Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A lua rădăcinile tradițiilor pentru a urca în munți

Papa explică modul în care trăiește timpul pandemiei

De Austen Ivereigh

Cum trăiește papa criza cauzată de Covid-19? Și cum să ne pregătim pentru perioada de după criză? Papa Francisc a răspuns de la distanță, înregistrând din materiale audio, la întrebările jurnalistului și scriitorului britanic Austen Ivereigh. Interviul este publicat simultan în "The Tablet" (Londra) și "Commonweal" (New York). "abc" oferă textul original în spaniol și "La Civilt? Cattolica" publică textul pe care l-a îngrijit în traducerea în italiană.

Prima întrebare a fost despre modul în care trăiește pandemia și izolarea.

Curia încearcă să continue să lucreze, să trăiască normal, organizându-se în ture pentru ca să nu fie niciodată prea multe persoane împreună. Un lucru bine gândit. Menținem măsurile stabilite de autoritățile sanitare. Aici, în Casa Sfânta Marta, au fost fixate două serii pentru prânz, care ajută la atenuarea afluxului. Fiecare lucrează în biroul său sau de acasă, cu instrumente digitale. Toți sunt la muncă, nimeni nu rămâne în lene.

Cum trăiesc eu asta spiritual? Mă rog mai mult, deoarece cred că trebuie să fac asta, și mă gândesc la oameni. Mă preocupă asta: oamenii. A mă gândi la oameni mă unge, îmi face bine, mă ferește de egoism. Desigur am egoismele mele: marțea vine duhovnicul și atunci pun la punct acel gen de lucruri. Mă gândesc la responsabilitățile mele actuale și în timpul de după care va veni. Care va fi, în acel după, slujirea mea ca episcop de Roma, conducător al Bisericii? Acel după a început deja să se arate tragic, dureros, pentru aceasta este potrivit să mă gândesc la asta încă de acum. Prin Dicasterul pentru Slujirea Umană Integrală a fost organizată o comisie care lucrează cu privire la acest lucru și se reunește cu mine.

Preocuparea mea cea mai mare - cel puțin, aceea pe care o simt în rugăciune - este cum să însoțesc poporul lui Dumnezeu și să fiu cât mai aproape de el. Aceasta este semnificația Liturghiei de la 7.00 dimineața în live streaming, urmărită de mulți care se simt însoțiți; precum și a unor intervenții ale mele și a ritului din 27 martie în Piața "Sfântul Petru". Și a unei munci destul de intense de prezență, prin Elemozineria Apostolică, pentru a însoți situațiile de foame și de boală. Trăiesc acest moment cu multă incertitudine. Este un moment de multă inventivitate, de creativitate.

În a doua întrebare Austen Ivereigh a făcut referință la "Logodnicii" de Alessandro Manzoni, localizat în timpul ciumei din Milano din anul 1630, unde sunt descrise atitudinile multor ecleziastici. Și a întrebat cum vede papa misiunea Bisericii în acest moment.

Cardinalul Federigo este un adevărat erou din ciuma aceea de la Milano. Totuși, într-un capitol se spune că trecea salutându-i pe oameni, însă închis în trăsură, probabil din spatele geamului, pentru a se proteja. Poporul nu a văzut bine acest lucru. Poporul lui Dumnezeu are nevoie ca păstorul să stea alături de el, să nu se protejeze prea mult. Astăzi poporul lui Dumnezeu are nevoie să aibă păstorul foarte aproape, cu abnegația acelor capucini, care făceau așa.

Creativitatea creștinului trebuie să se manifeste în deschiderea de noi orizonturi, în deschiderea de ferestre, în deschiderea transcendenței spre Dumnezeu și spre oameni, și trebuie să se redimensioneze în casă. Nu este ușor a sta închiși în casă. Îmi vine în minte un vers din Eneida care, în contextul înfrângerii, dă sfatul de a nu lăsa jos brațele. Pregătiți-vă pentru timpuri mai bune, pentru că în acel moment asta ne va ajuta să ne amintim lucrurile care s-au petrecut acum. Aveți grijă de voi pentru un viitor care va veni. Și când acest viitor va veni, vă va face bine să vă amintiți de ceea ce s-a întâmplat.

A avea grijă de momentul de acum, însă pentru ziua de mâine. Toate acestea cu creativitate. O creativitate simplă, care în fiecare zi inventează ceva. În familie nu este greu să fie descoperită. Însă nu trebuie să se fugă, să se caute evadări alienante, care în acest moment nu sunt utile.

A treia întrebare s-a referit la politicile guvernelor ca răspuns la criză.

Unele guverne au luat măsuri exemplare, cu priorități bine definite, pentru a apăra populația. Dar ne dăm seama că toată gândirea noastră, că ne place sau nu ne place, este structurată în jurul economiei. S-ar spune că în lumea financiară a sacrifica este normal. O politică a culturii rebutului. Din creștet până în tălpi. Mă gândesc de exemplu la selectivitatea prenatală. Astăzi este foarte greu de întâlnit pe stradă persoane cu sindromul Down. Când se vede acesta în ecografii, le reexpediază expeditorului. O cultură a eutanasiei, legale sau oculte, în care bătrânului i se dau medicamentele până la un anumit punct. Mă gândesc la enciclica papei Paul al VI-lea, Humanae vitae. Marea problematică asupra căreia se concentrau în acea vreme pastoraliștii era pilula. Și nu și-au dat seama de forța profetică a acelei enciclice, anticipatoare a neomalthusianismului care se pregătea în toată lumea. Este un avertisment al lui Paul al VI-lea cu privire la valul de neomalthusianism pe care-l vedem astăzi și selectarea persoanelor în funcție de posibilitatea de a produce, de a fi utili: cultura rebutului.

Cei fără casă rămân fără casă. În urmă cu câteva zile am văzut o fotografie, din Las Vegas, în care au fost puși în carantină într-o parcare. Și hotelurile erau goale. Însă unul fără casă nu poate să meargă într-un hotel. Aici se vede în acțiune teoria rebutului.

În întrebarea următoare Ireveigh a întrebat dacă impactul crizei poate duce la revizuirea modurilor noastre de a trăi, la o convertire ecologică și la societăți și la economii mai umane.

Spune un proverb spaniol: "Dumnezeu iartă mereu, noi câteodată, natura niciodată". N-am dat ascultare catastrofelor parțiale. Cine vorbește astăzi despre incendiile din Australia? Și despre faptul că în urmă cu un an și jumătate o navă a traversat Polul Nord, devenit navigabil pentru că ghețarul s-a topit? Cine vorbește despre inundații? Nu știu dacă este răzbunarea naturii, dar cu siguranță este răspunsul său.

Avem o memorie selectivă. Aș vrea să insist asupra acestui lucru. M-a impresionat celebrarea celei de-a șaptezecea aniversări a debarcării din Normandia. Erau personaje de vârf ale politicii și culturii internaționale. Și sărbătoreau. Desigur, este adevărat că a fost începutul sfârșitului dictaturii, însă nimeni nu-și amintea de cei 10.000 de tineri căzuți pe acea plajă.

Când am fost la Redipuglia, la centenarul sfârșitului primului război mondial, se vedea un monument frumos și nume pe piatră, și nimic altceva. Am plâns gândindu-mă la Benedict al XV-lea (la "măcelul inutil"), precum și la Anzio, în ziua răposaților, gândindu-mă la toți soldații nord-americani îngropați acolo. Fiecare avea o familie, în locul fiecăruia dintre ei puteam să fiu eu.

Astăzi, în Europa, când încep să se audă discursuri populiste sau decizii politice de tip selectiv nu este greu de amintit discursurile lui Hitler din 1933, mai mult sau mai puțin aceleași pe care le fac astăzi unii politicieni. Îmi mai vine în minte un vers din Virgiliu: Meminisce iubabit. Va face bine să recuperăm amintirea, pentru că amintirea ne va ajuta. Astăzi este timpul de a recupera amintirea. Nu este prima epidemie a umanității. Celelalte sunt reduse de acum la anecdote. Trebuie să recuperăm amintirea rădăcinilor, a tradiției, care este "amintitoare". În Exercițiile sfântului Ignațiu, toată prima săptămână și după aceea contemplația pentru a ajunge la iubire în a patra săptămână urmăresc în întregime semnul amintirii. Este o convertire cu amintirea.

Această criză ne atinge pe toți: bogați și săraci. Este un apel la atenție împotriva ipocriziei. Mă preocupă ipocrizia anumitor personaje politice care spun că vor să înfrunte criza, care vorbesc despre foamea din lume, și în timp ce vorbesc despre asta ei fabrică arme. Este momentul de a ne converti de la această ipocrizie care este în desfășurare. Acesta este un timp de coerență. Ori suntem coerenți ori pierdem totul.

Dumneavoastră mă întrebați despre convertire. Fiecare criză este un pericol, dar este și o oportunitate. Și este oportunitatea de a ieși din pericol. Astăzi cred că trebuie să încetinim un anumit ritm de consum și de producție (Laudato si', 191) și să învățăm să înțelegem și să contemplăm natura. Și să ne reconectăm cu ambientul nostru real. Aceasta este o oportunitate de convertire.

Da, văd semne inițiale de convertire la o economie mai puțin lichidă, mai umană. Dar nu va trebui să pierdem amintirea odată ce a trecut situația prezentă, nu va trebui să o arhivăm și să ne întoarcem la punctul de dinainte. Este momentul de a face pasul. De a trece de la uzul și de la abuzul naturii la contemplație. Noi oamenii am pierdut dimensiunea contemplației; a venit momentul de a o recupera.

Și cu privire contemplație aș vrea să mă opresc asupra unui punct: este momentul de a-l vedea pe cel sărac. Isus ne spune că "săracii îi aveți mereu cu voi". Și este adevărat. Este o realitate, n-o putem nega. Sunt ascunși, pentru că sărăcia se rușinează. La Roma, în plină carantină, un polițist i-a spus unui om: "Nu puteți sta pe stradă, trebuie să mergeți acasă". Răspunsul a fost: "Nu am o casă. Trăiesc pe stradă". A descoperi cantitatea de persoane care se marginalizează... și de vreme ce sărăcia ne face să ne rușinăm, n-o vedem. Sunt acolo, trecem pe lângă ei, dar nu-i vedem. Fac parte din peisaj, sunt lucruri. Sfânta Tereza de Calcutta i-a văzut și a decis să întreprindă un drum de convertire. A-i vedea pe săraci înseamnă a le restitui umanitatea. Nu sunt lucruri, nu sunt rebuturi, sunt persoane. Nu putem face o politică de asistență ca și cum animalele abandonate. Și în schimb de multe ori săracii sunt tratați ca animale abandonate. Nu putem face o politică de asistență și parțială.

Îmi permit să dau un sfat: este ora de a coborî în subsol. Este celebru romanul lui Dostoievski, Amintiri din subsol. Și este un altul mai scurt, Amintiri dintr-o casă moartă, în care paznicii dintr-un spital din închisoare îi tratau pe săracii prizonieri ca obiecte. Și văzând cum se comportau cu unul care tocmai murise, un alt deținut a exclamat: "Ajunge! Avea și el o mamă!". Trebuie să ne repetăm asta de multe ori: acel sărac a avut o mamă care l-a crescut cu iubire. Nu știm ce s-a întâmplat după aceea, în viață. Însă ajută să ne gândim la acea iubire pe care a primit-o, la speranța unei mame. Noi îi vlăguim pe săraci, nu le dăm dreptul să o viseze pe mama lor. Nu știu ce este afectul, mulți trăiesc în dependența de droguri. Și a-l vedea ne poate ajuta să descoperim mila, acea pietas care este o dimensiune îndreptată spre Dumnezeu și spre aproapele.

A coborî în subsol, și a trece de la societatea hiper-virtualizată, dezlipită de trup, la trupul suferind al săracului, este o convertire dureroasă. Și dacă nu începem de acolo, convertirea nu va avea viitor. Mă gândesc la sfinții de la ușa de alături în acest moment dificil. Sunt eroi! Medici, voluntari, călugărițe, preoți, lucrători care își desfășoară îndatoririle pentru ca această societate să funcționeze. Câți medici și infirmieri au murit! Câți preoți au murit! Câte călugărițe au murit! La serviciu, slujind.

Îmi vine în minte o frază din Logodnicii, a croitorului, după părerea mea un personaj dintre cele mai simple și mai coerente. Spunea el: "N-am găsit niciodată că Domnul a început o minune fără s-o termine bine". Dacă recunoaștem această minune a sfinților de lângă noi, a acestor bărbați și femei eroici, dacă știm să mergem pe urmele lor, această minune se va termina bine, va fi pentru binele tuturor. Dumnezeu nu lasă lucrurile la jumătatea drumului. Noi suntem cei care le lăsăm și plecăm. Ceea ce trăim este un loc de metanoia, de convertire, și avem oportunitatea. Deci s-o luăm asupra noastră și să mergem înainte.

O altă întrebare a lui Ivereigh s-a referit la necesitatea, în aceste luni, de a regândi modul de a fi al Bisericii: "Probabil o Biserică mai misionară, mai creativă, mai puțin agățată de instituții. Trăim urgența unei «home Church», a unei Biserici care face bază și în casă?".

Mai puțin agățată de instituții? Aș spune mai degrabă de scheme. De fapt Biserica este instituție. Există tentația de a visa o Biserică dezinstituționalizată, de exemplu o Biserică gnostică, fără instituții, sau supusă unor instituții fixe, pentru a se proteja, și este o Biserică pelagiană. Duhul Sfânt este cel care face Biserica instituție. El nu este gnostic și nici pelagian. El este cel care instituționalizează Biserica. Este o dinamică alternativă și complementară, pentru că Duhul Sfânt provoacă dezordine cu carismele, însă în acea dezordine creează armonie. Biserică liberă înseamnă Biserică instituționalizată de Duhul Sfânt. O tensiune între dezordine și armonie: aceasta este Biserica ce trebuie să iasă din criză. Trebuie să învățăm să trăim într-o Biserică în tensiune între dezordinea și armonia provocate de Duhul Sfânt. Dacă îmi cereți o carte de teologie care să poată ajuta la înțelegerea acestui lucru, este cartea Faptele Apostolilor. Acolo veți găsi modul în care Duhul Sfânt dezinstituționalizează ceea ce nu mai folosește și instituționalizează viitorul Bisericii. Aceasta este Biserica ce trebuie să iasă din criză.

În urmă cu câteva săptămâni mi-a telefonat un episcop italian. Mâhnit, îmi spunea că merge de la un spital la altul pentru a da dezlegare tuturor celor care erau înăuntru, punându-se în hol. Însă niște canoniști pe care i-a sunat i-au spus că nu, că dezlegarea este permisă numai cu un contact direct. "Părinte, ce-mi puteți spune?", m-a întrebat acel episcop. I-am spus: "Monseniore, desfășurați-vă datoria sacerdotală". Și episcopul îmi spune: "Mulțumesc, am înțeles". Apoi am aflat că împărțea dezlegări peste tot.

Cu alte cuvinte, Biserica este libertatea Duhului în acest moment în fața unei crize, și nu o Biserică închisă în instituții. Asta nu înseamnă că dreptul canonic este inutil: este de folos, e adevărat, ajută, și vă rog să-l folosim bine, pentru că ne face bine. Însă ultimul canon spune că tot dreptul canonic are sens pentru mântuirea sufletelor, și aici ne este deschisă ușa pentru a ieși ca să ducem mângâierea lui Dumnezeu în momentele de dificultate.

M-ați întrebat despre "home Church". Trebuie să înfruntăm rămânerea acasă cu toată creativitatea noastră. Ori ne deprimăm, ori ne înstrăinăm - de exemplu, cu mijloace de comunicare care ne pot conduce la realități de evadare din momentul prezent -, ori creăm. În casă avem nevoie de creativitate apostolică, creativitate purificată de atâtea lucruri inutile, însă cu nostalgia de a exprima credința și comunitate și ca popor al lui Dumnezeu. Adică: o claustrare forțată cu nostalgie, de a ieși din izolarea noastră trebuie să ne ajute acea amintire care produce nostalgie și provoacă speranța.

În sfârșit, jurnalistul l-a întrebat pe papa Francisc cum trebuie trăit acest Post Mare și acest Paște așa de extraordinare, și "un mesaj deosebit pentru bătrânii izolați, tinerii închiși și pentru cei care sărăcesc din cauza crizei".

Dumneavoastră îmi vorbiți de bătrâni izolați. Singurătate și distanță. Câți bătrâni au copii care nu merg să-i viziteze în timpurile normale! Îmi amintesc că la Buenos Aires, când vizitam casele de odihnă, îi întrebam pe cei de acolo: cum merge familia? "Ah, da, foarte bine, foarte bine". Vin? "Da, vin mereu". Apoi infirmiera îmi spunea că au trecut șase luni de la ultima dată când copiii au fost ca să-i viziteze. Singurătatea și părăsirea, distanța.

Și cu toate acestea bătrânii continuă să fie rădăcinile. Și trebuie să vorbească cu tinerii. Această tensiune între bătrâni și tineri trebuie să se rezolve mereu în întâlnire. Pentru că tânărul este mlădiță, frunziș, dar are nevoie de rădăcină; altminteri nu poate da rod. Bătrânul este ca rădăcina. Bătrânilor de astăzi vreau să le spun: știu că simțiți moartea aproape și vă este frică, dar îndreptați-vă privirea în cealaltă parte, amintiți-vă de nepoți și nu încetați să visați. Asta este ceea ce vă cere Dumnezeu: să visați (Il 3,1). Ce am de spus tinerilor? Să aveți curajul de a privi mai înainte și fiți profeți. Visului bătrânilor să-i corespundă profeția voastră. Și acest lucru este în Ioel 3,1.

Persoanele făcute sărace de criză sunt tâlhăriții de astăzi care se adaugă la atâția despuiați din totdeauna, bărbați și femei care poartă "despuiat" ca stare civilă. Au pierdut totul sau urmează să piardă totul. Ce sens are pentru mine, astăzi, acest a pierde totul în lumina Evangheliei? A intra în lumea celor "despuiați", a înțelege că acela care înainte avea acum nu mai are. Ceea ce le cer oamenilor este să se ocupe de bătrâni și de tineri. Să se ocupe de istorie. Să se ocupe de acești tâlhăriți.

Și îmi vine în minte un alt vers din Virgiliu, când Enea, înfrânt la Troia, a pierdut totul și îi rămâneau două căi de ieșire: ori să rămână acolo ca să plângă și să-și pună capăt vieții sale, ori să facă ceea ce avea în inimă, să meargă mai departe, să meargă spre munți pentru a se îndepărta de război. Este un vers magnific: Cessi, et sublato montem genitore petivi. "M-am resemnat și ridicându-l pe tatăl m-am îndreptat spre munți". Asta este ceea ce noi toți trebuie să facem astăzi: să luăm rădăcinile tradițiilor noastre și să urcăm în munți.

(După L'Osservatore Romano, 9 aprilie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1603.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat