Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 5-a din Postul Mare - Anul A - 2020

Ez 37,12-14; Ps 130; Rom 8,8-11; In 11,1-45

"Mulți dintre iudeii care veniseră la Maria și văzuseră ceea ce făcuse el au crezut în el" (In 11,45).

Cred că pentru a înțelege cât mai bine ceea ce a însemnat și înseamnă mântuirea prin Cristos, în diferitele ei faze, trebuie să începem mereu, așa cum a început și timpul Postului Mare, cu primul păcat, din care ca dintr-o "Cutie a Pandorei" (Pandora este prima femeie de pe pământ în mitologia greacă în care zeii au pus tot ce aveau mai bun, iar cutia ei de zestre este cea în care zeii au pus tot ce aveau mai rău, doar o zeița curată a pus speranța) s-au revărsat peste oameni și se revarsă încă de multe rele care au golit și golesc încă omul de acele daruri divine ale creației care dau și întrețin fericirea, păcat care deranjează și acum ordinea pusă de Dumnezeu în univers.

Prima lectură de astăzi (cf. Ez 37,1-14) ne vorbește de urmările păcatului care, după refuzul prieteniei Tatălui ceresc, a dus și la refuzul Cuvântului său creator și la refuzul Duhului Sfânt cel care alimentează existența omului cu viața lui Dumnezeu. Acest refuz îl exprimăm simbolic în aceasta duminică, numită tradițional și "Duminica Patimilor", prin acoperirea crucifixului și a imaginilor sfinte din biserici. Acest refuz a făcut din noi oamenii, altădată vii și plini de viață, niște morți, niște "oase uscate". Dar diavolul, cu toate relele păcatului în care ne-a împins, nu a putut să ne ia totul, căci în adâncul ființei noastre, ca și în "Cutia Pandorei", a mai rămas "ceva bun" pus de iubirea lui Dumnezeu care nu ne respinge, chiar dacă noi l-am respins, a mai rămas "speranța mântuirii", pentru ca atunci când îl vom părăsi pe diavol și îl vom chema în ajutor cerându-i iertare "din adâncul căderii noastre", așa cum spune psalmistul (cf. Ps 130,1-4), deși vom fi numai niște "oase uscate", Dumnezeu să ne dea iarăși viața: "Ne va da iarăși vene, va face să crească iar carnea pe noi, ne va acoperi cu piele și ne va deschide mormintele; iar prin Mesia promisul și prin jertfa lui de la cruce, ni-l va reda pe Duhul Sfânt care intrând în carnea și oasele noastre uscate, vom trăi iarăși fericiți înaintea lui".

Unirea trupului nostru mort cu sufletul viu este redată și de continuarea cărții lui Ezechiel, care prorocește că în ziua cercetării noastre, cele două regate dezbinate ale lui Israel, Iuda și Samaria, în care unii comentatorii spirituali au văzut trupul și sufletul, vor fi reunite (cf. Ez 37,15-38). Atunci Gog și Magog, interpretați de unii ca fiind diavolul și moartea, dușmanii omului, vor fi înfrânți (cf. Ez 38,1-39,24). Atunci restaurarea, Iui Israel va fi completă. Israeliții vor uita rușinea lor și-l vor recunoaște pe Dumnezeu, care își va revărsa Duhul său peste ei (cf. Ez 39,25-29).

În aceste oase în care nu era nici o putere și nici viață, ca să se arate că puterea de viață a lui Dumnezeu "dă viață celor morți și care cheamă la existență cele care nu erau" (Rom 4,17).

Pericopa evanghelică care ne redă învierea din morți a lui Lazăr, ne lămurește bine, cum prin Isus care este Mesia, care este Fiul preaiubit al lui Dumnezeu, care este aducătorul Duhului Sfânt pe pământ, Duh Sfânt care ne aduce învierea din morți.

Iată câteva gânduri de meditat pe marginea evangheliei învierii lui Lazăr:

Când ești în legătură cu Domnul Isus prin tot ceea ce ești și prin tot ceea ce faci, nu mai ești un "oarecare", ci devii o mare personalitate cunoscută de toți, ca apostolii, ca Lazăr, Marta și Maria, devii un "vas ales" (cf. Fap 9,15). Iar ceea ce faci pentru Domnul Isus, nu se uită în vecii vecilor. Mereu se va aminti pe pământ și în cer, numele tău și ceea ce ai făcut pentru Isus: "Marta l-a primit în casa ei"; "Maria i-a uns picioarele cu mir și le-a șters cu părul ei"; "Lazăr i-a fost prieten în ciuda împotrivirii iudeilor".

Când Lazăr din Betania căzuse grav bolnav, pentru cele două surori ale sale, Marta și Maria, prima lor grijă a fost să-l înștiințeze pe Isus, Prietenului lor divin: "Doamne, iată, acela pe care-l iubești este bolnav" (In 11,3), lăsând la aprecierea lui răspunsul, ceea ce trebuie să facem și noi. Isus a apreciat asta, și deși îi iubea pe toți trei, nu pornește imediat spre Betania, așa cum nici intențiile criminale ale iudeilor nu-l va împiedică să meargă acolo când va sosit momentul, adică dispoziția Tatălui ceresc. El nu se lasă condus nici de sentimente, nici oprit de teama de oameni. Ascultarea de Tatăl ceresc este singura care-i dirijează pașii. Prin această întârziere, gloria lui Dumnezeu va străluci și mai mult, pentru că Lazăr va fi deja de patru zile în mormânt atunci când va merge în Betania.

Când a sosit timpul fixat de Tatăl ceresc, Isus a spus: "Lazăr, prietenul nostru, doarme, dar mă duc să-I trezesc din somn". În fața lui Isus, moartea nu este moarte, ci somn; iar mormântul nu este altceva decât loc de odihnă. Prietenii lui Isus chiar dacă mor și sunt îngropați de multă vreme, ei dorm și se odihnesc. Lazăr, în tălmăcire, înseamnă, "Ajutorul lui Dumnezeu". Când ajutorul lui Dumnezeu pare că doarme, să îndrăznim în numele lui Isus, și el ne va trezi.

Când Marta a aflat că vine Isus, i-a ieșit înainte. Nici o lucrare din lumea aceasta nu-i mai necesară ca mergerea noastră în întâmpinarea lui Isus. Nici o nevoie nu-i mai mare și mai urgentă ca primirea Mântuitorului Isus, și a Cuvântului său plin de viață. "Doamne, dacă ai fi fost aici..." Dacă Domnul Isus ar fi fost acolo, Lazăr n-ar fi murit, dar nici Marta și Maria, și nici noi n-am fi auzit plânsul inimii iubitoare a Mântuitorului nostru.

Noi suntem mădularele trupului lui Cristos, va pierde el oare părți din trupul său? Noi, suntem mireasa lui Cristos, poate lăsa el oare mireasa lui în moarte? Credem noi lucrul acesta? Credința în Cristos Isus schimbă din temelii viața omului, îl naște din nou, și-l așază în locurile cerești. Cine crede în Cristos, se deosebește cu totul de lumea veacului de acum. El este în lume cu trupul, dar nu face parte din lume cu sufletul.

Marta, după ce și-a mărturisit credința ei în fața Domnului Isus, s-a dus îndată să spună puterea lui Isus de a învia chiar acum pe fratele lor și Mariei, sora ei. Iudeii au auzit și ei spusele lui Isus, dar n-au spus nimănui, pentru că ei voiau un Mesia după planul, gândul și interesele lor.

Una din piedicile care stau în fața Domnului de a opera în noi învierea este "piatra", adică păcatul, care stă la ușa mormântului în care zăcem. Și poate fi dată la o parte prin lepădarea de sine și de tot ce are (cf. Lc 9,23; 14,33). Morții răspândesc miros urât și primejdios vieții. Să ne dezbrăcăm zilnic de noi înșine, de eul nostru, și să ne îmbrăcăm zilnic în omul cel nou (cf. Ef 4,22-24; 2Cor 4,16) și atunci nu avem de ce să ne mai temem (1Tes 5,18).

Rugăciunea Domnului Isus în fața poporului adunat, avea ca scop trezirea și întărirea credinței acestuia în lucrarea măreață a lui Dumnezeu Tatăl, care l-a trimis pe Fiul său în lume, ca să-i ducă mântuirea și să-i dea viață veșnică (cf. In 3,16; 17,3). Nu minunea învierii lui Lazăr este centru și inima evangheliei de astăzi, ci trezirea credinței poporului și a noastră a fiecăruia în mesianitatea sa: "Eu sunt învierea și viața, spune Domnul. Oricine trăiește și crede în mine nu va muri în veci" (In 11,25-26). Scopul minunilor lui Isus era unul singur, acela de a turna credință în inimile oamenilor, pentru ca aceștia să-l recunoască pe el ca Mesia, ca trimisul Tatălui din cer, în vederea mântuirii lor. Deci, minunile nu au fost niciodată un scop în sine, ci numai mijloace ce duc la scop. Iată ce frumos se încheie evanghelia de astăzi: "Mulți din iudeii, care veniseră la Maria, când au văzut ce a făcut Isus, au crezut în el" (In 11,45). Același scop trebuie să-l aibă și lucrarea noastră în lume: "ca oamenii să vadă faptele noastre bune și să slăvească pe Dumnezeu" (Mt 5,16) sau "Dacă unii nu ascultă Cuvântul, să fie câștigați fără cuvânt, prin purtarea noastră" (1Pt 3,1).

Deși profeția primei lecturi a fost făcută pentru vechiul Israel, prin Isus Mesia profeția a fost lărgită și la noul Israel care este Biserica răspândită la orice neam și națiune. Cu mult mai minunată decât în învierea lui Lazăr, este lucrarea pe care Isus a făcut-o în noi prin Botez! Odinioară morți în păcatele noastre, am fost înviați împreună cu Cristos, prin Duhul Sfânt, rod al pătimirilor, morții și învierii sale (cf. Ef 2,5; Col 2,13; In 5,21). Abia după ce am crezut și am fost botezați, Duhul lui Dumnezeu a venit el însuși să locuiască în noi ca adevăratul Stăpân al casei. Carnea, "omul cel vechi", vechiul proprietar, nu mai decât ca un locatar nedorit, care mai are niciun drept, la care trebuie să veghem și să nu-i deschid ușa ca să intre.

Trupurile noastre sunt numite "trupuri muritoare", în lectura a doua (Rom 8,11). Ele sunt supuse morții, căci sămânța morții este în ele de la început. La venirea lui Isus de-a doua ele vor fi aduse la viață, dacă "Duhul celui care l-a înviat pe Cristos din morți" locuiește în noi prin credință. Pentru că locuiește în noi, el este și arvuna învierii noastre, dar mai întâi trebuie să înviem aici din păcat și abia după aceea va veni și învierea trupului.

Închei cu un exemplu în acest sens: Un păgân de pe o insulă îndepărtată, ascultând vestea unui binecuvântat misionar, a crezut în Isus Cristos. După dorința sa, a fost botezat. "O, strigă el printre lacrimi, aș vrea să trăiesc numai spre slava lui Isus, zilele pe care le mai am de trăit!" Dar Domnul l-a chemat curând din viață. Timpul de boală și l-a petrecut în rugăciune. În cele din urmă clipe, a adunat întreaga sa familie în jurul lui, aproape toți păgâni, și i-a îndemnat cu tot focul inimii lui să vină la Domnul Isus. El le spunea: "Vedeți cât de bine este cu Mântuitorul Isus! El mi-a iertat toate păcatele și astfel pot să trec bucuros prin moarte. Eu nu mor, ci intru în odihnă, adormind pe brațul Domnului. Eu sunt în el și în el nu este moarte. Curând, curând vine marea dimineață când împreună cu toți câți au crezut în el, vom fi treziți". A doua zi a adormit cu această credință și speranță.

Dă-ne și nouă, Doamne Isuse, această credință, schimbare, speranță și mărturisire! Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 5-a din Postul Mare


 

lecturi: 655.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat