Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 2-a a Paștelui - Anul A - 2020

Fap 2,42-47; Ps 118; 1Pt 1,3-9; In 20,19-31

"Lăudați-l pe Domnul, pentru că este bun: veșnică este îndurarea lui" (Ps 118,1)!

Pericopa evanghelică de astăzi ne prezintă o nouă relatare despre o altă arătare a lui Cristos înviat discipolilor săi, când Toma era acum cu ei. Scopul acestei pericope evanghelice este în primul rând acela de a ne dovedi că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu, și apoi acela de a ne spune că cei care cred în el și îl mărturisesc cu toată existența lor au viața veșnică în numele său.

Duminica aceasta a doua de după Paști are mai multe nume: Duminica Tomei și a întăririi adevărurilor de credință, pentru că în această duminică Isus se arată înviat pentru a-l ridica pe Toma din îndoială, tristețe și ineficiență apostolică, dar și pentru a confirma și întări niște adevăruri deja împărtășite.

Duminica aceasta se mai numește și "Duminica Albă", pentru că în această zi botezații din Noaptea Învierii, dezbracă hainele albe pe care le-au îmbrăcat și le-au purtat cu bucurie începând cu Botezul lor și pe care nu întâmplător sau arbitrar le-au purtat timp de opt zile, nici mai mult și nici mai puțin, pentru cifra opt fiind simbolul lui Dumnezeu și al veșniciei, ei au primit și și-au mărturisit credința, că prin Botez au fost curățiți pentru vecie de păcatele lor, că vor învia și vor trăi pentru veșnicie cu Dumnezeu și că se vor bucura și se vor mânca pentru veșnicie la ospățul veșnic din paradis, locul unde nu mai este nici moarte, nici durere, nici lacrimi (cf. Ap 21,4).

Apoi duminica de astăzi se mai numește și "Duminica Divinei Îndurări", zi cerută de însuși Isus prin sfânta Faustina Kowalska (1905-1938), o călugăriță poloneză, mistică și vizionară, căreia Isus i s-a arătat și i-a cerut cu insistență instituirea sărbătorii "Divinei Îndurări", prin care ni se cere să nu uităm niciodată mila lui Dumnezeu arătată față de noi oamenii păcătoși în tot decursul istoriei, începând cu prima promisiune a "Mântuitorului născut de femeie" (cf. Gen 3,15; Gal 4,4), continuând îndurările divine arătate prin patriarhi, preoți, profeți și regi; continuând cu Bunavestire a Mariei, cu Nașterea lui Isus la Betleem, cu predicile și minunile lui; culminând apoi cu pătimirile, răstignirea și moartea lui pe cruce și culminând cu învierea lui în care se arată înfrângerea tuturor dușmanilor mântuirii noastre, cu deschiderea cerului prin înălțare sa la cer, prin trimiterea de la Tatăl a Duhului Sfânt spre recăpătarea vieții și ale celorlalte daruri pierdut prin păcat, și nu în ultimul rând prin rămânerea lui Isus cu noi, până la sfârșitul lumii, prin Cuvânt și prin Euharistie, unde sunt cuprinse și rezumate toate "darurile îndurării sale divine" față de noi.

Revenind la timpul pascal în care ne aflăm și la pericopa evanghelică pe care am citit-o (cf. In 20,19-31), facem următoarele reflecții și considerații: Dacă la începutul slujirii sale Isus s-a fost nevăzut timp de patruzeci de zile, fiind ispitit și biruind duhul cel rău (cf. Mt 4,1-2), acum, la începutul gloriei sale, Isus se face iar nevăzut tot pentru patruzeci de zile, pentru a ne arăta că în starea de glorie este înconjurat și slujit numai de duhuri bune. Deși ar fi putut intra pe porțile paradisului deschise prin misterul său pascal, el a preferat să mai rămână fizic și din iubire cu ucenicii săi și cu noi toți, încă 40 de zile, pentru a ne ridica, a ne întări și a ne face capabili de mărturia cea mântuitoare (cf. Mt 10,32).

În duminica învierii, Toma lipsise de la strângerea împreună a ucenicilor (cf. In 20,24). De aceea, când ceilalți ucenici i-au spus: "L-am văzut pe Domnul" (cf. In 20, 25), inima lui a rămas rece și necredincioasă. Și câți copii ai lui Dumnezeu nu se privează cu ușurință de prețioasa strângere în jurul Domnului Isus, ... poate pentru că, în străfundul inimii lor, nu cred cu adevărat în prezența lui! Simbolic, Toma reprezintă rămășița iudaică care mai târziu văzându-l îl va recunoaște ca Mesia. Atunci ei vor întreba cu profetul: "Ce sunt rănile acestea în mâinile tale", iar el le va răspunde: "Am fost lovit și am primit rănile în casa celor care spuneau că mă iubesc" (Zah 13,6)! Partea noastră cea mai bună din actuala perioadă până la venirea lui Isus de-a doua, este de a crede fără să fi văzut încă (cf. In 20,29), cum ne învață și sfântul Petru în cea de-a doua lectură de astăzi (cf. 1Pt 1,8). Toate aceste lucruri au fost scrise, nu numai pentru a fi citite, ci pentru a fi crezute și împlinite! Credința noastră, întemeiată pe Scripturi, trebuie să și-l însușească pe "Cel" care dă viața și care este Fiul lui Dumnezeu cel viu (cf. In 20,31).

Isus, în mod pedagogic, și-a amânat această nouă apariție ca înviat, la opt zile de la înviere și de la aparițiile din acea zi, pentru a le arăta discipolilor săi și nouă care credem în el că nu a fost înviat la o viață la fel cu cea de mai înainte când conversa constant cu oamenii, ci a înviat la o altă viață care aparține unei alte lumi și ne vizitează vizibil numai din când, ca îngerii.

În ziua de Paști Toma neglijase strângerea împreună cu ucenicii, strângere de la care Isus nu lipsește niciodată (cf. Mt 18,20), strângere la care ucenicii primesc mereu bucuria și puterea de a da mărturie, iar Toma rămăsese trist și fără puterea de a mărturisi. Toma îi reprezintă simbolic, așa cum spuneam mai sus, atât pe iudeii, cât și pe ceilalți oameni care auzind Evanghelia în timpul de acum nu au crezut, dar care vor crede abia în zilele din urmă, când bocind îl vor vedea (cf. Mt 24,30), sau dacă îl vor mai vedea venind cu slavă pe norii cerului (cf. 1Tes 4,17). De aceea, zice Isus: "Ferice de cei care au crezut fără să-l vadă", căci și-au asigurat încă de pe acum gloria lui Isus (cf. 1Pt 1,8), umblă în bucurie și speranță și au certitudinea învierii veșnic fericite (cf. In 20,29).

Reamintesc adevărul creștin care nu trebuie uitat sau neglijat de nimeni, anume că mântuirea este, a fost și va fi mereu o lucrare divină-umană, în care Dumnezeu își are partea lui pe care omul nu o poate pune chiar dacă își jertfește viața, iar omul își are partea lui de care Dumnezeu nu scutește pe nimeni din cei care caută mântuirea lui, adevăr sintetizat de sfântul Augustin (354-430) în sintagma: "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine!" Dumnezeu și-a făcut partea lui care este și partea cea mai grea, imposibilă omului, jertfa Dumnezeului făcut om de la cruce, iar omul trebuie să-și facă și el partea lui în această lucrare, crezând, primind și mărturisind și altora ceea ce a făcut Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt pentru mântuirea lumii întregi. De aici și porunca Domnului de după învierea sa: "Mergând în toată lumea, predicați evanghelia la toată făptura! Cine va crede și va fi botezat se va mântui; iar cine nu va crede va fi condamnat" (Mc 16,15-16). De aici și mențiunea expresă a evanghelistului: "Iar ei, plecând, au predicat pretutindeni, în timp ce Domnul lucra cu ei și le întărea cuvântul prin semnele care-i însoțeau" (Mc 16,20).

Acum, în a opta zi de la înviere sau prima zi a săptămânii, Isus a înviat s-a arătat din nou în glorie, atât pentru a statornici prima zi a săptămânii ca noua zi de închinare "în duh și adevăr" (cf. In 4,23-24), așa cum a promis, zi care a fost imediat adoptată de apostoli (cf. Fap 20,7; Ap 1,10) și de Biserica primară. De ce în a opta zi de la înviere? Pentru că cifra 8 fiind semnul grafic al divinității și al infinitului, ne vorbește despre duminică ca despre un simbol al veșnicei sărbători cu Dumnezeu în bucurie, iar Euharistia celebrată mereu în Biblie în această zi, ne vorbește cel mai bine despre "Liturghia veșnică din paradis" (cf. Evr 8,1; 10,1; Ap 21,1), unde ne vom împărtăși cu "vinul cel nou al împărăției cerurilor" (cf. Mt 26,29; Mc 14,25; . De aici și vorba de duh: "Cum ți-a fost duminica, așa îți va fi și veșnicia!" Apoi Isus s-a arătat în a opta zi pentru a-l ridica și pe Toma, aceasta fiind și ultima zi a "Sărbătorii Azimilor". Această acțiune a lui Isus vrea să ne fie semn și învățătură că Dumnezeu folosește și va folosi și ultima clipă posibilă pentru a-l ridica și a-l mântui pe omul căzut.

Apoi pericopa evanghelică de astăzi ne vorbește despre faptul că Isus a intrat la ucenicii cuprinși de frica iudeilor, prin "ușile încuiate". După înviere pentru Isus și pentru orice om înviat nu mai sunt bariere de netrecut. Trecând peste orice barieră a lumii, Isus nu sparge nimic, așa cum lumina și căldura soarelui nu sparg geamul prin care trec, așa cum Isus atât la zămislirea sa cât și la nașterea nu a deranjat fecioria Mariei. Toate aceste relatări și imagini, "naștere virginală" și "trecerea prin ușile încuiate" rămase intacte, sunt o profeție despre modul lui Isus de a intra în sufletele oamenilor închise față de credință, fără să le bruscheze și fără să le provoace daune.

Isus înviat a trecut prin ușile încuiate ale ucenicilor de frica iudeilor și a stat în picioare înaintea lor, simbolul "depășirii", prin el, a oricărei "frici umane" și al rămânerii în picioare în orice situație dificilă. Apoi a stat în picioare în mijlocul lor și a celebrat Euharistia cu azime și vin, în această ultima zi a sărbătorii azimelor la evrei, pentru a întări și confirma că Euharistia se va celebra până în ultima zi numai cu vin și azime, după rânduiala lui Melchisedec (cf. Gen 14,18), căci pâinea cu drojdie, este simbolul păcatului (cf. 1Cor 5,7), aici în picioare, dincolo așezat de-a dreapta Tatălui.

Venind în mijlocul ucenicilor Isus i-a salutat cu salutul adus de îngeri de la Dumnezeu la nașterea sa: "Pacea să fie cu voi" (cf. Lc 2,14; In 20,21)! Care pace? Pacea lui Dumnezeu obținută prin jertfa crucii lui! Iată într-un salut întreaga lucrare a mântuirii! Cu acest salut ne întâmpină pe noi episcopul la celebrările euharistice, episcop care în simbolizează pe Cristos, care face prezent între noi prezența și salutul său. Preoții, slujitorii Domnului, care lucrează tot "în persoana lui Cristos", spun: "Domnul să fie cu voi", adică să fie cu noi Isus cel care a realizat mântuirea noastră la cruce, care a făcut pace între noi și Dumnezeu, care ni l-a trimis pe Duhul Sfânt de la Tatăl, Duh Sfânt spre iertarea păcatelor, Duh Sfânt spre facerea Euharistiei ca "medicament spre înviere și spre nemurire", dar și spre împărtășire Duhului, Duh Sfânt fără de care nu se pot celebra sacramentele, Duh Sfânt spre unirea inimilor a celor care formează Biserica și Duh Sfânt spre învierea împreună cu Isus, Duh Sfânt spre deschiderea paradisului cel fără lacrimi și durere și spre împărtășirea gloriei divine (cf. Ap 21,4).

Isus care nu va rupe trestia frântă și nu stinge fitilul care abia mai fumegă (cf. Is 42,3), Isus Păstorul cel bun, păstor bun care adună ceea ce a fost risipit (cf. Ez 34,16; In 10,15-16), Isus care poartă neputințele celor slabi (cf. Is 53,4; Rom15,1-2) se îndreaptă spre Toma "viteazul căzut" și-l cheamă să-i atingă rănile glorioase și trupul înviat ca să nu mai fie necredincios împăratului noii împărății, infinit mai bună decât cea pe care o aștepta el. Toma îl atinge și exprimă cea mai puternică credință în Isus cel înviat spre mântuirea și slava noastră veșnică: "Domnul meu și Dumnezeu meu!" (Înviatul meu glorios, Dumnezeul meu, Stăpânul meu mare) (In 20,28). Să nu fim nicicând necredincioși, căci, dacă suntem necredincioși, suntem fără Cristos, fără har, fără speranță, fără bucurie, fără putere, fără mărturisire și fără mântuire; dar să spunem cu Toma cel ridicat: "Domnul meu și Dumnezeu meu!" și cu tatăl copilului vindecat: "Cred, Doamne, ajută-i necredinței mele" (cf. Mc 9,24). Căci Isus laudă credința celor care nu l-au văzut: "Fericiți sunt cei care cred fără să fi văzut!" Fără să-l fi văzut pe el, slava lui, fericirea lui, paradisul lui (cf. In 20,29).

Prima lectură ni-i prezintă pe apostoli și creștinii de la început întâlnindu-l zilnic pe Cristos în noul său mod de prezență de după înviere, în Cuvânt și în Euharistie, în rugăciune și dragoste neprefăcută, în ceilalți ucenici și frați, unde întăriți de Cristos, fac partea de lucrare ce li se cuvine: cred în Isus, primesc mântuirea lui Isus, respectă rânduielile lui Isus, trăiesc în comun prin Cristos, și dau mai departe mântuirea lui Isus mărturisindu-l prin fapte și cuvinte (cf. Fap 2,42-47), rechemând memoria psalmistului care spune: "Lăudați-l pe Domnul, pentru că este bun: veșnică este îndurarea lui" (Ps 118,1)! Într-adevăr, așa cum ne spune sfântul Petru în a doua lectură (cf. 1Pt 1,3-9), toate binecuvântările noastre se datorează milostivirii lui Dumnezeu, nu meritelor noastre, iar învierea lui Isus Cristos din morți fiind temelia speranței noastre. Țara Canaanului, unde curge lapte și miere, nu era decât o simplă umbră în comparație cu ceea ce ne-a dat Isus prin înviere. Moștenire paradisului nu este achiziția noastră, ci darul Tatălui nostru, nu este o plată pe care o merităm, ci efectul harului, care ne face mai întâi copii adoptivi și apoi ne stabilește această moștenire aleasă.

Să spunem și noi începând măcar de astăzi înainte, împreună cu sfânta Faustina Kowalska (1905-1938), călugărița poloneză: "Isuse, mă încred în tine!" Amin.

Pr. Ioan Lungu

Foto: Wikipedia: "Neîncrederea sfântului Toma" - de Caravaggio


 

lecturi: 1097.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat