obișnuiește să hirotonească diaconi, preoți și episcopi, și să consacre călugări și călugărițe, ni se amintește unuia fiecăruia dintre noi, clerici, persoane consacrate și laici, că în Isus toți am fost consacrați și am devenit părtași la profeția și preoția sa comună (cf. Ap 1,6; 5,10), după promisiunea și dorința divină, ca întreg poporul să fie un popor de profeți (cf. Num 11,29), ca asemenea lui Ioan Botezătorul, fiu de preot și chemat să fie profet, suntem chemați să mărturisim public credința și importanța trăirii tuturor poruncilor, căci călcarea uneia singure înseamnă călcarea a toate (cf. Iac 2,10), căci tăcerea înseamnă a purta păcatul altora (cf. Lev 19,17), căci numai așa ne învrednicim de preoția și profeția regească din împărăția cerurilor.

Totuși, acest suflet puternic în adevăr și teribil împotriva păcatului și a greșelii a fost și un suflet dulce și smerit, așa cum trebuie să fim și noi. Sfântul Ioan Botezătorul, profetul înfricoșător care a anunțat mânia care vine, era dulce și smerit în inimă. De la începutul slujirii sale s-a arătat plin de bunătate pentru cei mici și smeriți care veneau la el: vameși, soldați, păcătoși publici. Pe vameși îi învăța să nu ceară nimic peste ceea ce a fost fixat. Pe soldați îi învăța să nu maltrateze pe nimeni și să fie mulțumiți cu solda lor. Pe ceilalți păcătoși îi învăța să facă roade vrednice de convertirea lor (cf. Lc 3,8-14). Iată ce trebuie să facem și cum trebuie să facem și noi pentru a ne trăi consacrarea de la Botez și Mir și astfel să ajungem a domni cu Isus în împărăția sa veșnică.

Iată și un scurt rechizitoriu pentru noi creștinii de astăzi:

Numele lui Ioan este cel mai răspândit nume și înseamnă "darul lui Dumnezeu". Suntem noi un dar al lui Dumnezeu pentru cei pe cai îi întâlnim?

Ioan Botezătorul a fost ultimul profet al Vechiului Testament și primul apostol al lui Isus, pe care l-a mărturisit cu toată viața lui, căutând ca Isus să crească, iar el să se micșoreze. Suntem noi profeți și apostoli care căutăm creșterea lui Isus în ochii oamenilor și micșorarea noastră, spre slava veșnică?

Ioan Botezătorul a fost luat ca patron de multe persoane, localități și țări, pentru a-i urma exemplul. L-am luat și noi de ocrotitor și exemplu de mărturie?

Plin de Duhul Sfânt, Zaharia după eliberarea de muțenie îl preamărește pe Domnul în cântare pentru eliberarea lui și a poporului. Culmi cu mult mai înalte de cântare putem atinge noi, căci Dumnezeu prin Isus Cristos la cruce ne-a eliberat nu numai de vrăjmași pământești, ci de însăși puterea lui satan. Fiind astfel eliberați, avem noi curajul de a-i sluji Domnului "fără frică, în sfințenie și dreptate înaintea lui, în toate zilele noastre" (Lc 1, 74-75)?

"Ne-a cercetat Răsăritul din înălțime", adaugă Zaharia. În vremea lui Ezechiel, gloria se depărtase în direcția Răsăritului. Ce taină minunată: această glorie divină revine pentru a cerceta poporul neputincios și nenorocit. De data aceasta, ea nu mai revine sub forma unui nor strălucitor, ci sub înfățișarea umilă a unui copilaș, a unui tânăr, a unui adult, a unui bătrân, a unui bolnav, al unui sărac, al unui Cuvânt din evanghelie, al unei frânturi de pâine euharistică. Avem noi ochi atât de ageri ca să-l recunoaștem în tot atâtea ipostaze?

Astăzi Isus, Biserica, apostolii par slabi, sunt disprețuiți și chiar uciși de lume. Dumnezeu însă promite că, în curând, situația se va inversa: Când Isus va apărea în gloria sa minunată, va fi rândul celor care acum stăpânesc, disprețuiesc și ucid, să se plece înaintea lui (Is 49,7; Fil 2.6-11). Avem acea tărie a sfântului Ioan Botezătorul să credem toate acestea?

Aplicând la noi lectura a doua de astăzi, apostolii, continuându-și călătoria, au ajuns nu numai până în Pamfilia, dar până la marginile lumii. Unii ucenici, ca Ioan Marcu părăsesc și se întorc acasă, iar alții ca Ioan, ca Paul, ca Sila, își continuă lucrarea până la moarte. Oare noi nu ne-am întors demult timp acasă și nu mai vestim lumii spre mântuire, moartea lui Isus fără vină și învierea lui pentru oameni (cf. Fap 13.30)? Ioan Marcu care părăsise lucrarea s-a convertit. Noi?

Să nu uităm că singurul lucru important pentru sfântul Ioan a fost să fie credincios darului care i-a fost făcut. El ea vocea care obișnuia lumea să audă Cuvântul răsunând; era lampa care obișnuia ochii oamenilor cu lumina Soarelui veșnic; era prietenul Mirelui care obișnuia lumea întreagă să-i fie mireasa lui Cristos. Ioan tresaltă de bucurie, detașat de toate cele pământești, pentru a ne învăța să trăim cu dorul și căutarea celor veșnice. El a căutat adevărul, l-a privit în Isus și nu a voit să vadă altceva, pentru ca și noi să facem la fel și să ajungem acolo unde a ajuns el, în împărăția cerească.

Doamne, ajută-ne și pe noi! Amin.

Pr. Ioan Lungu

Foto: "Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul", tabloul de Luca Giordano (Wikipedia)


 

lecturi: 833.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat