Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Femeie, iată-l pe fiul tău" - Maria, Mama celor care cred. A patra predică de Postul Mare 2020 - pr. Raniero Cantalamessa

În capela "Redemptoris Mater", predicatorul Casei Pontificale, pr. Raniero Cantalamessa, OFMCap., a ținut a patra predică de Postul Mare, cu titlul "Femeie, iată-l pe fiul tău". Maria, Mama celor care cred, vineri, 3 aprilie 2020. Tema meditațiilor este "«Lângă crucea lui Isus stătea mama sa» (Ioan 19,25). Maria în misterul pascal al lui Cristos".

"Toți s-au născut acolo"

Continuăm și terminăm contemplarea Mariei în misterul pascal. Obiect al reflecției noastre de astăzi este cuvântul pe care Isus îl adresează de pe cruce mamei sale și discipolului pe care El îl iubea: "Femeie, iată-l pe fiul tău!". Apoi a spus discipolului: "Iat-o pe mama ta!". Și din acel moment discipolul a luat-o în casa sa (In 19,26-27).

La sfârșitul considerațiilor noastre despre Maria în misterul Întrupării, în Adventul trecut, am contemplat-o pe Maria ca Născătoare de Dumnezeu; acum, la sfârșitul reflecțiilor noastre despre Maria în misterul pascal, o contemplăm ca Mamă a creștinilor, ca Mamă a noastră.

Trebuie să precizăm imediat că nu este vorba de două titluri și de două adevăruri care trebuie puse pe același plan. "Născătoare de Dumnezeu" este un titlu definit solemn; se bazează pe o maternitate reală, nu numai spirituală; are un raport foarte strâns cu adevărul central al credinței noastre, că Isus este Dumnezeu și om în aceeași persoană; și este, în sfârșit, un titlu universal primit în Biserică. "Mama celor care cred", sau "Mama noastră" indică o maternitate spirituală; are un raport mai puțin strâns cu adevărul central din crez; nu se poate spune că a fost ținut în creștinism "pretutindeni, mereu și de toți", dar reflectă doctrina și evlavia din unele Biserici, îndeosebi din Biserica catolică, deși nu numai din ea.

Sfântul Augustin ne ajută să percepem imediat asemănarea și diferența dintre cele două maternități ale Mariei. Scrie el: "Maria, trupește, este mamă numai a lui Cristos, în timp ce spiritual, deoarece face voința lui Dumnezeu, îi este soră și mamă. Mamă în spirit, ea n-a fost mamă a Capului care este însuși Mântuitorul, din care s-a născut mai degrabă spiritual, ci este mamă cu siguranță a membrelor care suntem noi, pentru că a cooperat, cu caritatea sa, la nașterea în Biserică a credincioșilor, care sunt membrele acelui Cap"[1].

Scopul nostru, în această meditație, ar vrea să fie acela de a vedea toată bogăția care este în spatele acestui titlu și darul lui Cristos pe care el îl conține, în așa fel încât să ne folosim de el, nu numai pentru a o cinsti pe Maria cu un titlu în plus, ci pentru a ne edifica în credință și a crește în imitarea lui Cristos.

Și maternitatea spirituală a Mariei față de noi, în mod asemănător cu cea fizică față de Isus, se realizează în două momente și două acte: a zămisli și a naște. Maria a trecut prin aceste două momente: ne-a zămislit și ne-a născut spiritual. Ne-a zămislit, adică literalmente "ne-a luat împreună" cu Isus, și ne-a primit în ea. A făcut asta atunci când, chiar în momentul Bunei Vestiri și după aceea treptat ce Isus înainta în misiunea sa, a descoperit că acel fiu al său nu era un fiu ca alții, o persoană privată, ci era Mesia cel așteptate, în jurul căruia se va forma o comunitate.

Acesta a fost timpul zămislirii, al "da"-ului inimii. Acum, sub cruce, este momentul travaliului nașterii. Isus, în acest moment, se adresează mamei, numind-o "Femeie". Cunoscând obișnuința evanghelistului Ioan de a vorbi prin aluzii, simboluri și trimiteri, acest cuvânt ne face să ne gândim la ceea ce spusese Isus: "Femeia, când naște, este tristă pentru că i-a venit ceasul" (In 16,21) și la ceea ce se citește în Apocalips, despre "Femeia însărcinată care striga datorită durerilor nașterii" (cf. Ap 12,1 șu).

Chiar dacă această Femeie este, în primă linie, Biserica, comunitatea noii alianțe care îl naște pe omul nou și lumea nouă, Maria este implicată la fel personal, ca începutul și reprezentanta acelei comunități credincioase. Această alăturare între Maria și figura Femeii a fost, în orice caz, receptată repede de Biserică. Sfântul Irineu (discipol al sfântului Policarp, la rândul său discipol al lui Ioan!) vede în Maria pe noua Eva, noua "mamă a tuturor celor vii"[2].

Dar să ne îndreptăm spre textul din Ioan, pentru a vedea dacă el conține deja ceva din ceea ce spunem. Cuvintele lui Isus adresate Mariei: "Femeie, iată-l pe fiul tău!" și lui Ioan: "Iat-o pe mama ta!", au desigur o semnificație înainte de toate imediată și concretă. Isus o încredințează pe Maria lui Ioan și pe Ioan Mariei. Însă asta nu epuizează semnificația scenei. Exegeza modernă, făcând progrese enorme în cunoașterea limbajului și a modurilor de exprimare din Evanghelia a Patra, este și mai convinsă de acest lucru decât în timpul Sfinților Părinți.

Dacă se citește textul din Ioan numai într-o cheie măruntă, aproape ca ultime dispoziții testamentare, el rezultă – s-a spus – "un pește scos din apă" și chiar o disonanță în contextul în care se află. Pentru Ioan, momentul morții este momentul glorificării lui Isus, al împlinirii definitive a Scripturilor și a tuturor lucrurilor. Fiecare frază și fiecare cuvânt în acel context are și o semnificație simbolică și face aluzie la împlinirea Scripturilor.

Dat fiind acest context, este mai mult o forțare a textului faptul de a nu vedea în el decât o semnificație privată și personală, decât faptul de a vedea în el, cu exegeza tradițională, și o semnificație mai universală și eclezială, legată, într-un fel, cu figura "femeii" din Gen 3,15 și din Ap 12. Această semnificație eclezială este că discipolul nu-l reprezintă aici numai pe Ioan, ci pe discipolul lui Isus ca atare, adică pe toți discipolii. Ei sunt dați Mariei de către Isus muribund ca fii ai ei, în același mod în care Maria a fost dată lor ca mamă a lor.

Cuvintele lui Isus descriu uneori ceva care este deja prezent, adică revelează ceea ce există; în schimb uneori creează și fac să existe ceea ce exprimă. La aceasta a doua ordini aparțin cuvintele lui Isus muribund adresate Mariei și lui Ioan. Spunând: "Acesta este trupul meu", Isus făcea pâinea trup al său; astfel – făcând proporțiile corespunzătoare – spunând: "Iat-o pe mama ta" și "Iată-l pe fiul tău", Isus o constituie pe Maria mamă a lui Ioan și pe Ioan fiu al Mariei. Isus nu s-a limitat să proclame noua maternitate a Mariei, ci a instituit-o. Așadar ea nu vine de la Maria, ci de la Cuvântul lui Dumnezeu; nu se bazează pe merit, ci pe har.

Sub cruce, Maria ne apare așadar ca fiica Sionului care, după doliul și pierderea fiilor săi, primește de la Dumnezeu o nouă filiație, mai numeroasă decât înainte, nu după trup, ci după Duh. Un psalm, pe care liturgia îl aplică Mariei, spune: "Iată, Palestina, Tirul și Etiopia: toți s-au născut acolo. Se va spune despre Sion: «Și acesta și acela s-au născut în el…» și însuși Domnul scrie în cartea popoarelor: «Acesta s-a născut acolo»" (Ps 87,2 șu). Este adevărat: toți ne-am născut acolo! Se va spune și despre Maria, noul Sion: și acesta și acela s-au născut în el. Despre mine, despre tine, despre fiecare, chiar și despre cel care încă nu știe asta, în cartea lui Dumnezeu, este scris: "Acesta s-a născut acolo".

Dar oare noi n-am fost "renăscuți de Cuvântul viu și veșnic al lui Dumnezeu" (cf. 1Pt 1,23)?; oare nu ne-am "născut din Dumnezeu" (In 1,13) și ne-am renăscut "din apă și din Duh" (In 3,5)? Este foarte adevărat, dar asta nu elimină că, într-un sens diferit, subordonat și instrumental, ne-am născut și din credința și din suferința Mariei. Dacă Paul, care este un slujitor și un apostol al lui Cristos, poate să spună credincioșilor săi: "eu v-am dat naștere în Cristos Isus prin evanghelie" (1Cor 4,15), cu cât mai mult poate spune asta Maria, care le este mama! Cine poate mai mult decât ea să-și însușească aceste cuvinte ale apostolului: "copiii mei, pentru care îndur din nou chinurile nașterii" (Gal 4,19)? Ea ne naște "din nou" sub cruce, pentru că deja ne-a născut prima dată, nu în durere, ci în bucurie, când a adus pe lume tocmai acel "Cuvânt viu și veșnic" care este Cristos, în care suntem renăscuți.

Sinteza mariană a Conciliului al II-lea din Vatican

Doctrina tradițională catolică despre Maria Mamă a creștinilor a primit o nouă formulare în constituția despre Biserică a Conciliului al II-lea din Vatican. În Lumen gentium citim: "Zămislindu-l pe Cristos, născându-l, hrănindu-l, înfățișându-l Tatălui în templu, suferind împreună cu Fiul său răstignit pe cruce, ea a cooperat într-un mod cu totul deosebit la opera Mântuitorului, prin ascultare, credință, speranță și iubire aprinsă, pentru a reda sufletelor viața supranaturală. De aceea, ea ne este Mamă în ordinea harului"[3].

Conciliul însuși se preocupă să precizeze sensul acestei maternități a Mariei. Spune: "Rolul de mamă al Mariei față de oameni nu umbrește și nu micșorează în nici un fel această unică mijlocire a lui Cristos, ci îi arată puterea. Căci orice influență mântuitoare a sfintei Fecioare asupra oamenilor nu decurge dintr-o necesitate intrinsecă, ci din bunul plac al lui Dumnezeu și din belșugul meritelor lui Cristos, se întemeiază pe mijlocirea lui, depinde în întregime de această mijlocire și din ea își ia toată puterea; mijlocirea Mariei nu împiedică în nici un fel unirea directă a credincioșilor cu Cristos, ci o înlesnește"[4].

Noutatea cea mai mare a acestei tratări despre Sfânta Fecioară Maria constă, așa cum se știe, tocmai în locul în care este inserată, adică în tratarea despre Biserică. Cu asta Conciliul – nu fără suferințe și sfâșieri – realiza o profundă reînnoire a mariologiei, față de cea din ultimele secole. Discursul despre Maria nu mai este de sine stătător, ca și cum ea ar ocupa o poziție intermediară între Cristos și Biserică, ci este condus în cadrul Bisericii, așa cum a fost în epoca Sfinților Părinți.

Maria este văzută, așa cum spunea sfântul Augustin, ca membrul cel mai excelent al Bisericii, dar un membru al ei, nu în afara ei sau deasupra ei: "Sfântă este Maria, fericită este Maria, dar mai importantă este Biserica decât Fecioara Maria. De ce? Pentru că Maria este o parte a Bisericii, un membru sfânt, excelent, superior tuturor celorlalte, dar totuși un membru al întregului trup. Dacă este membru al întregului trup fără îndoială mai important decât un membru este trupul"[5].

Acesta este cazul teologic cel mai evident al adevărului axiomei, îndrăgite de papa Francisc, că "întregul este superior părții". Această axiomă nu se realizează în Treime pentru că în ea, grație lui perichoresis, în fiecare parte, sau persoană, există deja întregul. În schimb se realizează în Biserică.

Imediat după Conciliu, Paul al VI-lea a dezvoltat ulterior ideea maternității Mariei față de credincioși, atribuindu-i, explicit și solemn, titlul de "Maică a Bisericii": "Așadar spre gloria Fecioarei și spre întărirea noastră, Noi o proclamăm pe Maria Preasfântă «Maică a Bisericii», adică a întregului popor al lui Dumnezeu, atât a credincioșilor cât și a păstorilor, pe care o numesc Mamă preaiubitoare; și vrem ca de acum înainte cu acest titlu preadulce Fecioara să fie și mai cinstită și invocată de tot poporul creștin"[6].

"Și, din ceasul acela, discipolul a luat-o acasă la el"

Însă a venit momentul de a trece de la contemplarea unui titlu al Mariei la imitarea sa practică; adică de a o lua în considerare pe Maria în aspectul său de figură și oglindă a Bisericii. Aplicația este simplă: trebuie să-l imităm pe Ioan, luând-o pe Maria cu noi în viața noastră spirituală. Asta este.

"Și, din ceasul acela, discipolul a luat-o acasă la el (eis ta idia)". Se gândește prea puțin la ceea ce conține această frază. În spatele ei este o veste de importanță enormă și din punct de vedere istoric sigură, pentru că este dată de însăși persoana interesată. Maria a petrecut ultimii ani ai vieții cu Ioan. Ceea ce se citește în a patra Evanghelie, cu privire la Maria la Cana Galileii și sub cruce, a fost scris de unul care trăia sub același acoperiș cu Maria, pentru că este imposibil a nu admite un raport strâns, dacă nu identitatea, dintre "discipolul pe care-l iubea Isus" și autorul celei de-a patra Evanghelii. Fraza: "Și Cuvântul s-a făcut trup" a fost scrisă de unul care trăia sub același acoperiș cu aceea în al cărei sân s-a împlinit această minune, sau cel puțin de unul care a cunoscut-o și a frecventat-o.

Cine poate spune ce a însemnat, pentru discipolul pe care îl iubea Isus, a o avea cu el, în casă, zi și noapte, pe Maria? A se ruga cu ea, a consuma cu ea mâncarea, a o avea în fața ca ascultătoare atunci când le vorbea credincioșilor săi, a celebra cu ea misterul Domnului? Se poate imagina că Maria a trăit în cercul discipolului pe care-l iubea Isus, fără ca să fi avut nicio influență în munca lentă de reflecție și de aprofundare care a dus la redactarea celei de-a patra Evanghelii? În antichitate, Origene a intuit secretul care este sub acest fapt, căruia studioșii și criticii celei de-a patra Evanghelii și cercetătorii izvoarelor sale nu acordă, de obicei, nicio atenție. El scrie: "Prim rod al Evangheliilor este cea a lui Ioan, al cărei sens profund nu poate să-l perceapă acela care nu și-a rezemat capul pe pieptul lui Isus și n-a primit-o de la El pe Maria, ca propria sa mamă"[7].

Acum ne întrebăm: ce poate să însemne concret pentru noi s-o luăm pe Maria în casa noastră? Aici, cred, se inserează nucleul sobru și sănătos al spiritualității Monfortane a încredințării către Maria, îndrăgit, printre alții, de sfântul Ioan Paul al II-lea, care a luat din el motoul stemei sale "Totus tuus". El constă în "a face toate acțiunile proprii prin intermediul Mariei, cu Maria, în Maria și prin Maria, pentru a le putea îndeplini în manieră mai perfectă prin intermediul lui Isus, cu Isus, în Isus și prin Isus". Scrie sfântul Alois Grignion de Monfort: "Trebuie să ne abandonăm spiritului Mariei pentru a fi mișcați și conduși după voința sa. Trebuie să fim și să rămânem în mâinile sale feciorelnice ca un instrument în mâinile unui muncitor, ca lăuta în mâinile unui cântăreț abil. Trebuie să ne pierdem și să ne abandonăm în ea ca o piatră care se aruncă în mare. Este posibil să facem toate acestea simplu și într-o clipă, cu o singură privire interioară și o ușoară mișcare a voinței, sau și cu vreun scurt cuvânt"[8].

Cineva a obiectat că în acest mod se uzurpă locul Duhului Sfânt în viața creștină, din moment ce trebuie să ne "lăsăm conduși" de Duhul Sfânt (cf. Gal 5,18), pe El trebuie să-l lăsăm să lucreze și să se roage în noi (cf. Rom 8,26 șu), pentru a ne asemăna cu Cristos. Oare nu este scris că creștinul trebuie să facă orice lucru "în Duhul Sfânt"? Inconvenientul de a atribui, cel puțin de fapt, tacit, Mariei funcțiile proprii ale Duhului Sfânt în viața creștină a fost recunoscut ca prezent în anumite forme de devoțiune mariană anterioare Conciliului[9]. El era datorat lipsei unei conștiințe clare și active despre locul Duhului Sfânt în Biserică.

Însă dezvoltarea unui simț puternic al pneumatologiei nu duce nicidecum la necesitatea de a refuza această spiritualitate a încredințării către Maria, ci doar îi clarifică natura. Maria este exact unul din mijloacele privilegiate prin care Duhul Sfânt poate să conducă sufletele și să le ducă la asemănarea cu Cristos, tocmai pentru că Maria face parte din Cuvântul lui Dumnezeu și este ea însăși un cuvânt al lui Dumnezeu în acțiune. În asta Grignion de Monfort anticipă timpurile atunci când scrie: "Duhul Sfânt, care este steril în Dumnezeu, adică nu dă naștere unei alte persoane divine, a devenit rodnic prin intermediul Mariei căsătorite cu El. Cu ea, în ea și din ea a realizat capodopera sa, care este un Dumnezeu făcut om, și în fiecare zi, până la sfârșitul lumii, dă viață celor predestinați și membrelor trupului acestui Cap adorabil. De aceea, cu cât mai mult Duhul Sfânt o găsește pe Maria, Mireasa sa îndrăgită și indisolubilă, într-un suflet, cu atât mai mult devine activ și puternic pentru a-l forma pe Isus Cristos în acest suflet și pe acest suflet în Isus Cristos"[10].

Fraza "ad Jesum per Mariam", la Isus prin Maria, este acceptabilă numai dacă este înțeleasă în sensul că Duhul Sfânt ne conduce la Isus folosindu-se de Maria. Medierea creată de Maria, între noi și Isus, își regăsește toată validitatea sa dacă este înțeleasă ca mijloc al medierii necreate care este Duhul Sfânt.

Pentru a înțelege, să apelăm la o analogie, ca să spunem așa, de jos. Paul îi îndeamnă pe credincioșii săi să privească la ceea ce face el și să facă și ei așa cum îl văd pe el ce face: "Ceea ce ați învățat și primit, ce ați auzit și ați văzut la mine, aceea să puneți în practică" (Fil 4,9). Acum este sigur că Paul nu intenționează să se pună în locul Duhului Sfânt. Pur și simplu crede că imitarea lui înseamnă a-l însoți pe Duhul, din moment ce crede că și el îl are pe Duhul lui Dumnezeu (cf. 1Cor 7,40). Acest lucru este valabil în mod eminent pentru Maria și explică sensul programului de "a face totul cu Maria și ca Maria". Ea poate spune cu adevărat ca Paul și mai mult decât Paul: "Fiți imitatorii mei, așa cum eu sunt al lui Cristos" (1Cor 11,1). Ea este modelul și învățătoarea noastră pentru că este discipolă și imitatoare perfectă a lui Cristos.

Asta înseamnă, în sens spiritual, a o lua pe Maria cu noi: a o lua ca însoțitoare și consilieră, știind că ea cunoaște, mai bine decât noi, care sunt dorințele lui Dumnezeu în privința noastră. Dacă învățăm să o consultăm și s-o ascultăm în fiecare lucru pe Maria, ea devine cu adevărat, pentru noi, învățătoarea imparabilă pe căile lui Dumnezeu, care învață înăuntru, fără zgomot de cuvinte. Nu este vorba de o posibilitate abstractă, ci de o realitate de fapt, experimentată, astăzi ca și în trecut, de nenumărate suflete.

"Curajul pe care l-ai avut…"

Înainte de a încheia contemplarea Maria în misterul pascal, lângă cruce, aș vrea ca să dedicăm încă un gând ei ca model de credință și speranță. Vine un ceas în viață, în care este nevoie de o credință și de o speranță ca aceea a Mariei. Este atunci când Dumnezeu pare că nu mai ascultă rugăciunile noastre, când s-ar spune că uită de sine însuși și de promisiunile sale, când ne face să trecem din înfrângere în înfrângere și puterile întunericului par că triumfă pe toate fronturile din jurul nostru; când se face întuneric înlăuntrul nostru, așa cum s-a făcut întuneric, în acea zi, "pe tot pământul" (Mt 27,45). Când vine pentru tine ceasul acesta, amintește-ți de credința Mariei și strigă și tu, așa cum au făcut alții: "Tatăl meu, nu te mai înțeleg, dar mă încred în Tine!".

Probabil că Dumnezeu ne cere chiar acum, ca lui Abraham, să-l jertfim pe "Isaac"-ul nostru, adică persoana, lucrul, proiectul, fundația, sau funcția, care ne este drag, pe care însuși Dumnezeu ni l-a încredințat într-o zi și pentru care am lucrat toată viața. Aceasta este ocazia pe care Dumnezeu ne-o oferă pentru a-i arăta că El ne este mai drag decât orice, chiar decât darurile sale, chiar decât munca pe care o facem pentru El.

Dumnezeu i-a spus lui Abraham: "Te-am pus ca tată al unei mulțimi de popoare" (Gen 17,5). Și după jertfirea lui Isaac: "Pentru că ai făcut lucrul acesta și nu l-ai cruțat pe unicul tău fiu, te voi copleși cu binecuvântări și îți voi înmulți foarte mult urmașii… Prin neamul tău vor fi binecuvântate toate neamurile, pentru că ai ascultat de glasul meu" (Gen 22,16-18). Același lucru, și mult mai mult, îl spune acum Mariei. "Mamă a multor popoare te voi face, mamă a Bisericii mele! În numele tău vor fi binecuvântate toate neamurile de pe pământ. Toate generațiile te vor numi fericită".

Unul din părinții Reformei, Calvin, comentând Gen 12,3, spune că "Abraham nu va fi numai exemplu și patron, ci cauză de binecuvântare"[11]. Asta ar putea să facă de înțeles și de acceptat de către toți creștinii afirmația sfântului Irineu: "Așa cum Eva, neascultând, a devenit cauză de moarte pentru ea și pentru tot neamul omenesc, tot așa Maria, ascultând, a devenit cauză de mântuire (causa salutis) pentru ea și pentru tot neamul omenesc"[12]. Asemenea lui Abraham, Maria nu este numai exemplu, ci și cauză de mântuire, chiar dacă, se înțelege, de natură instrumentală, rod al harului, nu al meritului. Este scris că atunci când Iudita s-a întors printre ai săi, după ce și-a pus în pericol viața sa pentru poporul său, locuitorii orașului au alergat în întâmpinarea ei și marele preot a binecuvântat-o spunând: "Binecuvântată ești tu, fiică, de Dumnezeul cel preaînalt
mai mult decât toate femeile de pe pământ… Nu se va îndepărta speranța ta
din inima oamenilor" (Idt 13,18 șu). Aceleași cuvinte noi le adresăm Mariei: "Binecuvântată ești tu între femei! Nu se va îndepărta speranța ta din inima și din amintirea Bisericii!".

Să rezumăm toată participarea Mariei la misterul pascal, aplicând ei, cu diferențele corespunzătoare, cuvintele cu care sfântul Paul a rezumat misterul pascal al lui Cristos:

Maria, fiind Născătoare de Dumnezeu,
nu a considerat un beneficiu propriu acest raport unic al său cu Dumnezeu,
ci s-a despuiat pe sine de orice pretenție, luând numele de slujitoare,
devenind asemenea oricărei alte femei.
A trăit în umilință și în ascuns,
ascultând de Dumnezeu, până la acceptarea morții Fiului
și încă moartea pe cruce.
Pentru aceasta și Dumnezeu a înălțat-o și i-a dăruit numele
care, după cel al lui Isus,
este mai presus de orice nume,
pentru ca în numele Mariei să se plece toată făptura:
în cer, pe pământ și din adâncuri,
și orice limbă să dea mărturie
că Maria este Mama Domnului,
spre gloria lui Dumnezeu Tatăl. Amin.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Sfântul Augustin, Sfânta feciorie, 5-6 (PL 40,399).

[2] Sfântul Irineu, Adversus haereses, III, 22, 4.

[3] Lumen gentium, 61.

[4] Ibid., 60.

[5] Sfântul Augustin, Discursuri, 72 A, 7 (Miscellanea Agostiniana, I, pag. 163).

[6] Sfântul Paul al VI-lea, Discurs de încheiere a celei de-a treia perioade a Conciliului (AAS 56 [1964] 1016).

[7] Origene, Comentariu la Evanghelia lui Ioan, I,6,23 (SCh 120, pag. 70-72).

[8] Sfântul Alois Grignion de Montfort, Tratat despre adevărata devoțiune față de Maria, nr. 257-259 (în Oeuvres complètes, Paris 1966, pag. 660 șu).

[9] Cf. H. Mühlen, Una mystica persona [O persoană mistică], trad. ital. Città Nuova, Roma 1968, pag. 575 șu.

[10] Tratat, cit. nr. 20.

[11] Calvin, Le livre de la Génèse, I, Geneva 1961, pag. 195 ; cf. și G. von Rad, Genesi [Geneza], Paideia, Brescia 1978, pag. 204.

[12] Sfântul Irineu, Adversus Haereses, III, 22,4 (SCh 211, pag. 441).

Sursa: http://www.cantalamessa.org/?p=3877


 

lecturi: 1048.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat