Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la Vinerea Mare și Sfântă - Anul A - 2020

Is 52,13-53,12; Ps 31; Evr 4,14-16;5,7-9; In 18,1-19,42

"Cristos s-a umilit pe sine, făcându-se ascultător până la moarte, până la moartea pe cruce. Pentru aceasta, și Dumnezeu l-a înălțat și i-a dăruit numele care este mai presus de orice nume" (Fil 2,8-9).

Biserica Catolică celebrează astăzi Vinerea Mare și Sfântă, zi când admiră strategia desăvârșită de luptă a lui Isus contra dușmanilor mântuirii noastre, strategie care constă în "ascultarea și fidelitatea desăvârșită a lui Isus față de Tatăl ceresc până la moartea pe cruce" (Fil 2,8); dar și zi când Biserica celebrează și cea mai răsunătoare dintre victoriile auzite vreodată în univers, victoria lui Isus, asupra celor mai teribili și neînfrânți dușmani până la el: păcatul, lumea, diavolul și moartea, care ne stăpâneau cu o feroce cruzime, victorie care a eliberat cea mai numeroasă mulțime de sclavi văzută vreodată sub soare: oameni vii și răposați, animale, vegetație, ape, munți, câmpii, întreg pământul, întreg universul, cu un cuvânt întreaga creație pe care Dumnezeu o pusese sub administrația omului (cf. Gen 1,26; Ps 8,8).

Diavolul care a inventat și a experimentat în propria-i ființă veninul celei mai teribile otrăvi din univers (cf. Is 14,12-15), otrava păcatului, a venit cu ea și la omul creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (cf. Gen 1,26), la omul destinat părtășiei veșnice cu Dumnezeu la infinitul număr de bunuri și bucurii ale paradisului (cf. 1In 3,2), și prin înșelăciune i-a strecurat în suflet această otravă (cf. Gen 3,1-7), făcându-l astfel să cadă: din abundență divină în goliciune, din zâmbet în lacrimi, din bucurie în durere, din odihnă în trudă, din viață în moarte, din veșnicie în neant (cf. Gen 3,17-19)... și împreună cu el să cadă sub stăpânirea diavolului și a morții și întreaga creație încredințată lui spre administrație (cf. Lc 4,6).

În fața durerii și tristeții universale provocată de diavol, "îngerul cel răzvrătit" care și-a dorit să fie egal cu Dumnezeu în mărire (cf. Is 14,13-14), dar care a ajuns în iad (cf. Mt 25,41), Dumnezeu a intervenit plănuind pentru om și pentru întreg universul căzut, o glorie și o fericire cu mult mai mare decât cea dinainte de păcat, glorie și fericire veșnice ce avea să le realizeze prin "cele două brațe ale sale", Isus și Duhul Sfânt, după exprimarea metaforică a sfântului Irineu din Lyon (130-202). După o pregătire prealabilă a omului și a universului căzut, Dumnezeu la "plinirea timpului" și-a pus "brațele la treabă" și i-a trimis pe Isus și pe Duhul Sfânt, ca împreună cu el să rezolve problema, pe unica cale rămasă după păcat, suferința și moartea lui Isus, suferința și moartea lui Mesia cel promis, vestit, prefigurat (cf. Is 52,13-53,12; Ps 31,12-13) și născut din femeie la plinirea vremii" (Gal 4,4).

Evanghelia de astăzi surprinde "vârful acestei confruntări" dintre Isus și diavol, unde datorită "strategiei divine" Isus "pare" înfrânt, dar este biruitor chiar de la început, iar diavolul, deși se arată lumii ca victorios, este biruit chiar de la început.

Așa cum căderea omului și a universului creat a început într-o grădină, "Grădina Edenului" (cf. Gen 3,1-7), lupta victoriei trebuia să înceapă tot într-o grădină, "Grădina Măslinilor" (cf. In 18,1). Așa cum căderea s-a făcut printr-un pom, "pomul cunoștinței binelui și răului" (cf. Gen 2,9), tot printr-un pom trebuia să ne vină și victoria, "pomul crucii" (cf. In 18,16-17). Așa cum diavolul a făcut un "plan de pierzare" pentru oameni (cf. Înț 2,24), Dumnezeu și-a făcut un "plan de salvare" pentru oameni (cf. Ef 3,11; Ap 17,17), planuri care în funcție de rezultat vor arătă superioritatea și puterea autorului.

Conform planului diavolului a existat o acțiune și conform planului lui Dumnezeu a existat o altă acțiune. Iată aceste planuri și acțiuni în confruntare directă, planuri ce sunt meditate de noi și la devoțiunea "Calea crucii": Conform planului satanei, noi trebuia să fim judecați și condamnați pentru păcatul nostru, dar Dumnezeu a voit ca Isus a voit să fie judecat și condamnat el (cf. In 18,10); noi trebuia să fim loviți și să purtăm crucea păcatelor, dar Dumnezeu a voit ca Isus să fie lovit și să poarte el crucea păcatelor noastre (cf. Is 53,5); noi, cu familia și prietenii noștri trebuia să suportăm rușinea și durerea crucii, dar Dumnezeu a voit ca Isus, cu mama lui și cu prietenii săi, să suporte rușinea și durerea crucii (cf. In 19,25; Mt 27,32); noi trebuia să cădem zdrobiți de povoara crucii și să ni se plângă de milă, dar Dumnezeu a voit ca Isus să cadă sub povoara crucii și să i se plângă lui de milă în locul nostru (cf. Lc 23,28); noi trebuia să stăm goi în fața lui Dumnezeu și a universului în urma păcatului (cf. Gen 3,7), dar Dumnezeu a voit ca Isus să-și asume goliciunea și rușinea noastră (cf. In 18,22-24); noi trebuia să fim pironiți pe cruce și în loc de apă să ni se dea fiere amară și oțet acru ca să murim mai repede, dar Dumnezeu a voit ca Isus să fie pironit, să fie adăpat el cu fiere și oțet și să moară el mai repede pentru noi (cf. In 18,29-30), fapt care l-a mirat pe Pilat (cf. Mc 15,44); noi trebuia să stăm goi și morți pe cruce, ca priveliște pentru cer și pământ a ceea ce înseamnă răutatea păcatului, dar Dumnezeu a voit ca Isus să îndure această rușine cosmică în locul nostru, pentru a ne atrage mântuirea (cf. 1Cor 4,9); noi trebuia să fim coborâți de pe cruce pentru a fi înmormântați pentru veșnicie, dar Dumnezeu a voit ca Isus să fie coborât până în mormânt, spre durerea mamei sale Maria și a prietenilor săi, ca să ne poată cuprinde cu jertfa sa mântuitoare pe toți cei pierduți de deasupra pământului și pe cei de sub pământ și să ne conducă la învierea din morți (cf. Os 6,2; Lc 24,46).

Păcatul a fost al nostru, dar nu noi am fost cei care am suferit, ci Slujitorul nevinovat. Aceasta a fost voința lui Dumnezeu ca în locul nostru să sufere și să moară Slujitorul său. Dreptatea divină pentru noi se numește, "milostivire".

Dacă vom urmări pătimirile Domnului relatate de evangheliști, vom constata că și ultimele cuvinte ale lui Isus față de noi, păcătoșii, au fost tot cuvinte de iubire și de speranță. Au fost șapte pentru a ilustra plinătatea mântuirii de la cruce. Iată, aceste cuvinte:

- "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Mt 27,46) - ne ajută să înțelegem răutatea păcatului care l-a făcut pe Tatăl ceresc să-și întoarcă fața chiar de la Fiul său prea iubit care purta păcatul nostru pe cruce. Sfântul Toma din Villanova (1488-1555) ne spune că un suflet în stare de păcat este urât ca un diavol.

- "Tată, iartă-i că nu știu ce fac" (Lc 23,34) - înțelegem că nici un om și nici un păcătos nu este exclus de la harul mântuirii. Sutașul de sub cruce nu a știut ce face răstignindu-l pe Isus, până n-a văzut că la moartea Domnului, pietrele au crăpat, pământul s-a cutremurat și soarele și-a ascuns fața, adică natura neînsuflețită este mai sensibilă decât el (cf. Mt 27,54). După rugăciunea lui Isus s-a convertit și s-a mântuit.

- "Astăzi vei fi cu mine în paradis" (Lc 23,43) - cuvintele adresate de Isus tâlharului din dreapta crucii ne întăresc și ne confirmă speranța că prin Cristos orice păcătos care se căiește poate ajunge în paradis. Tradiția ne spune că la moartea lui Isus crucea tâlharului împietrit s-a depărtat de Isus, iar crucea tâlharului căit s-a apropiat. Totul depinde de atitudinea noastră față de Isus.

- Femeie, iată fiul tău! Fiule, iată mama ta" (In 19,26-27) - ne oferă bucuria de a ști că formăm un nou popor ales de mântuiți sub ocrotirea celei mai duioase mame care au existat vreodată, mama lui Isus.

- "Mi-e sete" (In 19,28) - ne ajută să înțelegem că nu setea trupească îl mistuia pe Isus pe cruce, ci setea de sufletele oamenilor pe care îi vrea lângă el pentru a le da fericirea sa divină. Da, lui Isus îi este mereu sete de sufletele oamenilor și de iubirea lor. Îl vom lăsa oare să sufere de această sete mistuitoare?

- "Părinte, în mâinile tale îmi încredințez sufletul meu" (Lc 23,46) - ne ajută să înțelegem că numai făcând voința lui Dumnezeu până la moarte, putem ieși biruitori din viață și să ajungem în fericirea lui Dumnezeu, Moise s-a supus voinței lui Dumnezeu de a nu intra în Canaanul pământesc, de aceea l-am văzut strălucitor lângă Isus pe Muntele Tabor.

- "S-a săvârșit" (In 19,30) - ne ajută să înțelegem că numai fidelitatea față de Dumnezeu până la sfârșit ne deschide calea spre înviere și spre paradis. În fila de calendar din ziua de astăzi, 10 aprilie 2020, ni se vorbește despre doi nobili creștini arestați pentru credința lor în Persia anului 376. Cel numit Nersan, văzând chinurile cedează, iar cel numit Bademus rămâne statornic până la sfârșit și primește în credință martiriul și mântuirea.

Lectura a doua ne spune astăzi că Isus pentru faptul că a împărtășit în totalitate suferințele noastre la cruce (cf. Evr 4,15), el știe să compătimească slăbiciunea noastră. Ni s-a făcut aproape pentru ca să ne apropiem cu încredere deplină de el și de Tatăl, Dumnezeul milostivirii și al harului, care ne oferă ajutorul necesar în orice moment greu (cf. Evr 4,16) și pentru ca în locul întunericului durerii să strălucească măreția, înțelepciunea și providența sa. Din apa și sângele izvorâte din coasta străpunsă a lui Isus își are originea Biserica, care, regenerată prin Botez și hrănită cu Euharistia, va celebra paștele adevăratului Miel (cf. In 19,33; Ex 12, 46), aici și în eternitate (cf. In 19,30).

Astăzi la crucea lui Isus ne convingem că Dumnezeu nu ne-a iubit în glumă. Dar în același timp învățăm răutatea păcatului care a necesita moartea în chinuri a Fiului lui Dumnezeu. De aceea, sfântul Ioan Crizostom (347-407) și apoi sfântul Dominic Savio (1842-1857) și-au luat ca deviză în viață: "Mai degrabă moartea decât păcatul!" Și, chiar dacă am păcătuit, să știm că avem un mijlocitor la Tatăl și că sângele lui Cristos ne curăță de orice păcat (cf. 1In 1,7).

Oamenii care veneau de la moartea lui Isus vorbeau unii cu alții despre Isus. Și noi trebuie să vorbim despre Isus dacă vrem să ne mântuim (cf. Mt 10,32-33). Dar cum? Pornind de la pătimirile sale mântuitoare. Sfântul apostol Paul, la Atena, a vorbit și el despre Isus, dar a vorbit trecând direct la înviere. Nu numai că nu s-au convertit mulți, dar l-au luat și în râs (cf. Fap 17,16-34). Și-a dat imediat seama că a greșit vorbind despre Isus și sărind peste pătimirile sale. De aceea, mergând la Corint a început predica despre Isus, pornind de la pătimirile sale iubitoare pentru mântuirea păcătoșilor pierduți (cf. 1Cor 1,23-24). Rezultatul? Oamenii de acolo, mai atașați de idoli ca la Atena, l-au primit bine și s-au convertit în masă. Nimic nu mișcă mai mult sufletele păcătoșilor ca pătimirile iubitoare ale lui Isus față de ei. Să facem apostolat între oamenii de mântuit pornind de la pătimirile lui Isus din dragoste pentru noi și pentru împlinirea voinței Tatălui!

Încheiem cu psalmistul și spunem: "Dar eu mă încred în tine, Doamne, Tu ești Dumnezeul meu, soarta mea este în mâinile tale. Scapă-mă din mâinile dușmanilor mei și de cei care mă urmăresc! Fă să strălucească fața ta peste slujitorul tău, mântuiește-mă în îndurarea ta" (Ps 31,15-17)! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 1437.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat