Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 4-a a Paștelui - Anul A - 2020

Fap 2,14a.36-41; Ps 23; 1Pt 2,20b-25; In 10,1-10

"Prin rănile lui ați fost vindecați. Căci erați ca niște oi rătăcite, dar acum v-ați întors la păstorul și supraveghetorul sufletelor voastre" (1Pt 2,24-25).

Tradițional duminica a patra a Paștelui se numește "Duminica Bunului Păstor" și este duminica în care Biserica se roagă pentru vocații la viața de apostolat, la viața consacrată și la viața trăită ca mărturie a iubirii lui Dumnezeu, pentru mântuirea lumii întregi. Citind lecturile biblice din această duminică putem spune, fără teama de a greși, că un păstor de suflete asemenea lui Isus nu a mai existat niciodată pe pământ, păstor care, după ce s-a dat pe sine însuși ca hrană pentru oi, s-a dat și ca jertfă pe cruce pentru salvarea lor din ghearele lupului infernal în care s-au lăsat prinse. Că păstorii trag foloase de la oi și că le sacrifică, auzim des. Dar ca un păstor să se facă hrană pentru oi și să moară pentru fericirea lor, asta întâlnim numai la Isus.

Profetul Isaia cu șapte veacuri înainte întruparea lui Isus profețea cu privire la el: "Noi toți rătăceam ca oile, fiecare avea propriul drum în față. Domnul a făcut să cadă asupra lui păcatele noastre, ale tuturor. Noi l-am considerat lovit, bătut de Dumnezeu și umilit. Dar el era străpuns pentru nelegiuirile noastre, lovit pentru păcatele noastre. Pedeapsa care ne aducea pacea era asupra lui. Prin rănile lui noi suntem vindecați" (Is 53,4-6). Iar sfântul Petru spune și el astăzi: "El însuși, pe lemn, a purtat păcatele noastre în trupul său, pentru ca noi, murind pentru păcate, să trăim pentru dreptate. Prin rănile lui ați fost vindecați. Căci erați ca niște oi rătăcite, dar acum v-ați întors la păstorul și supraveghetorul sufletelor voastre" (1Pt 2,24-25).

Nu cu argint, nici cu aur, nici cu vreun alt lucru am fost noi răscumpărați din robia noastră (cf. Ex 30,11-16; Num 31,50), ci cu sângele scump al lui Cristos. Pe noi nu nașterea naturală, ca pe israeliți (cf. In 8,33), ne face să avem drepturile și privilegiile poporului lui Dumnezeu. Noi suntem mântuiți numai prin Jertfa de la cruce, Jertfă pe care o găsim descrisă în Scripturi și cuprinsă în Euharistie.

Crucea și moartea sunt poarta prin care Isus a intrat la oile sale și și-a meritat titlul de Păstorul cel bun. Cine nu intră în staulul oilor prin această poartă, nu este păstor, este un hoț căruia portarul nu-i deschide (cf. In 10,1-4), căci vine să fure, să înjunghie și să ucidă (cf. In 10,10). Satana încercat să facă din Isus un hoț și un tâlhar atunci când i-a propus să intre la oi fără cruce și moarte (cf. Mt 4,3-10). Pentru Jertfa sa de la cruce Isus a devenit "poarta" pentru oricine ar vrea să fie păstor împreună cu el.

Putem spune fără teama de a greși că Isus de dragul nostru s-a făcut unul dintre noi, și-a luat un trup ca al nostru capabil să sufere și a umblat în locul nostru pe "calea crucii" (cf. Ps 40,7-8; Evr 2,17), căci, în urma păcatului nostru de bunăvoie, noi trebuia să fim judecați, condamnați la moarte, căzuți în noroi, chinuiți, părăsiți, goi, răstigniți pe lemnul de ocară al cruci, uciși și puși în mormânt pentru totdeauna, dar el a luat asupra sa toate aceste urmări ale păcatului și a suferit în locul nostru, el cel fără de păcat și neprihănit. De ce? Pentru că ne iubește (cf. Ap 1,5), pentru ca prin învierea, înălțarea și glorificarea sa să ne pună pe "calea luminii", pentru ca noi, cei rătăciți odinioară, să ne întoarcem la păstorul și supraveghetorul sufletelor noastre (cf. 1Pt 2,25).

Toată această lucrare mântuitoare a lui Mesia care ne-a luat din locul unde zăceam căzuți și ne-a ridicat pe culmile gloriei, Dumnezeu a revelat-o înaintea universului întreg cu sute de ani mai înainte de realizarea ei, prin profeții săi, pentru ca atunci când o va realiza să credem, să o primim și s-o împărtășim și altora. În Biblie sunt doi psalmi pereche, care ne descriu această lucrare divină de mântuire, de la un capăt la altul. În psalmul 22 îl vedem pe Isus bunul Păstor care își dă viața pentru oi (cf. In 10,15 ). El le-a căutat, s-a dus după ele și le-a găsit acolo unde se aflau, și anume moarte în greșelile și în păcatele lor (cf. Ef 2,1) și le-a mântuit la cruce (cf. Col 2,14-15).

Acum, după înviere, în psalmul 23, Isus care ne-a ridicat din păcat, scăpându-ne de diavol și moarte, merge înaintea noastră și ne conduce spre casa Tatălui. Pe calea spre casa Tatălui, credinciosul poate spune: "Domnul este Păstorul meu: nu voi duce lipsă de nimic". În calitate de păstor, Isus știe că pe drumul ieșirii noastre din valea întunecată a morții (cf. Ps 23,4), sunt lipsuri, nu este hrană, în schimb sunt mulți dușmani care ne-ar vrea iar sclavi, ca faraon (cf. Ex 14,5-6).

Pe calea spre casa Tatălui, credincioșii au nevoie de hrană și băutură; bunul Păstor s-a îngrijit și de acestea. Fiecare poate spune din experiență: "El îmi dă odihnă în pășuni verzi, mă duce la ape liniștite" (Ps 23,2). El știe toate nevoile alor săi. Cum pot fi hrănite altfel sufletele lor, dacă nu prin Cuvântul său și prin Euharistie ca la Emaus (cf. Lc 24,30-32)?

Calea credinciosului omului pe pământ poate fi comparată cu "valea umbrei morții" (Ps 23,4). Moartea este împăratul groazei (cf. Iov 18,4); nimeni nu-i poate scăpa. Pentru oile bunului Păstor însă moartea și-a pierdut groaza, căci Păstorul însuși a trecut biruitor prin ea. Plini de bucurie, ei pot spune acum: "Moartea a fost înghițită de victorie" (1Cor 15,54) și nu mai are putere asupra acelora care îi aparțin lui Isus.

Pe calea credinciosului nu există numai încercări și pericole, ci există și mulți dușmani, știuți și neștiuți, văzuți și nevăzuți. Ei sunt agenții diavolului, care l-au răstignit pe cruce pe Domnul Isus. Nu este de mirare că ei dușmănesc și oile bunului Păstor, după ce l-au omorât pe el însuși: "Dacă m-au persecutat pe mine, vă vor persecuta și pe voi" (In 15,20). Dar, Isus nu numai că ne eliberat de dușmani, legându-i (cf. Mt 12,29; Mc 3,27), ba mai mult, cum spune psalmistul: "Tu îmi întinzi o masă înaintea vrăjmașilor mei și îmi ungi capul cu untdelemn" (Ps 23,5) și ne putem chiar bate joc de moarte: "Unde sunt moarte biruința și boldul tău" (1Cor 15,55)? Aceste daruri sunt rezultatele minunate ale lucrării sale mântuitoare de la cruce.

Toată această lucrare descrisă în Psalmul 23 de astăzi, o vedem realizată începând cu învierea Păstorului nostru Isus Cristos, lucrare care durează până astăzi și care va dura până la a doua sa venire în glorie, căci de la învierea sa el vine continuu pentru a ne așeza și stabili pe "calea luminii"; pentru a ne ridica din căderile, păcatele și îngustimile noastre și pentru a ne întări ca pe: Petru, Maria Magdalena, ucenicii de la Emaus, ca pe Toma și ca pe toți ceilalți ucenici; pentru ne reconfirma ca pe sfântul Petru în poziția de frați ai săi și împreună moștenitori cu el la Tatăl; pentru a ni-l trimite pe Duhul Sfânt spre învierea fericită. Este oare cineva dintre noi care poate spune că nu a fost ridicat, întărit, onorat și luminat de Isus? Cunoaște cineva dintre noi vreun alt păstor mai bun și mai iubitor ca Isus?

Înainte de cruce, noi eram ca niște oi rătăcite - pierduți, sfâșiați, zdrobiți, sângerânzi, dar slujitorul Domnului va lua asupra sa păcatele noastre și ne va îndreptăți" (cf. Is 53,6-11). În urma acestei îndreptățiri, Petru ne amintește astăzi promisiunea din Ioel, că oricine va chema numele Domnului va fi mântuit (cf. Ioel 2,28). Este vestea bună valabilă pentru toate veacurile și pentru toate generațiile, că mântuirea este oferită în dar tuturor oamenilor, pe baza principiului credinței în Domnul, adică a chemării numelui lui.

Până acum am arătat tot ceea ce am fost noi și tot ceea ce a făcut Isus pentru noi la cruce și la mormântul gol. Însă pentru a intra în posesia mântuirii depline și gratuite de la cruce, avem de împlinit o temă pentru acasă, adică o datorie, datoria de a primi mântuirea, de a ne converti și a ne reclădi ființa după chipul lui Isus și de a predica și altora cu viața noastră ceea ce am primit de la Dumnezeu conform Evangheliei. Rezidirea noastră după chipul lui Isus până ce el se va forma deplin în noi (cf. Gal 4,19), până la plinătatea staturii lui (cf. Ef 4,13), va fi prima și cea mai eficientă predică pe care trebuie s-o facem după poruncă spre mântuirea noastră și a altora (cf. Mc 16,15-16). Fricoșii apostoli schimbați în curajoși după chipul lui Isus, mândrii apostoli care se certau pentru funcții schimbați în chip de slujitori după chipul lui Isus, prigonitorii de altădată schimbați în "vase alese" după chipul lui Isus, au determinat prin cuvântul lor venirea la credință și la mântuirea lui Dumnezeu prin Isus, a circa 3.000 de suflete, numai în dimineața de Rusalii (cf. Fap 2,41).

Astăzi, sfântul Petru în lectura a doua de astăzi insistă asupra celui mai convingător mod de a predica și de a câștiga suflete, suferința pentru alții și tăcerea în fața nedreptății, după exemplul lui Cristos, ca drum spre convertirea sufletelor. Domnul nostru nu a suferit pentru propriile sale păcate, pentru că nu a avut nici un păcat. "El n-a cunoscut nici un păcat" (2Cor 5,1). "El n-a făcut păcat, în el nu a fost nici un păcat" (1In 3,5). Prin această suferință nedreaptă în care nu și-a deschis gura (cf. Is 53,7; In 19,9), el și-a arătat dragostea față de noi și noi am crezut în el.

Unii oameni consideră desăvârșirea în numărul de rugăciuni rostite; ei cred că o rugăciune îi așază pe prima treaptă, două rugăciuni îi așază pe treapta a doua și așa mai departe... Sfântul Ioan Scărarul (579-649), născut în Siria și care a trăit în Muntele Sinai, din Egipt, ne dă o altă scară a desăvârșirii duhovnicești. El întreabă: "Ce reacție avem atunci când suntem jigniți"? Dacă suntem jigniți și ripostăm, nu numai că nu suntem pe nici o treaptă, dar coborâm. Dacă suntem jigniți și nu ripostăm, atunci am pus piciorul pe prima treaptă a scării. Dacă nu numai că nu ripostăm, ci ne și rugăm pentru cel care ne-a rănit, atunci am pășit pe a doua treaptă a urcușului duhovnicesc. Dacă nu numai că ne rugăm pentru acea persoană, dar ne și pare rău că și-a vătămat sufletul făcându-ne aceasta și suntem plini de compătimire pentru ea, atunci suntem pe treapta a treia. Si dacă ne bucurăm că am suferit ocară pentru Dumnezeu, atunci suntem pe o și mai înaltă treaptă a scării ce duce la desăvârșire.

Am văzut odată un Cristos răstignit și zâmbind liniștit pe cruce, că a putut să sufere și să moară pe cruce pentru noi. El este desăvârșirea întruchipată și aici trebuie să ajungem și noi pentru a fi martori credibili ai lui Cristos și pentru a mântui suflete. Apostolii după învierea Domnului au ajuns la această treaptă de desăvârșire, când se bucurau că suferă ocară pentru Cristos (cf. Fap 5,41), de aceea Domnul Isus lucra cu ei și îi întărea prin minunile care urmau (cf. Mc 16,20), de aceea a venit Duhul Sânt peste ei, de aceea au convertit într-o singură dimineață circa 3.000 de suflete (cf. Fap 2,41), iar până seara au mai convertit alte 2.000 (cf. Fap 4,1). Apoi să nu uităm de mulțimea de preoți ostili la început și care s-au convertit devenind apostoli (cf. Fap 6,7). De aceea, suntem mereu chemați să-l imităm pe Păstorul cel bun care și-a dat viața pentru oi (cf. In 10,11). Siguranța noastră pe calea mântuirii constă în rămânerea cât mai aproape de "Original".

Apoi trebuie să ne însușim vorbirea lui care nu a fost niciodată întinată de viclenie. El n-a mințit niciodată, nici măcar nu a umbrit adevărul. Când a fost provocat, și-a păstrat liniștea și seninătatea. Când a fost insultat, nu a răspuns cu aceeași monedă. Când a fost învinuit, nu a răspuns înapoi. Când a fost acuzat, nu s-a apărat. A tăcea când suntem insultați și nedreptățiți este un mod foarte nobil de a-l imita pe Domnul nostru. Când a suferit, nu a amenințat, el s-a încrezut în Dumnezeu, care judecă drept. Și noi suntem chemați să procedăm la fel: "Preaiubiților, nu vă răzbunați singuri, ci lăsați loc mâniei lui Dumnezeu; căci este scris: "Răzbunarea este a mea, eu voi răsplăti", zice Domnul. Deci, "dacă-i este foame vrăjmașului tău, dă-i să mănânce; dacă-i este sete, dă-i să bea; căci, făcând astfel, vei îngrămădi cărbuni aprinși pe capul lui". Nu te lăsa biruit de rău, ci biruiește răul prin bine" (Rom 12,19-21).

Așa cum am spus la început astăzi este și ziua rugăciunilor pentru vocații la apostolat: clerici, călugări și laici, sau invers: laici, călugări și clerici. Să nu uităm că de la începutul Bisericii încoace Isus a ridicat apostoli dintre oameni de la țară și dintre oameni de la oraș, dintre bărbați și femei, dintre copii și tineri, dintre pescari și vameși, dintre zeloți și farisei persecutori, dintre hoți și desfrânate etc. Îl rugăm ca și astăzi să ridice vocații la apostolat din toate categoriile de oameni pentru a lucra între toate categoriile de oameni, căci toți sunt chemați la mântuire.

În ziua de 30 aprilie Biserica a sărbătorit-o pe Maria Guyart (1599-1672), devenită fericita Maria a Întrupării și care s-a născut la Tours, Franța. Când Maria avea șapte ani, a experimentat prima sa întâlnire mistică cu Isus Cristos, care i-a vorbit și a chemat-o. În cartea ei "Relatări" din 1654, ea povestește: "Cu ochii spre cer, l-am văzut pe Domnul nostru Isus Cristos, în formă umană șezând înaintea mea. În timp ce Isus se apropia de mine, mi-am simțit inima mea învăluită de iubirea lui și am început să-mi întind brațele pentru a-l îmbrățișa. Apoi m-a cuprins și m-a sărutat cu drag și mi-a spus: «Vrei să-mi aparții?» I-am răspuns: «Da!» Și după ce a primit consimțământul meu, s-a înălțat la ceruri". Intenționând să-i aparțină lui Cristos, Maria, în vârstă de paisprezece ani, le-a cerut părinților ei să intre în viața religioasă la benedictinii din Abația Beaumont, dar părinții ei au ignorat dorința și au căsătorit-o cu Claude Martin, un maestru muncitor în mătase în 1617. Dar nimic nu o putea distrage pe Maria de la dorința unei vieți dăruite lui Dumnezeu, după promisiune. Rămânând văduvă la numai doi ani de la căsătorie, îi caută locul, ba acasă, ba la mănăstire și nu-l găsește decât atunci când primește o scrisoare de la un misionar din Canada. Asta este misiunea la care Dumnezeu mă chemase de mică, exclamă ea! Lasă Franța și merge misionară în Canada. Atrage și alte călugărițe și împreună cu misionarii de acolo, predică, învață, slujește, suferă, toate cu bucurie de nedescris. Ea care mai înainte era abătută, de acum va surâde mereu până în veșnicie! Apostolatul dezleagă adevărata bucurie, naște adevărata bucurie, vă rog încercați! Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu

Sursa foto: www.beweb.chiesacattolica.it


 

lecturi: 968.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat