Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Preasfintei Inimi a lui Isus - Anul A - 2020

Dt 7,6-11; Ps 103; 1In 4,7-16; Mt 11,25-30

"Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28)!

După 16 veacuri de creștinism și chiar acum după 20 lumea nu-l cunoaște bine pe Isus, mai exact nu cunoștea bine iubirea lui Isus față de Tatăl ceresc, dar nici iubirea sa față de unul fiecare dintre noi, căci diavolul, ca la începutul creației i-a amăgit iar pe oameni, că Dumnezeu nu-i iubește (cf. Gen 3,1-7). Începând cu secolul al XVI-lea, oameni aparținând unor curente filozofice anticreștine, curente apărute chiar de la începutul creștinismului și insuflate de duhul cel rău care este potrivnic iubirii mântuitoare ale lui Dumnezeu Tatăl, care atât de mult i-a iubit pe oameni că pentru mântuirea lor, l-a dat prin Duhul Sfânt, pe Fiul său Isus, ca jertfă de mântuire (cf. In 3,16-17), căutând astfel să-i mențină pe oameni în păgânism și departe de mântuire.

Noi, oamenii, suntem dispuși să-i iubim pe cei care ne iubesc (cf. Lc 6,32). Dar dragostea lui Dumnezeu este de o cu totul altă natură. Ea s-a exercitat asupra poporului ales încă din Egipt, când era popor slab și nevoiaș, care nu-l căuta pe Dumnezeu, "cel mai mic dintre toate popoarele" (cf. Dt 7,8). Iar asupra noastră, această dragoste s-a exercitat pe când eram fără putere, fără evlavie, încă păcătoși și vrăjmași ai lui Dumnezeu (cf. Rom 5,6.8.10). Iar noi dacă îl iubim pe Dumnezeu, îl iubim numai pentru faptul că "el ne-a iubit mai întâi" (1In 4.19), iar această iubire a noastră i-o arătăm în primul rând prin ascultarea față de poruncile lui (cf. Dt 7, 9), lucru valabil până astăzi: "Dacă mă iubește cineva, va păzi Cuvântul meu și Tatăl meu îl va iubi" (In 14,23; 1In 5,3).

Dușmanii mântuirii din toate timpurile, dar mai ales începând cu secolul XVI, când au întețit lupta, voit au interpretat în mod greșit anumite texte din Vechiul Testament, interpretări prin care îl prezentau pe Dumnezeul Bibliei, pe Dumnezeul cel mult iubitor de oameni, ca pe un Dumnezeu violent și răzbunător, asemenea zeilor păgâni de care creștinii se despărțiră și propuneau o întoarcere la păgânism, unde zeii nu numai că permit, dar consideră drept virtuți păcate ca: necurăția, minciuna și violența și tot ceea ce și mintea sănătoasă repugnă. Și vedem toate aceste deviații în comportamentul autorităților păgâne, sau păgânizate, în prigoanele îndreptate împotriva fecioarelor și feciorelnicilor creștini, împotriva creștinilor onești care trăiau în adevăr și dreptate și împotriva oricărui om care părăsea idolii falși și corupți pentru Dumnezeul creștinilor. Și culmea, curajul creștinilor a fost interpretat de multe ori drept vrăjitorie, motiv iarăși pentru a condamna la moarte ființe nevinovate, caz clasic și simbol fiind în acest sens, fecioara curată și credincioasă din Orleans, faimoasa eroină franceză, sfânta Ioana de Arc (1412-1431).

După cum spuneam, dușmani ai mântuirii au existat din totdeauna, căci ei au prigonit Biserica și pe creștini în toate epocile, dar o formă mai radicală față de "cele sfinte ale creștinilor" au început să ia odată cu iluminismul care a pretins eliberarea ființei umane de sub orice tutelă. Lupta pentru îndepărtarea creștinismului și întoarcerea la păgânism, a avut niște "apostoli malefici" ca:

- agnosticul german Immanuel Kant (1724-1804), unul care voia să rezolve totul prin rațiune.

- alchimistul englez Isaac Newton (1643-1727), cel cu Legea atracției universale și cu piatra filozofală.

- raționalistul francez René Descartes (1596-1650), cel ce și-a bazat filozofia pe critică.

- scepticul francez Pierre Bayle (1647-1706). A criticat dur regi și papii pentru a înjosi catolicismul,

- panteistul evreu Benedict de Spinoza (1632-1677), cel care l-a depersonalizat pe Dumnezeu,

- empiriști Francis Bacon (1561-1626) și John Locke (1632-1704), adepți ai utopiei și ideilor înnăscute,

- anticlericalul francez Voltaire (1694-1778), care a atacat religia creștină: inspirația Biblie, întruparea lui Cristos, damnarea necredincioșilor.

- apostolul durității lui Dumnezeu, teologul olandez Cornelius Jansen (1585-1638).

- nesupusa călugăriță franceză Angélique Arnauld (1591-1661), stareța Port-Royal, o cetate a Jansenismului, despre care se spunea că era curată ca un înger și mândră ca un diavol.

De aici până la crimele Revoluției Franceze, ale nazismului, ale comunismul bolșevic, până la viața fără Dumnezeu de astăzi, nu a mai fost decât un pas.

Toți aceștia au trecut sub tăcere cuvintele Vechiului Testament și apoi ale Noului Testament, care arată iubirea sa față de poporul evreu și față de toți oamenii. Iată câteva exemple: "Iată că te-am săpat pe mâinile mele, și zidurile tale sunt totdeauna înaintea ochilor mei"(Is 49,16). "Cum se bucură mirele de mireasa lui, așa se va bucura Dumnezeul tău de tine" (Is 62,5). "Te iubesc cu o iubire veșnică; de aceea îți păstrez bunătatea mea" (Ier 31,3)! "Eu pomenesc Egiptul și Babilonul printre cei ce mă cunosc; iată, țara filistenilor, Tirul cu Etiopia, în Sion s-au născut" (Ps 87,4). "Domnul vă iubește și a ținut jurământul pe care l-a jurat părinților voștri; de aceea Domnul v-a scos cu mână puternică, v-a răscumpărat din casa sclaviei și din mâna lui faraon, regele Egiptului" (Dt 7,8) "Domnul este îndurător și milostiv, el este îndelung răbdător și plin de îndurare" (Ps 103,8) Dumnezeu este iubire. Prin aceasta s-a arătat iubirea lui Dumnezeu în noi: Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, unul născut, ca să trăim prin el" (1In 4,8-9). "Nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi. Voi sunteți prietenii mei dacă faceți ceea ce vă poruncesc" (In 15,13-14). "De fapt, Tatăl însuși vă iubește, pentru că voi m-ați iubit și ați crezut că eu am ieșit de la Dumnezeu" (In 16,27). "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28)! " Prin aceasta cunoaștem că rămânem în el și el în noi: ne-a dat din Duhul său" (1In 4,13). Toate aceste cuvinte sintetizează portretul lui Dumnezeu și întreaga sfântă Scriptură pentru noi.

Acești instauratori ai păgânismului au uitat și de puterea lui Dumnezeu: "Eu sunt Domnul, acesta este numele meu; și slava mea n-o voi da altuia, nici cinstea mea, idolilor" (Is 42,8), și nici nu se lasă batjocorit (cf. Gal 6,7). De aceea în plin curent iluminist, care a dus la negarea iubirii lui Dumnezeu și chiar a existenței lui Dumnezeu, la epidemii, la războaie care au sărăcit țările, la lupte interne religioase și sociale, la tulburări și rupturi provocate de jansenism și queitism în lumea intelectuală, la uitarea și la disprețuirea credinței și moralei creștine în popor, Dumnezeu a ridicat câteva suflete extraordinare, prin care a făcut minuni de reînnoire spirituală, reafirmându-și natura sa iubitoare, folosindu-se de ei ca de niște apostoli. Iată câțiva dintre ei:

- sfântul Vincențiu de Paul (1581-1660) organizează ajutorarea materială a celor săraci și pune bazele instituțiilor de asistență socială

- sfântul Grignon de Montfort (1673-1716) readuce la practicarea credinței pe mulți din lumea satelor și a populației mijlocii de la orașe

- cardinalul Pierre de Berulle (1575-1629) introduce în Franța Congregația Oratorienilor, întemeiată de sfântul Filip Neri (1515-1595) la Roma pentru formarea religioasă și culturală a tinerilor din rândul nobilimii și al orășenilor

- sfântul Ioan Eudes (1601-1680), care s-a preocupat de formarea clerului și care cerea să se treacă urgent la pedagogia inimii

- sfânta Margareta Maria Alacoque (1647-1690), o călugăriță franceză smerită căreia Isus i-a descoperit tainele inimii sale preaiubitoare, în mănăstirea Vizitării din Paray-le-Monial

- sfântul Claudiu de la Colombiere (1641-1682), superiorul al casei iezuite din Paray-le-Monial și duhovnicul sfintei Margareta Maria Alacoque.

Sfânta Margareta Maria Alacoque a avut numeroase manifestări mistice, dar în 1673 au început marile viziuni care i-au făcut numele de celebru. Ea a avut patru revelații principale ale Preasfintei Inimi a lui Isus, pe lângă numeroase altele de o importanță mai mică:

- Prima viziune a Preasfintei Inimi a lui Isus a avut loc la 27 decembrie 1673, sărbătoarea sfântului Ioan Evanghelistul, când Isus i-a apărut și a invitat-o să ia locul sfântului Ioan din timpul Cinei de Taină de la pieptul său și i-a spus: "Inima mea divină este atât de aprinsă de dragostea față de oameni, încât nu le mai poate ține în ea flăcările dragostei sale, de aceea vrea să le răspândească. Te-am ales pe tine ca să îndeplinești acest mare plan în așa fel ca totul să fie făcut de mine".

- O a doua viziune a Preasfintei Inimi a avut loc la începutul anului 1674, într-o zi de vineri; Inima divină i s-a arătat pe un tron de flăcări, mai strălucitoare decât soarele și transparentă ca și cristalul, înconjurată de o coroană de spini care simbolizează rănile făcute de păcatele noastre și în mijloc o cruce plină de toată amărăciunea. Și a cerut convertire și pocăință.

- Tot în 1674 i-a apărut a treia viziune, de asemenea tot într-o vineri după sărbătoarea Corpus Domini; Isus s-a prezentat sfintei, cu cele cinci răni ale sale, strălucind ca soarele și din acea umanitate Preasfântă ieșeau flăcări din toate părțile, dar mai ales din admirabilul său piept care semăna cu un cuptor și se deschise pe sine, și i-a descoperit iubirea Inimii sale, ca adevărata sursă a acestor flăcări. Apoi, Isus plângându-se de ingratitudinea oamenilor și de neglijarea eforturilor sale de a le face bine, a rugat-o să facă cunoscut asta. Apoi Isus a îndemnat-o pe ea și pe toți evlavioșii lui să se împărtășească în prima zi de vineri a fiecărei luni și să se plece cu fața la pământ, de la ora unsprezece până la miezul nopții, în noaptea dintre joi și vineri. Astfel i-au fost descoperite cele două devoțiuni principale către Inima Preasfântă, împărtășania din prima vineri a fiecărei luni și ora sfântă de adorației.

- A patra cea mai minunată și decisivă revelație a avut loc la 16 iunie 1675, în timpul octavei lui Corpus Domini. Domnul Isus i-a spus că se simțit rănit de lipsa de respect și de sacrilegiile credincioșilor răi, adăugând: "Ceea ce este și mai dureros pentru mine este că multe inimile consacrate îmi fac asta" și că vrea convertire și pocăință.

Astfel a început cultul Inimii lui Isus în viața creștinilor, și a intrat și în viața socială a popoarelor. La îndemnul Papei Pius al IX-lea din 1876, o întreagă mișcare de "Acte de consacrare la Inima lui Isus", pornind de la familia domestică a ajuns ajungând până la familiile națiunilor, prin Conferințe episcopale, dar și prin conducători iluminați și devotați, ca președintele Ecuadorului, Gabriel Garcia Moreno (1821-1875).

A fost atât de multă fervoare în această evlavie a Preasfintei Inimi a lui Isus, că de-a lungul veacului al XIX-lea și al începutului celui de-al XX-lea, au apărut numeroase congregații religioase masculine și feminine, printre care amintim: "Congregația Preoților Preasfintei Inimi a lui Isus" fondată în 1874 de fericitul Leon Dehon (1843-1925); "Fiii inimii Preasfinte a lui Isus" sau misiunile africane din Verona, congregație fondată în 1867 de sfântul Daniel Comboni (1831-1881); "Doamnele Sfintei Inimi" fondată în 1800 de sfânta Magdalena Sofia Barat (1779-1865); "Slujitorii Inimii Preasfinte a lui Isus", fondată în 1865 de fericita Caterina Volpicelli (1839-1894). Acțiuni care trebuie să continue cu acțiunea noastră.

Într-un papirus egiptean de acum aproximativ 4000 de ani găsim expresia nostalgiei iubirii divine: "Nu mai am prieteni, de aceea caut o inimă pe care să mă sprijin și să nu o găsesc!" Poetului egiptean anonim regreta asta, dar suntem mai favorizați, pentru că avem această Inimă Preasfântă și acest Prieten divin, care așa cum le-a permis sfântului Ioan evanghelistul și sfintei Margareta Maria Alacoque să-și așeze fizic capul pe pieptul și inima lui, tot așa ne va permite și nouă dacă îl iubim.

Așa cum diavolul ridică mereu oameni răi care neagă iubirea lui Dumnezeu, prin Cristos în Duhul Sfânt, noi, prin cerințele Inimii Preasfinte a lui Isus, prin trăirea Scripturilor și prin primirea deasă a Euharistiei, să-i devenim prieteni și apostoli, ca dincolo să ședem real la masă cu el și pe pieptul lui!

Inima lui Isus să fie pentru noi soarele, iar noi floarea soarelui. Și precum floarea soarelui se rotește mereu după soare, tot așa și inima și sufletul nostru să se îndrepte spre Isus, soarele nostru. El să lumineze toți pașii vieții noastre. El să încălzească inima și sufletul nostru. "Isuse cu Inima blândă și smerită, fă inima noastră asemenea cu Inima ta!"

Pr. Ioan Lungu

Foto: Viziunea Inimei Preasfinte a lui Isus către sfânta Margareta Maria Alacoque, pictură din biserica Inimii Preasfinte din Florența


 

lecturi: 656.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat