Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 11-a de peste an - Anul A - 2020

Ex 19,2-6a; Ps 100; Rom 5,6-11; Mt 9,36-10,8

"Chemându-i pe cei doisprezece discipoli ai săi, i-a trimis" (Mt 10,1).

După o pauză de câteva luni în care am meditat și am trăit "misterul pascal", adică patimile, moartea, învierea și glorificare lui Isus la dreapta Tatălui, mister prin care Isus a putut plăti în locul nostru datoria lăsată de Adam, dar și cea făcută de noi înșine prin rătăcirile noastre și astfel a putut să ni-l trimită pe Duhul Sfânt pierdut de noi prin păcat și astfel să ne dovedească iubirea fără margini a Preasfintei Treimi, iată că acum reluăm cu această duminică a 11-a din ciclul de 34 de duminici numit "de peste an", timp dominat liturgic de "culoarea verde", simbol pentru speranță, bucurie și viață.

Pentru a înțelege cât mai bine mesajul duminicilor din acest ciclu "de peste an" pe care l-am reluat acum cu această duminică a 11-a, trebuie să mergem cu mintea la situația tristă în care eram înainte de venirea lui Isus Cristos, la situația tristă în care ne-a găsit Cristos la întruparea lui și mai cu seamă la începerea activității sale publice, ceea ce l-a determinat, conform planului veșnic, să urce Calvarul, înainte de a se înălța și glorifica la Tatăl ceresc.

Păcatul strămoșesc și păcatul personal făcuseră din oameni niște ființe lipsite de ajutor, niște oameni bolnavi, adică niște oameni: orbi, surzi, paralitici, leproși, niște morți trupește și sufletește, niște oameni vrednici de milă, căci evanghelistul Matei, el însuși un fost bolnav la suflet, om bolnav de "boala banilor", care este o gravă idolatrie (cf. Col 3,5), dar vindecat instant de Isus când a lăsat toate și l-a urmat și apoi și-a cheltuit banii într-un ospăț pentru Isus și săracii săi, spre exasperarea cărturarilor și fariseilor (cf. Mc 2,14-16) consemnat în scris: "Văzând mulțimile, lui Isus i s-a făcut milă de ele" (Mt 9,36), împlinind astfel prorocia psalmistului: "El îți iartă toate fărădelegile tale și îți vindecă toate bolile" (Ps 103,3).

În Isus se află suficientă putere pentru a vindeca "orice boală și orice neputință" (Mt 10,1). În inima sa se află suficientă dragoste pentru a-și purta întregul popor ca "adevăratul Păstor al lui Israel".

Evangheliile nu au putut să cuprindă toate minunile făcute de Domnul Isus (cf. In 21,25). Inspirați de Dumnezeu, autorii sacri au consemnat în Cuvântul scris numai acele minuni care și-au găsit un corespondent în învățătura lui Isus pe care ei au redat-o. Bolile sufletești și trupești pe care Isus le-a întâlnit, sub diferitele lor forme, și pe care le-a vindecat, sunt tot atâtea aspecte ale stării triste în care ne-a adus păcatul lui Adam, dar și al nostru.

Lepra pune direct accentul pe desfigurarea făcută de păcat; frigurile simbolizează agitația necontenită care-i stăpânește pe oamenii acestei lumi; surdul, orbul și mutul arată că păcatul a făcut simțurile incapabile să perceapă chemarea Domnului și să se roage; paraliticul adus la Isus demonstrează că păcatul a dus la totala incapacitate a omului de a face cea mai mică mișcare spre Dumnezeu; demonizatul arată că păcatul l-a pus pe om direct stăpânit de satan. Învierea fiicei lui Iair, fruntașul sinagogii, are o aplicație profetică, Isus este "acela" care venise să redea viața poporului său, Israel. În tot acest timp care a rămas până la venirea sa de-a doua, Isus este la dispoziția tuturor acelora care se apropie de el prin credință, așa cum a făcut cu acea femeie bolnavă de scurgere de sânge (cf. Mt 9,20).

Dar Medicul divin știe că orice boală își are originea în păcatul moștenit de la Adam și în cel făcut de om, de aceea începe prin a-l elibera pe omul bolnav de păcat: "Iertate sunt păcatele tale" (Mt 9,2). Ce ar trebui să ne neliniștească mai mult, atât la noi, cât și la alții: boala, sau păcatul? Răspunsul este unul singur: păcatul! Să mergem cu mintea chemarea lui Matei, așa cum o relatează el însuși și când se prezintă pe sine ca "Matei vameșul", adică Matei păcătosul (cf. Mt 9,21.31). Deci, Matei nu ezită să recunoască faptul că făcea parte dintre păcătoșii pentru a căror vindecare venise Isus (cf. Mt 9,12).

Pentru a primi învățătura, iertarea și vindecarea lui Isus ne trebuie o inimă nouă, așa cum pentru vinul nou ne trebuie burdufuri noi. Altfel totul se pierde ca atunci când se pune vinul nou în burdufuri vechi, sau un petec nou la o haină veche (cf. Mt 9,16-17). Pentru a putea primi și reține învățătura lui Isus, haina cea nouă și vinul cel nou al Evangheliei, veșmintele și burdufurile cele vechi ale religiei iudaice nu-și mai au rostul, trebuie schimbate cu inimi și mentalități noi.

Să rezumăm ceea ce am găsit în capitolul 9 din Matei, adică harul desfășurat în Israel. Mai întâi harul care vindecă și iartă, așa cum a fost prezis în Psalmul 103. Apoi, harul venit pentru a chema pe cei păcătoși, nu pe cei drepți; Mirele era acolo și harul manifestat cu putere nu putea fi pus în burdufurile iudaice și fariseice; era ceva nou chiar și pentru Ioan Botezătorul. Cristos vine de fapt pentru a da viață celor morți, pentru a vindeca pe oricine îl atinge, adică pe cel care se apropie de el prin credință.

Ca Fiu al lui David, el deschide oamenilor ochii ca să vadă și deschide gura mută a aceluia pe care diavolul îl ținea sub puterea sa. Cu toate acestea însă el este respins cu hule de fariseii care se considerau drepți în ei înșiși. Dar harul vede mulțimea ca neavând păstor; și atât timp cât portarul ține ușa deschisă, el nu încetează să caute, să adune, să ajute, să vindece și să învie oile sale, amăgite de diavol.

Așa cum ne spune lectura a doua de astăzi, Dumnezeu ne-a eliberat prin Cristos răstignit și mort pe cruce de: tirania diavolului și a acoliților săi, de spaima bolilor și a morții și de răutatea lumii, și asta pe când nu meritam nimic, adică pe când noi eram: neputincioși, nelegiuiți, păcătoși și dușmanii lui. Și această dragoste este acum turnată în inimile noastre. Deci, prin Isus acum am primit reconcilierea, împăcarea cu Dumnezeu (cf. Rom 5,6-11).

Prima lectură ne dă o lumină necesară. Așa cum pe vechiul său popor evreu, Dumnezeu l-a eliberat din sclavia Egiptului și în drum spre Țara Promisă, la Muntele Sinai i-a dat ca misiune, pentru eliberarea minunată primită prin multe minuni, "păzirea alianței", pentru a fi "partea lui dintre toate popoarele", pentru a-i fi "o împărăție de preoți și un popor sfânt" (cf. Ex 19,2-6). Prin această observare a Legii și prin această viață sfântă, ei trebuiau să aducă popoarele păgâne printre care au călătorit, printre care au locuit, care au venit peste ei, sau la care au fost duși ca robi, la cinstirea adevăratului Dumnezeu. Și așa cum tot poporul a răspuns: "Vom face tot ce a zis Domnul" (Ex 19,8), așa și unul fiecare dintre noi, care facem parte din noul său popor, ni s-a dat o misiune, misiune ivită din totala eliberare a lui Dumnezeu, prin Isus de la cruce, misiunea de aduce întreg pământul la această totală eliberare.

Isus a văzut lumea în care noi locuim ca "un seceriș copt", gata de adunat în hambarul cerului. Atunci le-a spus discipolilor săi: "Secerișul este mare, însă lucrătorii sunt puțini. Rugați-l deci pe Domnul secerișului să trimită lucrători la secerișul lui" (Mt 9,37-38). Și vedem aici încă o mare minune: Apostolii au fost ei înșiși răspunsul lui Dumnezeu la rugăciunea făcută pentru lucrători în seceriș, și abia după aceia au urmat toți ceilalți veniți la Cristos prin munca lor apostolică. Noi, cei care traversăm aceeași lume, uneori nesimțitoare (cf. Iac 2,15-16), să-i cerem Domnului să scoată noi lucrători pentru secerișul său, începând cu noi înșine.

Numele diferite ale apostolilor chemați din diferite ocupații: vameși, pescari, politicieni, slujitori, agricultori și făcuți "pescari de oameni", este un semn al chemării universale a tuturor creștinilor la misiunea evanghelică de a pescui din "marea lumii" condusă de diavol și acoliții lui, oameni pentru împărăția lui Dumnezeu (cf. Mt 10,7-8). Când Domnul Isus a strâns 12, i-a trimis; când a mai strâns alți 72 de ucenici, i-a trimis și pe aceștia să pescuiască din "marea lumii", oameni pentru împărăția lui Dumnezeu, simbolizată în Isus Cristos (cf. Lc 10,1). Iar când s-a înălțat la cer, i-a trimis în lume pentru a deveni secerători și pescari de oameni, pe toți cei care vor crede în el (cf. Mc 16,15.20).

Cel care cheamă, care pregătește, care trimite, care îndrumă, susține, încurajează și care îi răsplătește pe slujitorii săi, este Domnul. Aceștia nu umblă dintr-un impuls propriu și nici trimiși de oameni, ci de Dumnezeu. Ca să fie eficienți, ei au fost mai întâi iertați și vindecați de Isus de bolile lor: goană după bani și averi, tendințe de ură și dezbinare, aplecări trupești, idei greșite strecurate de profeții mincinoși.

Porunca lui Isus pentru toți apostolii de ieri, de astăzi, de mâine și dintotdeauna, este aceeași: "Mergeți degrabă la oile pierdute ale casei lui Israel! Mergând, predicați, spunând: «S-a apropiat împărăția cerurilor». Vindecați-i pe cei bolnavi, înviați-i pe cei morți, curățați-i pe cei leproși, alungați-i pe diavoli! În dar ați primit, în dar să dați" (Mt 10,6-8). Ucenicii trebuiau să vestească mai întâi poporului ales și apoi tuturor celorlalte, apropierea "împărăției", folosind mandatul, autoritatea asupra demonilor și puterea de a face minuni. Aceasta este semnul care caracterizează împărăția lui Dumnezeu: omul vindecat de orice rău și demonii scoși afară. De aceea minunile sunt numite "puterile veacului viitor" (Evr 6,5).

Așa cum căutătorii sinceri ai mântuirii lui Dumnezeu, dintre iudei și creștini, s-au convertit la chemarea lui Isus și a apostolilor, tot astfel se vor converti și la chemarea noastră în numele lui Isus. De aceea sfântul Paul și primii creștini îi îndemnau pe cei cărora le predicau: vă rugăm fierbinte, în numele lui Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu! Pe cel ce n-a cunoscut niciun păcat, el l-a făcut păcat pentru noi, ca noi să fim neprihănirea lui Dumnezeu în el" (2Cor 5,20-21).

Remarca lui Isus de astăzi ca trimișii săi să "nu umble calea păgânilor și a samaritenilor" (Mt 10,5), nu se referă la faptul de a nu a le predica păgânilor și samaritenilor, căci mântuirea lui Dumnezeu este pentru toți oamenii, ci se referă la faptul ca ei apostolii să nu umble pe căile și păcatele lor: lăcomie, ură, dușmănie. Și fariseii și ucenicii lor predicau întoarcerea la Dumnezeu, dar pentru faptul că erau iubitori de bani (cf. Lc 16,14), lacomi, că tocau avutul văduvelor (cf. Mc 12,40), disprețuiau pe orfani (cf Ps 94,6), săraci (cf. Gal 2,10; Iac 2,5) și păcătoși (cf. In 9,34), nu numai că puțini le urmau învățăturile, dar cei mai mulți le spuneau zicala: "Doctore, vindecă-te pe tine însuți" (Lc 4,23)! Isus nu le disprețuia munca, dar îi avertiza pe cei care îi ascultă: "Deci toate lucrurile pe care vă spun ei să le păziți, păziți-le și faceți-le; dar după faptele lor să nu faceți. Căci ei zic, dar nu fac" (Mt 23,3).

Și astăzi se predică cu mic rezultat și chiar cu pierdere, pentru că mai sunt încă predicatorii care "zic, dar nu fac", care caută bogății, caută plăceri, se caută pe sine, caută stimă de la oameni, încercând imposibilul: slujirea la doi stăpâni (cf. Mt 6,25; Lc 16,13)! Un singur lucru îți mai lipsește îi supunea Isus unui tânăr bogat care voia să-l urmeze ca apostol: "Mergi și vinde tot ce ai, dă săracilor și vei avea comoară în cer, apoi vino și urmează-mă" (Mt 19,21). De ce sfântul Petru l-a refuzat pe Simon Magul ca tovarăș de evanghelie? Pentru că voia să devină apostol pentru câștig (cf. Fap 8,18-24). De ce oare sfântul apostol Paul vorbind, spune: "Omorâți în mădularele voastre: curvia, necurăția, patima, pofta rea și lăcomia, care este o închinare la idoli" (Col 3,5), o mare piedică în calea Evangheliei.

Psalmul 100 este un psalm de mulțumire, invitând "tot pământul" să-l celebreze pe Domnul și să-i slujească cu bucurie. Cu cât mai mult aceste privilegii sunt ale noastre, de vreme ce noi îl cunoaștem pe Dumnezeu ca pe un Tată bun și pe Isus ca pe un Păstor plin de tandrețe (cf. Ps 100,3)! Este aceasta pentru noi o bucurie, să-l slujim pe Domnul? Sau, din contră, ne purtăm ca și cum el ar fi un aspru Stăpân (cf. Mt 25,2)? Domnul să ne facă să gustăm acum bucuria care însoțește întotdeauna o slujire misionară în ascultare (cf. In 15,10-11), pentru ca mai târziu să putem auzi acest cuvânt deosebit de prețios: "Intră în bucuria Stăpânului tău" (Mt 25,21-23)! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 557.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat