Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 4-a din Postul Mare, "Duminica Laetare" - Anul A - 2020

1Sam 16,1b.6-7.10-13a; Ps 23; Ef 5,8-14; In 9,1-41

"Fraților, odinioară erați întuneric, acum însă, lumină în Domnul. Umblați ca niște fii ai luminii" (Ef 5,8).

Tradițional duminica a patra din Postul Mare poartă numele de "Duminica Laetare", duminica bucuriei renăscute. În această duminică suntem invitați la bucurie, la bucuria catecumenilor care se pregătesc pentru botezul lor în noaptea de Paști, la bucuria creștinilor buni care se pregătesc pentru sacramentele reconcilierii și ale împărtășirii euharistice cu trupul glorios a lui Isus mort și înviat pentru viața lumii. Este timp de bucurie pentru că moartea și învierea lui Isus recapitulate pentru noi în Botez smulge omul din păcat, din întuneric și orbire, din sclavia diavolului, din teama de oameni și de sub puterea morții și apoi îl deschide spre viața veșnic fericită din împărăția lui Dumnezeu.

Într-adevăr ne apropiem cu pași repezi de timpul Sfintele Paști, timp caracterizat ca "timp al bucuriei renăscute", ca timp al "nașterii din nou" și ca "timp al luminii", cu "ziua cea mai lungă", nu numai cât timpul a două zile cum a fost ziua victoriei lui Iosue de la Gabaon contra a celor cinci regi ai amoriților, vrăjmași ai poporului ales (cf. Ios10,5-14), ci ziua cea lungă cât cincizeci de zile împreună, de la Înviere la Rusalii, zi care se celebrează victoria lui Isus asupra altor cinci regi potrivnici ai noului său popor ales, Biserica, regi care sunt: păcatul, diavolul, moartea, iadul, potrivnicii dinăuntru și din afara Bisericii, care vor să domnească peste noi. Ziua Învierii lui Isus, zi lungă cât cincizeci de zile, este simbol al veșniciei fericite și al luminii fără de sfârșit din împărăția cerurilor, unde Dumnezeu ne cheamă pe toți oamenii.

Paștele, bucuria, lumina și mântuirea noastră este Cristos, care pentru a-l putea vedea cât mai bine, ne trimite în acest timp pe toți la Scăldătoarea Siloe pentru a ne spăla ochii sufletului orbiți de tina păcatului aruncată pe ochii noștri de diavol, scăldătoare care pentru lume și pentru catecumeni înseamnă baia Botezului care vindecă orbirea din naștere, iar pentru creștini înseamnă baia Spovezii, care vindecă orbirea vrăjmașului de după Botez, căci el revine în locul din care a fost alungat (cf. Mt 12,45), pentru a ne putea împărtăși cu Isus mort și înviat pentru noi. Spălați și luminați de Dumnezeu, ca profetul Samuel din prima lectură (cf. 1Sam 16,1-13), vom putea vedea și alege bine ceea ce este de folos pentru noi și pentru alții, evitând astfel situația tristă în care s-au aflat fariseii și cărturarii, care din cauza intereselor lor materiale, au ales ceea ce este mai rău pentru ei și pentru poporul iudeu, au ales respingerea lui Isus și a mântuirii lui (cf. In 9,1-41).

După ce mai înainte profetul Samuel, cu permisiunea lui Dumnezeu spre învățătura generațiilor, l-a ales după trup pe Saul: "înalt și frumos" (cf. 1Sam 9,2) și apoi l-a uns ca rege peste Israel, poporul ales al Domnului (cf. 1Sam 10,1). Dar așa "înalt și frumos", în ochii oamenilor, Saul s-a dovedit a fi mai încăpăținat în rău decât măgărițele pe care le păzea și le-a pierdut. De aceea la a doua sa alegere, Domnul îi amintește lui Samuel că el "nu se uită la ce se uită omul; omul se uită la ochi, Domnul, însă, se uită la inimă (cf. 1Sam 16,7). Dar, Samuel fiind chemat și trimis din nou de Dumnezeu să aleagă și să ungă un alt rege "după inima sa" din familia lui Iese, în locul lui Saul pe care l-a respins pentru că nu căuta mărirea lui Dumnezeu în fața poporului și nici în fața națiunilor păgâne, dar mărirea proprie apelând serviciile dușmanilor edomiți, la uciderea preoților și chiar la serviciile unei vrăjitoare, zic, Samuel ajuns la familia lui Iese, tot după trup, tot după aparențe este tentat să aleagă, lăsând la o parte tocmai pe cel care era după inima lui Dumnezeu și pe care Dumnezeu îl alesese, pe micuțul David. Dar de data asta Dumnezeu nu-i va permite o altă alegere greșită și îl va unge ca rege pe David în mijlocul fraților săi.

Acest David, într-adevăr un om după inima lui Dumnezeu, uitând de slăbiciunea vârstei și condiției sale și punându-și încrederea în Duhul Domnului care venise peste el odată cu ungerea sa ca rege, a luptat cu uriașul Goliat doar cu o praștie și a biruit (cf. 1Sam 17,50); a recuperat Chivotul de la filisteni, l-a adus la Ierusalim, dansând cu bucurie înaintea chivotului Domnului (cf. 2Sam 6,14) mai mult decât au dansat evreii înaintea vițelului de aur (cf. Ex 32,6); a reunificat triburile lui Israel în jurul credinței în Iahveh (cf. 1Cr 3,4); a purtat luptele Domnului (cf. 1Sam 25,28); a cucerit Sionul (cf. 2Sam 5,7), devenind imagine profetică a lui Isus care a cucerit paradisul pierdut pentru cei care vor face parte din Biserica sa, noul popor al lui Dumnezeu. Dar cum și David spre sfârșitul vieții sale a dezamăgit prin aceea că uitând de Dumnezeu care la ales rege de la oi: și-a luat mai multe soții după modelul regilor păgâni, săvârșind chiar crimă pentru asta (cf. 2Sam 11,2.17); și prin aceea cea de a se încrede alături de Dumnezeu în forța armatei, fapt pentru care a făcut necugetata numărătoare a poporului (cf. 2Sam 24,2), cu grelele urmări pentru popor, mai exact cu moartea șaptezeci de mii de oameni nevinovați din popor (cf. 2Sam 24,15), fapte pentru care, deși a plâns și s-a căit așa cum găsim în psalmi, l-a dezamăgit pe Dumnezeu și pe oameni, fapt pentru care Dumnezeu a trezit în popor acea speranță și acea așteptare sfântă care avea să se împlinească în adevăratul urmaș al său, Isus Cristos.

Făcând un salt peste vreme ajungem la evreii din pericopa evangheliei de astăzi (cf. In 9,1-41), evrei care în decursul istoriei lor zbuciumate făcuseră experiența multor alegeri greșite și dureroase în urmări, cum au fost: cea a alegerii unei căpetenii pentru a se întoarce în sclavia Egiptului (cf. Num 14,4), alegere care a dus la moartea în pustiu a tuturor eliberaților din Egipt peste vârsta de douăzeci de ani (cf. Num 14,29); cum a fost alegerea greșită a regelui Saul (cf. 1Sam 9,2) și ai multor regi după el, care au îndurerat pe Dumnezeu și pe oameni (cf. 1Sam 15,11); cum este cea a alegerii unui edomit ca rege peste ei, fapt strict oprit de Dumnezeu (cf. Dt 17,15), cum a fost regele Irod care apoi i-a vândut romanilor; cum a fost urmarea unor înșelători ca Iuda Galileanul și Teuda, pe vremea recensământului, urmare care i-a dus la moarte pe mulți din popor (cf. Fap 5,36-37), acum orbiți de diavol au făcut o alegere mai rea ca toate, au făcut alegerea de a-l respinge pe Isus ca Mesia și mântuitorul lor, așa cum vedem și în pericopa evangheliei de astăzi (cf. In 9,1-41).

Deci, sosind în mijlocul lor Mesia cel promis de Dumnezeu (cf. Gen 3,15), cel vestit de profeți (cf. Dt 18,15), cel așteptat de cei drepți (cf. Lc 2,38) și cel întruchipat în toți liderii onești din popor, conducătorii poporului nu l-a recunoscut ca Mesia și nu l-a primit (cf. In 1,10-11), cu toate că deschidea ochii orbilor, vindeca ciungii, șchiopii și leproșii, potolea furtunile și scotea diavolii, dezlega de păcate și ducea în paradis, împlinind și depășind toate profețiile referitoare la el (cf. Is 29,18-21). Motivele respingerii lui erau de-a dreptul puerile: că vine din Galileea, că știu de unde este, că vindecă sâmbăta, că nu respectă spălările rituale, că este prieten cu vameșii, cu păcătoșii și cu romanii, etc. Dar adevăratul motiv era teama că pierd câștigurile și comoditățile pământești prin plecarea lumii de la ei la urmarea Fiului lui Dumnezeu (cf. In 11,48), pe care Dumnezeu l-a pus moștenitor al tuturor lucrurilor și prin care a făcut și veacurile (cf. Evr 1,2). Și astăzi ca și în vechime, ca și pe vremea lui Isus, ca de altfel mai mereu, oamenii fac conștienți alegeri greșite, de dragul avantajelor pământești trecătoare.

Acest orb din naștere ilustrează foarte bine starea noastră naturală de după păcat. Păcatul ne-a făcut incapabili să vedem și să acceptăm lumina lui Dumnezeu. Vederea noastră morală și spirituală este întunecată încă de la naștere. Este nevoie ca Dumnezeu să ne deschidă ochii asupra stării noastre, asupra cerințelor sfințeniei sale și asupra mântuirii. Isus este medicul divin trimis lumii de către Tatăl ceresc ca să o vindece de orbirea păcatului, dar așa cum vedem din pericopa evanghelică și din viața de zi cu zi, dar lumea tocmai pe acest medic divin nu l-a primit și nu-l primește, sau dacă îl primește îl așază alături de alți medici falși care-l împiedică pe Isus să-și facă lucrarea sa mântuitoare în sufletele și în viețile oamenilor.

Dacă vom intra pe rețelele de socializare vom vedea cum oamenii postează poze cu Isus, postează citate din Biblie, postează imagini cu sfinți, postează rugăciuni mișcătoare... dar imediat alături de toate acestea postează lideri de religii păgâne morți de mii de ani în urmă, cu fel de fel de rețete de fortificare a trupului și de prelungirea vieții prezente, iar alături de acești lideri de vechi religii amăgitoare, pentru care Cristos a murit pentru a ne scăpa de ele, ca un fel de întărire, oamenii postează ceea ce refuză Isus și sfinții, postează păcate și ocazii de păcat. Chiar dacă postează sfinți, îi postează scheletici și fără atracție de a-i urma. În schimb când îi postează pe idolii lor, bărbați și femei, îi postează cu trupuri perfecte parcă pictate și sculptate, care îmbie la abuzuri și păcat. Chiar dacă postează versete din Biblie, le postează selectiv, doar pe cele care le convin, fără un program zilnic de citirea integrală a ei; în schimb postează horoscopul zilnic, care este biblia păgână și absurdă.

Cu un cuvânt, oamenii se prefac că iubesc lumina, dar fac apologie întunericului; se prezintă de partea vieții, dar fac apologie morții; se arată că iubesc Biblia sfântă, dar fac apologie horoscopului; îl arată medicul Isus, dar fac apologie impostorilor experți în arta orbirii și morții veșnice. Dar să nu uităm că una este a prelungi puțin viața trecătoare și alta este învierea și viața veșnică adusă de Isus; una este să-ți folosești vigoarea pentru păcat și alta este să ți-o jertfești pentru evanghelie și pentru semeni; una este să câștigi o clipă fericită și să pierzi o veșnicie fericită și alta este ca dăruind o clipă de jertfă să primești tinerețe veșnic fericită în desfătări divine (cf. 1Cor 2,9).

Învățătura principală a pericopei evanghelice de astăzi este îndemnul de a-l primi și urma pe Cristos, care este lumină a lumii și cheia vieții veșnic fericite, fără a-l amesteca cu Beliar și Mamona (cf. 2Cor 6,15-16). Pagina evanghelică de astăzi demască "orbirea" iudeilor și remarcă "lumina orbului. Într-adevăr, fariseii îi reprezintă pe aceia care se află în beznă și se încăpăținează să rămână acolo, în ciudea evidenței. Orbul din naștere care vine la lumina credinței este figura viitorilor membri ai poporului lui Dumnezeu, ai Bisericii, care lăsând toate amăgirile și amăgitorii în urmă, vor veni la Cristos prin Evanghelie, prin Botez și prin celelalte taine și prin care vor trăi ca iluminați, înviați și veșnic fericiți. Scăldătoarea din Siloe, unde s-a spălat orbul din naștere pentru a vedea divinitatea lui Cristos și frumusețea împărăției sale, este imaginea Botezului care iluminează și ne naște din nou pentru viața veșnic fericită până la sfârșitul lumii.

În lectura a doua de astăzi (cf. Ef 5,8-14), sfântul Paul, adresându-se creștinilor din Efes și fiecăruia dintre noi, el spune: "Ați fost în întuneric în trecut. Acum, în Domnul, v-ați luminat". A trăi ca "fiu al luminii" înseamnă a înceta să vezi și a raționa în felul lumii, înseamnă a te lăsa ghidat de lumina care vine din Isus. Întreaga epistolă către efeseni ne prezintă două stări cărora le corespund două umblări: cea de altădată și cea de acum. Am fost creați pentru lucrări bune, să umblăm în ele! Am fost chemați la gloria lui Cristos, să umblăm într-un fel vrednic de această chemare! Ca unii care suntem copii lui Dumnezeu dragoste, să umblăm în dragoste! Deveniți "lumină în Domnul", să umblăm ca niște copii ai luminii! Dacă vom dormi printre cei morți ne vom arăta asemenea lor. Chemarea este să ne trezim și să ne ridicăm, ca să trăim în lumina soarelui lui Cristos.

Psalmul responsorial 23 ne reamintește de Isus, bunul nostru Păstor, care și-a dat viața pentru noi, oile sale și a înviat. Acum el merge înaintea noastră, ne paște cu tandrețe și nu vom duce lipsă de nimic, pentru că prin înviere el este mereu lângă noi. Oile sunt creaturi slabe și dependente, care zilnic au nevoie de grija păstorului (cf. Is 40,11; 49,10), ca să nu ducă lipsă de nimic, ca să ajungă la pășuni verzi și la ape liniștite și să umble pe cărările dreptății. Cu această însoțire, nici chiar valea umbrei morții nu mai este de temut. Toiagul și nuiaua acestui bun Păstor mângâie și totodată protejează de rătăciri, de apariția potrivnicilor puternici și ne așază la masa sa împărătească pregătit pentru noi. Acesta este calea luminii și aici îi conduce Isus pe cei care s-au trezit din somnul păcatului și al morții, care au părăsit calea și faptele întunericului. Să spunem și noi cu sfânta Faustina Kowalska (1905-1938): "Isuse, mă încred în tine!" Amin!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 883.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat