Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Preasfintei Treimi - Anul A - 2020

Ex 34,4b-6.8-9; Ps Dan 3,52-56; 2Cor 13,11-13; Ap 1,8; In 3,16-18

"Slavă Tatălui, și Fiului, și Sfântului Duh, lui Dumnezeu care este, care era și care vine" (Ap 1,8)!

Astăzi Biserica apuseană ne pune în față misterul Preasfintei Treimi și ne spune: "Priviți locul vostru de odihnă!" Este atâta lumină că nici ochii trupului și nici ai sufletului de aici de pe pământ nu pot vedea mare lucru, în schimb ființa noastră se simte cuprinsă de un fior plăcut ca în niște brațe nevăzute dar sigure, ca acel copil care în timpul unui incendiu, când din cauza focului și a fumului nu vedea nimic, însă tatăl său de afară îl vedea bine și îl striga cerându-i să-și dea drumul pe fereastra de la etaj căci că îl vede și îl va prinde în brațele lui sigure. Și așa a fost.

Numeroase sunt textele evanghelice care se referă la misterul Sfintei Treimi, în special Evanghelia după sfântul Ioan. Să ne amintim câteva afirmații ale lui Isus: "Am ieșit de la Tatăl Și am venit în lume; acum părăsesc lumea și mă duc la Tatăl" (In 16,28); "Credeți-mă: eu sunt în Tatăl și Tatăl este în mine" (In 14,11); "Mângâietorul, Duhul Sfânt pe care Tatăl îl va trimite în numele meu, vă va învăța toate" (In 14,26); În sfârșit, misiunea încredințată de Isus apostolilor: "Mergeți, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (Mt 28,19).

Preasfânta Treime este o taină destinată vederii noastre avansate abia doar după ce vom trece, vom ieși din această lume când vom începe a petrece veșnicia în prezența ei, vom descoperi mereu și treptat pe tot parcursul veșniciei câte ceva din esența ei. Aici suntem ca și copilașul din povestea sfântului Augustin care voia să mute apa oceanului într-o găurice de pe mal folosindu-se de o căniță. Până atunci ne mulțumim să știm doar strictul necesar pe care ni l-a descoperit Isus și anume că în Dumnezeu sunt Trei Persoane distincte, de aceeași esență divină: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt; că aceste trei Persoane divine sunt egale în mărire și unite între ele într-o singură mare iubire. De fapt numele acestor trei Persoane divine, care formează un singur Dumnezeu, este: IUBIRE (cf. 1In 4,8.16). Ele se iubesc între ele și tot ceea ce din iubire au creat, pentru că iubirea cere împărtășire. Locuiesc într-o stare de iubire, dar nu în mod egoist ca zeii păgâni. Persoanele divine au creat îngerii și împart cu ei iubirea, au creat oamenii și împart cu ei iubirea, au creat universul cu tot ce este pe el și l-a pătruns de iubirea lui, ba mai mult l-a făcut semnul vizibil al iubirii lui.

Așa cum Persoanele divine se iubesc între ele și-și revarsă iubirea peste orice făptură, la fel făpturile sale, care poartă amprenta lui, trebuie să răspundă tot cu iubire lui Dumnezeu și să îmbrățișeze în iubire toate celelalte făpturi. Toate făpturile trebuie să fie unite în iubire față de Dumnezeu și în iubire reciprocă, așa cum sunt unite Persoanele divine între ele și cu toate creaturile. Omul, mezinul creației, cel în care Treimea Sfântă și-a pus chipul și asemănarea (cf. Gen 1,26), ocupă un loc aparte în iubirea lui Dumnezeu, căci este creat din țărână, fiind o capodoperă a sa, destinată îndumnezeirii, capodoperă în a cărei inimă îi face plăcere să locuiască cât timp omul trăiește pe pământ (cf. Prov 8,31; In 14,23; Ap 3,20). Deși cerul și pământul nu sunt suficiente să îl cuprindă pe Dumnezeu, însă inima unui om îl poate conține pe Dumnezeu. Așa că să avem grijă să nu rănim niciodată inima unui om, căci ea este locuința lui Dumnezeu, templul lui Dumnezeu (cf. 1Cor 3,16).

Deși în timpul de acum nu înțelegem măreția Misterului Preasfintei Treimi, deși fiecărei etape a vieții noastre îi corespunde o descoperire proprie, totuși de pe acum ne bucurăm că am fost creați din iubirea ei, pentru a trăi în iubirea ei și pentru a locui în iubirea ei. Isus ne-a descoperit că Tatăl ne iubește, că Fiul ne iubește și că Duhul Sfânt ne iubește și că tot ceea ce a fost creat a fost creat pentru a ne împărtăși dragostea sa, lumina sa, căldura sa, prin culori, prin parfum, prin belșug, prin protecția lor. Așa cum Dumnezeu a pus în noi chipul și asemănarea sa, tot așa în celelalte făpturi a pus amprenta sa de Treime iubitoare. Începând de la invizibilul atom și până la munții cei falnici, totul poartă amprenta Preasfintei Treimi, căci toate sunt constituite din trei părți: atom, plante, animale, stări. Pentru că noi oamenii purtăm chipul și asemănarea sa, a pus în mâinile noastre toate celelalte făpturi, ca să le dăm un nume, să le stăpânim, să ne bucurăm de ele, să le protejăm și mai ales să le dăm iubirea sa care este în noi. Deși totul ne-a fost dăruit (cf. Gen 1,26; Ps 8,5), nu ne putem însuși nimic căci totul poartă amprenta lui Dumnezeu. Nu-i putem da nimic de la noi, căci totul este al lui, chiar și iubirea cu care trebuie să-i răspundem lui și pe care creația o așteaptă de la noi.

În prima lectură, Dumnezeu ni se revelează prin Moise ca "Domnul Dumnezeu este bun și îndurător, încet la mânie, fidel și plin de dragoste" (Ex 34,4b-6.8-9). Acesta este Dumnezeu unul și întreit.

Sfântul Paul, în scurta lectură din Scrisoarea către Corinteni, dorește credincioșilor din Corint "Harul Domnului Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl Și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți" (2Cor 13,11-13).

În evanghelie, Dumnezeu Tatăl ne-a arătat iubirea dăruindu-ni-l pe Fiul său unul-născut și voind ca "lumea să fie mântuită prin el" (In 3,16-17).

Numai cine rămâne în iubire rămâne în Dumnezeul iubirii și în starea fericirii sale (cf. 1In 4,16). Știm cu toții că nu toate fapturile au rămas în iubirea lui Dumnezeu. Chiar făpturile care au primit cele mai multe daruri de la iubirea divină, ele au fost primele care s-au opus iubirii din împărăția lui Dumnezeu. Și aceste făpturi au fost îngerii cei mai luminoși în frunte cu Lucifer, care s-a erijat în egali cu Dumnezeu și au creat o împărăție contrară iubirii și fericirii, au creat împărăția a urii și a durerii pentru îngerii lui, împărăție în care i-a atras prin din invidie și prin vicleșug Și pe oameni care pentru un moment Și-au dorit să fie ca Dumnezeu, menire pe care Dumnezeu deja le-a fixat-o urmând căile sale, dar pe care oamenii și-au dorit-o pe căile diavolului, ceea ce a însemnat neascultare și răzvrătire.

Și tocmai păcatul omului a fost ocazia când Dumnezeu și-a reafirmat iubirea față de noi, căci "pe e când eram noi încă fără putere, Cristos, la vremea cuvenită, a murit pentru cei nelegiuiți; căci pe când eram noi încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,6.8). El este cel care, vestit de profeți, vine, ne reconciliază cu Dumnezeu prin cruce, ne redă pacea, speranța și gloria; mai mult, devine el însuși în noi "speranța gloriei" (cf. Col 1,27), că într-o zi când se va arăta el vom fi ca el; pentru că îl vom vedea așa cum este" (1In 3,2). Dumnezeu iubește fără deosebire orie om de orice culoare, de orice ocupație, de orice etnie, de orice vârstă, de orice religie, căci l-a dat la moarte pe Fiul său, în Duhul Sfânt pentru mântuirea tuturor.

Un misionar le spunea noi săi convertiți dintre păgâni: "Prieteni, Dumnezeu vă cere doar atât: să-l iubiți din toată inima și să vă iubiți între voi. Acesta este singurul lucru pe care vi-l cere pentru a răspunde iubirii sale infinite". La auzul acestor cuvinte au izbucnit toți în strigăte de bucurie și au început să danseze în cinstea lui Dumnezeu, care cere atât de puțin ca răsplată pentru o iubire atât de mare.

"Învățătorule, care este cea mai mare poruncă din Lege?" Isus i-a răspuns: "Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și cu tot cugetul tău". Aceasta este cea dintâi și cea mai mare poruncă. Iar a doua, asemenea ei, este: "Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți".

În aceste două porunci se cuprinde toată Legea și Prorocii" (Mt 22,36-40).

Și iarăși: "Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții; cum v-am iubit eu, așa să vă iubiți și voi unii pe alții. Prin aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii mei, dacă veți avea dragoste unii pentru alții" (In 13,34-35).

În dragostea noastră față de aproapele nu trebuie să existe bariere cum n-au existat nici pentru Cristos. "Căci toți sunteți fii ai lui Dumnezeu, prin credința în Cristos Isus. Toți care ați fost botezați pentru Cristos v-ați îmbrăcat cu Cristos. Nu mai este nici iudeu, nici grec; nu mai este nici rob, nici slobod; nu mai este nici parte bărbătească, nici parte femeiască, fiindcă toți sunteți una în Cristos Isus" (Gal 3,26-28). A iubi selectiv, nu înseamnă iubire divină, ci umană. De aceea, Isus ne îndeamnă să-i iubim și pe dușmanii noștri, asemenea lui: "Dar eu vă spun: iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blestemă, faceți bine celor ce vă urăsc și rugați-vă pentru cei ce vă asupresc și vă prigonesc, ca să fiți fii ai Tatălui vostru care este în ceruri; căci el face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și dă ploaie peste cei drepți și peste cei nedrepți. Dacă iubiți numai pe cei ce vă iubesc, ce răsplată mai așteptați? Nu fac așa și vameșii? Și dacă îmbrățișați cu dragoste numai pe frații voștri, ce lucru neobișnuit faceți? Oare păgânii nu fac la fel? Voi fiți, dar, desăvârșiți, după cum și Tatăl vostru cel ceresc este desăvârșit" (Mt 5,44-48).

Iar a-l iubi pe el înseamnă a face totul în numele lui, așa cum face Biserica Liturghia: o începe în numele Treimii Sfinte, o cântă, își face crez din ea, transformă pâinea și vinul în trupul și sângele lui Cristos și o încheie tot în numele Treimii Sfinte.

În numele Preasfintei Treimi sunt botezați catecumenii, sunt miruiți tinerii, sunt uniți mirii prin legământul sfânt al Căsătoriei; în numele Preasfintei Treimi sunt hirotoniți preoții; în numele Preasfintei Treimi sunt iertate păcatele. Întreaga existență creștină se desfășoară în tovărășia Preasfintei Treimi; cele trei persoane divine sunt alături de noi, merg împreună cu noi, așa cum mergea împreună cu evreii în timpul peregrinării lor prin pustiu (cf. Num 12,5), cum a mers alături de cei doi ucenici de la Emaus (cf. Lc 24,15).

Papa Francisc spunea la 21 septembrie 2017: "Încrede-te în Dumnezeu Creatorul, în Duhul Sfânt care mișcă totul spre bine, în îmbrățișarea lui Cristos care așteaptă pe fiecare om la sfârșitul existenței sale; crede, el te așteaptă. Totul se naște pentru a înflori într-o primăvară veșnică. Și Dumnezeu ne-a făcut pentru a înflori. Îmi amintesc de acel dialog, când stejarul i-a cerut migdalului: "Vorbește despre Dumnezeu. Și migdalul a înflorit". Și a continuat cu încurajările: "Oriunde ai fi, construiește! Dacă ești la pământ, ridică-te! Să nu rămâi niciodată căzut, ridică-te, lasă-te ajutat pentru a fi în picioare. Dacă ești așezat, pornește la drum! Dacă plictiseala te paralizează, alung-o cu faptele de bine! Dacă te simți gol sau demoralizat, cere ca Duhul Sfânt să poată umple din nou nimicul tău".

"Iubește și fă ce vrei - spunea sfântul Augustin. Dacă păstrezi tăcerea, să fie din iubire; dacă strigi, să fie din iubire; dacă îndrepți, îndreaptă din iubire; dacă ierți, iartă din iubire. Rădăcina interioară să fie cea a iubirii, din această rădăcină nu poate ieși decât bine".

În anul 304, sub împăratul Diocletian, diaconul Eupliu a fost torturat pentru că era creștin. După o îndelungată tortură, judecătorul îi mai porunci încă o dată să îi adore pe zei, însă el răspunse: "Eu ador numai pe Sfânta Treime: pe Tatăl, pe Fiul Și pe Duhul Sfânt, în afara acestora nu există nici un Dumnezeu". În cele din urmă judecătorul îi făcu ultima propunere: "Jertfește zeilor și vei fi liber!", la care sfântul martir a răspuns: "Eu mă jertfesc pe mine însumi Sfintei Treimi"!

Preasfântă Treime un singur Dumnezeu, miluiește-ne pe noi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 830.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat