Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Euharistia, un dar pentru noi

de cardinalul Fernando Filoni
Mare Maestru al Ordinului Ecvestru al Sfântului Mormânt din Ierusalim

Joia Sfântă, pentru noi, preoții, și pentru Biserică, este o zi deosebit de semnificativă și importantă de trăit în credința și în amintirea lui Isus care ni s-a lăsat pe sine însuși în acest Testament surprinzător; asta s-a întâmplat într-un mod care ne surprinde mereu la gândul Sfințeniei lui Dumnezeu și al modului în care Cristos a dorit să rămână între noi.

De fapt, de fiecare dată când ne gândim la Sfințenia divină nu ne rămâne decât să intrăm în criză; de fapt, suntem tulburați de nevrednicia noastră, ca profetul Isaia, care mărturisea propria mizerie așa încât, pentru a ajuta sfiala sa, Cel Preaînalt îi trimite un serafim care, ținând un jar aprins, l-a purificat atingându-i buzele: acum "vinovăția și păcatul tău sunt acoperite" (Is 6,7); sau ca Moise, căruia Cel Veșnic îi cere să-și scoată sandalele în fața rugului Sfințeniei sale (Ex 3,5).

"Nu este Sfânt ca Domnul" (1Sam 2,2), proclama Ana, mama lui Samuel, căreia Dumnezeu îi luase sterilitatea; și Osea, profetul pasiunii iubitoare a lui Dumnezeu, revela că Sfântul este în mijlocul nostru: "Sunt Cel Sfânt în mijlocul tău" (Os 11,9).

De fapt, Sfințenia lui Dumnezeu s-a manifestat în Isus și este posibil să fie recunoscută numai prin darul Duhului Sfânt, focul care nu consumă, jarul purificator: "Nimeni nu poate veni la mine, dacă nu-l atrage Tatăl care m-a trimis" (In 6,44).

Euharistia este dăruirea de sine a Domnului la ultima cină, înainte de pătimirea sa; este un adevărat "Testament" și nimeni nu-i poate recunoaște validitatea sacramentală din punct de vedere uman - "Acesta este Trupul meu... acesta este Sângele meu" (Mt 26,26-27; Mc 14,22.24; Lc 22,19-20; 1Cor 11,24-25) - decât mărturisindu-l cu gura și crezând cu inima (cf. Rom 10,9) cuvântul descumpănitor al Învățătorului; acest lucru este posibil, așadar, numai sub acțiunea Duhului Sfânt (cf. 1Cor 12,3).

În misiunea sa mântuitoare Isus a fost prefigurat în eliminarea dreptului Abel, legat la mâini și picioare în Isaac, vândut în Iosif, anticipat în mielul pascal, așa cum spunea sfântul Meliton de Sardes într-o cunoscută Omilie pascală. Totuși, Euharistia a fost prefigurată în ofranda de pâine și de vin a lui Melchisedec (Gen 14,18-20; Evr 5,6-10), anticipată în mana căzută din cer în pustiu (Ex 16,14), întrevăzută în hrana văduvei din Sarepta pentru Ilie Tesbiteanul (1Re 17,7-18) și, în sfârșit, contemplată în generozitatea lui Booz pentru Rut, spicuitoarea străină.

De fapt, Cristos este cel care în Euharistie reînnoiește sacramental dăruirea de sine în pâine și în vin încredințându-se preoților să care îi perpetuează "amintirea"; în acest Act de cult este mereu, veșnic, o iubire incomensurabilă (cf. In 15,13) surprinzătoare care depășește orice sentiment și orice considerație logică. Este un har mare cu care nimeni nu se poate lăuda; dimpotrivă, Euharistia ne măsoară zilnic cu nevrednicia noastră.

Și totuși, El a voit astfel, știind bine cine era Petru, Ioan, Andrei..., și privind mai departe, cine suntem noi!

În acest mod sublim și dorință ascunsă de a voi să rămână printre noi, Cristos s-a situat în centru, în inima Bisericii. Și îi place să se încredințeze "pazei" celui care în adorație face din Euharistie centrul propriei consacrări și al propriei vieți spirituale.

După aceea mă gândesc la cei pe care Domnul, în carisma care îi este proprie, le-a încredințat darul prezenței sacramentale, la cei cărora El le-a încredințat privilegiul de a-l păstra și, tocmai în adorația, de a continua ungerea Mariei din Betania, agregând de fiecare dată la sine prietenii și prietenele Mirelui pe care-l așteaptă.

Ca preoți, consacrați și consacrate primim zilnic încredințarea acestui "Testament", chiar dacă, în această încredințare a Lui nouă, am vrea să avem iubirea Mariei, mama care l-a purtat mai întâi în sânul său și după aceea l-a păstrat în inima sa, sau cel puțin pasiunea Mariei din Magdala, sau eventual și ardoarea lui Petru și credința trupească a lui Toma, care l-a mărturisit cu umilință: "Domnul meu și Dumnezeu meu!". Însă ne ținem sărăcia noastră, pe care Domnul a preferat să nu ne-o ia, asumând-o în Întruparea sa, a cărei prelungire sacramentală este Euharistia, chiar dacă pentru noi în simplitatea formei unei pâini și a unui vin.

(După Vatican Insider, 9 aprilie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 586.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat