Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Karol Wojtyła în amintirile cardinalului Parolin și ale patriarhului Bartolomeu

Din ediția specială a L'Osservatore Romano pentru centenarul nașterii lui Karol Wojtyła preluăm textele articolelor cardinalului secretar de stat Pietro Parolin și al patriarhului de Constantinopol, Bartolomeu.

O fereastră deschisă spre lume

Se întorsese în Vatican când lipseau puține zile până la împlinirea vârstei de șaptezeci de ani. Eu, de cealaltă parte a oceanului, mă gândeam la ceea ce tocmai se întâmplase, o experiență cu adevărat unică, aș simți să o definesc "tulburătoare" din punct de vedere uman și spiritual, pentru mine și pentru milioanele de credincioși întâlniți de-a lungul parcursului care l-a făcut practic să atingă, într-o săptămână, întreaga geografie a "ținutului vulcanilor".

Ciudad de Mexico, 1990. Și atunci era luna mai. Acolo încep amintirile mele cele mai personale despre sfântul Ioan Paul al II-lea, pe care l-am salutat rapid cu câțiva ani înainte în timpul vizitei la Academia Ecleziastică Pontificală. Încheiase a 46-a călătorie apostolică a sa în străinătate, în pregătirea căreia și în desfășurarea căreia am fost implicat direct ca secretar al Delegației Apostolice din Mexic. Aceeași țară care, în ianuarie 1979, a constituit prima verigă din acel inimaginabil lanț de itinerare apostolice prin lume întreprinse de papa "chemat de foarte departe", care a reușit să se apropie de orice distanță. Nu numai de cele kilometrice.

În acele timpuri, Mexic, deși are 95% din populație catolică, mariană, cu fervoare prin prezența Sanctuarului Stăpânei Noastre de Guadalupe în capitală și a altor numeroase locuri de cult dedicate Preasfintei Fecioare în tot teritoriul, păstra o constituție laicistă, care nu recunoștea Bisericii dreptul de a exista și ajunge chiar să interzică funcțiunile religioase în public.

Însă Ioan Paul al II-lea n-a venit ca politician în căutare de acorduri, deși carisma sa și "avântul" său au favorizat în anii care au urmat imediat după transformarea politicii guvernului în materie religioasă și stabilirea de relații diplomatice cu Sfântul Scaun, în favoarea cărora a lucrat îndelung și cu tenacitate delegatul apostolic de atunci, monseniorul Girolamo Prigione. Dimpotrivă, s-a prezentat ca pelerin în căutare de credință. La ceremonia de bun-venit în aeroport a spus: "Domnul, stăpân al istoriei și al destinelor noastre, a stabilit ca pontificatul meu să fie acela al unui papă pelerin al evanghelizării, pentru a parcurge căile din lume ducând în fiecare loc mesajul de mântuire". Puțin după aceea a reafirmat conceptul, prezentându-se ca "pelerin al iubirii și al speranței, cu dorința de a încuraja energiile comunităților ecleziale, pentru ca să dea roade îmbelșugate de iubire față de Cristos și de slujire față de frați".

Cred că se pot condensa aceste cuvinte într-unul singur: misiune. Pentru el nu era o opțiune preferențială, ci o exigență evanghelică. A ieși din noi pentru a ne redescoperi pe noi înșine, a ne pierde pentru a ne regăsi: asta învață Învățătorul. Însuși numele pe care l-a ales de pontif purta imprimat numele primului mare misionar, Paul din Tars. Asemenea lui, a primit chemarea de nesuprimat să dilate ușile casei pentru a face să se simtă acasă pe oricine ajungea acolo: casa lui Dumnezeu cel viu este destinată marii familii umane. Nu numai atât, ci ca apostol al neamurilor, nu se cruța, făcându-se totul pentru toți pentru a deveni părtaș cu ei (cf. 1Cor 9,23).

A lăsat în mine o impresie de neșters și inspiratoare truda pe care și-o lua asupra sa pentru a fi fidel celor două întâlniri prevăzute în fiecare zi, una dimineața și una seara, în diferite părți ale Republicii, respectiv cu celebrarea sfintei Liturghii și a unei liturgiei cuvântului. Și cu acel umor fin care-l caracteriza, motiv pentru care într-o dimineață, salutând ca de obicei zecile de mii de persoane care "asediau" zi și noapte sediul nunțiaturii apostolice în timpul șederii sale, rugându-se și cântând, a spus (cu referință la faptul că în seara aceea nu se va întoarce în Ciudad de Mexico așa cum făcea în celelalte zile): "Astăzi vă dau vacanță: odihniți-vă un pic!".

Astfel, își crea tot mai mult drum în mine acel "Deschideți ușile lui Cristos": nu era numai un îndemn curajos, cât mai ales conștiința că nu se putea fi Biserică decât deschizând cu adevărat ușile casei pentru Domnul și, cu el, pentru toți frații și surorile creați după chipul său. Un anunț dăruit imediat lumii, de la inaugurarea pontificatului și de la prima enciclică, dedicată Răscumpărătorului omului și totodată omului, văzut drept cale a Bisericii.

Iată că serviciul diplomatic, în care făceam primii pași, deschidea orizonturi mai ample: nu cerea numai să ducem în atenția altuia propriile motivații legitime, ci să deschidem, nouă mai întâi și tuturor, ușile casei, în numele lui Isus. Era vorba de a trăi misiunea diplomatică amintind că substantivul precede și motivează adjectivul. Era vorba de a primi un adevăr splendid: acela de a nu fi străini în nicio țară, așadar acasă peste tot. Nu numai pentru că pe glob catolicii sunt peste tot, ci mai ales pentru că în om, în fiecare om, este Cristos care bate cerând să se deschidă o ușă.

Astfel reapar în amintire gesturi noi cu gust evanghelic antic, semne, imagini de neșters: granițe trecute, întâlniri ecumenice, interreligioase, sociale, istorice. O Evanghelie a vieții declinată la singular și la plural: Evanghelia vieților, multe, foarte munte (cine a întâlnit mai multe în ultimele decenii?), toate prețioase, unice, îmbrățișate de un zâmbet care a iubit frumusețea mereu, atunci când se distingea clară pe vârfurile din Valle d'Aosta și când zăcea, ghemuită și în dureri, într-un pat de spital. Nu este o întâmplare că papa cel mai suferind pe care mass-media ni l-au arătat a fost și papa tinerilor, cărora la 15 aprilie 1984, cu ocazia primei Zile dedicate lor, le-a adresat o frază memorabilă: "Merită să fii om, pentru că tu, Isuse, ai fost om!".

Roma, 2005. De la acele opt zile de neuitat în Mexic trecuseră 25 de ani. Traversasem și eu oceanul, ajungând între timp în Curie. În primăvara acelui an, de la ferestre vedeam râuri de oameni îndreptându-se, între rugăciuni și cântări, spre cel care, introducând Biserica în al treilea mileniu, a vorbit despre noua primăvară a Duhului. Oameni care veneau din toate părțile pentru a recompensa vizitele papei pelerin. Familia creștină și umană se aduna în jurul tatălui, fratelui, prietenului. Atâtea limbi exprimau același afect față de papa misionar care a parcurs planeta pentru a aminti tuturor demnitatea fiecăruia.

În limba creștină misiune rimează exact cu comuniune. A învățat asta Conciliul al II-lea din Vatican, amintind că Biserica, esențialmente, este comuniune în sine și misiune pentru alții. Itinerantul Ioan Paul al II-lea a fost mai întâi tânăr părinte și după aceea fiu bătrân al Conciliului, road map pentru Biserica din timpul nostru. Și iată-ne aici, toți strânși în comuniune în jurul papei misiunii, în acele prime zile din aprilie, în zilele sale pascale. Priveam la Răstignit și la crucea sa, adunați ca Maria și Ioan la picioarele lemnului, pentru a forma o familie. Am înțeles că acele nume care i se potriveau: Maria, a cărei inițială era sub crucea stemei sale, fiind mai bine imprimată în acel Totus tuus al inimii; Ioan, evanghelistul icoană a comuniunii, prim nume al unui papă fidel lui, pentru că a fost părinte al întregii familii umane.

Ultima imagine este când se arată la fereastră spre Piață, în duminica de Paște, gesticulând mut pentru ultima binecuvântare, aceea fără cuvinte, făcută cu viața. Cineva a scris că viața este o fereastră deschisă spre lume. Cred că acest lucru este valabil în mod special pentru papa născut în urmă cu o sută de ani. Îi mulțumesc din inimă pentru că a deschis atâtea ferestre și spre lumea mea interioară. Și pentru că a făcut să intre în ea Lumina lumii.

Pietro Parolin

***

Pentru dialog și pentru demnitatea umană

Au trecut cincisprezece ani de la moartea papei Ioan Paul al II-lea, a cărui viață și a cărui învățătură au lăsat un semn de neșters în inima lumii și în viața Bisericii. Cuvinte și principii atât de îndrăgite de el - cum ar fi demnitate umană și libertate, dreptate socială și solidaritate, dialog și mărturie creștină - au devenit axiome și pilaștri ai slujirii sale ecleziastice și pastorale.

Papa Ioan Paul al II-lea a articulat în mod elocvent convingerea sa că misiunea Bisericii este să elibereze omenirea de toate formele de oprimare. A desfășurat un rol vital în dărâmarea zidurilor despărțitoare, care mult timp au închis Europa de est.

Din lunga sa slujire ca episcop de Roma s-ar putea aminti numeroasele vizite pastorale sau multele enciclice, s-ar putea sublinia contribuția dată reformei dreptului canonic, dar s-ar putea evidenția și vasta inspirație și influență avută în domeniile religiei și chiar al politicii. În schimb preferăm să aducem atenția asupra a trei date fundamentale în întâlnirile sale ecumenice cu Biserica ortodoxă și în relațiile sale fraterne cu predecesorul nostru, patriarhul ecumenic Demetrios, și cu noi personal.

Începe un dialog: 30 noiembrie 1979

Papa Ioan Paul al II-lea a început o nouă tradiție vizitând oficial patriarhia ecumenică puțin după alegerea sa. La Phanar, cu ocazia sărbătorii tronului Bisericii din Constantinopol, l-am întâlnit pe noul papă pentru prima dată în funcția noastră de conducător al secretariatului personal al patriarhului ecumenic Demetrios, de venerată amintire.

La 30 noiembrie 1979, patriarhul și papa au publicat o Declarație Comună anunțând instituirea Comisiei Mixte Internaționale pentru Dialogul Teologic între cele două Biserici surori ale noastre. După primele contacte între predecesorii lor - papii Ioan al XXIII-lea, Paul al VI-lea și patriarhul ecumenic Athenagoras - care au început "dialogul de iubire", era timpul să înceapă "dialogul de adevăr" cu scopul de a depăși neînțelegerile și de a vindeca rănile trecutului pe drumul nostru spre unitate.

O declarație pentru creație: 10 iunie 2002

Inițiativele ecologice ale Bisericii ortodoxe, demarate de patriarhul ecumenic Demetrios în 1989, de la alegerea noastră au fost duse înainte și întărite, în special prin numeroase simpozioane internaționale, seminarii și întâlniri care continuă și astăzi.

Simpozionul despre Marea Adriatică - întâlnire interconfesională și interdisciplinară ținută în vara anului 2002 - a tratat dimensiunile etice ale crizei ecologice și s-a încheiat cu o istorică dumnezeiască liturghie în biserica "Sant'Apollinare in Classe" la Ravenna, la 9 iunie 2002.

În ziua următoare, la 10 iunie 2002, delegații au participat la ceremonia de încheiere la Veneția, în magnificul Palat Ducal, unde a fost un alt moment istoric de însemnătate ecumenică și ambientală. Am putut să ne punem în contact, cu o legătură satelitară, cu Ioan Paul al II-lea, pentru a semna împreună Declarația de la Veneția, primul text comun în mod absolut al celor doi conducători ai creștinismului din Occident și din Orient dedicat exclusiv problemelor ecologice, scoțând în evidență îngrijirea creației ca obligație morală și spirituală a tuturor persoanelor.

Așa cum am declarat în acea zi, "omenirea are drept la ceva mai mult decât ceea ce vedem în jurul nostru. Noi, și mai mult copiii noștri și generațiile viitoare, au drept la o lume mai bună, o lume scutită de degradare, de violență, de vărsare de sânge, o lume de generozitate și de iubire".

O moștenire pentru veșnicie: 27 noiembrie 2004

Un al treilea moment crucial în relația noastră cu papa de venerată amintire a fost restituirea câtorva relicve sacre Bisericii de Constantinopol: o problemă importantă, și totuși delicată, pentru relațiile dintre Bisericile noastre. În noiembrie 2004, rămășițele pământești ale sfântului Grigore Teologul (†390) și ale sfântului Ioan Gură de Aur (†407) au fost restituite patriarhiei ecumenice.

Cei doi sfinți au fost arhiepiscopi vestiți ai capitalei prestigioase a Imperiului roman de Răsărit. Păstrate inițial în biserica "Sfinții Apostoli" la Constantinopol, relicvele au fost duse după aceea la Roma trecând prin Veneția, lăsând o rană serioasă și adâncă în istoria relațiilor dintre creștini.

Rămășițele pământești ale sfântului Ioan Gură de Aur au fost așezate în bazilica "Sfântul Petru"; cele ale sfântului Grigore Teologul a fost păstrate inițial în conventul "Santa Maria in Campo Santo", însă, după aceea, au fost mutate în "Capella Gregoriana in San Pietro".

Relicvele au rămas acolo până la vizita noastră în Vatican în iunie 2004, cu ocazia celei de-a 40-a aniversări a întâlnirii istorice dintre Paul al VI-lea și patriarhul ecumenic Athenagoras de venerată amintire, și a celui de-al 8-lea centenar al celei de-a IV-a cruciade din 1204. În discursul său, papa Ioan Paul al II-lea a cerut iertare în mod oficial pentru evenimentele tragice din a IV-a cruciadă, lucru la care noi am răspuns cu o umilă cerere de restituire a relicvelor sacre ca "restaurare morală a moștenirii spirituale a Orientului și pas semnificativ în procesul de reconciliere". La 27 noiembrie 2004, după celebrarea solemnă și procesiunea condusă de papa Ioan Paul al II-lea la Roma, am readus relicvele sfântului Grigore Teologul și ale sfântului Ioan Gură de Aur la casa lor în Noua Romă.

Probabil a fost unul din ultimele și cele mai frumoase acte de caritate, precum și unul din cele mai importante și memorabile gesturi ecumenice ale bătrânului și fragilului pontif, iubit frate al nostru în Cristos.

Bartolomeu

(După ediția specială L'Osservatore Romano, 18 mai 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 639.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat