Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Lângă crucea lui Isus stătea Maria, mama lui". A treia predică de Postul Mare 2020 - pr. Raniero Cantalamessa

În capela "Redemptoris Mater", predicatorul Casei Pontificale, pr. Raniero Cantalamessa, OFMCap., a ținut a treia predică de Postul Mare, cu titlul "Lângă crucea lui Isus stătea Maria, mama lui", vineri, 27 martie 2020. Tema meditațiilor este "«Lângă crucea lui Isus stătea mama sa» (Ioan 19,25). Maria în misterul pascal al lui Cristos".

Maria pe Calvar

Cuvântul lui Dumnezeu care ne însoțește în această meditație este acela care se citește în Evanghelia lui Ioan: "Lângă crucea lui Isus, stăteau mama lui Isus și sora mamei lui, Maria a lui Cleopa, și Maria Magdalena. Așadar, văzând Isus că stătea acolo mama lui și discipolul pe care îl iubea, i-a spus mamei: «Femeie, iată-l pe fiul tău!» Apoi, i-a spus discipolului: «Iat-o pe mama ta!» Și, din ceasul acela, discipolul a luat-o acasă la el" (In 19,25-27).

Din aceste text, așa de dens, luăm în considerare în această meditație numai prima parte, cea narativă, lăsând pentru data viitoare restul textul evanghelic care conține cuvintele lui Isus.

Dacă pe Calvar, lângă crucea lui Isus, era Maria mama sa, înseamnă că ea era la Ierusalim în acele zile și, dacă era la Ierusalim, atunci a văzut totul, a asistat la toate. A asistat la strigătele: "Pe Baraba, nu pe acesta!"; a asistat și la Ecce homo, a văzut carne din carnea sa biciuită, sângerândă, încoronată cu spini, semidezbrăcată în fața mulțimii, tresăltând, zbuciumată de fiorii morții, pe cruce. A auzit zgomotul loviturilor de ciocan și insultele: "Dacă ești Fiul lui Dumnezeu…". I-a văzut pe soldați să-și împartă hainele lui și tunica pe care probabil ea însăși a țesut-o.

"Lângă crucea lui Isus - se citește - mama lui și sora mamei lui, Maria a lui Cleopa, și Maria Magdalena". Așadar Maria nu era singură; era una dintre femei. Da, însă ea era acolo ca "mama lui" și acest lucru o pune pe Maria într-o situație complet diferită de celelalte. Mă gândesc la înmormântarea unui tânăr de 18 ani. Urmau sicriul mai mult femei. Toate erau îmbrăcate în negru, toate plângeau. Păreau toate egale. Însă între ele era una diferită, una la care toți cei prezenți se gândeau, pe care toți, fără să se întoarcă spre ea, o priveau în taină: mama. Era văduvă și-l avea numai pe acel fiu. Ea privea sicriul, se vedea că buzele sale repetau fără încetare numele fiului. Când credincioșii, în momentul Sanctus, au început să proclame: "Sfânt, Sfânt, Sfânt, e Domnul Dumnezeu Sabaot", și ea, poate fără măcar să-și dea seama, a început să murmure: Sfânt, Sfânt, Sfânt… În acel moment m-am gândit la Maria la picioarele crucii.

Însă ei i s-a cerut ceva mult mai dificil: să ierte. Când l-a auzit pe Fiul care spunea: "Tată, iartă-i căci nu știu ce fac!" (Lc 23,34), ea a înțeles ce anume aștepta Tatăl ceresc de la ea: ca să spună cu inima aceleași cuvinte: "Tată, iartă-i căci nu știu ce fac!". Și ea le-a spus. A iertat.

Dacă Maria a putut să fie ispitită, așa cum a fost și Isus în pustiu, asta s-a întâmplat mai ales sub cruce. Și a fost o ispită foarte profundă și foarte dureroasă, pentru că avea ca motiv tocmai pe Isus. Ea credea în promisiuni, credea că Isus era Mesia, Fiul lui Dumnezeu; știa că, dacă Isus s-ar fi rugat, Tatăl i-ar fi trimis "mai mult de douăsprezece legiuni de îngeri" (cf. Mt 26,53). Însă vede că Isus nu face nimic. Eliberându-se pe sine însuși de pe cruce, ar elibera-o și pe ea de durerea sa teribilă, dar nu face asta. Însă Maria nu strigă: "Coboară de pe cruce; salvează-te pe tine însuți și pe mine!", sau: "Ai salvat pe atâția alții, de ce nu te salvezi acum și pe tine însuți, fiul meu?", chiar dacă este ușor de intuit cât de mult un asemenea gând și dorință ar trebui să se arate spontan la inima unei mame. Maria tace.

Omenește vorbind, ar fi existat toate motivele, pentru Maria, să strige către Dumnezeu: "M-ai înșelat!", sau, așa cum a strigat într-o zi profetul Ieremia: "M-ai sedus și eu m-am lăsat sedusă!" (cf. Ier 19,7), și să fugă de pe Calvar. În schimb ea n-a fugit, ci a rămas "în picioare", în tăcere, și făcând astfel a devenit, în mod cu totul special, martiră a credinței, martoră supremă a încrederii în Dumnezeu, în urma Fiului.

Această viziune despre Maria care se unește cu jertfa Fiului a avut o exprimare sobră și solemnă într-un text al Conciliului al II-lea din Vatican: "Astfel și sfânta Fecioară a înaintat în peregrinarea credinței și a păstrat cu fidelitate unirea cu Fiul său până la picioarele crucii, unde nu fără un plan divin a stat neclintită (cf. In 19,25), a suferit adânc împreună cu Fiul ei unul născut și s-a unit cu suflet de mamă la jertfa lui, consimțind cu iubire la sacrificarea Victimei născute din ea"[1].

Așadar Maria nu stătea "lângă crucea lui Isus", aproape de El, numai în sens fizic și geografic, ci și în sens spiritual. Era unită cu crucea lui Isus; era chiar înlăuntrul suferinței sale. Suferea în inima sa ceea ce Fiul suferea în trupul său. Și cine ar putea gândi altfel, dacă știe măcar ce înseamnă a fi mamă?

Isus era și om; ca om, El nu este, în acest moment, în ochii tuturor, decât un fiu executat în prezența mamei sale. Isus nu mai spune, ca la Cana: "Ce ne privește pe mine și pe tine, femeie? Încă nu a venit ceasul meu" (In 2,4). Acum când "ceasul" său a venit, există, între El și mama sa, un mare lucru în comun: aceeași suferință. În acele momente extreme, în care și Tatăl s-a retras în mod misterios din privirea sa de om, i-a rămas lui Isus numai privirea mamei, în care să caute refugiu și întărire. Oare va detesta această prezență și această întărire maternă, cel care în Ghetsemani i-a rugat pe cei trei discipoli spunând: "Rămâneți aici și vegheați împreună cu mine" (Mt 26,38)?

A sta lângă crucea lui Isus

Acum, urmând ca întotdeauna principiul-călăuză al nostru conform căruia Maria este figură și oglindă a Bisericii, prim rod și model al său, trebuie să ne punem întrebarea: Ce anume a voit Duhul Sfânt să spună Bisericii, dispunând ca în Scriptură să fie înregistrată această prezență a Mariei lângă crucea lui Cristos?

Și de această dată, însuși Cuvântul lui Dumnezeu, în mod implicit, trasează trecerea de la Maria la Biserică și spune ce trebuie să facă fiecare credincios pentru a o imita: "Lângă crucea lui Isus - este scris - era Maria mama lui și discipolul pe care îl iubea". În știre este conținută pareneza. Ceea ce s-a întâmplat în ziua aceea arată ceea ce trebuie să se întâmple în fiecare zi: trebuie să stăm alături de Maria lângă crucea lui Isus, așa cum a stat discipolul pe care El îl iubea.

Sunt două lucruri ascunse în această frază: primul, că trebuie să stăm "lângă cruce" și, al doilea, că trebuie să stăm lângă crucea "lui Isus". Vom vedea că este vorba despre două lucruri diferite, chiar dacă sunt inseparabile.

A sta lângă crucea "lui Isus". Aceste cuvinte ne spun că primul lucru care trebuie făcut - cel mai important dintre toate - nu înseamnă a sta lângă cruce în general, adică în suferință, a sta acolo chiar și în tăcere. Asta pare deja în sine un lucru eroic, și totuși nu este cel mai important lucru. Ba chiar poate să nu fie nimic. Lucrul decisiv este de a sta lângă crucea "lui Isus". Ceea ce contează nu este propria cruce, ci aceea a lui Cristos. Nu este suferința, ci credința și astfel însușirea suferinței lui Cristos. Primul lucru este credința. Cel mai mare lucru al Mariei sub cruce a fost credința sa, mai mare chiar decât suferința sa. Sfântul Paul spune că Evanghelia este putere a lui Dumnezeu "pentru toți cei care cred" (cf. Rom 1,16). Pentru toți cei care cred, nu pentru toți cei care suferă, chiar dacă, vom vedea, cele două lucruri sunt de obicei unite între ele.

Aici este izvorul întregii forțe și rodnicii a Bisericii. Forța Bisericii vine din predicarea crucii lui Isus, adică din ceva ce în ochii lumii este însuși simbolul nebuniei și al slăbiciunii. Asta comportă renunțarea la orice posibilitate sau voință de a înfrunta lumea necredincioasă și nesăbuită cu înseși mijloacele sale care sunt înțelepciunea cuvintelor, forța argumentărilor, ironia, ridicolul, sarcasmul și toate celelalte "lucruri puternice ale lumii" (cf. 1Cor 1,27). Trebuie renunțat la o superioritate umană, pentru ca să poată ieși la iveală și să poată acționa forța divină închisă în crucea lui Cristos. Trebuie insistat asupra acestui prim punct pentru că încă este nevoie de asta. Majoritatea credincioșilor n-a fost niciodată ajutată să intre în acest mister care este inima Noului Testament, centrul kerigmei și care schimbă viața.

"A sta lângă cruce". Dar care este semnul și dovada că se crede realmente în crucea lui Cristos, că, întocmai, "cuvântul crucii" nu este numai un cuvânt, adică un principiu abstract, o frumoasă teologie sau ideologie, ci care este cu adevărat cruce? Semnul și dovada este de a lua propria cruce și de a merge în urma lui Isus (cf. Mc 8,34). Semnul este a participa la suferințele sale (Fil 3,10; Rom 8,17), a fi răstigniți cu El (Gal 2,20), a completa, prin propriile suferințe, ceea ce lipsește pătimirii lui Cristos (Col 1,24). Întreaga viață a creștinului trebuie să fie o jertfă vie, ca aceea a lui Cristos (cf. Rom 12,1). Nu este vorba numai de suferință acceptată pasiv, ci și de suferință activă, trăită în unire cu Cristos: "Îmi chinuiesc trupul și îl fac sclav" (1Cor 9,27). "Toată viața lui Cristos a fost cruce și martiriu și tu cauți pentru tine odihnă și bucurie?", avertizează autorul "Imitațiunii lui Cristos"[2].

Au existat în Biserică două moduri diferite de a sta în fața crucii lui Cristos: unul, mai caracteristic al teologiei protestante, bazat pe credință și însușire, care se bazează pe crucea lui Cristos și unul care - cultivat, cel puțin în trecut, de preferință de spiritualitatea catolică - insistă asupra suferinței cu Cristos, asupra împărtășirii pătimirii Sale și, ca în cazul anumitor sfinți, chiar în primirea în ei a pătimirii lui Cristos, ajungând să vadă reproduse în ei stigmatele sale. Ecumenismul ne determină să reconstruim sinteza a ceea ce în Biserică a ajuns, puțin câte puțin, să fie contrapus.

Desigur, nu este vorba de a pune pe același plan lucrarea lui Cristos și lucrarea noastră, ci de a primi cuvântul Scripturii. Ea ne spune că fiecare dintre cele două lucruri - fie credința, fie faptele -, fără celălalt este mort (cf. Iac 2,14 șu). Însăși credința în crucea lui Cristos are nevoie să treacă prin suferință pentru a fi autentică. Prima Scrisoare a lui Petru spune că suferința este "cuptorul" credinței, că credința are nevoie de suferință pentru a fi purificată, ca aurul în foc (cf. 1Pt 1,6-7).

Crucea noastră nu este în ea însăși mântuire, nu este nici putere nici înțelepciune. În ea însăși este pură lucrare umană, sau chiar pedeapsă. Devine putere și înțelepciune a lui Dumnezeu deoarece - însoțită de credință și prin dispoziția lui Dumnezeu însuși - ne unește cu crucea lui Cristos. "A suferi - scria sfântul Ioan Paul al II-lea de pe patul său de spital după atentat - înseamnă a deveni deosebit de susceptibili, deosebit de deschiși la lucrarea forțelor mântuitoare ale lui Dumnezeu, oferite omenirii în Cristos"[3]. Suferința unește cu crucea lui Cristos nu numai în mod intelectual, ci existențial și concret; este un soi de canal, de cale de acces, la crucea lui Cristos, nu paralelă credinței, ci formând un singur lucru cu ea.

"Sper împotriva oricărei speranțe"

Dar trebuie, de acum, să lărgim orizontul nostru. Pentru evanghelistul Ioan care prezintă episodul, crucea lui Cristos nu este numai momentul morții lui Cristos, ci și cel al "glorificării" sale și al triumfului. Învierea este deja activă în semnul Duhului care se revarsă (cf. In 7,37-39; 19,34). Așadar, pe Calvar Maria a împărtășit cu Fiul nu numai moartea, ci și primele roade ale învierii. O imagine a Mariei la picioarele crucii, în care ea apare numai "tristă, mâhnită, plângând", așa cum cântă Stabat Mater, adică numai Îndurerata, n-ar fi completă. Pe Calvar, ea nu este numai "Mama durerilor", ci și Mama speranței, Mater spei, cum o invocă Biserica într-un imn al său.

Despre Abraham, sfântul Paul afirmă că "a crezut sperând împotriva oricărei speranțe" (Rom 4,18). Același lucru trebuie spus, cu mai multă dreptate, despre Maria sub cruce. Ea a crezut, sperând împotriva oricărei speranțe, adică într-o situație în care, omenește vorbind, nu mai există niciun motiv pentru a spera. Într-un fel pe care nu-l putem explica (și pe care probabil că nici ea nu era în măsură să-și explice sieși), Maria, ca Abraham, a crezut că Dumnezeu era capabil să-l învie pe Fiul său "și din morți" (cf. Evr 11,19).

Un text al Conciliului al II-lea din Vatican menționează această speranță a Mariei sub cruce drept un element determinant al vocației sale materne. Spune că sub cruce, "ea a cooperat într-un mod cu totul deosebit la opera Mântuitorului, prin ascultare, credință, speranță și iubire aprinsă"[4].

Acum să venim la Biserică, adică la noi. Dintre cele trei lucruri pe care Biserica le comemorează în triduum-ul pascal - răstignirea, înmormântarea și învierea Domnului -, "noi - a scris sfântul Augustin - în viața prezentă realizăm ceea ce înseamnă răstignirea, în timp ce ținem prin credință și speranță ceea ce înseamnă înmormântarea și învierea"[5]. Și Biserica, asemenea Mariei, trăiește învierea "în speranță". Și pentru ea, crucea este obiect de experiență, în timp ce învierea este obiect de speranță.

Așa cum Maria a fost lângă Fiul răstignit, tot așa Biserica este chemată să fim lângă răstigniții de astăzi: săracii, suferinzii, cei umiliți și cei ofensați. Să fim lângă ei cu speranță. Nu este suficient a compătimi suferințele lor sau chiar încercarea de a le alina. Este prea puțin. Acest lucru pot să-l facă toți, chiar și cel care nu cunoaște învierea. Biserica trebuie să dea speranță, proclamând că suferința nu este absurdă, ci are un sens, pentru că va fi o înviere din morți. Biserica trebuie "să dea cont de speranța care este în ea" (cf. 1Pt 3,15).

Oamenii au nevoie de speranță pentru a trăi, așa cum are nevoie de oxigen pentru a respira. Și Biserica are nevoie de speranță pentru a continua drumul său în istorie și a nu se simți strivită de adversități. În audiența generală din 11 martie - ultima audiență publică înainte de suspendare datorită lui Coronavirus - papa Francisc a îndemnat să trăim acest timp de încercare "cu tărie, responsabilitate și cu speranță". Aș vrea să preiau mai ales apelul său la speranță.

Speranța a fost mult timp, și încă este, printre virtuțile teologale, sora cea mică, ruda săracă. Poetul Charles Péguy are o imagine foarte frumoasă în această privință. Spune că cele trei virtuți teologale - credința, speranța și dragoste - sunt ca trei surori: două mari și una încă mică. Merg împreună pe drum ținându-se de mână, cele două mari la margini și fetița în centru. Fetița este desigur Speranța. Văzându-le, toți spun: "Cu siguranță, cele două mari o trag pe fetița din mijloc!". Greșesc: fetița Speranța le trage pe cele două surori, pentru că dacă se oprește speranța se oprește totul[6].

Așa cum sugerează poetul, trebuie să devenim "complici ai fetiței speranța". Ai sperat cu ardoare un lucru, o intervenție a lui Dumnezeu, și nu s-a întâmplat nimic? Ai sperat din nou dat următoare, și iarăși nimic? Totul a mers înainte așa cum a fost mai înainte, în pofida atâtor rugăciuni, atâtor lacrimi, și probabil și atâtor semne că de această dată vei fi ascultat? Tu continuă să speri, speră încă o dată, speră mereu, până la sfârșit. Devină complice al speranței!

A deveni complici ai speranței înseamnă a-i permite lui Dumnezeu să te dezamăgească, să te înșele aici pe pământ de fiecare dată când vrea El. Mai mult: înseamnă a fi în fond mulțumiți, în vreo parte îndepărtată a propriei inimi, că Dumnezeu nu te-a ascultat prima și a doua oară și că El continuă să nu te asculte, pentru că astfel ți-a permis să-ți dea o dovadă în plus, să faci un act de speranță în plus și de fiecare dată mai dificil. Ți-a oferit un har mult mai mare decât acela pe care-l cereai: harul de a spera în El. El are veșnicia pentru a fi iertat pentru întârziere!

Însă trebuie să fim atenți la un lucru. Speranța nu este numai o frumoasă și poetică dispoziție interioară, dificilă cât s-ar vrea, dar care lasă, de altfel, inactivi și fără îndatoriri concrete, și de aceea, până la urmă, steril. Dimpotrivă, a spera înseamnă tocmai a descoperi că încă există ceva ce se poate face, o îndatorire de îndeplinit și că, de aceea, nu suntem lăsați în voia golului și a unei inactivități paralizante.

Chiar când n-ar mai fi nimic de făcut din partea noastră pentru a schimba o anumită situație dificilă, ar rămâne mereu o mare îndatorire de îndeplinit, așa încât să ne țină suficient de angajați și să țină departe disperarea: aceea de a suporta cu răbdare până la sfârșit. Aceasta a fost marea "îndatorire" pe care Maria a dus-o la îndeplinire, sperând, sub cruce, și în aceasta ea este gata acum să ne ajute și pe noi.

În Biblie asistăm la adevărate tresăltări de speranță. Una dintre ele se găsește în a treia Plângere a lui Ieremia. Ea este cântarea sufletului aflat în încercarea cea mai dezolantă și poate să fie aplicată aproape literal Mariei aflate la picioarele crucii:

Eu sunt persoana care am simțit mizeria și suferința. Dumnezeu m-a făcut să umblu în întuneric, și nu în lumină; m-a îngrădit cu zid ca să nu pot ieși. Dacă strig și cer ajutor, el îmi oprește rugăciunea. Am spus: "A dispărut gloria mea, speranța care venea de la Domnul".

Dar iată tresăltarea de speranță care răstoarnă totul. La un moment dat, cel care se roagă își spune sieși: "Bunătățile Domnului nu s-au sfârșit, îndurările lui nu s-au terminat; așadar în el vreau să sper! Domnul nu respinge niciodată, ci dacă face să sufere, tot el va avea milă. Poate că mai este speranță" (cf. Lam 3,1-29). Din moment ce profetul decide să spere din nou, tonul se schimbă: plângerea se transformă în așteptare încrezătoare a intervenției lui Dumnezeu.

Să ne îndreptăm privirea, încă o dată, spre cea care a știut să stea lângă cruce sperând împotriva oricărei speranțe. S-o invocăm pe Maria ca maica speranței cu cuvintele uni vechi imn al Bisericii:

Salve, Mater misericordiae,
Mater Dei, et mater veniae,
Mater spei, et mater gratiae,

Mater plena sanctae laetitiae.

O, MARIA!

Bucură-te, Maica milei,

Maica lui Dumnezeu și Maica iertării,

Maica speranței și Maica harului,

Maică plină de sfântă bucurie.

O, MARIE!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Lumen gentium, 58.

[2] Imitațiunea lui Cristos, II, 12, 3.

[3] Sfântul Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea Salvifici doloris, 23 (AAS 76 [1984], 231).

[4] Lumen gentium, 61.

[5] Sfântul Augustin, Scrisori, 535,2,3; 14, 24.

[6] Charles Péguy, Le porche du mystère de la deuxième vertu, în Œuvres poétiques complètes, Paris 1975, pag. 655 șu.

(Sursa: http://www.cantalamessa.org/?p=3870)


 

lecturi: 1190.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat