Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Săptămâna Sfântă, episcopul Bruno Forte: "Voi face singur procesiunea lui Cristos mort"

De Marco Roncalli

Va fi un Paște diferit, doliu, frică, imobilitate. Un Paște numai în calendar. Toți dintr-o dată fragili, distanți fizic, fără îmbrățișări. Am vorbit despre asta cu arhiepiscopul de Chieti-Vasto, Monseniorul Bruno Forte, teolog, autor al foarte multor cărți traduse în toată lumea. Un colocviu care încearcă să reflecteze asupra a ceea ce trăim în acest timp care este timp de Pătimire, din păcate în atâtea zone, fără obișnuita așteptare bucuroasă a Paștelui.

În opinia multora Paștele a devenit o sărbătoare mai degrabă lumească, ocazie pentru a evada din obișnuit: nu întâmplător se spune «Paștele cu cine vrei». În semnificația sa biblică, fie ebraică fie creștină, ea este în schimb o trecere prin durere și încercarea spre o nouă viață, o nouă libertate. Așadar, nu numai că nu exclude, ci îmbrățișează și transfigurează suferința umană, fragilitatea, singurătatea. Este mărturie imaginea lui Cristos încoronat cu spini, care domnește de pe tronul Crucii, unde moare abandonat, pentru a fi apoi înviat de Tatăl în a treia zi.

În aceste zile se repetă adesea că după coronavirus nimic nu va mai fi ca înainte în modul de a trăi relațiile, politica, economia, chiar și propria credință. Împărtășiți acest lucru?

A face previziuni așa de generale este întotdeauna hazardat: pot spune că pentru atâția claustrarea forțată în case și episoadele nenumăratelor sicrie duse spre cimitire, unde să mai poată găsi loc, sunt experiențe care nu se vor uita. Important este ca ele să ne facă să gândim, ajutându-ne să depășim mania unui anumit consumism hedonist, care îi infectase un pic pe toți, în pofida dificultăților vieții atâtora.

Vor fi schimbări automate? Pozitive? Sau istoria este învățătoare numai pentru cel care devine discipol?

Istoria este învățătoare pentru cel care o trăiește personal, pentru cel care plătește prețul durerii și al iubirii. Pentru atâția, care se dedică în atâtea moduri cu curaj, ca și pentru cel care este lovit în afectele cele mai dragi, ceea ce se întâmplă va lăsa o amprentă profundă. Dorința mea este ca toate acestea, și îndeosebi exemplul de generozitate care ne este dat de atâția, să ne poată ajuta să iubim mai mult, să ne angajăm mai mult și mai bine pentru binele comun.

Se spune că în cadrul celor mai mari crize se trezește ceea ce este mai bun într-o comunitate. S-a văzut asta cu sacrificiile atâtor medici, infirmieri, forțe de ordine, din armată, din protecția civilă, dar și camionagii, vânzători, muncitori. Însă, ca în alte tragedii nu au lipsit josnicii politice, oameni care au difuzat fake news, care s-au apucat imediat să speculeze bursa...

Aceste comportamente sunt aspectul cel mai negativ din punct de vedere moral al dramei pe care o trăim: a profita pe durerea și pe moartea altora este o blasfemie care strigă în fața lui Dumnezeu! Sper ca oamenii să-și deschidă ochii și să învețe din asta să distingă pe cei care lucrează serios pentru binele tuturor de cei care urmăresc numai ambiții și calcule de putere.

Dacă îmi permiteți, n-a lipsit un soi de josnicie religioasă. A fost pictat Tatăl veșnic ca un răzbunător crud, drept călăul pentru păcatele societății noastre.

Cel care raționează astfel, cu siguranță n-are în minte imaginea Dumnezeului lui Isus Cristos, care este milostivire infinită, iubire fără condiții. Pe cruce, Fiul veșnic a luat asupra sa moartea noastră și păcatele noastre pentru a ne ajuta să purtăm crucea noastră, desigur nu pentru a o face mai grea. Un Dumnezeu răzbunător și călău este la antipozii imaginii Dumnezeu celui viu pe care Isus ni l-a revelat, și pe care deja Vechiul Testament îl prefigurează în manieră minunată în fraze ca aceasta: "Te-am iubit cu o iubire veșnică, de aceea te-am atras cu bunătate" (Ier 31,3).

Și apoi sunt preoții care au contestat puternic dispozițiile guvernului, datorate precauției, cu privire la celebrări interzise, biserici încuiate, procesiuni interzise.

Recunosc că pentru mulți credincioși n-a fost ușor de acceptat ideea de a fi privați pentru un anumit timp de mângâierea rugăciunii liturgice și de pâinea vieții a euharistiei. Și atâția preoți cu greu au celebrat Liturghia fără participarea poporului. Însă, bisericile nu sunt încuiate... Au fost încuiate câteva la început și închiderea lor a fost un echivoc, rezolvat imediat de intervenția papei Francisc. În timpuri dificile cum este acesta, ușa Bisericii deschise, chiar dacă nu intră nimeni, amintește tuturor că Domnul este acolo, în tabernacol unde prezența sa ne întărește și ne sprijină, gata mereu să primească rugăciunea și strigătul tuturor.

În această Joia Sfântă așa de aproape se amintește a 75-a aniversare a morții lui Bonhoeffer. Presa de dincolo de Alpi scrie că el poate să fie exemplu și călăuză și în acest timp dramatic pe care-l trăim între angajare necesară, și chiar neangajare, în sensul unei opriri pentru a trage aer în piept, în special în fața lui Dumnezeu. Gândul dumneavoastră?

Din Dietrich Bonhoeffer, teolog evanghelic mort martir al barbariei naziste, aș vrea să amintesc un text mai puțin cunoscut: "Moartea lui Moise", o poezie în care acest curajos martor al credinței și al libertății își imaginează cuvintele pe care marele conducător al Israelului le adresează poporului său de pe muntele Nebo înainte de a muri: "Har al lui Dumnezeu, tu stăpânești țara eliberată; va trebui să se ridice acolo un popor, reînnoit și sfânt". Pentru a păstra speranța și a se încredința lui Dumnezeu în timpuri tragice a fost chiar el, în momentul în care medicul din lagărul de concentrare, unde a fost spânzurat cu acuza de uneltire împotriva regimului, avea să spună: "În activitatea mea de medic de circa cincizeci de ani, n-am văzut aproape niciodată un om așa de abandonat lui Dumnezeu". Da, chiar și în întunericul momentului pe care-l trăim, Bonhoeffer ne învață să ne încredințăm complet Domnului.

Am văzut imagini locuite în același timp de descurajare și întărire: papa Francisc, pe jos, aproape șchiopătând, străbătând o Romă pustie pentru a merge să se roage sub Crucifix, apoi în fața unei piețe "Sfântul Petru" goale, sub ploaie, numai în fața Preasfântului Sacrament. Și s-au auzit cuvinte de implorare ca niciodată...

Gestul papei Francisc a fost unul cu semnificație foarte înaltă, pe care unii au comparat-o cu vizita lui Pius al XII-lea la cartierul "San Lorenzo" din Roma, tocmai bombardat, sau cu implorarea lui Paul al VI-lea pentru eliberarea prietenului Aldo Moro, răpit de Brigăzile Roșii, sau cu pumnul pe pupitru al lui Ioan Paul al II-lea atunci când, arătându-se la fereastră pentru a se adresat pieței "Sfântul Petru" aglomerate și lumii, n-a reușit să vorbească. Sunt gesturi mai elocvente decât orice cuvânt, din care transpare nu numai profunzimea credinței acestor oameni, ci și iubirea lor foarte mare față de poporul încredințat lor de Dumnezeu. Observ că Francisc a ajuns cu adevărat la inima multora, transmițând încredere, speranță, mângâiere în durere.

După părerea dumneavoastră, Italia, ce imagine dă despre sine?

Răspunsul la restricțiile necesare a fost în mod larg majoritară, aș spune chiar corală: aceasta este dovada că poporul italian este la înălțimea istoriei sale seculare de civilizație și de credință. De mulți ani sunt convins că italienii sunt tentați adesea să se subestimeze, iar aroganța și cearta unor protagoniști ai politicii par să susțină și chiar să încurajeze această atitudine. Faptele demonstrează că în schimb marea majoritate a poporului nostru știe să reacționeze cu demnitate, cu responsabilitate, chiar cu noblețe interioară la provocările relelor, care din păcate se prezintă în istorie: cutremure, epidemii, nebunii de războaie și de aventuri, produse de minți bolnave ajunse la putere. S-a văzut asta în renașterea poporului nostru după tragedia celui de-al doilea război mondial, în reconstruirea, în elanul "boom-ului economic", în participarea Italiei la construirea "casei comune" europene. Tot acest potențial există și mi se pare că s-a evidențiat în răspunsul la întâlnirea așa de neprevăzută cu flagelul pandemiei. Urarea este ca toți politicienii să fie la înălțimea provocării, așa cum este președintele Mattarella, și ca să se depășească logicile de parte și ambiții personale avide de consens și de putere.

Tocmai ați citat casa comună europeană. Dumneavoastră care de puțin timp ați scris un volum, "Patria europeană", pentru Morcelliana. Cum iese din asta, cu va ieși Europa din asta? Ce se va schimba?

Modul în care Europa va înfrunta această încercare va fi decisiv pentru viitorul său. Visul părinților fondatori ai Uniunii Europene, De Gasperi, Adenauer, Schuman, era centrat pe valoarea infinită a fiecărei persoane umane, așadar pe principiile responsabilității și solidarității. Provocarea care se impune astăzi este aceea de a pune în practică aceste motive inspiratoare, în slujba tutelării prioritare a vieții și a sănătății tuturor, începând de la cei mai slabi. Întrebarea care se naște este dacă vor exista protagoniști dispuși să intre în joc până la capăt pentru ca această provocare să fie preluată.

A trăi ca și creștini în această perioadă, dacă suntem închiși în casă, dacă ieșim din necesitate, dacă vorbim la telefon, dacă încurajăm pe cei care plâng, dacă găsim forța de a zâmbi sperând, dacă ne rugăm: ce înseamnă?

A fi creștini, discipoli ai Dumnezeului răstignit, nu înseamnă a fi legați de o singură condiție sau posibilitate de viață: au fost discipoli autentici ai lui Cristos nenumărați martiri, pierzându-și viața din iubire. A fost așa, de exemplu, Thomas Morus, prizonier în Turnul din Londra, înainte de a fi executat pentru că a denunțat comportamentele necuviincioase ale lui Henric al VIII-lea. Și au fost așa mulții "sfinți de la ușa vecină", care în umilința cotidianului l-au iubit și l-au slujit pe Dumnezeu și pe aproapele. Cel care este închis în casă pentru a tutela sănătatea proprie și pe cea a tuturor, face asta din iubire, din simț de responsabilitate, cu spirit de apartenență la casa comună. Este timpul de a valoriza nu numai telefonul și noile "media", ci și cotidianitatea relațiilor directe, care în această claustrare involuntară pot să fie redescoperite: aceea între soți, între părinți și copii, între frați și surori, cea cu bătrânii... Este timpul de a ne ruga mai mult, de a citi mai mult, de a medita mai mult, pentru a crește în interioritate și profunzime. Să dea Dumnezeu ca să poată fi așa pentru mulți!

Și cum se umplu de sens aceste decese în singurătate, înmormântări fără nimeni, cu preoți care, spune de la Bergamo cel care a făcut asta, au ajuns să ridice ei sicriele, pentru că cei prezenți la binecuvântarea rapidă erau trei? Ce sens are această moarte care intră năvalnic pe neașteptate, poate să ne prindă pe noi toți aparent sănătoși care ne-am imaginat-o mereu departe, o acceptăm mai degrabă după nouăzeci de ani, ca și cum am putea juca șah ca în "Al șaptelea sigiliu" al lui Bergman și în schimb... Și apoi adevăratul dușman este virusul sau moartea, dricul lui Pușkin care întrerupe sărbătoarea noastră care ar vrea să continue în timpul ciumei?

"Moartea" - scrie Martin Heidegger în A fi și timp - "nu este deloc o ultimă lipsă... ci este, înainte de toate, o iminență care ne depășește". Cu moartea trebuie să ne confruntăm mereu, pentru că nu s-a dat cu adevărat un sens vieții, dacă nu s-a găsit un sens și morții. Și pentru că marele sens al vieții este iubirea, este de înțeles că toți ar vrea să se gândească la propria moarte ca un adio înconjurat de afecte, de lacrimi de durere și de iubire, de ultime mângâieri. Ceea ce li s-a întâmplat atâtora, din cauza lui Covid-19, este imens de trist: a muri departe de persoanele dragi, fără posibilitate de a da și de a primi ultimul salut. Aici pot doar să propun două considerații: prima este că singurătatea umană nu înseamnă părăsire din partea lui Dumnezeu. Cel care l-a invocat, chiar și numai în propria inimă, cu siguranță a avut răspuns. A doua considerație este că tocmai în ore ca acestea este important a crede în comuniunea sfinților, confirmând chiar și în clipe, răpite în ultimul moment, legăturile de iubire trăite în timp și deschise la veșnicie.

Este în desfășurare o recurgere neîntreruptă la contactele în rețea, la social, în special din partea multor preoți tineri. Se va schimba raportul Bisericii cu web-ul? Va favoriza răzgândiri? Până la ce punct?

Aceste zile ne arată fața probabil mai bună a "revoluției digitale": rețeaua ca mijloc de întâlnire, de depășire a singurătăților prizoniere de sine, cale de proximitate, de prietenie și de legături de caritate. Totuși nu trebuie uitată posibila parte întunecată a "web"-ului, aceea care îneacă în anonimat și confundă prieteniile virtuale cu întâlnirile reale: a naviga în rețea deschide la atâtea posibilități, luminoase sau întunecate, constructive și alienante. Încă o dată, alegerea fiecăruia este cea care contează.

Cum sunt acum zilele dumneavoastră - comune de altfel, cred, cu atâția păstori din Italia și din lume? Cum va fi Paștele dumneavoastră? Către cine se îndreaptă gândurile dumneavoastră?

Ca pentru atâția, și pentru mine zilele sunt marcate de experiența "claustrării": totuși, pot spune că singurătatea mea este o singurătate locuită. Este astfel înainte de toate pentru că dau mult spațiu rugăciunii, ducând în ea nu numai poporul care îmi este încredințat, ci întreaga omenire. Acest lucru este posibil pentru cel care se roagă, pentru că rugându-ne intrăm în relație profundă cu Misterul sfânt, și în el suntem îmbrățișați de Dumnezeu cu întreaga lume. Așadar se înțelege cum rugăciunea nu este atât a-l iubi pe Dumnezeu, cât mai ales a ne lăsa iubiți de El! După aceea, cultiv multe contacte, via web și via telefon, și încerc să trimit celor care îmi sunt încredințați materiale ajutătoare de reflecție și de rugăciune, pentru a înfrunta uniți provocarea pe care o trăim. Este vorba de căi eficace: m-a impresionat, de exemplu, răspândirea pe care a avut-o mica rugăciune pe care am scris-o pentru a cere eliberarea de răul viclean al acestei pandemii...

A fost imediat tradusă în mai multe limbi...

Da. Și lăsați-mă să o propun din nou pentru cel care ne va citi: "Doamne Isuse, Mântuitorul lumii, speranță care nu ne va dezamăgi niciodată, ai milă de noi și eliberează-ne de orice rău! Te rugăm să învingi flagelul acestui virus, care se răspândește, să vindeci pe cei bolnavi, să-i ocrotești pe cei sănătoși, să-i sprijini pe cei care lucrează pentru sănătatea tuturor. Arată-ne Fața Ta de milostivire și mântuiește-ne în marea Ta iubire. Îți cerem asta prin mijlocirea Mariei, Mama Ta și a noastră, care cu fidelitate ne însoțește. Tu care viețuiești și domnești în vecii vecilor. Amin.

Sunt invocații născute în ținutul sfântului Camil de Lellis și a Sfintei Fețe de la Manopello?

Da. Sfântul Camil este sfântul carității față de cei bolnavi, în care el recunoștea prezența fizică a lui Isus: născut la mică distanță de oraș, unde este sediul meu episcopal, mesajul său s-a răspândit în întreaga lume și este astăzi deosebit de important. Lui îi încredințez în special pe medici și pe lucrătorii sanitari, care îngrijesc bolnavii de Covid-19 chiar și cu riscul propriei vieți. Apoi, la Manopello se află sanctuarul Sfintei Fețe, unde este păstrat ștergarul pe care este imprimată imaginea Mântuitorului în faptul trezirii din momentul învierii. Vizitat de papa Benedict al XVI-lea în septembrie 2006, acest loc a devenit un centru de iradiere a credinței în Răscumpărătorul, care a luat asupra sa durerea noastră și, înviind, ne-a dat însăși viața sa. A contempla acea Față cu umilință și încredere, așa cum a făcut papa îndelung, insuflă mare pace și speranță. Mai ales acum.

Cum veți trăi anul acesta procesiunea lui Cristos mort în Vinerea Sfântă, care a atras mereu la Chieti mii de persoane din toate părțile Italiei și ale lumii, tradiție care durează de secole?

Fiind în imposibilitate de a o trăi în maniera obișnuită, pentru a evita orice aglomerare de persoane, am făcut o alegere, care are consens: voi face procesiunea lui Cristos mort, singur, ducând personal un Crucifix vechi de la Seminarul Regional, unde voi celebra liturgia Pătimirii cu seminariștii și fără participarea poporului, până pe platoul catedralei, unde voi binecuvânta orașul și dieceza. Transmis de o televiziune locală și via web, evenimentul va putea ajunge la cei care vor dori să-l urmărească, unindu-ne împreună în invocarea către Dumnezeul răstignit pentru ca să elibereze lumea de flagelul care ne lovește.

(După Vatican Insider, 6 aprilie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1508.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat