Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"«Ce ne privește pe mine și pe tine, femeie?» - Kenosis a Maicii lui Dumnezeu". A doua predică de Postul Mare 2020 - pr. Raniero Cantalamessa

În capela "Redemptoris Mater", predicatorul Casei Pontificale, pr. Raniero Cantalamessa, OFMCap., a ținut a doua predică de Postul Mare, cu titlul "«Ce ne privește pe mine și pe tine, femeie?» - Kenosis a Maicii lui Dumnezeu", vineri, 20 martie 2020. Tema meditațiilor este "«Lângă crucea lui Isus stătea mama sa» (Ioan 19,25). Maria în misterul pascal al lui Cristos".

"Ce ne privește pe mine și pe tine, femeie?" - Kenosis a Maicii lui Dumnezeu

În meditațiile din acest Post Mare, continuăm drumul pe urmele Maicii lui Dumnezeu început în Adventul trecut. Va fi și acest un mod pentru a ne pune sub ocrotirea Fecioarei într-un moment de încercare așa de dură pentru întreaga omenire.

Trebuie să recunoaștem că despre Maria nu se vorbește foarte mult în Noul Testament, cel puțin nu așa de des cât ne-am aștepta, ținând cont de dezvoltarea pe care a avut-o în Biserică devoțiunea față de Născătoarea de Dumnezeu. Totuși, dacă suntem foarte atenți, ne dăm seama de un lucru: că Maria nu este absentă în niciunul din cele trei momente constitutive ale misterului mântuirii. De fapt există trei momente foarte precise care, împreună, formează marele mister al răscumpărării. Ele sunt: Întruparea Cuvântului, Misterul pascal și Rusaliile.

Or, reflectând, ne dăm seama - spuneam - că Maria nu este absentă în niciunul din aceste trei momente fundamentale. Ea nu este desigur absentă la Întrupare așa cum am văzut în meditațiile din Advent. Nu este absentă de la Misterul pascal, pentru că este scris că "lângă crucea lui Isus era mama sa" (cf. In 19,25). În sfârșit, nu este absentă de la Rusalii, pentru că este scris că Duhul Sfânt a venit asupra apostolilor în timp ce "stăruiau în rugăciune împreună cu Maria, mama lui Isus" (cf. Fap 1,14). Aceste trei prezențe ale Mariei în momentele-cheie ale mântuirii noastre nu pot fi ceva întâmplător. Ele îi asigură un loc unic alături de Isus, în opera răscumpărării. Maria a fost singura dintre toate creaturile care a fost martoră și părtașă la toate aceste trei evenimente.

Așadar s-o urmăm pe Maria în misterul pascal, lăsându-ne conduși de ea la înțelegerea profundă a Paștelui și la participarea la suferințele lui Cristos. Maria ne ia de mână și ne încurajează s-o urmăm pe acest drum, spunându-ne ca o mamă propriilor ei copii reuniți: "Să mergem și noi să murim cu el!" (In 11,16). În Evanghelie, apostolul Toma rostește aceste cuvinte, dar Maria este cea care le pune în practică.

A învățat ascultarea din cele ce le-a pătimit

În viața lui Isus, misterul pascal nu începe cu prinderea lui în grădină și nu durează numai săptămâna sfântă. Toată viața sa, de când Ioan Botezătorul l-a salutat ca Mielul lui Dumnezeu, este o pregătire pentru Paștele său. Conform Evangheliei lui Luca, viața publică a lui Isus a fost o lentă și de neoprit "urcare spre Ierusalim", unde avea să consume exodul său (cf. Lc 9,31).

Paralel cu acest drum al noului Adam ascultător se desfășoară drumul noii Eve. Și pentru Maria misterul pascal a început de mult timp. Deja cuvintele lui Simeon despre semnul de contradicție și despre sabia care îi va străpunge sufletul conțineau o previziune pe care Maria o păstra în inima sa, împreună cu toate celelalte cuvinte. Scopul acestei meditații este tocmai acela de a o urma pe Maria în timpul vieții publice a lui Isus și a vedea a cărui lucru este ea figură și model în acest timp.

Ce se întâmplă de obicei pe un drum de sfințenie după ce un suflet a fost umplut de har, după ce a răspuns cu generozitate cu "da"-ul său de credință și a început de bunăvoie să facă fapte bune și să cultive virtuțile? Vine timpul purificării și al despuierii. Vine noaptea credinței. Și de fapt vom vedea că Maria, în această perioadă a vieții sale, ne este călăuză și model tocmai în asta: cum să ne comportăm când vine în viață "timpul curățării".

Sfântul Ioan Paul al II-lea, în enciclica sa Redemptoris Mater, aplică pe bună dreptate vieții Sfintei Fecioare Maria marea categorie a kenosis, cu care sfântul Paul a explicat viața pământească a lui Isus: "Cristos Isus, fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu că este egal cu Dumnezeu, ci s-a despuiat (ekenosen) pe sine" (Fil 2,6-7). "Prin credință - scrie papa - Maria este perfect unită cu Cristos în despuierea sa… La picioarele crucii Maria participă prin credință la misterul tulburător al acestei despuieri"[1]. Această despuiere s-a consumat sub cruce, dar a început cu mult înainte. Și la Nazaret și mai ales în timpul vieții publice a lui Isus, ea înainta în peregrinarea credinței. Nu este greu de observat deja atunci "o trudă deosebită a inimii, unită cu un soi de noapte a credinței"[2].

Toate acestea fac viața Mariei extraordinar de semnificativă pentru noi; o restituie pe Maria Bisericii și omenirii. Trebuie să ne dăm seama cu bucurie de acest mare progres care s-a realizat în devoțiunea față de Sfânta Fecioară Maria, în Biserica catolică, și despre care acela care a trăit în perioada Conciliului al II-lea din Vatican poate să-și dea seama cu ușurință. Înainte, categoria fundamentală cu care se explica măreția Sfintei Fecioare Maria era aceea a "privilegiului" sau a scutirii.

Se credea că Maria a fost scutită nu numai de păcatul strămoșesc și de putrezire (care sunt privilegii definite de Biserică prin dogmele Neprihănitei Zămisliri și a Ridicării la cer), ci pe această linie se mergea mult mai departe încât să se creadă că Maria a fost scutită de durerile nașterii, de oboseală, de îndoială, de ispită, de ignoranță și în sfârșit lucrul cel mai grav, și de moarte. De fapt, pentru unii Maria ar fi fost ridicată la cer fără să fi trebuit să treacă prin moarte.

Aceste lucruri - se credea - sunt consecințe ale păcatului, însă Maria nu avea păcat. Nu-și dădeau seama că, în acest mod, în loc de "a asocia" pe Maria cu Isus, era disociată complet de El, care, chiar dacă era fără păcat, a voit să experimenteze în folosul nostru toate aceste lucruri, adică: oboseala, durerea, angoasa, ispitele și moartea.

Or, categoria fundamentală cu care, după Conciliul al II-lea din Vatican, încercăm să ne explicăm sfințenia unică a Mariei nu mai este atât aceea a privilegiului, cât mai ales aceea a credinței. Maria a mers, ba chiar a "înaintat" în credință[3]. Asta nu diminuează, ci mărește în mod nemăsurat măreția Mariei. De fapt măreția spirituală a unei creaturi în fața lui Dumnezeu, în această viață, nu se măsoară atât din ceea ce Dumnezeu îi dă, cât mai ales din ceea ce Dumnezeu îi cere. Și vom vedea că Dumnezeu a cerut Mariei mult, mai mult decât oricărei alte creaturi, mai mult decât lui Abraham însuși.

Maria în viața publică a lui Isus

În Evanghelii sunt menționări ale Sfintei Fecioare Maria care în trecut, în climatul dominat de ideea de privilegiu, creau un anumit deranj printre credincioși și care acum în schimb ne apar pietre de hotar pe acest drum de credință al Mariei. De aceea nu avem niciun motiv să le izolăm în grabă sau să le atenuăm cu explicații comode. Să trecem pe scurt în revistă aceste texte.

Pornim de la episodul pierderii lui Isus în templu (cf. Lc 2,41 șu). Acesta a fost începutul misterului pascal de despuiere pentru Mamă. De fapt, ce a auzit după ce l-au găsit? "De ce m-ați căutat? Nu știați că eu trebuie să fiu în casa Tatălui meu?". "De ce m-ați căutat?". Aceste cuvinte puneau între Isus și ea o voință diferită, infinit mai importantă, care făcea să treacă pe planul al doilea orice alt raport, chiar și raportul filial cu ea.

Dar să mergem înainte. Găsim o menționare a Mariei la Cana Galileii, chiar în momentul în care Isus începe activitatea sa publică. Știm faptele. Ce a auzit Maria răspunzând de la Isus, la cererea sa discretă de intervenție? "Ce ne privește pe mine și pe tine, femeie?" (In 2,4). Oricum s-ar voi să se explice aceste cuvinte, ele au un sunet dur, mortificant; par din nou să pună o distanță între Isus și Mama sa.

Toate cele trei Evanghelii sinoptice ne prezintă un alt episod petrecut în timpul vieții publice a lui Isus. Într-o zi, în timp ce Isus predica, au venit Mama sa și câteva rude pentru a-i vorbi. Probabil că Mama se preocupa, așa cum este foarte natural la o mamă, de sănătatea lui, pentru că puțin mai înainte este scris că Isus nu putea nici măcar să mănânce din cauza mulțimii (cf. Mc 3,20). Observăm un detaliu. Maria, Mama, trebuie să cerșească până și dreptul de a-l putea vedea pe Fiu și a vorbi cu El. Ea nu-și face loc prin mulțime, evidențiind faptul că era mama. În schimb a rămas afară în așteptare și alții au mers la Isus ca să-i spună: "Afară este mama ta care vrea să-ți vorbească". Însă lucrul important și aici este cuvântul lui Isus care este iar și întotdeauna în aceeași linie: "Cine este mama mea și cine sunt frații mei?" (Mc 3,33).

Cunoaștem deja continuarea răspunsului. Să încercăm să ne punem în locul Mariei și vom intui umilirea și suferința care existau pentru ea în acele cuvinte. Noi știm astăzi că în acele cuvinte este conținut un elogiu și nu un reproș pentru mama; însă ea nu știa asta, cel puțin în acel moment. În acel moment, era numai amărăciunea unui refuz. Nu se spune că Isus ar fi ieșit după aceea pentru a vorbi; probabil că Maria a trebuit să se îndepărteze, fără să fi putut să-l vadă pe fiul și să-i vorbească.

În altă zi - relatează sfântul Luca - o femeie, în mulțime, a rostit o exclamație de entuziasm față de Isus: "Fericit sânul care te-a purtat și pieptul la care ai supt!". Era unul din acele complimente care sunt suficiente singure să facă fericită o mamă; însă Maria, dacă era prezentă sau dacă a aflat asta, n-a putut să se oprească îndelung asupra acestui cuvânt și să se bucure de el, pentru că Isus s-a grăbit imediat să corecteze: "Mai degrabă fericiți sunt aceia care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l păzesc" (Lc 11,27-28).

Un ultim detaliu în această linie. Sfântul Luca vorbește, într-un anumit punct din Evanghelia sa, despre "suita feminină a lui Isus", adică despre un anumit număr de femei evlavioase - ale căror nume îl menționează - care au fost vindecate de el și care îl "asistau cu bunurile lor" (cf. Lc 8,2-3), adică se îngrijeau de nevoile materiale ale sale și ale apostolilor, cum ar fi pregătirea mâncării, spălarea sau repararea hainelor. Unde este aici lucrul care se referă la Maria? Este că printre aceste femei nu figurează mama și toți știu cât de mult ar dori o mamă să se îngrijească ea de aceste mici servicii ale fiului, în special dacă este consacrat Domnului. Este jertfa totală a inimii.

Ce înseamnă toate acestea? O serie de fapte și cuvinte așa de precise și coerente nu poate fi ceva întâmplător. Maria a trebuit să treacă și ea prin kenosis a sa. Kenosis a lui Isus a constat în faptul că, în loc să-și impună drepturile și prerogativele sale divine, s-a despuiat de ele, asumând starea de servitor și apărând în exterior un om ca și ceilalți. Kenosis a Mariei a constat în faptul că, în loc să-și impună drepturile sale ca mamă a lui Mesia, s-a lăsat despuiată de ele, apărând în fața tuturor o femeie ca și celelalte.

Maternitatea divină a Mariei era, înainte de toate, și o maternitate umană; avea un aspect și "trupesc", în sensul pozitiv al acestui termen. Acel Fiu era fiul său "trupesc", era unica sa bogăție, unicul său sprijin în viață. Însă ea a trebuit să renunțe la tot ceea ce era omenește exaltant în vocația sa. A fost pusă chiar de Fiul său în situație de a nu putea scoate din maternitatea sa niciun avantaj pământesc. Îl urma pe Isus "ca și cum n-ar fi" mama. Odată începută activitatea sa și părăsind Nazaretul, Isus nu avea unde să-și rezeme capul. Și Maria n-a avut unde să-și rezeme inima!

La sărăcia sa materială, care era deja atât de mare, Maria a adăugat și sărăcia spirituală, în cel mai înalt grad al său. Această sărăcie în duh constă în a se lăsa despuiată de toate privilegiile, în a nu putea să se bazeze pe nimic, nici din trecut nici din viitor: nici pe revelații, nici pe promisiuni, ca și cum nu i-ar aparține și n-ar fi avut loc niciodată. Este vorba de un soi de "noapte întunecată a amintirii". Ea constă în a uita - sau mai bine zis, în a nu-și putea aminti, nici măcar dacă s-ar voi - de trecut, și a fi îndreptați numai spre Dumnezeu, trăind în pură speranță. Este adevărata și radicala sărăcie în duh care este bogată numai în Dumnezeu și, asta, numai în speranță.

Isus s-a comportat cu Mama ca un director spiritual lucid și exigent care, întrevăzând un suflet de excepție, nu o face să piardă timp, nu o face să întârzie jos, printre sentimente și consolări naturale; ci o împinge într-o cursă fără oprire spre despuierea totală, în vederea unirii cu Dumnezeu. A învățat-o pe Maria renunțarea la sine. Isus îi conduce pe toți ucenicii săi din toate secolele, cu Evanghelia sa, însă pe Mama a condus-o prin viu grai, personal.

El cu o mână se lăsa condus de Tatăl, prin Duhul, unde voia: în pustiu pentru a fi ispitit, pe munte pentru a fi schimbat la față, în Ghetsemani pentru a asuda sânge. "Eu fac întotdeauna - spunea El - ceea ce îi place" (In 8,29). Cu mâna cealaltă Isus o conduce pe Mama în aceeași cursă de a face voința Tatălui.

Maria discipolă a lui Cristos

Cum a reacționat Maria la această conduită a lui Dumnezeu însuși față de ea? Să încercăm să recitim textele amintite. Vom constata un lucru: niciodată chiar și cea mai mică aluzie de contrast de voință, de replică sau de auto-justificare din partea Mariei; niciodată o tentativă de a-l face pe Isus să-și schimbe decizia! Docilitatea absolută. Aici apare sfințenia personală unică a Născătoarei de Dumnezeu, minunăția cea mai înaltă a harului. Pentru a ne da seama de asta, este suficient să facem câteva confruntări. De exemplu, cu sfântul Petru. Când Isus îl face pe Petru să înțeleagă că la Ierusalim îl așteptau refuzul, pătimirea și moartea, el "a protestat" și a spus: Nu, Doamne, asta nu se poate întâmpla, nu trebuie să se întâmple! (cf. Mt 16,22). Se preocupa pentru Isus, dar și pentru sine. Maria nu.

Maria tăcea. Răspunsul său la toate era tăcerea. Nu o tăcere de capitulare și de tristețe. Tăcerea Mariei a fost o tăcere bună. Se vede la Cana Galileii, unde, în loc de a se arăta ofensată, înțelege, în credință, și probabil din privirea lui Isus, că poate să facă asta și spune deci servitorilor: "Faceți ceea ce vă va spune" (In 2,5). Și atunci când - după acel cuvânt dur al lui Isus regăsit în templu - se spune că Maria nu înțelegea, este scris că ea tăcea și "păstra toate acestea în inima sa" (Lc 2,51).

Faptul că tace nu înseamnă că pentru Maria este totul ușor, că nu trebuie să depășească lupte, trude și întuneric. Ea a fost scutită de păcat, nu de luptă și de ceea ce sfântul Ioan Paul al II-lea numea "truda credinței". Dacă, în Ghetsemani, Isus a trebuit să lupte și să asude sânge, pentru a duce voința sa umană până la punctul de a adera pe deplin la voința Tatălui, este oare surprinzător că a trebuit să "agonizeze" și Mama? Totuși un lucru este sigur: Maria n-ar fi voit, pentru nimic în lume, să se întoarcă înapoi. Când sunt întrebate anumite suflete, conduse de Dumnezeu pe căi asemănătoare, dacă vor ca să se facă rugăciuni pentru ca totul să se termine și să fie așa cum era odinioară, chiar dacă sunt tulburate și uneori pe marginea aparentei disperări, imediat să grăbesc să răspundă: nu!

După ce am contemplat-o, în Advent, pe Mama lui Cristos, s-o contemplăm așadar, acum, pe discipola lui Cristos. Cu privire la cuvântul lui Isus: "Cine este mama mea?... Cel care împlinește voința lui Dumnezeu, acesta este fratele meu, sora mea și mama mea" (Mc 3,33-35), sfântul Augustin comentează: "Oare n-a făcut voința Tatălui Fecioara Maria, care prin credință a crezut, prin credință a zămislit, a fost aleasă dintre oameni pentru ca din ea să se nască mântuirea pentru noi și a fost creată de Cristos mai înainte ca Isus Cristos să fie creat în sânul său? Sfânta Maria a făcut voința Tatălui și a făcut-o în întregime; și de aceea valorează mai mult pentru Maria că a fost discipolă a lui Cristos, decât Mamă a lui Cristos. Valorează mai mult, este o prerogativă mai fericită, că a fost discipolă decât Mamă a lui Cristos. Maria era fericită, pentru că, înainte de a-l naște pe Fiul, l-a purtat în sân pe Învățătorul… Și pentru aceasta așadar și Maria a fost fericită, pentru că a ascultat Cuvântul lui Dumnezeu și l-a pus în practică"[4]. "Așadar, trupește Maria este numai mamă a lui Cristos, dar spiritual îi este soră și mamă"[5].

Așadar trebuie să credem că viața Mariei a fost o viață formată din chin continuu, o viață posomorâtă? Dimpotrivă. Judecând, prin analogie, din ceea ce are loc în sfinți, trebuie să spunem că pe acest drum de despuiere Maria descoperea din zi în zi o bucurie de tip nou, față de bucuriile materne din Betleem sau din Nazaret, când îl strângea la piept pe Isus și Isus se strângea de gâtul ei. Bucurie de a nu face propria voință. Bucurie de a crede. Bucurie de a-i da lui Dumnezeu lucrul cel mai prețios pentru El, din moment ce, și față de Dumnezeu, este mai multă bucurie în a da decât în a primi. Bucurie de a descoperi un Dumnezeu, ale cărui căi sunt inaccesibile și ale cărui gânduri nu sunt gândurile noastre, dar care tocmai în asta se face cunoscut prin ceea ce este: Dumnezeu de trei ori Sfânt.

O mare mistică, sfânta Angela de Foligno, care trăise experiențe asemănătoare, vorbește despre o bucurie specială, la limita posibilităților umane de înțelegere, pe care o numește "bucuria incomprehensibilității" (gaudium incomprehensibilitatis). Ea constă în a înțelege că nu se poate înțelege, dar că un Dumnezeu înțeles n-ar mai fi Dumnezeu. Această incomprehensibilitate, în loc de tristețe, generează bucurie, pentru că arată că Dumnezeu este și mai bogat și mai mare decât reușești tu să înțelegi și că este Dumnezeul "tău"! Aceasta este bucuria pe care sfinții o au în cer și pe care Sfânta Fecioară, spune sfânta Angela, a avut-o, în anumite momente, încă din această viață[6].

Din meditația noastră despre Maria în viața publică a lui Isus reluăm o certitudine mângâietoare: Nu avem o Mamă care nu știe să compătimească infirmitățile noastre, fiind încercată, ea însăși, în toate, asemenea nouă, cu excepția păcatului. Acum când este glorificată în cer alături de Fiul, Maria poate să ne întindă nouă mâna sa maternă și să ne conducă și pe noi în urma ei, spunând, cu mai multă dreptate decât apostolul: "Fiți imitatorii mei așa cum eu sunt al lui Cristos!" (1Cor 11,1). Așadar să ne adresăm ei în acest timp de mare încercare, cu vechea și frumoasa rugăciune Sub tuum praesidium:

Sub ocrotirea ta alergăm,
sfântă Născătoare de Dumnezeu:
nu disprețui rugăciunile noastre
în nevoile noastre,
ci ne mântuiește de toate primejdiile,
Fecioară slăvită și binecuvântată.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Sfântul Ioan Paul al II-lea, Enciclica Redemptoris Mater, 18.

[2]Ibid., 17.

[3]Lumen gentium, 58.

[4] Sfântul Augustin, Discursuri, 72 A, 7.

[5] Sfântul Augustin, Sfânta feciorie 5-6 (PL 40, 399).

[6] Cartea fericitei Angela de Foligno, Istr. III (Quaracchi, Grottaferata).


 

lecturi: 696.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat