Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Benedict al XVI-lea îl amintește pe Ioan Paul al II-lea:
"N-a fost rigorist al moralei, ci om al milostivirii"

De Salvatore Cernuzio

"Într-un moment în care Biserica suferă din nou din cauza asaltului răului", Ioan Paul al II-lea "este pentru noi semn de speranță și de întărire". În centenarul nașterii papei polonez, succesorul său direct, Benedict al XVI-lea, face un portret pasionat al lui Wojtyła, om și pontif, exemplu de milostivire și nu un "rigorist al moralei", motiv pentru care se discută dacă să se acorde apelativul de "cel Mare".

Într-o scrisoare lungă în germană înmânată cardinalului Stanisław Dziwisz, mulți ani secretar particular al lui Ioan Paul al II-lea, și întregii Biserici poloneze cu ocazia aniversării de la 18 mai, papa emerit împărtășește anecdote și amintiri din acei ani de pontificat, când era la biroul de prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței.

Amintirile se desfășoară pornind de la alegerea lui Wojtyła, la 16 octombrie 1978, petrecută într-un moment în care "Biserica se afla într-o situație dramatică". Dramatică pentru că în acea epocă "deliberările Conciliului au fost prezentate în public ca o dispută asupra credinței înseși, care astfel părea lipsită de caracterul său de certitudine infailibilă și inviolabilă", amintește Ratzinger, care prezintă cuvintele unui paroh bavarez care sintetizează senzația generală care circula în interiorul Bisericii: "La sfârșit am căzut într-o credință greșită".

Exista ideea "că nimic nu mai era sigur, că totul putea să fie pus în discuție", alimentată ulterior "de modul în care a fost condusă reforma liturgică". "La sfârșit părea că și în liturgie totul se putea crea singur - scrie papa emerit -. Paul al VI-lea a condus Conciliul cu vigoare și hotărâre până la încheierea sa, după care a înfruntat probleme tot mai dificile, care la sfârșit au pus în discuție însăși Biserica. Sociologii din acea vreme comparau situația Bisericii cu aceea din Uniunea Sovietică sub Gorbaciov, unde în căutarea reformelor necesare întreaga imagine puternică a statului sovietic până la urmă s-a prăbușit".

Astfel, în fața noului succesor al lui Petru s-a prezentat de fapt o misiune destul de grea. Însă, imediat, acel prelat polonez încă necunoscut de lume, care cunoscuse ororile dictaturilor și învățase teologia nu numai din cărți, ci și din "contextul" în care trăia, a revelat "capacitatea de a trezi o admirație reînnoită față de Cristos și față de Biserica sa". El a fost "un renovator și eliberator al Bisericii", asta pentru că, afirmă Benedict, "noul papă provenea dintr-o țară unde Conciliul fusese primit în mod pozitiv". Și el însuși participase la Conciliul Vatican II, făcând din el "școala întregii sale vieți și a muncii sale".

Factorul decisiv al lui Wojtyła "n-a fost acela de a se îndoi de toate, ci de a reînnoi toate cu bucurie". Demonstrează asta cele 104 "mari" călătorii pastorale care l-au dus în toată lumea pentru a predica evanghelia "ca o veste bucuroasă", precum și cele 14 enciclice care au prezentat "în mod nou credința Bisericii și învățătura sa umană". Lucru care, "în mod inevitabil", afirmă Benedict al XVI-lea, "a trezit opoziție în Bisericile din Occident pline de îndoieli".

În scrisoare, Joseph Ratzinger revelează și o anecdotă referitoare la sărbătoarea Milostivirii Divine, instituite de papa polonez și atât de îndrăgită de el datorită legăturii cu sfânta sa contemporană, sora din Cracovia, Faustina Kowalska. După câteva consultări, Ioan Paul al II-lea prevăzuse ca sărbătoarea să se țină în Duminica in albis, însă înainte de a lua o decizie definitivă a cerut părerea Congregației pentru Doctrina Credinței. "Am dat un răspuns negativ - relatează fostul prefect - considerând că o dată așa de importantă, antică și plină de semnificație ca Duminica in albis nu trebuia să fie îngreunată de noi idei. Desigur, pentru Sfântul Părinte, acceptarea «nu»-ului nostru n-a fost ușor. Însă a făcut asta cu toată umilința și a acceptat al doilea «nu» al nostru. În sfârșit, a formulat o propunere care deși lăsa Duminicii in albis semnificația sa istorică, i-a permis să introducă milostivirea lui Dumnezeu în accepțiunea sa originală".

Nu acela a fost singurul caz "în care am rămas impresionat de umilința acestui mare papă, care a renunțat la ideile sale favorite când nu exista consensul organelor oficiale, care - conform ordinii clasice a lucrurilor - trebuia cerut", destăinuiește Benedict al XVI-lea. "Atunci când Ioan Paul al II-lea și dat ultima suflare în această lume, deja era după primele vespere ale sărbătorii Milostivirii Divine. Asta a iluminat ora morții sale: lumina milostivirii lui Dumnezeu a strălucit asupra morții sale ca un mesaj de întărire".

Însă milostivirea a caracterizat întregul său pontificat. "Contrar la ceea ce se spune uneori, Ioan Paul al II-lea n-a fost un rigorist al moralei", afirmă Ratzinger. "Demonstrând importanța esențială a milostivirii divine, el ne dă oportunitatea să acceptăm exigențele morale puse omului, deși nu vom putea niciodată să-l satisfacem pe deplin. Eforturile noastre morale sunt întreprinse sub lumina milostivirii lui Dumnezeu, care se revelează că este o forță care vindecă slăbiciunea noastră". Cu privire la acest punct papa emerit întrevede "unitatea interioară a mesajului lui Ioan Paul al II-lea și intențiile fundamentale ale papei Francisc".

După aceea, Benedict al XVI-lea răspunde implicit la criticile celor care subliniază că predecesorul său a fost beatificat în timpi record, fără un studiu adecvat, ci însoțit de dorința mulțimii care la moartea sa striga: "Sfânt imediat!". În privința lui Ioan Paul al II-lea, ambele procese de canonizare și beatificare "au fost făcute riguros conform regulilor obligatorii", asigură el.

După aceea întră în discuție dacă pentru Karol Wojtyła va fi acceptat sau nu apelativul "cel Mare", posibilitate discutată și "în diferite cercuri de intelectuali". Înainte de toate, papa teolog definește corect termenul "cel mare", adoptat în cei aproape două mii de ani de istorie a papalității numai pentru doi pontifi, Leon I și Grigore I, cu "o amprentă politică". În sensul că, "prin succesele politice, se revelează ceva din misterul lui Dumnezeu însuși".

"Leon cel Mare - explică Ratzinger -, într-o conversație cu conducătorul hunilor, Attila, l-a convins să cruțe Roma, cetatea apostolilor Petru și Paul. Fără arme, fără putere militară sau politică, a reușit să-l convingă pe teribilul tiran să cruțe Roma grației propriei convingeri de credință. În lupta spiritului împotriva puterii, spiritul s-a dovedit mai puternic. Grigore I n-a obținut un succes la fel de spectaculos, însă a reușit oricum să salveze de mai multe ori Roma de longobarzi - și el, contrapunând spiritul față de putere, a repurtat victoria spiritului".

Confruntând istoria amândurora cu aceea a lui Ioan Paul al II-lea, papa care a contrastat comunismul în Europa, "asemănarea este de netăgăduit", afirmă Benedict al XVI-lea. "Și Ioan Paul al II-lea nu avea nici forță militară, nici putere politică. În februarie 1945, când se vorbea despre viitoarea formă a Europei și a Germaniei, cineva a afirmat că trebuia ținut cont și de opinia papei. Atunci Stalin a întrebat: «Câte divizii are papa?». Desigur nu avea divizii. Însă puterea credinței s-a revelat o forță care, la sfârșitul anului 1989, a răsturnat sistemul de putere sovietică și a permis un început nou. Nu există îndoială - subliniază el - că credința papei a fost un element important pentru a înfrânge această putere".

Așadar, problema dacă apelativul "cel Mare" va fi acceptat sau nu, pentru Benedict trebuie "lăsată deschisă": "Este adevărat că în Ioan Paul al II-lea puterea și bunătatea lui Dumnezeu a devenit vizibilă pentru noi toți. Într-un moment în care Biserica suferă din nou datorită asaltului răului, el este pentru noi un semn de speranță și de întărire".

(După Vatican Insider, 15 mai 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 654.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat