Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Predica părintelui Raniero Cantalamessa din Vinerea Sfântă 2020 în bazilica "Sfântul Petru"

"Eu am gânduri de pace, nu de nenorocire"

Sfântul Grigore cel Mare spunea că Scriptura cum legentibus crescit, crește cu aceia care o citesc (Comentariu moral la Iob, XX, 1). Exprimă semnificații mereu noi în funcție de întrebările pe care omul le poartă în inimă atunci când o citește. Și noi în acest an citim relatarea Pătimirii cu o întrebare - ba chiar cu un strigăt - în inimă care se înalță de pe tot pământul. Trebuie să încercăm să percepem răspunsul pe care îl dă la asta cuvântul lui Dumnezeu.

Ceea ce tocmai am reascultat este relatarea celui mai mare rău din punct de vedere obiectiv comis vreodată pe pământ. Noi putem privi la ea din două perspective diferite: ori din față ori din spate, adică ori din cauzele sale ori din efectele sale. Dacă ne oprim la cauzele istorice ale morții lui Cristos ne dezorientăm și fiecare va fi tentat să spună ca Pilat: "Eu sunt nevinovat de sângele acesta" (Mt 27,24). Crucea se înțelege mai bine din efectele sale decât din cauzele sale. Și care au fost efectele morții lui Cristos? Făcuți drepți prin credința în El, împăcați și în pace cu Dumnezeu, plini de speranța unei vieți veșnice! (cf. Rom 5,1-5).

Dar există un efect pe care situația actuală ne ajută să-l percepem în mod deosebit. Crucea lui Cristos a schimbat sensul durerii și al suferinței umane. Al oricărei suferințe, fizice și morale. Ea nu mai este o pedeapsă, un blestem. A fost răscumpărată în rădăcină de când Fiul lui Dumnezeu a luat-o asupra sa. Care este dovada cea mai sigură că băutura pe care ți-o dă cineva nu este otrăvită? Numai dacă el bea în fața ta din același pahar. Așa a făcut Dumnezeu: pe cruce a băut, în fața lumii, potirul durerii până la capăt. A arătat astfel că el nu este otrăvit, ci este o perlă la capătul său. Și nu numai durerea celui care are credința, ci orice durere umană. El a murit pentru toți. "Când voi fi înălțat de pe pământ, îi voi atrage pe toți la mine" (In 12,32). Toți, nu numai unii! "A suferi - scria sfântul Ioan Paul al II-lea după atentatul său - înseamnă a deveni deosebit de suspicioși, deosebit de sensibili la lucrarea forțelor mântuitoare ale lui Dumnezeu oferite omenirii în Cristos" (Scrisoarea apostolică Salvifici doloris, nr. 23). Grație crucii lui Cristos, suferința a devenit și ea, în felul său, un soi de "sacrament universal de mântuire" pentru neamul omenesc.

Care este lumina pe care toate acestea le reflectă asupra situației dramatice pe care o trăim? Și aici, mai mult decât la cauze, trebuie să privim la efecte. Nu numai cele negative, al căror buletin trist îl ascultăm în fiecare zi, ci și cele pozitive pe care numai o observare mai atentă ne ajută să le percepem.

Pandemia coronavirusului ne-a trezit brusc din pericolul mai mare în care s-au aflat mereu indivizii și omenirea, cel al iluziei de atotputernicie. Avem ocazia - a scris un cunoscut rabin evreu - să celebrăm anul acesta un exod pascal special, acela "din exilul conștiinței" (Yaakov Yitzahak Biderman, blogs.timesofisrael.com/coronavirus-a-spiritual-message-from-brooklyn). A fost suficient cel mai mic și lipsit de formă element al naturii, un virus, să ne amintească faptul că suntem muritori, că puterea militară și tehnologia nu sunt suficiente pentru a ne salva. "Omul, cât timp este în cinste, nu înțelege - spune un psalm din Biblie -, se aseamănă cu animalele care pier" (Ps 49,21). Cât adevăr este în aceste cuvinte!

În timp ce picta catedrala "Sfântul Paul" din Londra, pictorul James Thornhill, la un moment dat, a fost cuprins de atât entuziasm pentru o frescă a sa încât, dându-se înapoi pentru a o vedea mai bine, nu-și dădea seama că se prăbușea în golul schelei. Un asistent, îngrozit, a înțeles că un strigăt ar fi putut doar să accelereze dezastrul. Fără a se gândi de două ori, a înmuiat pensula în vopsea și a aruncat-o în mijlocul frescei. Maestrul, năucit, a făcut un salt înainte. Opera sa era compromisă, dar el era salvat.

Așa face Dumnezeu uneori cu noi: tulbură proiectele noastre și liniștea noastră, pentru a ne salva de prăpastia pe care n-o vedem. Însă atenție să nu ne înșelăm. Nu Dumnezeu cu acest coronavirus a aruncat pensula pe fresca civilizației noastre tehnologice orgolioase. Dumnezeu este aliatul nostru, nu al virusului! "Eu am gânduri de pace, nu de nenorocire!", spune în Biblie (Ier 29,11). Dacă aceste flageluri ar fi pedepse ale lui Dumnezeu, nu s-ar explica pentru că ele îi lovesc pe cei buni și pe cei răi, și pentru că, de obicei, săracii poartă consecințele lor cele mai mari. Oare sunt ei mai păcătoși decât ceilalți?

Nu! Cel care într-o zi a plâns datorită morții lui Lazăr, plânge astăzi datorită flagelului care s-a abătut asupra omenirii. Da, Dumnezeu "suferă", ca orice tată și orice mamă. Când vom descoperi asta într-o zi, ne vom rușina de toate acuzele pe care i le-am adresat în viață. Dumnezeu participă la durerea noastră pentru a o depăși. "Fiind suprem de bun - a scris sfântul Augustin - Dumnezeu n-ar permite niciodată ca vreun rău să existe în lucrările sale, dacă n-ar fi suficient de puternic și bun încât să scoată binele chiar din rău" (Enchiridion, II, 3 [PL 40, 236]).

Oare a voit Dumnezeu Tatăl moartea Fiului său pe cruce, cu scopul de a scoate din ea binele? Nu, pur și simplu a permis ca libertatea umană să-și urmeze cursul, făcând-o însă să folosească planului său, nu planului oamenilor. Acest lucru este valabil și pentru relele naturale, cutremure și epidemii. Nu le provoacă El. El a dat și naturii un soi de libertate, calitativ diferită, desigur, de cea morală a omului, dar întotdeauna o formă de libertate. Libertate de a evolua conform legilor sale de dezvoltare. N-a creat lumea ca un ceas programat cu anticipare în fiecare mișcare minimă a sa. Este ceea ce unii numesc întâmplare, și pe care Biblia numește în schimb "înțelepciune a lui Dumnezeu".

* * *

Celălalt rod pozitiv al actualei crize sanitare este sentimentul de solidaritate. Oare când, din cât ne amintim, oamenii din toate națiunile s-au simțit așa de uniți, așa de egali, așa de mai puțin certăreți, ca în acest moment de durere? Niciodată ca acum n-am auzit adevărul acelui strigăt al unui poet al nostru: "Oameni, pace! Pe pământul înclinat prea mult este misterul!" (Giovanni Pascoli, I due fanciulli [Cei doi copii]). Am uitat de zidurile care trebuie construite. Virusul nu știe de granițe. Într-o clipă s-au distrus toate barierele și distanțele: de rasă, de religie, de bogăție, de putere. Nu trebuie să ne întoarcem înapoi, atunci când va trece acest moment. Așa cum ne-a îndemnat Sfântul Părinte, nu trebuie să irosim această ocazie. Să nu facem ca atâta durere, atâția morți, atâta angajare eroică din partea lucrătorilor sanitari să fi fost în zadar. Aceasta este "recesiunea" de care trebuie să ne temem mai mult.

Vor frânge săbiile lor și vor face pluguri din ele, din sulițele lor vor face seceri; o națiune nu va mai ridica sabia împotriva altei națiuni, nu vor mai învăța arta războiului (cf. Is 2,4).

Este momentul de a realiza ceva din această profeție a lui Isaia, a cărei împlinire omenirea o așteaptă din totdeauna. Să spunem ajunge cursei tragice spre înarmări. Strigați asta cu toată forța, voi tinerilor, pentru că mai ales destinul vostru este în joc. Să destinăm resursele nemărginite folosite pentru înarmări scopurilor a căror urgență o vedem în aceste situații: sănătatea, igiena, alimentația, lupta împotriva sărăciei, îngrijirea creației. Să lăsăm generației care va veni o lume, dacă este necesar, mai săracă în lucruri și în bani, dar mai bogată în umanitate.

* * *

Cuvântul lui Dumnezeu ne spune care este primul lucru pe care trebuie să-l facem în momente ca acestea: să strigăm către Dumnezeu. El însuși pune pe buzele oamenilor cuvintele pe care să le strige către El, uneori cuvinte dure, de plângere, aproape de acuză. "Ridică-te, Doamne! Vino în ajutorul nostru și, pentru îndurarea ta, mântuiește-ne! [...] Scoală-te, nu ne respinge la nesfârșit!" (Ps 44,24.27). "Doamne, nu-ți pasă că pierim?" (Mc 4,38).

Oare lui Dumnezeu îi place să fie rugat pentru a acorda binefacerile sale? Oare rugăciunea noastră poate să-l determine pe Dumnezeu să-și schimbe planurile sale? Nu, însă există lucruri pe care Dumnezeu a decis să ni le acorde ca rod, în același timp, al harului său și al rugăciunii noastre, aproape pentru a împărtăși cu făpturile sale meritul binefacerii acordate (cf. Sfântul Toma de Aquino, S. Th., II-IIae, q. 83, a. 2). El este cel care ne determină să facem asta: "Cereți și vi se va da, a spus Isus, bateți și vi se va deschide" (Mt 7,7).

Când, în pustiu, evreii erau mușcați de șerpi veninoși, Dumnezeu i-a poruncit lui Moise să ridice pe un stâlp un șarpe de aramă și cine îl privea nu murea. Isus și-a însușit acest simbol. "După cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, tot așa trebuie să fie înălțat Fiul Omului, pentru ca oricine crede în el să aibă viața veșnică" (In 3,14-15). Și noi, în acest moment suntem mușcați de un "șarpe" veninos invizibil. Să privim la Cel care a fost "înălțat" pentru noi pe cruce. Să-l adorăm pentru noi și pentru tot neamul omenesc. Cine îl privește cu credință nu moare. Și dacă moare, va fi pentru a intra într-o viață veșnică.

"După trei zile voi învia", a prezis Isus (cf. Mt 9,31). Și noi, după aceste zile sperăm scurte, vom învia și vom ieși din mormintele care acum sunt casele noastre. Nu pentru a ne întoarce la viața de dinainte ca Lazăr, ci pentru o viață nouă, ca Isus. O viață mai fraternă, mai umană. Mai creștină!

(După L'Osservatore Romano, 12 aprilie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 924.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat