Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Via Crucis prezidată de Sfântul Părinte în seara de Vinerea Sfântă, 10 aprilie 2020, în Piața "Sfântul Petru"

Meditații și rugăciuni
propuse de capelania de la Penitenciarul "Due Palazzi" din Padova
redactate de

  1. o persoană deținută condamnată la închisoare pe viață

  2. doi părinți cărora le-a fost ucisă o fiică

  3. o persoană deținută

  4. mama unei persoane deținute

  5. o persoană deținută

  6. un catehet din parohie

  7. o persoană deținută

  8. fiica unui condamnat la pedeapsa închisorii pe viață

  9. o persoană deținută

  10. o educatoare din închisoare

  11. un preot acuzat și apoi achitat

  12. un magistrat de supraveghere

  13. un frate voluntar

  14. un agent de poliție penitenciară

________________

Introducere

Meditațiile de la Via Crucis de anul acesta sunt propuse de capelania de la Penitenciarul "Due Palazzi" din Padova. Primind invitația papei Francisc, paisprezece persoane au meditat asupra Pătimirii Domnului Nostru Isus Cristos făcând-o actuală în existențele lor. Între ele figurează cinci persoane deținute, o familie victimă datorită unui delict de omor, fiica unui condamnat la pedeapsa închisorii pe viață, o educatoare din închisoare, un magistrat de supraveghere, mama unei persoane deținute, un catehet, un frate voluntar, un agent de poliție penitenciară și un preot acuzat și după aceea achitat definitiv de justiție după opt ani de proces ordinar.

A-l însoți pe Cristos pe Calea Crucii, cu vocea slabă a oamenilor care locuiesc în lumea din închisori, este ocazia pentru a asista la minunatul duel dintre Viață și Moarte, descoperind cu firele binelui se împletesc în mod inevitabil cu firele răului. A contempla Calvarul din spatele gratiilor înseamnă a crede că o viață întreagă se poate juca în câteva clipe, așa cum i s-a întâmplat tâlharului cel bun. Va fi suficient să se umple acele clipe de adevăr: căința pentru delictul comis, convingerea că moartea nu este pentru totdeauna, certitudinea că Cristos este nevinovatul batjocorit pe nedrept. Totul este posibil pentru cel care crede, pentru că și în întunericul închisorilor răsună vestea plină de speranță: "La Dumnezeu nimic nu este imposibil" (Lc 1,37). Dacă îi va strânge mâna cineva, omul care a fost capabil de crima cea mai oribilă va putea să fie protagonistul celei mai neașteptate învieri. Fiind siguri că și atunci când răul și suferința sunt relatate se poate lăsa spațiu răscumpărării, recunoscând în mijlocul răului dinamismul binelui și a-i da spațiu (cf. Mesajul Sfântului Părinte pentru Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale 2020).

În felul acesta Via Crucis devine o Via Lucis.

Textele, adunate de părintele capelan Marco Pozza și de voluntara Tatiana Mario, au fost scrise personal, dar s-a ales să nu se pună numele: cel care a participat la această meditație a voit să-și ofere vocea sa tuturor celor care, în lume, împărtășesc aceeași condiție. În seara aceasta, în tăcerea din închisori, vocea unui dorește să devină vocea tuturor.

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, Tată atotputernic,
care în Isus Cristos Fiul tău
ai asumat rănile și pătimirile omenirii,
astăzi am curajul să te implor, ca tâlharul căit: "Amintește-ți de mine!".
Sunt aici, singur în fața Ta, în întunericul din această închisoare,
sărac, gol, înfometat și disprețuit,
și îți cer să verși pe rănile mele
untdelemnul iertării și al mângâierii
și vinul unei fraternități care întărește inima.
Vindecă-mă cu harul tău și învață-mă să sper în disperare.
Domnul meu și Dumnezeul meu, eu cred, ajută-mă în necredința mea.
Continuă, Tată milostiv, să ai încredere în mine,
să-mi dai o oportunitate mereu nouă,
să mă îmbrățișezi în iubirea ta infinită.
Cu ajutorul tău și darul Duhului Sfânt,
și eu voi fi capabil să te recunosc
și să te slujesc în frații mei. Amin.

Stațiunea I

Isus este condamnat la moarte

Pilat, dorind să-l elibereze pe Isus, le-a vorbit din nou, dar ei strigau: "Răstignește-l, răstignește-l!" Pentru a treia oară le-a spus: "Dar ce rău a făcut acesta? Nu am găsit în el nici o vină care să merite moartea. De aceea îl voi pedepsi și-l voi elibera". Dar ei insistau, cerând cu strigăte puternice ca el să fie răstignit. Și strigătele lor predominau. Atunci Pilat a decis să li se îndeplinească cererea. El l-a eliberat pe cel care fusese aruncat în închisoare pentru revoltă și crimă, iar pe Isus l-a lăsat în voia lor (Lc 23,20-25).

De atâtea ori, în tribunale și în ziare, răsună acel strigăt: "Răstignește-l, răstignește-l!". Este un strigăt pe care l-am auzit și cu privire la mine: am fost condamnat, împreună cu tatăl meu, la pedeapsa închisorii pe viață. Răstignirea mea a început când eram copil: dacă mă gândesc, mă revăd ghemuit în microbuzul care mă ducea la școală, marginalizat datorită faptului că eram bâlbâit, fără nicio relație. Am început să muncesc când eram mic, fără a putea studia: neștiința a avut succes asupra naivității mele. După aceea, bulismul a furat scânteierile de copilărie acelui copil născut în Calabria din anii '70. Mă asemăn mai mult cu Baraba decât cu Cristos, și totuși condamnarea cea mai feroce rămâne aceea a conștiinței mele: noaptea deschid ochii și caut cu disperare o lumină care să lumineze istoria mea.

Atunci când, închis în celulă, recitesc paginile Pătimirii lui Cristos, izbucnesc în plâns: după douăzeci și nouă de ani de detenție încă n-am pierdut capacitatea de a plânge, de a mă rușina de istoria mea trecută, de răul făcut. Mă simt Baraba, Petru și Iuda într-o unică persoană. Trecutul este ceva de care simt dezgust, deși știu că este istoria mea. Am trăit mulți ani supus regimului restrictiv 41-bis și tatăl meu a murit aflându-se în aceeași condiție. De atâtea ori, noaptea, l-au auzit plângând în celulă. Făcea asta în ascuns însă eu îmi dădeam seama. Amândoi eram în întunericul profund. Însă în acea non-viață am căutat mereu un ceva care să fie viață: este straniu de spus, dar închisoarea a fost mântuirea mea. Dacă pentru vreunul încă sunt Baraba, nu mă supăr: simt, în inimă, că acel Om nevinovat, condamnat ca și mine, a venit să mă caute în închisoare pentru a mă educa la viață.

Doamne Isuse, în pofida strigătelor puternice care ne distrag, te observăm prin mulțimea celor care urlă că trebuie să fii răstignit; și probabil că printre ei suntem și noi, inconștienți de răul de care putem să fim capabili. Din celulele noastre vrem să-l rugăm pe Tatăl tău pentru cei care ca și Tine sunt condamnați la moarte și pentru cei care încă vor să înlocuiască judecata ta supremă.

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, iubitor al vieții, care în reconciliere ne dăruiești mereu o nouă oportunitate pentru a gusta milostivirea ta infinită, te implorăm să reverși în noi darul înțelepciunii pentru a considera fiecare bărbat și fiecare femeie ca templu al Duhului tău și a-i respecta în demnitatea lor inviolabilă. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Stațiunea a II-a

Isus ia crucea pe umeri

Soldații l-au adus în curte, adică în pretoriu, și au adunat toată cohorta. L-au îmbrăcat cu o haină de purpură și, împletind o coroană de spini, i-au pus-o pe cap. Apoi au început să-l salute: "Bucură-te, rege al iudeilor!" Și-l loveau peste cap cu o trestie, îl scuipau și, căzând în genunchi, i se închinau. Și, după ce și-au bătut joc de el, l-au dezbrăcat de haina de purpură și l-au îmbrăcat cu hainele lui. Apoi l-au dus afară ca să-l răstignească (Mc 15,16-20).

În acea vară oribilă, viața noastră de părinți a murit împreună cu aceea a celor două fiice ale noastre. Una a fost ucisă cu prietena inimii de violența oarbă a unui om fără milă; cealaltă, care a supraviețuit prin minune, a fost privată pentru totdeauna de zâmbetul său. Viața noastră a fost o viață de sacrificii, întemeiată pe muncă și pe familie. I-am învățat pe copiii noștri respectul față de celălalt și valoarea slujirii față de cel care este mai săraci. Adesea ne întrebăm: "De ce chiar nouă acest rău care ne-a distrus?". Nu găsim pace. Nici justiția, în care am crezut mereu, n-a fost în stare să aline rănile cele mai adânci: condamnarea noastră la suferință va rămâne până la capăt.

Timpul n-a ușurat povara crucii pe care ne-a pus-o pe umeri: nu reușim să o uităm pe cea care astăzi nu mai este. Suntem bătrâni, tot mai lipsiți de apărare, și suntem victime ale celei mai rele dureri care există: să supraviețuim morții unei fiice.

Este greu de spus, însă în momentul în care disperarea pare să învingă, Domnul, în moduri diferite, ne vine în întâmpinare, dăruindu-ne harul de a ne iubi ca soți, sprijinindu-ne unul pe altul deși cu trudă. El ne invită să ținem deschisă ușa casei noastre pentru cel mai slab, pentru cel disperat, primind pe cel care bate la ușă chiar și numai pentru o farfurie de supă. Faptul a fi făcut din caritate porunca noastră este pentru noi o formă de mântuire: nu vrem să capitulăm în fața răului. De fapt, iubirea lui Dumnezeu este capabilă să regenereze viața pentru că, înainte de noi, Fiul său Isus a experimentat durerea umană pentru a-i putea simți compasiunea justă.

Doamne Isuse, ne face mult rău văzându-te lovit, batjocorit și despuiat, victimă nevinovată a unei cruzimi inumane. În această noapte de durere, ne adresăm rugători Tatălui tău pentru a-i încredința pe toți cei care au îndurat violențe și fărădelegi.

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, dreptatea și răscumpărarea noastră, care ni l-ai dăruit pe unicul tău Fiu glorificându-l pe tronul Crucii, revarsă în inimile noastre speranța noastră pentru a te recunoaște în momentele întunecate ale vieții noastre. Mângâie-ne în orice întristare și sprijină-ne în încercări, în așteptarea Împărăției tale. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Stațiunea a III-a

Isus cade pentru prima oară

Iar el a purtat suferințele noastre și durerile noastre le-a luat asupra lui. Noi l-am considerat lovit, bătut de Dumnezeu și umilit. Dar el era străpuns pentru nelegiuirile noastre, lovit pentru păcatele noastre. Pedeapsa care ne aducea pacea era asupra lui. Prin rănile lui noi suntem vindecați. Noi toți rătăceam ca oile, fiecare avea propriul drum în față. Domnul a făcut să cadă asupra luie păcatele noastre, ale tuturor (Is 53,4-6).

A fost prima dată când am căzut, însă acea cădere a fost pentru mine moartea: a luat viața unei persoane. A fost suficientă o zi pentru a trece de la o viață ireproșabilă să săvârșesc un gest în care este cuprinsă încălcarea tuturor poruncilor. Mă simt versiunea modernă a tâlharului care-l imploră pe Cristos: "Amintește-ți de mine!". Mai mult decât căit, mi-l imaginez ca unul care este conștient că este pe drumul greșit. Din copilăria mea îmi amintesc ambientul rece și ostil în care am crescut: era suficient de a găsi o fragilitate în celălalt pentru a o traduce într-o formă de distracție. Căutam prieteni sinceri, voiam să fiu acceptat așa cum eram, fără să reușesc. Sufeream datorită fericirii celorlalți, simțeam bețele în roate, îmi cereau numai sacrificii și reguli de respectat: m-am simțit un străin pentru toți și am căutat, cu orice preț, o revanșă a mea.

Nu mi-am dat seama că răul, lent, creștea înlăuntrul meu. Până când, într-o seară, a venit ceasul meu al întunericului: într-o clipă, ca o avalanșă, s-au dezlănțuit împotriva mea amintirile tuturor nedreptăților îndurate în viață. Furia a asasinat gentilețea, am comis un rău imens mai mare decât toate acelea pe care le primisem. După aceea, în închisoare, injuria celorlalți a devenit dispreț față de mine însumi: era suficient puțin pentru ca să-mi pun capăt zilelor, eram la limită. Condusesem și familia mea în prăpastie: din cauza mea, au pierdut prenumele lor, onorabilitatea, au devenit numai familia asasinului. Nu caut circumstanțe atenuante și nici iertări, voi ispăși pedeapsa mea până în ultima zi pentru că în închisoare am găsit oameni care mi-au redat încrederea pierdută.

A nu mă gândi că în lume exista bunătatea a fost prima mea cădere. A doua, crima, a fost aproape o consecința: deja eram mort înăuntru.

Doamne Isuse, și tu ai căzut la pământ. Prima dată este probabil cea mai dură pentru că totul este nou: lovitura este puternică și rătăcirea prevalează. Încredințăm Tatălui tău pe cei care se închid în propriile motivații și nu reușesc să recunoască delictele comise.

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, care l-ai ridicat pe om din căderea sa, te implorăm: vino în ajutorul slăbiciunii noastre și dăruiește-ne ochi pentru a contempla semnele iubirii tale presărate în viața noastră de fiecare zi. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Stațiunea a IV-a

Isus o întâlnește pe Maria, mama sa

Lângă crucea lui Isus, stăteau mama lui Isus și sora mamei lui, Maria a lui Cleopa, și Maria Magdalena. Așadar, văzând Isus că stătea acolo mama lui și discipolul pe care îl iubea, i-a spus mamei: "Femeie, iată-l pe fiul tău!" Apoi, i-a spus discipolului: "Iat-o pe mama ta!" Și, din ceasul acela, discipolul a luat-o acasă la el (In 19,25-27).

Nici măcar o clipă n-am simțit ispita de a-l părăsi pe fiul meu în fața condamnării sale. În ziua arestării toată viața noastră s-a schimbat: întreaga familie a intrat în închisoare cu el. Și astăzi procesul oamenilor nu se potolește, este o lamă ascuțită: degetele îndreptate împotriva noastră a tuturor îngreunează suferința pe care o purtăm deja în inimă.

Rănile cresc cu trecerea zilelor, luându-ne chiar și respirația.

Simt apropierea Sfintei Fecioare Maria: mă ajută să nu mă las strivită de disperare, să suport răutățile. I-am încredințat ei pe fiul meu: numai Mariei îi pot destăinui fricile mele, dat fiind că ea însăși le-a simțit în timp ce urca pe Calvar. În inima sa știa că Fiul nu va avea scăpare de răul omului, dar nu l-a părăsit. Stătea acolo, pentru a-i împărtăși durerea, ținându-i companie cu prezența sa. Îmi imaginez că Isus, ridicându-și privirea, intersecta ochii săi plini de iubire și nu se simțea niciodată singur.

Așa vreau să fac și eu.

Am luat asupra mea greșelile fiului meu, am cerut iertare și pentru responsabilitățile mele. Implor asupra mea milostivirea pe care numai o mamă reușește s-o simtă, pentru ca fiul meu să poată trăi din nou după ce a ispășit pedeapsa sa. Mă rog încontinuu pentru el pentru ca, zi după zi, să poată deveni un om diferit, capabil să se iubească din nou pe sine însuși și pe ceilalți.

Doamne Isuse, întâlnirea cu Mama ta, pe drumul crucii, este probabil cea mai înduioșătoare și dureroasă. Între privirea sa și a ta o punem pe cea a tuturor rudelor și prietenilor care se simt sfâșiați și neputincioși datorită sorților celor dragi ai lor.

Să ne rugăm.

O, Marie, mamă a lui Dumnezeu și a Bisericii, discipolă fidelă a Fiului tău, ne adresăm ție, pentru a încredința privirii tale grijulii și pazei inimii tale materne, strigătul omenirii care geme și suferă în așteptarea zilei în care va fi ștearsă orice lacrimă de pe fețele noastre. Amin.

Stațiunea a V-a

Simon din Cirene îl ajută pe Isus să poarte crucea

Pe când îl duceau, l-au prins pe un oarecare Simon din Cirene, care venea de la câmp, și i-au pus lui crucea ca s-o poarte după Isus (Lc 23,26).

Cu meseria mea am ajutat generații de copii să meargă drepți cu coloana vertebrală. După aceea, într-o zi am ajuns la pământ. A fost ca și cum mi-ar fi rupt coloana vertebrală: munca mea a devenit motivul pentru o condamnare infamantă. Am intrat în închisoare: închisoarea a intrat în casa mea. De atunci am devenit un vagabond pentru oraș: mi-am pierdut numele, mă numesc cu acela al delictului de care mă acuză justiția, nu mai sunt eu stăpânul vieții mele. Când mă gândesc, îmi revine în minte acel copil cu pantofii rupți, picioarele ude, hainele uzate: eram eu, odinioară, acel copil. După aceea, într-o zi, arestarea: trei oameni în ținută, un protocol rigid, închisoarea care mă înghite viu în betonul său.

Crucea pe care mi-au încărcat-o pe umeri este grea. Cu trecerea timpului am învățat să conviețuiesc cu ea, s-o privesc în față, s-o chem pe nume: petrecem nopți întregi ținându-ne companie reciproc. În închisori pe Simon din Cirene îl cunosc toți: este al doilea nume al voluntarilor, al celui care urcă acest calvar pentru a ajuta la purtarea unei cruci; sunt oameni care refuză legea grupului punându-se în ascultarea conștiinței. După aceea, Simon din Cirene este colegul meu de celulă: l-am cunoscut în prima noapte petrecută în închisoare. Era un om care a trăit mulți ani pe o bancă, fără afecte și fără venituri. Singura sa bogăție era un pachet de brioches. El, iubitor de dulciuri, a insistat pentru ca să-l duc soției mele prima dată când a venit să mă viziteze: ea a izbucnit în plâns datorită acelui gest pe cât de neașteptat pe atât de grijuliu.

Îmbătrânesc în închisoare: visez ca într-o zi să am încredere din nou în om.

Să devin un Simon din Cirene al bucuriei pentru cineva.

Doamne Isuse, din momentul nașterii tale până la întâlnirea cu un necunoscut care ți-a purtat crucea, ai voit să ai nevoie de ajutorul nostru. Și noi, ca Simon din Cirene, vrem să devenim aproapele fraților noștri și al surorilor noastre și să colaborăm cu milostivirea Tatălui pentru a ușura jugul răului care îi oprimă.

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, apărător al săracilor și întărire a celor întristați, reînnoiește-ne cu prezența ta și ajută-ne să purtăm în fiecare zi jugul dulce al poruncii tale de iubire. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Stațiunea a VI-a

Veronica șterge fața lui Isus

Din partea ta îmi spune inima:

"Căutați fața mea".

Eu caut, Doamne, fața ta.

Nu-ți ascunde fața de la mine,

nu îndepărta cu mânie pe slujitorul tău;

tu ești ajutorul meu, nu mă respinge

și nu mă abandona, Dumnezeul mântuirii mele (Ps 27,8-9).

Fiind catehet șterg atâtea lacrimi, lăsându-le să curgă: nu se pot zăgăzui inundațiile inimilor sfâșiate. De atâtea ori întâlnesc oameni disperați care, în întunericul din închisoare, caută un motiv pentru răul care lor li se pare infinit. Aceste lacrimi au gustul înfrângerii și al singurătății, al remușcării și al lipsei de înțelegere. Adesea mi-l imaginez pe Isus în închisoare în locul meu: cum ar spăla acele lacrimi? Cum ar potoli angoasa acestor oameni care nu găsesc o cale de ieșire la ceea ce au devenit cedând în fața răului?

A găsi un răspuns este un exercițiu greu, adesea de neînțeles pentru logicile noastre umane mici și limitate. Drumul pe care mi l-a sugerat Cristos este să contemplu acele fețe desfigurate de suferință, fără a simți frică. Mi se cere să rămân acolo, alături, respectând tăcerile lor, ascultând durerea, încercând să privesc dincolo de prejudiciu. Exact cum privește Cristos cu ochi pline de iubire fragilitățile noastre și limitele noastre. Fiecăruia, chiar și persoanelor încarcerate, le este oferită în fiecare zi posibilitatea de a deveni persoane noi grație acelei priviri care nu judecă, ci insuflă viață și speranță.

Și în acest mod lacrimile căzute pot să devină germenul unei frumuseți care erau greu chiar și de imaginat.

Doamne Isuse, Veronica a avut compasiune față de Tine: a întâlnit un om suferind și a descoperit fața lui Dumnezeu. În rugăciune încredințăm Tatălui tău bărbații și femeile din timpurile noastre care continuă să șteargă lacrimile atâtor frați ai noștri.

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, adevărată lumină și izvor al luminii, care în slăbiciune revelezi atotputernicia și extremismul iubirii, imprimă în inimile noastre fața ta, pentru ca să știm să te recunoaștem în pătimirile omenirii. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Stațiunea a VII-a

Isus cade a doua oară

Atunci Isus a spus: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac". Apoi, ca să împartă hainele lui, au aruncat sorții (Lc 23,34).

Când treceam prin fața unei închisori, îmi întorceam fața în cealaltă parte: "Și-așa eu nu voi ajunge niciodată acolo înăuntru", spunem în sinea mea. Dățile în care o priveam, respiram melancolie și întuneric: mi se părea că trec pe lângă un cimitir de morți vii. După aceea, într-o zi am ajuns eu în spatele gratiilor, împreună cu fratele meu. Ca și cum n-ar fi fost îndeajuns, i-am condus acolo înăuntru și pe tatăl meu și pe mama mea. Din țară străină cum era, închisoarea a devenit casa noastră: într-o celulă eram noi bărbații, în alta mama noastră. Îi priveam, simțeam rușine: nu mai pot să mă numesc om. Îmbătrânesc în închisoare din vina mea.

Am căzut la pământ de două ori. Prima dată când răul m-a fascinat și eu am cedat: să vând droguri, în ochii mei, valora mai mult decât locul de muncă al tatălui meu care își rupea spinarea zece ore pe zi. A doua a fost atunci când, după ce am ruinat familia, am început să mă întreb: "Cine sunt eu pentru ca să moară Cristos pentru mine?". Strigătul lui Isus - "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac" - îl citesc în ochii mamei: și-a asumat rușinea tuturor bărbaților din casă pentru a salva familia. Și are fața tatălui meu care, în ascuns, era disperat în celulă. Numai astăzi reușesc să admit asta: în acei ani nu știam ceea ce făceam. Acum când știu, cu ajutorul lui Dumnezeu, încerc să reconstruiesc viața mea. Datorez asta părinților mei: în urmă cu mulți ani au vândut lucrurile noastre cele mai dragi pentru că nu voiau ca să trăiesc viață pe stradă. Datorez asta mai ales mie: ideea ca răul să comande viața mea este insuportabilă. Aceasta a devenit via crucis a mea.

Doamne Isuse, ești la pământ încă o dată: împovărat de alipirea mea de rău, de frica mea de a nu reuși să fiu o persoană mai bună. Cu credință ne adresăm Tatălui tău și îl rugăm pentru toți cei care încă n-au știut să scape de puterea Satanei, de toată fascinația lucrărilor sale și de miile sale forme de seducție.

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, care nu ne lași în întunericul și în umbra morții, sprijină slăbiciunea noastră, eliberează-ne de lanțurile răului și ocrotește-ne cu scutul puterii tale, pentru ca să putem cânta în veci milostivirea ta. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Stațiunea a VIII-a

Isus întâlnește femeile din Ierusalim

Îl urma și o mare mulțime de popor și de femei care-și băteau pieptul și-l plângeau. Întorcându-se către ele, Isus le-a spus: "Fiice ale Ierusalimului, nu mă plângeți pe mine, ci mai degrabă plângeți-vă pe voi și pe copiii voștri. Căci, iată, vor veni zile în care veți spune: "Fericite cele sterile, cele care niciodată n- au născut și pieptul care n-a alăptat!". Atunci veți începe să spuneți munților: "Cădeți peste noi!" și colinelor: "Acoperiți-ne!" (Lc 23,27-30).

De câte ori, ca fiică a unei persoane deținute, am auzit adresându-mi-se o întrebare: "Dumneavoastră sunteți afecționată de tata: vă gândiți vreodată la durerea pe care tatăl dumneavoastră a provocat-o victimelor?". În toți acești ani nu m-am sustras niciodată de la răspuns: "Desigur, îmi este imposibil să nu mă gândesc", spun eu. După aceea le pun și eu o întrebare: "V-ați gândit vreodată că din toate victimele acțiunilor tatălui meu eu am fost prima? De douăzeci și opt de ani ispășesc pedeapsa de a crește fără tată". Toți acești ani am trăit din furie, neliniște, melancolie: lipsa lui este tot mai greu de suportat. Am străbătut Italia de la sud la nord pentru a fi lângă el: cunosc orașele nu prin monumentele lor ci prin închisorile pe care le-am vizitat. Mi se pare că sunt ca Telemah când merge în căutarea tatălui său Ulise: turul meu prin Italia este un tur de închisori și de afecte.

În urmă cu mulți ani am pierdut iubirea pentru că sunt fiica unui om deținut, mama mea a căzut victimă a depresiei, familia s-a prăbușit. Am rămas eu, cu micul meu salariu, să susțin povara acestei istorii fărâmițate. Viața m-a constrâns să devin femeie fără să-mi las timpul de a fi copilă. În casa noastră este o întreagă via crucis: tata este unul din acei condamnați la închisoare pe viață. În ziua în care m-am căsătorit, visam să-l am lângă mine: și atunci s-a gândit la mine de la sute de kilometri de distanță. "Este viața!", îmi repet pentru a-mi da curaj. Este adevărat: există părinți care, din iubire, învață să aștepte ca să se maturizeze copiii. Mie, din iubire, mi se întâmplă să aștept întoarcerea lui tata.

Pentru cei ca noi speranța este o obligație.

Doamne Isuse, reproșul adresat femeilor din Ierusalim îl simțim ca un avertisment pentru fiecare dintre noi. Ne invită la convertire, trecând de la o religie sentimentalistă la o credință înrădăcinată în Cuvântul tău. Ne rugăm pentru cei care sunt constrânși povara rușinii, suferința părăsirii, golul unei prezențe. Și pentru fiecare dintre noi, pentru ca să nu se permită ca greșelile părinților să cadă asupra copiilor.

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, Tată a toată bunătatea, care nu-i părăsește pe fiii tăi în încercările vieții, dăruiește-ne harul de a ne putea odihni în iubirea ta și de a ne bucura mereu de mângâierea prezenței tale. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Stațiunea a IX-a

Isus cade a treia oară

Bine este pentru om să poarte jug în tinerețea sa. Să stea singur și să tacă, pentru că l-a impus asupra lui. Să-și pună gura în praf, poate mai este vreo speranță. Să-și dea obrazul celui care-l lovește, să se sature de ocară. Căci Domnul nu îndepărtează pentru totdeauna. Dacă Domnul face să sufere, tot el va avea milă, pentru că mare este bunătatea sa (Lam 3,27-32).

A cădea la pământ nu este niciodată plăcut: după aceea, a cădea de mai multe și mai multe ori, în afară de faptul că nu este frumos devine și un soi de condamnare, ca și cum nu mai suntem capabili să rămânem în picioare. Ca om am căzut de prea multe ori: tot de atâtea ori m-am ridicat. În închisoare mă gândesc din nou de câte ori un copil cade la pământ înainte de a învăța să meargă: mă conving că acelea sunt probele generale pentru momentul în care vor cădea odată ce vor deveni mari. Când eram mic am trăit închisoarea în casă: trăiam în angoasa pedepsirii, alternam tristețea adulților cu nesăbuința copiilor. Din acei ani îmi amintesc de sora Gabriella, unica imagine de sărbătoare: a fost singura care a întrevăzut ceea ce este mai bun înăuntrul a ceea ce este mai rău în mine. Așa cum Petru a căutat și a găsit mii de scuze pentru greșelile mele: faptul straniu este că un fragment de bine a rămas mereu aprins înlăuntrul meu.

În închisoare am devenit bunic: am pierdut sarcina fiicei mele. Într-o zi, nepoțelei mele, nu-i voi povesti răul pe care l-am comis ci numai binele pe care l-am găsit. Îi voi vorbi despre cel care, atunci când eram la pământ, mi-a adus milostivirea lui Dumnezeu. În închisoare adevărata disperare este a simți că nimic din viața ta nu mai are un sens: este apogeul suferinței, te simți cel mai singur dintre toți solitarii din lume. Este adevărat că m-am sfărâmat în mii de bucăți, însă lucrul frumos este că acele bucăți încă se pot recompune toate. Nu este ușor: însă este unicul lucru care aici înăuntru încă are o semnificație.

Doamne Isuse, pentru a treia oară cazi la pământ și, când toți cred că este sfârșitul, încă o dată te ridici. Cu încredere ne repunem în mâinile Tatălui tău și îi încredințăm pe cei care se simt închiși în abisurile propriilor greșeli, pentru ca să aibă forța de a se ridica și curajul de a se lăsa ajutați.

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, fortăreață a celui care speră în Tine, care îi dai celui care te urmează învățăturile tale de a trăi în pace, sprijină pașii noștri temători, ridică-ne din căderile infidelităților noastre, varsă pe rănile noastre untdelemnul mângâierii și vinul speranței. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Stațiunea a X-a

Isus este despuiat de haine

După ce soldații l-au răstignit pe Isus, au luat hainele lui și au făcut patru părți, fiecărui soldat o parte, și tunica. Însă tunica era fără cusătură, țesută dintr-o bucată, de sus până jos; așadar, au zis unii către alții: "Să nu o rupem, ci să tragem la sorți pentru ea, a cui să fie". Aceasta ca să se împlinească Scriptura: Au împărțit între ei hainele mele și pentru tunica mea au aruncat zaruri (In 19,23-24).

Ca educatoare penitenciară văd intrând în închisoare omul privat de toate: este despuiat de orice demnitate din cauza delictelor comise, de orice respect față de el și față de alții. În fiecare zi îmi dau seama că autonomia sa dispare în spatele gratiilor: are nevoie de mine și pentru a scrie o scrisoare. Acestea sunt creaturile suspendate care îmi sunt încredințate: oameni lipsiți de apărare, exasperați în fragilitatea lor, adesea lipsiți de cele necesare pentru a înțelege răul comis. Însă, uneori se aseamănă cu niște copii abia născuți care încă pot să fie plăsmuiți. percep că viața lor poate reîncepe într-o altă direcție, întorcând spatele definitiv răului.

Însă forțele mele slăbesc zi după zi. A fi o pâlnie de furie, de durere și de răutăți păzite cu grijă ajunge să uzeze chiar și bărbatul și femeia cei mai pregătiți. am ales această muncă după ce mama mea a fost ucisă într-un accident frontal de un tânăr aflat sub influența drogurilor: am decis să răspund la acel rău imediat cu binele. Însă deși iubesc această muncă, uneori cu greu găsesc forța pentru a o duce înainte.

În această slujire așa de delicată, avem nevoie să nu ne simțim părăsiți, pentru a putea sprijini multele existențe care ne sunt încredințate și care riscă în fiecare zi să naufragieze.

Doamne Isuse, contemplându-te despuiat de hainele tale simțim neplăcere și rușine. De fapt, începând de la primul om, în fața adevărului gol am început să fugim. Ne ascundem în spatele măștilor de cumsecădenie și țesem haine de minciună, adesea, cu zdrențele uzate ale săracilor, uzate de setea noastră avidă de bani și de putere. Fie ca Tatăl tău să aibă milă de noi și cu răbdare să ne ajute să fim mai simpli, mai transparenți, mai adevărați: capabili să abandonăm definitiv armele ipocriziei.

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, care ne faci liberi cu adevărul tău, despoaie-ne de omul vechi care opune rezistență în noi și îmbracă-ne cu lumina ta pentru a fi în lume reflexia gloriei tale. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Stațiunea a XI-a

Isus este răstignit pe cruce

Când au ajuns la locul numit Craniul, l-au răstignit pe el și pe răufăcători, unul la dreapta și altul la stânga. Atunci Isus a spus: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac". Apoi, ca să împartă hainele lui, au tras la sorți. Poporul stătea și privea, iar conducătorii își băteau joc de el, spunând: "Pe alții i-a salvat, să se salveze pe sine, dacă el este Cristos al lui Dumnezeu, alesul". Și soldații îl luau în râs, când se apropiau de el, și-i aduceau oțet, spunând: "Dacă tu ești regele iudeilor, salvează-te pe tine însuți". Deasupra lui era și o inscripție: "Acesta este regele iudeilor". Unul dintre răufăcătorii răstigniți îl insulta, spunând: "Oare nu ești tu Cristos? Salvează-te pe tine și pe noi!" Dar celălalt, mustrându-l, i-a răspuns: "Nu te temi de Dumnezeu, tu care suferi aceeași condamnare? Noi pe drept am primit ceea ce meritam pentru faptele noastre; dar el n-a făcut nici un rău". Și spunea: "Isuse, amintește-ți de mine când vei intra în împărăția ta!" Iar el i-a spus: "Adevăr îți spun, astăzi vei fi cu mine în paradis!" (Lc 23,33-43).

Cristos pironit pe cruce. De câte ori, ca preot, am meditat despre această pagină din Evanghelie. După aceea când, într-o zi, m-au pus pe cruce, am simțit toată povara acelui lemn: acuza era făcută din cuvinte dure precum cuiele, urcarea a devenit abruptă, pătimirea s-a imprimat în piele. Momentul cel mai întunecat a fost să văd numele meu atârnat în afara sălii tribunalului: în acea clipă am înțeles că sunt un om constrâns să demonstreze nevinovăția sa, fără să fie un vinovat. Am rămas atârnat pe cruce timp de zece ani: a fost via crucis a mea populată de dosare, suspiciuni, acuze, injurii. De fiecare dată, în tribunale, căutam Răstignitul atârnat: îl priveam fix în timp ce legea investiga cu privire la istoria mea.

Timp de o clipă, rușinea m-a condus la gândul că ar fi fost mai bine s-o termin. Însă, după aceea, am decis să rămân preotul care am fost. Nu m-am gândit niciodată să micșorez crucea, nici măcar când legea îmi permitea asta. Am ales să mă supun procesului ordinar: datoram asta mie, tinerilor pe care i-am educat în anii de seminar, familiilor lor. În timp ce urcam calvarul meu, i-am găsit pe toți de-a lungul drumului: au devenit Simon din Cirene ai mei, au suportat cu mine povara crucii, mi-au șters atâtea lacrimi. Împreună cu mine atâția dintre ei s-au rugat pentru tânărul care m-a acuzat: nu vom înceta niciodată să facem asta. În ziua în care am fost achitat cu formulă deplină, am descoperit că sunt mai fericit decât în urmă cu zece ani: am atins cu mâna acțiunea lui Dumnezeu în viața mea. Pironită pe cruce, preoția mea s-a luminat.

Doamne Isuse, iubirea ta față de noi până la sfârșit te-a dus pe Cruce. Mori, dar nu încetezi să ne ierți și să ne dai viață. Încredințăm Tatălui tău pe toți nevinovații din istorie care au îndurat o condamnare nedreaptă. Să răsune în inimile lor ecoul cuvântului tău: "Astăzi vei fi cu mine în paradis".

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, izvor de milostivire și de iertare, care te revelezi în suferințele omenirii, luminează-ne cu harul tău care izvorăște din rănile Răstignitului și dăruiește-ne să perseverăm în credință în noaptea întunecată a încercării. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Stațiunea a XII-a

Isus moare pe cruce

Era cam pe la ora a șasea și s-a făcut întuneric pe tot pământul până la ora a noua. Soarele s-a întunecat. Catapeteasma templului s-a sfâșiat la mijloc. Isus a strigat cu glas puternic: "Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu". Și spunând aceasta, și-a dat duhul (Lc 23,44-46).

Ca magistrat de supraveghere, nu pot pironi un om, orice om, la condamnarea sa: ar însemna să-l condamn a doua oară. Este necesar ca omul să ispășească răul pe care l-a făcut: a nu face asta ar însemna a banaliza delictele sale, a justifica acțiunile intolerabile săvârșite de el care au provocat altora suferință fizică și morală.

Însă o justiție adevărată este posibilă numai prin milostivirea care nu pironește pentru totdeauna omul pe cruce: se oferă drept călăuză în a-l ajuta să se ridice, învățându-l să perceapă acel bine care, în pofida răului făcut, nu se stinge niciodată complet în inima sa. Numai regăsind umanitatea sa, persoana condamnată va putea să fie recunoscută în celălalt, în victima căreia i-a provocat durere. Cât privește parcursul său de renaștere poate să fie întortocheat și riscul de a recădea în rău rămâne mereu la pândă, nu există alte căi pentru a încerca să se reconstruiască o istorie personală și colectivă.

Rigiditatea procesului pune la grea încercare speranța în om: a-l ajuta să reflecteze și să se întrebe cu privire la motivațiile acțiunilor sale ar putea să devină ocazia pentru a se privi dintr-o altă perspectivă. Însă pentru a face asta este necesar să învățăm să recunoaștem persoana ascunsă în spatele delictului comis. Făcând astfel, uneori reușim să întrevedem un orizont care poate insufla speranță persoanelor condamnate și, odată ispășită pedeapsa, să fie redate societății, invitându-i pe oameni să-i reprimească după ce odinioară, eventual, i-au respins.

Pentru că toți, chiar și condamnați, suntem fii ai aceleiași umanități.

Doamne Isuse, mori datorită unei sentințe corupte, rostite de judecători nedrepți și terorizați de forța năvalnică a Adevărului. Încredințăm Tatălui tău magistrații, judecătorii și avocații, pentru ca să se mențină drepți în exercitarea slujirii lor în favoarea statului și a cetățenilor săi, mai ales a celor care suferă datorită unei situații de sărăcie.

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, rege al dreptății și al păcii, care ai primit în strigătul Fiului tău strigătul întregii omeniri, învață-ne să nu identificăm persoana cu răul comis și ajută-ne să percepem în fiecare flacăra vie a Duhului tău. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Stațiunea a XIII-a

Isus este coborât de pe cruce

Și iată că un bărbat, numit Iosif, care făcea parte din consiliu, om bun și drept, nu fusese de acord cu planul și cu fapta lor. El era din cetatea Arimateea a Iudeilor și aștepta împărăția lui Dumnezeu. Acesta a venit la Pilat și a cerut trupul lui Isus. Luându-l jos de pe cruce, l-a înfășurat într-un giulgiu și l-a pus într-un mormânt săpat în stâncă, în care nimeni încă nu mai fusese pus (Lc 23,50-53).

Persoanele deținute sunt, din totdeauna, maeștrii mei. De șaizeci de ani intru în închisori ca frate voluntar și am binecuvânta mereu ziua în care, pentru prima dată, am întâlnit această lume ascunsă. În acele priviri am înțeles cu claritate că aș fi putut fi eu în locul lor, atunci când viața mea ar fi luat-o într-o direcție diferită. Noi creștinii cădem adesea în lingușeala de a ne simți mai buni decât alții, ca și cum a fi în condiția de a ne putea ocupa de săraci ne-ar permite o atare superioritate încât să ne erijăm judecători ai altora, condamnându-i de fiecare dată când vrem, fără niciun apel.

În viața sa, Cristos a ales și a voit să fie cu cei din urmă: a parcurs periferiile uitate din lume în mijlocul tâlharilor, leproșilor, prostituatelor, escrocilor. A voit să împărtășească mizeria, singurătatea, tulburarea. M-am gândit mereu că acesta este sensul adevărat al acelor cuvinte ale sale: "Am fost în închisoare și ați venit la mine" (Mt 25,36).

Trecând dintr-o celulă în alta văd moartea care locuiește acolo înăuntru. Închisoarea continuă să îngroape oameni vii: sunt istorii pe care nu le mai vrea nimeni. Mie Cristos îmi repetă de fiecare dată: "Continuă, nu te opri. Ia-i iarăși în brațe". Nu pot să nu-l ascult: și în ceea ce este mai rău în oameni este mereu El, oricât de mânjită ar fi amintirea sa. Trebuie doar să pun un dig în fața freneziei mele, să mă opresc în tăcere în fața acelor fețe devastate de rău și să-i ascult cu milostivire. Este singura manieră pe care o cunosc pentru a-l primi pe om, mutând din privirea mea greșeala pe care a comis-o. Numai așa va putea să se încreadă și să regăsească forța de a capitula în fața Binelui, imaginându-se diferit de modul în care se vede acum.

Doamne Isuse, trupul tău deformat de atâta rău, acum, este învelit într-un giulgiu și încredințat pământului gol: iată noua creație. Încredințăm Tatălui tău Biserica, ce se naște din coasta ta străpunsă, pentru ca să nu capituleze niciodată în fața insuccesului și a aparenței, ci să continue să iasă pentru a duce tuturor vestea cea bună a mântuirii.

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, început și sfârșit al tuturor lucrurilor, care în Paștele lui Cristos ai răscumpărat întreaga omenire, dăruiește-ne înțelepciunea Crucii pentru a ne putea abandona voinței tale, acceptând-o cu inimă fericită și recunoscătoare. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Stațiunea a XIV-a

Isus este înmormântat

Era ziua Pregătirii și începea sâmbăta. Atunci s-au apropiat femeile care veniseră împreună cu el din Galileea, au văzut mormântul și cum era așezat trupul lui. Apoi s-au întors și au pregătit miresme și balsamuri, iar sâmbăta s-au odihnit după Lege (Lc 23,54-56).

În misiunea mea de agent de poliție penitenciară, în fiecare zi ating cu mâna suferința celui care trăiește în pușcărie. Nu este ușor să ne confruntăm cu acela care a fost învins de rău și a provocat răni enorme altor oameni, complicând existențele lor. Și totuși, în închisoare, indiferența creează daune ulterioare în istoria celui care a eșuat și plătește propriul cont justiției. Un coleg, care mi-a fost maestru, repeta adesea: "Închisoarea te transformă: un om bun poate să devină un om sadic. Un răufăcător ar putea să devină mai bun". Rezultatul depinde și de mine și a strânge din dinți este esențial pentru a ajunge la obiectivul muncii noastre: a da o altă posibilitate celui care a favorizat răul. Pentru a încerca asta, nu pot să mă limitez la deschiderea și închiderea unei celule, fără a face asta cu un pic de umanitate.

Respectând timpii fiecăruia, relațiile umane pot să reînflorească încet-încet și în cadrul acestei lumi grele. Se traduc în gesturi, atenții și cuvinte capabile să facă diferența, chiar dacă sunt rostite cu voce scăzută. Nu mă rușinez să exercit diaconatul permanent fiind îmbrăcat cu ținuta de care sunt orgolios. Cunosc suferința și disperarea: le-am simțit pe mine însumi când eram copil. Mica mea dorință este să fiu un punct de referință pentru cel pe care-l întâlnesc printre gratii. Mă străduiesc să apăr speranța oamenilor resemnați cu ei înșiși, înspăimântați de gândul că într-o zi vor ieși și vor risca să fie refuzați încă o dată de societate.

În închisoare le amintesc că, împreună cu Dumnezeu, niciun păcat nu va avea vreodată ultimul cuvânt.

Doamne Isuse, încă o dată ești dat în mâinile omului, însă de data asta, te primesc mâinile iubitoare ale lui Iosif din Arimateea și ale câtorva femei evlavioase venite din Galileea, care știu că trupul tău este prețios. Aceste mâini reprezintă mâinile tuturor celor care nu încetează niciodată să te slujească și care fac vizibilă acea iubire de care omul este capabil. Tocmai această iubire ne face să sperăm în posibilitatea unei lumi mai bune: este suficient numai ca omul să fie dispus să lase ca harul care vine de la Tine să ajungă la el. În rugăciune, încredințăm Tatălui tău, în mod deosebit, toți agenții de la poliția penitenciară și cei care colaborează în alte moduri în închisori.

Să ne rugăm.

O, Dumnezeule, lumină veșnică și zi fără de apus, umple cu bunurile tale pe cei care se dedică laudei tale și slujirii celui care suferă, în nenumăratele locuri de durere ale omenirii. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 4119.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat