Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Trupului și Sângelui Domnului nostru Isus Cristos, Joia Verde - Anul A - 2020

Dt 8,2-3.14b-16a; Ps 147; 1Cor 10,16-17; In 6,51-58.

"Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer, spune Domnul. Dacă mănâncă cineva din această pâine, va trăi în veci" (In 6,51).

Duminica trecută am celebrat Misterul Preasfintei Treimi, misterul unui singur Dumnezeu în trei Persoane divine distincte: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, mister asemănat spre înțelegere, de sfântul Paul, cu trupul uman compus din cap, trunchi și membre; mister asemănat de sfântul Patriciu (385-461), spre înțelegerea irlandezilor, cu firul de trifoi; mister pe care sfântul Ioan apostol și evanghelist l-a sintetizat în sintagma: "Dumnezeu este iubire" (cf. 1In 4,8.16); mister al Preasfintei Treimi care stă la baza credinței noastre și la originea tuturor misterelor creștine. Catehismul ne spune că numim mister orice adevăr descoperit de Dumnezeu pe care nu-l putem pătrunde și înțelege cu mintea noastră din starea pământească.

Astăzi Biserica celebrează primul mare mister care își are originea în Misterul Preasfintei Treimi, Misterul Trupului și Sângelui lui Cristos, Misterul prezenței tainice, dar reale, în speciile pâinii și ale vinului, transubstanțiate de Duhul Sfânt în timpul Sfintei Liturghii, în trupul și sângele lui Cristos, trup și sânge pe care Isus și le-a oferit pe cruce spre a-l slăvi pe Dumnezeu în modul cel mai optim, pentru hrana și mântuirea noastră. Biserica numește Euharistia "fons et culmen" (sursa și vârful) întregii vieți creștine (cf. LG II). Prin acest mare mister prin Isus devine contemporan cu fiecare creștin care trăiește pe pământ în timpul Bisericii, în timpul de la învierea lui Isus și până la revenirea lui în slavă, acelora peste care au venit sfârșitul veacurilor (cf. 1Cor 10,11; Evr 9,26), și le dăruiește iubirea sa mântuitoare și hrana prin care ucenicul său credincios primește puterile sale divine pentru a-l lăuda pe Dumnezeu cum se cuvine, pentru a birui pe toți dușmanii mântuirii lui și a depăși toate greutățile pe care le presupune viața într-un trup slăbit de păcat.

Datorită zidirii noastre după chipul și asemănarea cu Dumnezeu (cf. Gen 1,26-27) și apoi în urma păcatului strămoșesc (cf. Gen 3,1-7), ne naștem cu dușmani care de la început vor să ne piardă. Primul dintre acești dușmani este diavolul, care zi și noapte dă târcoale căutând pe cine să înghită în iadul său (cf. 1Pt 5,8). Isus care știa, care ne iubea și care voia să ne scape de acest pericol, conform promisiunii divine (cf. Gen 3,15), la plinirea timpului (cf. Gal 4,4), s-a făcut unul dintre noi (cf. In 1,14), adică a luat trup din trupul nostru ca să ne poată hrăni din trupul și sângele său divin, ca atunci când diavolul care zilnic ne cerne ca pe grâu (cf. Lc 22,31-32), când va încerca să ne înghită ca pe Isus la moartea sa, tot asemenea lui să-l rănim de moarte în interiorul său și să-l silim să ne dea afară. Iată ce spune un imn din timpul pascal: "Precum leului nu poate nimenea să-i stea în cale, lui Cristos nu pot să-i stea duhurile infernale. Când infernul lacom prada o înghite, se înșală; e constrâns să dea afară ce fusese doar momeală". Prima lectură ne amintește cuvintele lui Dumnezeu: "te-am făcut să mergi prin pustiul mare și înfricoșător, cu șerpi veninoși și scorpioni, uscăciune și fără apă" (Dt 8,15).

Sunt deja consacrate niște realități cosemnate de sfinți: "Euharistia este un foc care îl arde pe diavol, de aceea face orice ca să ne îndepărteze de ea", spunea sfântul Ioan Crisostom (354-407). Dar nu numai atât, căci Isaia prorocul primește în descoperire dumnezeiască "focul cerului care purifică buzele omului pentru ca el să fie demn de a vesti cuvântul divin" (cf. Is 6, 6-7). Relatarea sa face referire la dimensiunea curativă a Tainei Sfintei Împărtășanii. Ea este "cărbunele aprins" care face "ștergerea păcatelor" și "curățirea fărădelegilor".

Un alt dușman cu care ne naștem este moartea, dar și pe acesta a venit Isus să-l biruiască pentru noi: "Căci el trebuie să domnească până când va pune toți dușmanii sub picioarele lui. Ultimul dușman care va fi nimicit este moartea" (1Cor 15,25-26). Moartea cu tot alaiul ei de suferințe și boli, este arma cea mai puternică a diavolului, care a venit peste noi tot în urma, atât a păcatului strămoșesc, cât și a păcatului personal (cf. Rom 6,23), va fi învinsă. Deși trebuie plătim prețul întreg pentru păcat cu suferințe, boli și moarte, Isus nu a venit să elimine moartea "prețul păcatului" din existența noastră pământească, ci a venit să o transforme din pricină de spaimă și durere în pricină de pace și bucurie. Pentru aceasta a luat un trup ca al nostru supus suferințelor și morții, trup în care a suferit și a murit, dar mai apoi în a treia zi după moartea sa a înviat în acest trup al nostru, după cum a prezis (cf. Mt 12,40;16,21; 17,23; 20,19), trup pe care l-a înnobilat cu natura sa divină așa că i-a depășit condiția de dinainte de păcat și l-a făcut un trup glorificat din care noi am văzut doar puțin la învierea lui Cristos: deplasarea cu viteza gândului de pe pământ în paradis (cf. Mc 16,19; Lc 24,51; Fap 1,9) și trecerea prin piatra de la mormânt și prin ușile încuiate fără să le forțeze și fără să le deterioreze (cf. In 20,19.26), capacitatea de a sta în prezența lui Dumnezeu fără să ne ardem și fără să mai murim (cf. Ex 33,20; Mc 16,19), iar restul beneficiilor, infinit mai multe, le vom vedea la a doua sa venire, când ne va lua cu el în paradis (cf. In 14,2-3). De aceea, sfânta Tereza de Lisieux (1873-1897) a exclamat: "Dacă lumea ar cunoaște valoarea sfintei Euharistii, accesul la biserici ar trebui reglementat de forțe de ordine".

Mântuitorul este Pâinea cerească a vieții, opusă manei din deșert, ne spune sfântul Ioan în evanghelia de astăzi: "Eu sunt pâinea vieții. Părinții voștri au mâncat mană în pustiu și au murit. Pâinea care se coboară din cer este aceea din care, dacă mănâncă cineva nu moare, Eu sunt Pâinea cea vie, care s-a pogorât din cer. Cine mănâncă din pâinea aceasta va fi viu în veci. Iar pâinea pe care eu o voi da pentru viața lumii este trupul meu (cf. In 6,51-58).

Ca să ajungem la toate celelalte daruri conferite nouă de Isus la învierea sa, daruri care ne vor fi descoperite în plinătatea lor în paradis, trebuie să facem foarte puțin comparativ cu imensitatea lor. După ce noi înșine vom trăi în iubirea lui Cristos, prin exemplu propriu și prin cuvinte, trebuie să vestim în lume avantajele valabile pentru orice om: avantajele venirii cu viața noastră la Cristos ca el să o transforme; avantajele credinței și a rămânerii noastre în Cristos și în iubirea lui până la sfârșit, chiar dacă aici pe pământ trebuie să trecem prin încercări, suferințe, boli și moarte; avantajele intrării și rămânerii în Biserica sa până la sfârșit; avantajele faptului de a mânca și a bea trupul și sângele lui cât mai des cu putință, chiar zilnic dacă se poate după exemplul primei comunități creștine (cf. Fap 2,42.46), ca "pharmacum imortalitatis" (medicament al nemuririi), cum frumos se exprima sfântul Ignațiu din Antiohia (+ 107) și garanție a învierii, cum spune sfântul Ioan (cf. In 6,53-54); avantajele vestirii tuturor oamenilor în mijlocul cărora trăim, a morții și a învierii răscumpărătoare a lui Isus și a privirii prin prisma învierii a tuturor evenimentelor din viața noastră, până când Isus va reveni în slavă (cf. 1Cor 11,26). Toate acestea trebuie să le împlinim spre gloria Preasfintei Treimi și spre mântuirea și învierea noastră. Sper că acum să înțelegem cât mai bine cu toții cât de importantă este pentru noi participarea cât mai deasă la celebrarea sfintei Liturghii, unde primim Cuvântul divin și sfânta Euharistie și de ce diavolul pune mii de piedici pentru a ne lipsi de ele. "Este mai ușor ca lumea să continue să existe fără soare decât fără sfânta Liturghie", spunea un suflet ales!

Un alt dușman pe care îl avem de la naștere, dușman condus tot de diavolul care și el dorește să ne piardă, este lumea rea, cu spiritul ei nociv, cu mentalitatea sa contrară oricărui bine, în special acela de a da glorie lui Dumnezeu și de a se ajunge la mântuirea oamenilor și a creației. Însă Isus ne spune: "Aveți încredere, în lume veți avea necazuri; însă curaj, eu am învins lumea" (In 16,33). Dar și pentru această biruință, Isus trebuia să se întrupeze, să sufere, să moară, să învie și să se glorifice la Tatăl ceresc și să ni-l trimită pe Duhul Sfânt și împreună să biruie lumea (cf. In 16,7-11).

Să ne gândim acum la creștinii cei buni care au învins mentalitățile lumii păcătoase inspirate de diavol, care așa cum ne spune sfântul Ioan apostol, au învins tot ce este în lume: "pofta trupului, pofta ochilor și trufia vieții, care nu sunt de la Tatăl, ci de la lume" (1In 2,16). Și astfel au trăit în mijlocul lumii săraci, curați, ascultători, slujitori, dăruitori, propovăduitori ai Evangheliei, dar cu inima în cer la fericirea pregătită lor de la întemeierea lumii (cf. Mt 25,34). De unde toată această putere? Din participarea la sfânta Liturghie, unde se primește Cuvântul și Euharistia, unde se află Isus cu trupul și divinitatea sa!

Să ne gândim acum și la martiri, de cele mai multe ori ființe firave trupește: bărbați, femei, copii, tineri, bătrâni, care au îndurat calmi și senini în lumea de acum condusă de diavol și acoliții săi: ocări, despuieri de bunuri, chinuri dintre cele mai grozave și moartea, privindu-le pe toate aceste rele prin prisma învierii fericite. Ne întrebăm retoric și aici: De unde toată această putere? Iar răspunsul este același: din participarea la sfânta Liturghie, unde se primește Cuvântul și Euharistia, unde este prezent Isus glorificat și puterea divinității lui!

De aceea, sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) spune fiecărui creștin în parte: "Nu te baza pe om, trebuie să moară. Nu te sprijini de copac, trebuie să se usuce. Nu te sprijini de pereți, trebuie să cadă. Sprijină-te de Dumnezeu, numai de Dumnezeu, el singur rămâne întotdeauna în picioare". De aceea repet cu acel suflet ales: "Este mai ușor ca lumea să continue să existe fără soare decât fără sfânta Liturghie și sfânta Euharistie!"

Cum spuneam puțin mai sus, toate aceste daruri sublime revărsate în ființa noastră ca urmare a participării la sfânta Liturghie, unde prin Cuvânt și Euharistie, primim pe pământ ca arvună și pregustare, fără a putea să ne imaginăm măcar totalitatea darurilor din viața veșnică, trebuie să le vestim lumii întregi, atât la cei care nu le cunosc cât și la cei care le-au uitat, sau mai trist la cei care le-au lepădat, crezând că au găsit ei noi căi spre fericire, în afara celor oferite de Dumnezeu.

Spre această vestire lumii întregi minunilor Euharistiei, solemnitatea de astăzi prevede procesiunea cu preasfântul sacrament în afara clădirii bisericii, pe străzile localităților de-a lungul cărora sunt casele, școlile, atelierele și câmpurile oamenilor, ca toți oamenii să vadă și să înțeleagă, spre slava lui Dumnezeu și spre mântuirea lor, însemnătatea primirii dese și cu evlavie a sfintei Euharistii. Tot rânduiala acestei solemnități prevede construirea a patru corturi, simbol al celor patru puncte cardinale, simbol al lumii întregi, în care trebuie vestite binefacerile primirii sfintei Euharistii atât pentru viața de acum, cât și pentru cea viitoare.

Acesta este scopul solemnității de astăzi, cerută de însuși Isus Bisericii prin slujitoarea sa belgiană, sfânta Iuliana de Mont Cornillon (1193-1258), care aflată în adorație și extaz în fața preasfântului sacrament din mănăstirea augustinienilor din Mont Cornillon, Belgia, Dumnezeu i-a arătat luna strălucind de o lumină curată, cu excepția unei porțiuni unde o linie întunecoasă părea că o umbrește. Dumnezeu i-a explicat mai apoi și ce înseamnă această vedenie: "Pe chipul luminos al Bisericii este o umbră, adică este o lipsă, căci Bisericii îi lipsește o solemnitate necesară în cinstea preasfântului sacrament. Și, pentru introduce această sărbătoare în Biserică, te-am ales pe tine, care ești un abis de nevrednicie și de neștiință, așa că toate vor fi făcute prin tine".

La implementarea acestei solemnități în Biserică, care a durat peste 60 de ani, și-au adus aportul: laici, călugărițe, preoți, teologi, episcopi și papi, simbol al tuturor creștinilor, de la simplu credincios până la Papa, care trebuie să se implice în promovarea primirii sfintei euharistii, spre slava lui Dumnezeu și mântuirea sufletelor. Din rânduială și lucrare divină, Iacob de Pantaleon, arhidiacon de Liege și confident al fericitei Iuliana, a urcat pe scaunul papal al sfântului Petru sub numele de Urban IV (1261-1264), și la 11 august 1264 a publicat scrisoarea "Transiturus de hoc mundo" (Ceea ce depășește această lume), prin care, în calitatea de vicar al lui Cristos, a stabilit pentru întreaga Biserică Catolică sărbătoarea Trupul și Sângele Domnului, în prima zi de joi de după solemnitatea Preasfintei Treimi, cu procesiunea pe străzile localităților și prin construirea a celor patru corturi euharistice simbol al celor patru puncte cardinale, adică ale lumii întregi, unde trebuie făcută vestirea euharistiei, ca laudă supremă adusă Preasfintei Treimi, dar și ca antidot al tuturor relelor și păcatelor.

Și tot din rânduiala divină, Dumnezeu l-a luminat pe Papa Urban al IV-lea ca să-i încredințeze sfântului preot, Toma de Aquino (1225-1274), un mare cinstitor al prezenței reale a lui Isus din speciile euharistice, misiunea de a compune imnuri și texte pentru noua sărbătoare a Trupului și Sângelui Domnului. Astfel, avem rămase de la sfântul Toma de Aquino imnurile euharistice: Adoro te devote, O Salutaris Hostia, Tantum Ergo Sacramentum, Panis Angelicus, Lauda Sion și multe alte rugăciuni. Abnegația sa pentru ca lumea să cunoască, să iubească, să primească și să facă cunoscută Euharistia, trebuie să fie și abnegația oricărui creștin. "Când vă vor întreba copiii voștri ce înseamnă obiceiul acesta, să le spuneți: este jertfa de Paște în cinstea Domnului. Faceți aceasta în amintirea mea" (Ex 12,26-27; Lc 22,19).

Redau numai o scurtă rugăciune euharistică, compusă de sfântul Toma de Aquino: "Te primesc pe tine prețul mântuirii mele; te primesc pe tine hrana pelerinajului meu; te primesc pe tine dulceață pentru suflet, salvare în orice ispită, pace în orice tulburare, putere în orice cuvânt, ajutor sigur în momentul morții și garanție a învierii și fericirii mele veșnice".

"Euharistia este pâinea vieții, este un remediu pentru bolile tale spirituale și o forță invincibilă împotriva ispitelor tale. Credința ta va deveni mai vie, speranța ta mai fermă, caritatea ta mai arzătoare, dacă primești adesea acest mister divin al euharistiei, care este izvorul tuturor harurilor", spunea sfântul Norbert (1075-1134).

Isuse, din preasfântul sacrament, miluiește-ne pe noi!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Trupul și Sângele Domnului (11 iunie)


 

lecturi: 1490.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat