Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Maica Speranța a lui Isus - o viață "în slujba bunului Isus"

Fiicele Iubirii Milostive și Fiii Iubirii Milostive vor aniversa la 31 mai declararea ca fericită a fondatoarei, Maica Speranța a lui Isus (María Josefa Alhama Valera), în urmă cu șase ani, la Liturghia celebrată la Collevalenza (Italia), sâmbătă, 31 mai 2014. La acea Liturghie de beatificare a participat și o delegație din România, condusă de PS Petru Gherghel. Călugărițe din Congregația "Fiicele Iubirii Milostive" sunt prezente și în România din anul 1992, desfășurând activități pastorale și de caritate la Târgu Neamț și la Barticești, unde au construit un spital. Maica Speranța este comemorată în calendarul catolic la 8 februarie.

"Bunul Isus..." Cât de plăcut este ecoul acestor cuvinte în mintea și în inima celui care le pronunță, fie și doar pentru sine, și cât de natural, cât de des le pronunța Maica Speranța! "Bunul Isus" era o expresie mereu prezentă în rugăciunea ei și în toate conversațiile familiare cu cei cu care se relaționa (din respect, prefera să întâlnească personal pelegrinii care veneau la Sanctuarul Iubirii Milostive și cereau mijlocirea ei). De altfel, aceasta era și misiunea pentru care a trăit și căreia i s-a consacrat: acea de a face cunoscută bunătatea, iubirea și îndurarea lui Dumnezeu față de toți oamenii, mai cu seamă pentru cei care au mai mare nevoie de iubirea lui milostivă. În jurnalul ei personal, pe care l-a scris din supunere față de confesorul ei, la începutul drumului consacrării sale, în noaptea de 5 noiembrie 1927, după o experiență mistică (erau foarte numeroase aceste viziuni mistice în care îl vedea, îi vorbea și-l asculta pe Isus) scria:

"Bunul Isus mi-a spus că eu trebuie să fac în așa fel încât oamenii să-l cunoască nu ca pe un Tată supărat din cauza nerecunoștinței fiilor săi, ci ca pe un Tată iubitor care, pe orice cale, dorește să-i mângâie, să-i ajute și să-i facă fericiți pe copii lui, că-i caută cu o iubire neobosită, ca și cum nu ar putea să fie fericit fără de ei".

Ani mai târziu completa această afirmație spunând: "Cu cât omul este mai greșitor, cu atât se multiplică atenția lui față de el".

Această atitudine a lui Isus, căci nu este vorba doar despre cuvinte, au întipărit în inima ei o convingere profund înrădăcinată care i-au modelat și ei viața, conformându-se voinței lui Isus. În fond, așa cum spunea ea, sfințenia omului care, de fapt, înseamnă și măreția lui, adevărata lui demnitate, constă tocmai în această conformare cu voința lui Dumnezeu: mai întâi la nivel de dorință și, pas cu pas, tot mai concret în exercitarea virtuților, după imaginea evangheliei. Din această convingere, că Dumnezeu ne e Tată, izvorau și îndemnul ei sincer pentru semenii ei, acela de a se strădui să trăiască Evanghelia adică, de a trăi în Isus.

La 31 mai se împlinesc șase ani de la beatificarea ei, gest prin care Biserica ne încurajează nu doar să-i cerem să mijlocească pentru nevoile noastre, ci și să reflectăm și să imităm dăruirea ei lui Isus, să trăim în Cristos și Cristos în noi, cum spunea sfântul Paul despre sine.

În cultura noastră religioasă devoțiunea către anumiți sfinți, a căror vie amintire Biserica o păstrează, o amintește și o celebrează, are o importanță deosebită, mai ales în rândul persoanelor care trăiesc constant viața lor de credință. Generațiile mai tinere însă, tind a se îndepărta de devoțiunea către sfinții din trecut, înaintașii și modelele noastre de credință. Această tendință nu înseamnă numaidecât repulsie, desconsiderare, ci o expresie a înțelesului imprecis, incomplet a devoțiunilor către sfinți, pe care generațiile anterioare o transmit, involuntar, generațiilor mai tinere. Pe cât este de adevărat că ei mijlocesc pentru noi la "bunul Isus", la fel de adevărat este că ei ne îndeamnă să le urmăm exemplul, să trăim cu convingere credința noastră și raportul filial, familiar cu Dumnezeu. Maica Speranța le amintea acest lucru tuturor celor care-i cereau să mijlocească pentru nevoile lor: "Sfințiți-vă, fiii mei, eu mă voi ruga pentru ca voi să vă sfințiți!" Iar după ce aceștia îi încredințau doleanțele lor, ea îi îndemna să se așeze tăcut și convins în fața lui Isus, în rugăciune, pentru a-i cere lui. Ea, pe de altă parte, noaptea succesivă, după ce-și îndeplinea îndatoririle cu înalt simț de răspundere, se ruga "bunului Isus" pentru fiecare dintre cei care-i ceruseră ajutorul. Întrebată într-o zi de către un preot "de ce Isus o ascultă întotdeauna și-i împlinește rugămințile", ea răspunde, cu capul plecat: "Poate și pentru faptul că și eu fac întotdeauna ceea ce-mi cere el". Nu era vorba de acea supunere "militară", "fără dreptul la replică", ci, mai degrabă un angajament solidificat de către iubirea gratuită și imensă a lui Dumnezeu în care ea credea și creștea, se întărea zilnic.

Iată de ce creștinul deci, conștient de efortul pe care-l depune pentru a asimila învățăturile lui Isus și de convingerea că el îi ascultă rugăciunea atunci când i-o cere cu credință, dezvoltă în rugăciune sentimente și emoții care să-i însoțească cuvintele rugăciunii. Maica Speranța amintea celor interesați că rugăciunea fără sentimente, fără afect și emoții, este rece, este sterilă; se asemănă cu acele conversații inutile și este mai mult timp pierdut decât adevărată rugăciune. Fiind în pragul hirotonirii întru preoție, primul dintre Fiii Iubirii Milostive primește de la ea sfatul matern de nu pierde timpul dedicat rugăciunii cu conversații inutile, ci să caute mai degrabă afectul (sentimente) care să-i înalțe inima la Dumnezeu. În fond, cred că fiecare dintre noi recunoaștem în rugăciunile devoționale, mai ales cele inspirate de către Duhul Sfânt sfinților pe care-i cinstim și cărora le cerem ajutor, sentimente înălțătoare, transparente, dezlipite de cele pământești și trecătoare. Și Maica Speranța, în rugăciunea ei personală, insista asupra importanței sentimentelor edificante. Acest aspect ea la învățat de la Isus însuși pe când îl însoțea, în viziune, atunci când Isus, rugându-se, vorbea cu Dumnezeu Tatăl. Dar l-a și primit drept învățătură de la Isus, după cum amintește în jurnalul ei: "Tu (Isuse), îmi spui că afectul autentic izvorăște în inima celui care simte iubirea lui Dumnezeu și că, cu cât mai mare va fi iubirea mea pentru tine, cu atât mai mult se va înflăcăra inima mea de aceste sentimente". Rugăciunea ei era un continuu colocviu cu Isus învăluit într-o atmosferă intimă, delicată, sinceră.

Acesta este secretul rugăciunii: convingerea ca Dumnezeu primește rugăciunea noastră, întrucât noi ne încredem în el și-i respectăm voința. Urmând această logică, prin susținerea Duhului Sfânt alimentăm în noi speranța că ne vom număra cândva printre cei care "se bucură de vederea feței sale", cum ne amintește Liturghia. Aș spune că în această constă adevărata devoțiune: a urma exemplu celor care ne-au precedat pe drumul credinței, a medita asupra importanței pe care Dumnezeu îl are în viața noastră. Minunile pe care noi le cerem prin mijlocirea sfinților sunt, în fond, expresia credinței noastre, convingerea că Dumnezeu ne e tată, după cum, de altfel, Isus însuși ne învață: "Curaj, fiică, credința ta te-a mântuit" (Mt 9,22).

Considerând pragmatismul omului modern și evoluția rapidă care nu mai consideră prea mult intervenția lui Dumnezeu în viața omului, Maica Speranța ocupă astăzi un loc relevant prin faptul că a vestit prin fapte și cuvânt acest mesaj care constituie inima evangheliei, și urgența cea mai simțită a timpurilor noastre: convingerea că Dumnezeu este pentru fiecare dintre noi un tată bun, iubitor, milostiv, răbdător și fidel, și exigența de a trăi cu convingere învățătura lui Isus, căci el este adevărul. Preocuparea Maicii Speranța nu era doar aceea de a hrăni trupul; ea avea la inimă binele întregii persoane: cel fizic, cel moral și cel spiritual. Pornind de la nevoile imediate ale celor pe care-i întâlnea, ea își propunea să dea un răspuns exigențelor mai profunde ale persoanei umane, după modelul lui Isus.

Pr. Iulian Butnaru


 

lecturi: 832.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat