Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Coronavirus Covid-19. Rectorul Universității Pontificale Lateran: "Răspunsul la virus este o Universitate rezistentă"

De Amerigo Vecchiarelli

"Un timp de nesiguranță! Așa s-a impus coronavirusul în viața atâtora și în diferitele activități, dezorientând puncte de vedere pe care le consideram de neînlocuit în cotidianul nostru și aducând un sentiment de rătăcire, cel puțin inițială". Nu are îndoieli Vincenzo Buonomo, rector al Universității Pontificale Lateran, descriind impactul lui Covid-19 asupra sistemului universitar și îndeosebi asupra Ateneului pontifical pe care-l conduce din iunie 2018. "Astfel - continuă el - se poate citi impactul pe care virusul l-a avut și asupra Universității, loc privilegiat al cunoașterii, care în diferitele sale articulații s-a concentrat imediat să înțeleagă originea, efectele, consecințele unui pericol invizibil, dar în același timp cu efecte realmente dramatice".

Un impact violent care v-a constrâns să luați, imediat, măsuri adecvate.

Da și asta are semnificație a face "să pornească alergarea" pentru a elimina spațiu noului dușman, pentru a zăgăzui devastările sale și obstacolele sale. Acelea care nu permiteau să se continue activitatea făcută din totdeauna din pasaje repetate, din mișcări cunoscute, din proceduri de acum standardizate. Ceea ce s-a oprit a fost acea mișcare repetitivă, mai ales capabilă să acționeze singură, să producă efecte chiar fără contribuția cuiva. Lecții, examene, didactică, cercetare, pregătite și realizate în mod precis și fără posibilitate de eroare, pentru că fiecare pasaj era cunoscut de acum, într-o clipă au părut imposibile de realizat. A trebuit să trecem la închiderea, inevitabilă, a cursurilor, a orelor, a activității academice, dându-ne seama însă că virusul ne chema la ceva nou și în același timp ne punea mari întrebări. Înainte de toate, ce-i de făcut imediat? Și după aceea, în perspectivă, ce-i de făcut pe termen mediu și lung? Acestea sunt întrebările care au răsunat și au fost puse pe baza acțiunii care a urmat.

Care a fost primul pas?

În timp ce ateneul se golea nu numai de persoane dar aproape de funcționare, ne-a venit în ajutor ideea originală de Universitas studiorum: cunoașterea, studiul, cercetarea fără granițe, fără legăturile numai cu spațiul material. Desigur, frumoasă ca idee, ca mod pentru a recupera dimensiunea circulației cunoașterii. Dar cum se poate face realizabilă? Și mai ales cu un sediu gol nu se pierde posibilitatea de a comunica această cunoaștere, cel puțin în modurile cu care eram obișnuiți? Și atunci s-au gândit remedii imediate pentru a continua pe de o parte predarea și, pe de altă parte, pentru a da studenților posibilitatea - dar în special interesul - de a se bucura de formare în mod diferit, folosind instrumentele oferite de tehnică. Și asta cu o convingere și o întrebare. Convingerea: n-ar fi fost același lucru pentru profesori și studenți, însă era mai degrabă soluția, decât de a vedea repropuse pe catedre on-line (până acolo mersese tehnica în activitatea academică) scheme, notițe, power point care nu mai erau în măsură să comunice și să transmită cunoașterea. În schimb întrebarea a fost: cât va dura? De fapt, comoditatea biroului de acasă nu reușea să compenseze necesitatea de a propune din nou cunoașterea cu un limbaj și o metodă diferită: cel cerut de o Universitas studiorum care nu mai este rezidentă, ci desigur rezistentă la un virus care îi amenință existența.

De la gândire la acțiune: ce inițiative s-au pus în acțiune?

În pofida multor dificultăți, dat fiind că ideea de "Universitas" care se confundă ba chiar se plăsmuiește într-o comunitate de profesori și studenți care se întâlnesc, se întreabă, discută despre cunoaștere și despre știință, cu o cursă frenetică conștientă de obiectivul care trebuie obținut, prima acțiune a fost aceea de a-i înzestra pe studenți cu instrumente ulterioare pentru studiu și pentru învățare. Didactica on-line a devenit instrumentul cel mai utilizat, mai ales pentru a da continuitate diferitelor oferte formative și legăturilor "clasei" devenite virtuale, dar cu o perplexitate: acesta este drumul corect? De asemenea, care vor fi efectele acestei comunicări? Și după aceea, ce rezultate vor fi obținute?

Ce răspuns ați avut de la corpul profesoral și de la studenți?

Imediat a reieșit că dacă profesorul se întreabă cu privire la posibilitățile oferite de această nouă tehnică predării sale, studenții se subîmpărțeau în diferite categorii. Cei entuziaști că pot folosi smartphone și pc, rămânând la mesele lor de studiu; cei constrânși de un mai să fie prezenți (pentru că profesorul lăsa tehnologiei misiunea de a face prezența); sau, de asemenea, cei care inițial pierduți în fața unei schimbări structurale - mersul la Universitate pentru a participa la curs - se lăsau conduși după aceea la binefacerile unei comunicări a cunoașterii la fel de eficace, deși diferite. Astfel s-a structurat treptat un standard, înțeles ca număr de cursuri, nou mod de proiectare, capacitate înnoită a profesorului de a se exprima și a studentului de a participa și a intra în sintonie cu o teorie, o analiză a izvoarelor, o interpretare. Un standard, desigur oscilant între un minim și un maxim, nu o țintă structurată.

Și privind la viitor?

Privind deja la viitorul imediat, probabil că totul poate să se rezume în fraza pe care o auzim răsunând în aceste ore: nimic nu va mai fi ca înainte. Desigur, nu va fi pentru profesorii care au trăit experiența și au dobândit competențe noi în abordarea didactică și în activitatea de cercetare. Nu va fi pentru studenții, care au perceput modul diferit de transmitere a cunoașterii. Dar mai ales nu se vor putea abandona rezultatele obținute și anume capacitatea de a se simți Universitas studiorum și prin intermediul unui ecran. Și asta pentru atâtea motive, începând în termen scurt și mediu de la datoria de a aplica niște criterii severe de distanțare socială, de la datoria de a recurge la instrumente pentru a proteja contactele, de la a sta în aule menținând distanța corectă. Cât va dura nu ne este dat să știm. Pentru o realitate formată din studenți care provin din 106 țări este dificil, ba chiar imposibil de spus asta. Probabil va putea să coincidă cu "declarația de sfârșit de pandemie la nivel mondial" dată de singurul organ competent: Organizația Mondială a Sănătății. În Universitate suntem conștienți de toate acestea.

Între atâta incertitudine există ceva pe care să se continue să se construiască?

Avem cel puțin o certitudine (importantă și probabil necesară în acest moment): că am găsit un instrument care ne permite să continuăm o misiune, să desfășurăm o funcție educativă nu creând o comunitate virtuală, ci utilizând "funcțional" instrumentul telematic pentru a continua în ideea de Universitas studiorum. Și așa cum la începuturile sale i-a legat pe studenți cu profesorii în numele cunoașterii, astăzi dăruiește viitorului posibilitatea de a pune alătur de tradiționalul (și desigur eficientul) sistem al cursului în prezență, transmiterea contemporană on-line și în mod necesar cea la distanță, pentru a umple diferențele fusului orar. Și mai ales, fără a uita vreodată că Universitas rămâne locul în care se conjugă știința cu cunoașterea, învățarea cu cercetarea, formarea cu învățământul. Toate aceste sunt și mai adevărate pentru o Universitate, cum este Universitatea Lateran, dilatată de sediul fizic "in urbe" la dimensiunea catolicității. Adică de a fi centru de formare care, cu studiile de teologie, filozofie, drept canonic, jurisprudență și științe ale păcii (acesta din urmă voit de papa Francisc), "își propune în manieră deosebită să fie în slujba Pontifului Roman și să-i ofere cu atenție ajutoarele conforme propriei naturi, pentru conducerea și slujirea pastorală a Bisericii universale și a diecezei de Roma și pentru formarea calificată de ecleziastici, călugări și laici", așa cum este scris în Statutele sale.

(După agenția SIR, 18 aprilie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1362.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat