Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Neliniștit pentru că este sfânt

La 13 iunie comemorarea liturgică a lui Anton de Padova

de Carlos A. Trovarelli
ministru general al Ordinului Fraților Minori Conventuali

Papa Francisc începe scrisoarea sa pentru al optulea centenar al vocației franciscane a lui Fernando Martins de Bulhões - tânărul canonic regular augustinian devenit după aceea Anton, și pe care-l cunoaștem ca "Anton de Padova" sau "Anton de Lisabona" - cu o descriere foarte scurtă a evenimentelor pe care le sărbătorim. Impresionează în primele concepte prezentate de pontif două cuvinte cheie: martiriu și convertire.

La începuturile vocației sale franciscane, Fernando nu-l întâlnise pe Francisc de Assisi, ci pe frații săi: o comunitate care lăsa să transpară evanghelia. Ceea ce îl impresionează din această comunitate este mărturia de viață marcată de radicalitate și de martiriu. Aș spune că acesta este cel mai genuin drum vocațional: a ne pune întrebări cu privire la propria viață pornind de la mărturia celor care o oferă lui Dumnezeu și altora.

În întâlnirile mele cu frații din toată lumea, pot să verific câți sunt tinerii intrați în ordin fascinați de mărturia martirilor, în special a acelor confrați care în ultimele decenii și-au vărsat sângele pentru cauza împărăției lui Dumnezeu și pentru dreptatea sa. Nu atât cuvintele, ci dăruirea de sine este ceea ce se evidențiază în mărturie.

Cu termenul "convertire" este descrisă nu schimbarea radicală a vieții unui hoț, a unui răufăcător, ci a unui tânăr canonic regular augustinian. Impresionează mult că papa folosește acest cuvânt cu referință la schimbarea vocației lui Fernando (din canonic în franciscan). Ce înseamnă? Oare că el trăia, drept canonic regular augustinian, o viață cu morală îndoielnică sau o existență nesemnificativă? Știm că tânărul Fernando nu era un conformist: dimpotrivă, deja întreprinsese - în structurile monahale ale canonicilor - un drum de convertire profundă, de cunoaștere a Cuvântului și de fidelitate. Însă convertirea, așa cum este descrisă în cuvintele papei Francisc, comportă "decizia de a trăi curajos evanghelia" și "a face o cotitură" în propria viață, până acolo să trecem de la o aranjare confortabilă la logica unui Dumnezeu care ne vrea "în ieșire".

De fapt, structurile au puterea de a ne anestezia. Alegerile fixe și încheiate pot uneori să ne pună în modalitatea inerției. Așadar, convertire înseamnă a avea în inimă pasiunea iubirii de dăruire, precum și urechile deschise în căutarea constantă a ceea ce înseamnă a trăi cu determinare evanghelia.

Prezentând naufragiul lui Anton, Papa Francisc face o referință directă la istoria "atâtor frați și surori ai noștri" care ajung în bărci în Italia, în Europa, traversând în mod precar marea în căutarea unui viitor mai bun. Însă acea istorie a unei călătorii abătute de furtuni, și a respectivului naufragiu, este considerată de Papa Francisc ca un "plan providențial al lui Dumnezeu", prin intermediul căruia Anton îl întâlnește pe Francisc de Assisi.

Pot să văd în acest soi de provocare interpretativă a papei o invitație reînnoită nu numai să ne încredem în Providența divină, ci și să devenim noi "plan providențial al lui Dumnezeu" pentru cel care se află în nevoie, în necesitate, în marginalitate; acest lucru este valabil în mod special pentru acei "frați și surori ai noștri" ajunși pe calea mării.

Gândindu-se în special la tineri, Papa Francisc vorbește despre rodnicia vieții: "A face rodnic drumul fiecăruia". Aici apar alte două concepte cheie: împărtășire și pasiune. Sfântul Anton este bine cunoscut pentru capacitatea sa de "împărtășire cu dificultățile familiilor, ale săracilor și suferinzilor" și pentru "pasiunea față de adevăr și dreptate", lucruri care într-adevăr nu pot să ne lase în pace. De aici se naște un alt tip de martiriu: martiriul dăruirii de sine, martiriul consumării în munca pentru ceilalți, recunoscuți ca "frați și surori".

Dacă se vorbește de rodnicie, înseamnă că în vreo parte există pericolul sterilității. Unde s-ar afla acest pericol? Acolo unde nu există nicio pasiune, sau unde pasiunea nu este îndreptată spre adevăr și spre dreptate; acolo unde nu se împărtășește nicio dificultate cu nimeni, unde nu suntem dispuși să îndurăm nicio incomoditate.

Se pare că aici Papa Francisc indică un lucru foarte important: nu există o viață creștină, călugărească, aptă să fie simultan "închidere în sine pentru a rămâne în pace" și "a genera viață pentru alții". Nu este posibil! Cel care are copii mici știe că propria odihnă nu este liniară, casa este destul de dezordonată și pereții acoperiți de desenele copiilor, că duminica nu se doarme mai mult decât în restul săptămânii. Rodnicia nu înseamnă niciodată liniște, ordine, liniaritate, precizie. De fapt, este foarte probabil ca, dacă trăim o viață liniștită și nederanjată, în sfântă pace și supraordonată, fără pasiunea Iubirii, să moară în noi capacitatea și bucuria de a genera viață pentru alții, în alții.

Împărtășirea dificultăților aproapelui este o formă foarte fină de rodnicie. Anton este prezentat în scrisoare ca unul care a împărtășit dificultățile cu cei mai suferinzi. Subtilitatea acestei rodnicii este, într-adevăr, aceea a Domnului: nu este vorba numai de a fi buni sau solidari cu alții, ci de a împărtăși necesitățile, tulburările, destinele lor. Isus nu i-a săturat pe toți, ci și-a dat viața pentru toți. Acest pasaj din scrisoare este foarte franciscan, foarte revoluționar. Francisc de Assisi n-a făcut îndeosebi lucruri pentru cei săraci, ci a trăit cu săracii și - chiar - printre leproși.

Papa prezintă și cuvintele sfântului Anton: "Îl văd pe Domnul meu" și își îndreaptă gândul spre capacitatea de a citi realitatea în manieră simbolică, adică descoperind într-o realitate o altă realitate tainică: "Este necesar «a-l vedea pe Domnul» pe chipul fiecărui frate și soră, oferind tuturor mângâiere, speranță și posibilitate de întâlnire cu Cuvântul lui Dumnezeu pe care să ancorăm propria viață".

Scriu din conventul "Cei doisprezece sfinți apostoli" (Santi XII Apostoli), la Roma, unde - concret în bazilica omonimă adiacentă - se păstrează relicvele sfântului Filip. Chiar apostolul Filip îi cere lui Isus: "Doamne, arată-ni-l pe Tatăl și ne este de ajuns". Isus îi răspunde: "De atâta timp sunt cu voi, și tu nu m-ai cunoscut, Filip? Cine m-a văzut pe mine, l-a văzut pe Tatăl" (In 14,8-9a). În afară de asta, același Isus spune despre sine: "Tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). Putem să-l vedem pe Domnul în cei cărora le este foame și sete, în cei străini, în cei încarcerați, în cei bolnavi, în cei fără acoperiș sau fără haine: ei sunt ca un sacrament al său. În Isus îl vedem pe Tatăl și Iubirea sa; în cei suferinzi îl descoperim pe Isus.

Pentru a reuși să vedem așa, avem nevoie de o luminozitate specială în inimă, în spirit, în ochi: o luminozitate pe care Anton a luat-o mereu din Cuvânt. De fapt "Cuvântul lui Dumnezeu este viu, plin de putere și mai ascuțit decât orice sabie cu două tăișuri; el pătrunde până la despărțitura sufletului și a duhului, a încheieturilor și a măduvei și judecă sentimentele și gândurile inimii" (Evr 4,12).

Cu această scrisoare, Papa Francisc apropie de noi figura sfântului și ne provoacă să-l celebrăm cu coerență evanghelică. Anton, marele făcător de minuni, protagonist al atâtor fapte minunate, a fost un discipol pasionat al evangheliei, un credincios locuit de dreptate, de umanitate, de generozitate, de milostivire, de adevăr.

Al optulea centenar - spune papa - "să trezească, în special în călugării franciscani și în cinstitorii sfântului Anton răspândiți în toată lumea, dorința de a experimenta aceeași sfântă neliniște care l-a condus pe străzile lumii pentru a mărturisi, prin cuvânt și fapte, iubirea lui Dumnezeu". Astfel, scrisoarea de celebrare se transformă pentru noi într-un impuls reînnoit de a parcurge cu radicalitate și dreptate drumul nostru, oferind - în special celor suferinzi - evanghelia și o caritate mărinimoasă.

(După L'Osservatore Romano, 12-13 iunie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2291.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat