Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Controverse privind strămutarea "sfântului" Francisc Anton Tasso de la Iași la Răchiteni (II)

După cum s-a publicat deja, vineri, 13 martie 2020, rămășițe pământești ale "sfântului" preot misionar Francisc Anton Tasso de Savona, originar din Italia și mort în faimă de sfințenie la Răchiteni, la 5 martie 1765, au fost preluate de la Iași și transferate la Răchiteni, unde vor fi reînhumate, printr-o celebrare pontificală, în ziua de duminică, 3 mai 2020. Este a cincea strămutare a osemintelor sale pământești (7 martie 1765, 5 iunie 1782, 30 iunie 1813, 21 noiembrie 2017 și 13 martie 2020), rămășițe care se mai păstrează și astăzi, la 255 de ani de la moartea lui.

Această strămutare stârnește multe întrebări și comentarii privind normele și practicile existente în Biserică în ceea ce privește respectul față de cadavrele celor decedați. În informațiile prezentate până acum am oferit și motivația pentru care s-a dorit transferul osemintelor "venerabilului părinte Tasso" în catedrala din Iași, care a fost reînhumat tot în fața altarului, pentru a fi venerate de credincioși. Zilele trecute am putut desluși bucuria pe care o simt deja unii răchiteneni, care au avut posibilitatea de a citi mai multe despre parohul strămoșilor lor, din perioada 1763-1765: "Foarte emoționant! Am credința că sfântul și-a dorit lucrul ăsta cu ardoare. Să ne ajute bunul Dumnezeu să-l păstrăm cum se cuvine!" Enoriașii sunt convinși că readucerea rămășițelor pământești alte părintelui Tasso la Răchiteni va insufla credința în comuniunea sfinților și va revărsa peste comunitate belșug de haruri sufletești și trupești.

După ce în prima parte a articolului cu același titlu am prezentat câteva referințe biblice și norme bisericești în această direcție, care să-i liniștească pe aceia care pun la îndoială liceitatea strămutării moaștelor, în paragrafele care urmează am selectat din paginile istoriei catolicilor din Moldova trei situații similare: călugărul Ieremia Valahul, episcopul Mihai Robu și preotul Petru Pal. Nu ne propunem să prezentăm viața acestora, ci doar câteva repere biografice și motivația pentru care rămășițele lor pământești au fost strămutate dintr-un loc în altul.

Cel mai grăitor exemplu este acela al fericitului Ieremia Valahul, care a avut parte de mai multe strămutări (Napoli - anul 1625, Roma - anul 1947, Napoli - anul 1961, Onești - anul 2008) și de un pelerinaj lung de aproximativ 3.000 de kilometri. Este de precizat coincidența zilei trecerii la cele veșnice: 5 martie, dar la o diferență de 140 de ani. Motivația ultimei strămutări a fost bine sintetizată de episcopul Petru Gherghel în scrisoarea pastorală "Întoarcerea pelerinului iubirii": "Providența a făcut ca un fiu al poporului nostru credincios din Valahia Minor să caute drumul sfințeniei și să ajungă pe pământul Italiei, unde să se sfințească intrând în mănăstirea părinților capucini din Napoli. (...) În perioada rămânerii fraților capucini la Onești, ei au creat cadrul unei opere de spiritualitate franciscană capucină, au ridicat un seminar și un convent în imediata vecinătate a sanctuarului, dorit și gândit de noi împreună cu frații capucini, pentru a putea să-l primească mai târziu pe fericitul Ieremia, care urma să se întoarcă acasă și să rămână în mijlocul poporului de unde a plecat în anul 1574, reunind astfel prin iubirea sa Orientul cu Occidentul, Italia cu România. (...) Momentul întoarcerii este, așadar, un dor al fericitului Ieremia, dar și al nostru, al tuturor ce trăim în România, în Dieceza de Iași, și vrem să fie marcat de o suită de evenimente comemorative, celebrări și inițiative spirituale. Un frate cu aureola sfințeniei se întoarce acasă la ai săi arătându-le că nu i-a uitat. Chiar dacă au trecut atâția ani și a fost departe cu trupul, el a rămas mereu unit în spirit și rugăciune. Îi mulțumim confratelui nostru și le mulțumim fraților capucini pentru că l-au primit în mănăstire, l-au ajutat să se sfințească și mai ales pentru că au acceptat și au decis ca să-l redea fraților lui din România...".

Fiind considerat un călugăr sfânt, imediat după moartea sa a început procesul de canonizare, care a fost abandonat și reluat după mulți ani. Între timp, s-a neglijat și locul unde a fost înmormântat trupul său neînsuflețit. Abia la 16 iunie 1947, profesorul Manoilescu redescoperă mormântul, fiind ajutat de prof. Giulio Cremona, obținând și autorizațiile necesare pentru a putea efectua cercetări. Găsesc un sarcofag de marmură unde, într-un sicriu de lemn, zăceau rămășițele pământești ale lui Ieremia. Lângă sicriu a fost descoperită și o placă de marmură pe care erau scrise cuvintele: "Hic iacet Fr. Ieremia a Valacchia. Q. Obyt di V Marty MDCXXV" (Aici odihnește fratele Ieremia Valahul, care a murit la 5 martie 1625).

Transferul osemintelor călugărului român de la Napoli la Roma are ca punct de plecare o scrisoare a ministrului general al Capucinilor, pr. Clemente da Milwaukee, prin care acesta îi explica provincialului din Napoli motivele transferului moaștelor abia descoperite de către Grigore Manoilescu, scrisoare publicată în "Archivio storico" nr. 11/1947-48, pp. 20-21. Documentul este scris la Roma, în ziua de 21 octombrie 1947: "Prin prezenta declarăm că nu am fi consimțit nicicând la acest transfer dacă nu ar fi trebuit să venim în întâmpinarea arzătoarei dorințe a națiunii române, de mai multe ori exprimată, de a avea acele puține oseminte în mijlocul ei. Aceasta a fost cererea pe care au prezentat-o antecesorilor noștri diverșii nunți apostolici în România, cum ar fi Monseniorii - mai apoi cardinali - Dolci si Marmaggi, ca și de ultimul nunțiu, întors de acolo anul trecut, Mons. Cassulo. Aceeași dorință ne-a fost adresată și nouă, în noiembrie trecut, de către mitropolitul de Făgăraș și Alba-Iulia, în numele său și al colegilor săi întru episcopat. Diverselor cereri a trebuit însă să se răspundă că, din păcate, trista soartă a conventului unde-și aflaseră odihna de veci osemintele acestuia a făcut imposibilă până și cunoașterea locului mormântului său. Însă acum, când aceste oseminte au ieșit pe neașteptate la iveală datorită ostenelilor unui cărturar român, puteam noi spune nu acelor repetate cereri ale catolicilor români, care văd în venerabilul Ieremia unicul slujitor al lui Dumnezeu căruia i-a fost introdusă cauza de beatificare, după ce nefasta schismă orientală a separat de Roma acea înfloritoare Biserică? Pe de altă parte, deoarece condițiile politico-religioase nu permit transferul moaștelor în România, unde ar fi primite ca un prețios tezaur, acestea vor rămâne la Roma până când se vor ivi timpuri mai bune; între timp, vor putea fi venerate cel puțin de către colonia română existentă aici...".

Din cauza condițiilor vitrege de după război, totul părea din nou destinat uitării, căci altele erau prioritățile, până în momentul în care suferințele poporului român ajunseseră la limită. Totuși, după câțiva ani, la 13 decembrie 1961, osemintele fratelui Ieremia au fost readuse la Napoli, după ce fuseseră transferate la Roma, în biserica "Sfântul Laurențiu din Brindisi".

Perioada 1980-1990 n-a însemnat doar deceniul în care s-au redeschis diversele "canale" de tristă amintire, în care se dărâmau biserici și sate, ci și anul 1983, an în care un papă venit de după "cortina de fier" îl ridică la cinstea altarelor pe acest fiu al poporului român, dând astfel o nouă speranță unui neam copleșit de suferințe. Bucuria beatificării a fost prezentată și în primul paragraf al acestui subiect, de aceea nu insistăm.

Împlinirea a 25 de ani de la beatificarea fericitului Ieremia urma să fie încununată prin aducerea în România și depunerea definitivă a moaștelor sale în sanctuarul dedicat lui la Onești. Urmând aproximativ traseul din anul 1574, când Ieremia a plecat în Italia, racla cu rămășițele pământești a plecat de la biserica "Neprihănita Zămislire" din orașul Napoli unde se află mormântul său, a trecut pe la Pozzuoli (8 mai: conventul unde a început slujirea ca infirmier) și biserica "Sfântul Efrem cel Vechi" din Napoli (9 mai: locul unde a intrat în mănăstire), a traversat Marea Adriatică sosind de la Bari (10 mai) în orașul Dubrovnik, vechea cetate Ragusa de pe coasta Dalmației (11 mai). S-a oprit în Timișoara (13 mai), București (15 mai) și apoi s-a îndreptat spre Moldova (Focșani și Valea Mică: 17 mai, Bacău: 18 mai, Roman: 19 mai, Barticești: 21 mai). În zilele următoare (20-31 mai) racla a trecut prin Iași (20 mai), Tomești (21 mai), Piatra Neamț (21 mai), Suceava (22 mai), Sasca, Baia, Cacica (23 mai), Cluj (24 mai), Alba-Iulia (26 mai), Sibiu (27 mai), Brașov (28 mai), Oituz (30 mai). În ziua de 31 mai, rămășițele pământești au fost așezate în cripta din sanctuarul "Fericitul Ieremia" din Onești.

După sute de ani, rămășițele sale pământești au pornit, așadar, din orașul italian Napoli în ziua de 8 mai, pentru a ajunge în România la 13 mai. După ce au fost prin mai multe localități din țară, moaștele (introduse într-o statuie din fibră de sticlă de 170 kg, care îl reprezintă pe Ieremia, având ochii de cristal) vor rămâne în cripta sanctuarului din Onești. Aducerea rămășițelor pământești ale fericitului Ieremia în România a constituit un eveniment important marcat prin celebrări și rugăciuni în perioada 13-31 mai. Sărbătoarea s-a făcut simțită în întreaga Dieceză de Iași, fiind organizate manifestări menite să marcheze acest moment istoric.

Pentru capucinii din România și din Italia și pentru întreaga Biserică locală de Iași sâmbătă, 31 mai 2008, a fost o mare și sfântă zi, deoarece la Onești, la ora 9.30 au fost primite sfintele moaște ale fericitului Ieremia, la intrare în oraș, apoi au fost purtate în procesiune până la sanctuar, unde la ora 11.00 s-a celebrat sfânta Liturghie pontificală în frunte cu păstorul Diecezei de Iași, care a fost înconjurat de alți trei episcopi: ÎPS Ioan Robu, PS Anton Coșa, PS Florentin Crihălmeanu și de pr. Felice Cangelosi, vicar general al Fraților Capucini, pr. Leonardo Izzo, ministrul provincial din Napoli și pr. Ion Ciuraru, ministru provincial al Fraților Conventuali, participând și un mare număr de preoți, persoane consacrate, autorități civile și credincioși. După sfânta Liturghie celebrată afară, sfintele moaște au fost purtate de frații capucini în criptă, unde au fost expuse spre venerare credincioșilor, pentru totdeauna.

Un al doilea exemplu pe care dorim să-l prezentăm este cel al Preasfințitului Mihai Robu, episcop de Iași între 1925 și 1944. Decedat la Finiș, lângă Beiuș, la 27 septembrie 1944, a fost înmormântat în cimitirul greco-catolic din Beiuș, și apoi reînhumat, la 3 martie 1964, de Preasfințitul Petru Pleșca în catedrala din Iași, în partea de nord, în stânga crucierei. Epitaful plasat în peretele de deasupra mormântului rezumă viața și activitatea primului episcop indigen al Diecezei de Iași. Textul este în limba latină, dar îl prezentăm în traducerea în limba română: "Aici zace înmormântat, / Așteaptă Învierea / Preavenerabilul și Preaslăvitul domn / MIHAI ROBU / episcop de Iași. / Acesta s-a născut la Săbăoani, în ziua de 10 aprilie 1884, și a fost primul localnic din clerul diecezan înălțat la episcopat în ziua de 7 mai 1925. în același an, în ziua de 20 septembrie, a fost consacrat și s-a evidențiat prin pietate, umilință, prin bunătate sufletească, printr-o mare perseverență și printr-o grijă deosebită față de suflete. S-a făcut pentru toți toate și s-a dăruit turmei sale. / A păstorit într-un spirit cu adevărat părintesc și, printr-un efort neobosit, a reînnoit și a înălțat Seminarul Diecezan, a mărit numărul clericilor din Dieceză, a înființat noi parohii, a susținut și a întărit credința și moravurile; este numit un adevărat părinte al tuturor și a unit inimile credincioșilor. în cel de-al doilea crud și sângeros Război Mondial, după ce Seminarul a fost distrus, în timp ce căuta o reședință de refugiu într-un loc din Transilvania, la Beiuș, a fost lovit pe neașteptate de o boală gravă și a murit în ziua de 27 septembrie a anului 1944, fiind înmormântat în cimitirul aceleași localități pentru un timp, până în ziua de 3 martie 1964. / Excelența Sa, Episcopul Petru Pleșca, Ordinarius al Diecezei de Iași, a adus osemintele în această Catedrală și s-a îngrijit să fie așezate cu cinste ca să lumineze tuturor, prin zelul pastoral și sfințenia vieții și să fie pentru urmași un exemplu și un mijlocitor la Dumnezeu. / Să se odihnească în pace!".

Ca păstor al Diecezei de Iași, episcopul Mihai Robu s-a impus ca o figură impozabilă, blajină, care nu se sfia să îndeplinească serviciile preoțești obișnuite în catedrală sau în capela Surorilor "Notre Dame de Sion". Printre activitățile cu care s-a remarcat se pot enumera: ridicarea a numeroase biserici, numeroase vizite canonice însoțite de administrarea sfântului Mir, susținerea presei catolice, în timpul Celui de-al Doilea Război Mondial a apărat în diferite ocazii pe cei prigoniți, dar nu în ultimul rând grija pe care o arăta pentru Seminar. Eforturile sale s-au oglindit în generațiile de preoți care s-au format în perioada episcopatului său, culminând cu cea mai mare promoție de preoți din istoria Seminarului din Iași: promoția 1939 - 33 de preoți. La 19 martie 1944, a celebrat ultima sfântă Liturghie în Seminar, deoarece, din cauza operațiunilor militare din Moldova, Seminarul a fost distrus, iar episcopul a fost silit să se refugieze, alături de seminariști, la Beiuș. Represiunile armatelor germane și ungare, de la mijlocul lunii septembrie 1944, l-au determinat pe episcopul Robu să se retragă în munți, unde a contractat o dublă pneumonie, în urma căreia a murit la 27 septembrie 1944. A fost înmormântat vineri, 29 septembrie 1944, în cimitirul din Beiuș, dar după 20 de ani, în martie 1964, osemintele sale pământești au fost aduse la Iași, unde au fost reînhumate în catedrala pe care a slujit-o cu atâta dragoste. Din păcate, Arhiva Episcopiei de Iași nu păstrează detalii și fotografii de la acel eveniment.

Ultimul exemplu de transfer a rămășițelor pământești pe care îl oferim în acest studiu este cel al preotului Petru Pal, la care am fost implicat personal. Printre manifestările programate în cadrul Centenarului bisericii din Pildești s-a numărat și strămutarea rămășițelor pământești ale primului preot al satului, care este și primul preot al Seminarului catolic din Iași. În centrul celebrărilor însemnate care s-au organizat în Parohia Pildești, în anul 1994, s-a aflat comemorarea centenarului bisericii, care trebuia să aibă loc în anul 1993, dar se suprapunea cu celebrarea diecezană a Zilei Tineretului. "Chemarea pildeștenilor la sărbătoare" a fost fixată pentru zilele de 5 și 6 aprilie 1994. Până la această dată, rămășițele pământești ale preotului Petru Pal au zăcut timp de 50 de ani într-un mormânt din Cimitirul Eternitatea din Iași. Ele au fost exhumate de un grup de seminariști originari din Pildești, coordonați de pr. Pavel Chelaru, care era formator la Seminarul catolic din Iași. În seara zilei de 5 aprilie 1994, a avut loc depunerea în biserică a sicriului conținând osemintele pr. dr. Petru Pal, urmând ca acestea să fie înhumate în cimitirul satului a doua zi, după o Liturghie celebrată de preoții originari din Pildești, cu participarea rudelor părintelui reînhumat și a enoriașilor din sat. Apoi, a avut loc sfânta Liturghie solemnă, prezidată de episcopul Petru Gherghel, și un interesant program cultural-artistic.

În cadrul tuturor acestor momente s-au făcut referințe la personalitatea pr. Petru Pal, născut în ziua de 13 iulie 1872, din părinții Mihai și Marga, o familie de țărani gospodari cu mulți copii: cinci băieți și patru fete. Atras de "gustul cărții" a intrat în școala primară din sat, unde "s-a remarcat ca fiind silitor, cu o inteligență deosebită, uimind învățătorii și preoții". După ce a absolvit școala generală din satul natal, simțind chemarea lui Dumnezeu de a se face preot, intră în Seminarul Catolic din Iași, în vara anului 1887, alături de încă patru elevi. La 29 septembrie 1895, a fost hirotonit preot, fiind "primul preot al Seminarului diecezan din Iași". Având o înclinație deosebită pentru studiu și o minte ageră, a fost trimis să-și continue studiile de specializare la Roma, unde obține titlul de doctor în teologie, în anul 1900. După ce se întoarce la Iași activează mai mulți ani ca profesor la Institutul "Cipariu" și la Liceul Comercial. Fiind pasionat pentru limba germană, pentru un studiu mai eficace din partea elevilor, editează un curs intitulat Cheia limbii germane. În același timp alcătuiește mai multe schematisme ale Diecezei de Iași. În 1907, pentru o perioadă foarte scurtă de timp, a activat și în Parohia Săbăoani. Ca o notă particulară a dăruirii sale, amintim că după demisia episcopului Dominic Jaquet (31 martie 1903), părintele dr. Petru Pal a fost propus ca episcop de Iași, dar Sfântul Scaun a socotit inoportună această numire. În timpul Primului Război Mondial a fost transferat la Parohia Valea Seacă, unde apreciază foarte mult apele termale de la Sărata și amenajează o stațiune balneară, care i-a purtat mult timp numele, actualmente având titulatura de "Centrul de Spiritualitate și Tratament Balnear «Fericitul Ieremia Valahul» Sărata-Băi". Dispunând "de un oarecare capital financiar, construiește acolo o stațiune balneară de băi sărate unde și-au găsit alinarea și chiar vindecarea bolilor foarte mulți bolnavi, fiind îndrăgit și apreciat de foarte mulți credincioși. Părintele Petru Pal a ținut ca mesajul creștin să nu se răspândească numai pe cale verbală, de aceea a colaborat foarte mult la revista Diecezei de Iași Lumina creștinului, publicând numeroase articole și conducând-o chiar timp de un an. În anul 1927, a făcut parte din comitetul de fondare a Tipografiei "Presa Bună" împreună cu mons. Anton Gabor și pr. Dumitru Romila.

În anul 1941, după ce a participat la primiția părintelui Petru Dâncă, starea sănătății i s-a înrăutățit și a fost nevoit să revină în Iași pentru îngrijirea sănătății. A locuit în clădirea seminarului și a fost iubit de preoții și seminariștii de aici, fapt pentru care i se spunea "bădia". Biblioteca personală a lăsat-o acestei instituții. Îndurând cu răbdare suferințele, a murit în ziua de 31 ianuarie 1943, pe la ora 6,00, în vârstă de 71 de ani. Știrea morții sale a fost anunțată tuturor preoților din Dieceza de Iași de către episcopul Mihai Robu care menționa: "Cu inima îndurerată vă aducem la cunoștință că ieri dimineață (circulara a fost scrisă în ziua de 1 februarie 1943, n.n.), pe la orele șase, a încetat din viață, întărit de sfintele sacramente și întovărășit de rugăciunile muribunzilor, Cucernicia sa preotul dr. Petru Pal, administrator temporar al Parohiei Valea Seacă, născut în anul 1872, hirotonit preot la 29 septembrie 1895 - cel dintâi preot secular ieșit din Seminarul diecezan din Iași... A murit în Seminarul din Iași, unde era găzduit de mai multă vreme din cauză de boală. Exequiile se vor face în catedrala din Iași...". După celebrarea euharistică, corpul neînsuflețit al părintelui Petru Pal a fost transportat la Cimitirul "Eternitatea" din Iași și înmormântat.

Revistele Glasul din Pildești și Lumina creștinului, Almanahul Presa Bună și publicația Buletin istoric au alocat spații ample prezentării vieții, activității și strămutării osemintelor pământești ale preotului Petru Pal. Motivația acestei strămutări o găsim bine sintetizată în articolul "Pildeștenii își cheamă fiii la sărbătoare", semnat de pr. Pavel Chelaru: "Trebuie să mărturisesc că, încă din Seminar, Ionică mi-a dat ideea care ne-a urmărit continuu: locul părintelui Petru Pal este în cimitirul satului de baștină! Bine, dar cum să procedăm? Nu găseam ocazia. (...) Iată, în sfârșit, momentul cât se poate de nimerit ca această comemorare să fie întregită și de mult visatul plan de mutare a osemintelor părintelui Petru Pal în satul natal, gest cu valoare de simbol. Într-adevăr, satul își cheamă fiii la sărbătoare. Biserica cu turnul ei zvelt ce ne străjuiește de 100 de ani și clopotele ei ce împrăștie norii distrugători vor chema la 6 aprilie la sărbătoare. Sunt invitați la sărbătoare toți pildeștenii din toate colțurile țării și ale lumii. Sunt chemați cei morți, în persoana părintelui Petru Pal... (...). Programul se va desfășura astfel: marți seara, 5 aprilie: depunerea în biserică a sicriului conținând osemintele pr. Petru Pal; miercuri, 6 aprilie: ora 8.00: Sfânta Liturghie și ceremonia de reînhumare a pr. Petru Pal în cimitirul satului...".

Câteva impresii după reînhumarea pr. Petru Pal au fost publicate de domnul prof. univ. Ioan Husti, în articolul "Centenarul bisericii din Pildești": "Imaginea satului Pildești, receptată cu mintea și inima miilor de participanți la sărbătoarea centenarului bisericii locale, a îmbrăcat înfățișarea impunătoare a unui copac uriaș, cu ramuri de vârstă diferită. Programul festiv al centenarului a cuprins un impresionant buchet de manifestări religioase și cultural-artistice, împletite armonios pe urzeala trainică a trăirilor tuturor fiilor satului în spirit catolic și național. De la ceremonia reînhumării primului preot originar din Pildești, a eruditului cărturar Dr. Petru Pal și până la cuvântul de încheiere rostit de Preasfințitul Petru Gherghel, cele 1087 de familii ale satului, alături de numeroși oaspeți invitați sau veniți din proprie inițiativă, au fost cu toții părtași și admiratori ai unei impresionante concordii creștinești, de natură să le întărească sănătatea sufletească și încrederea în puterea tămăduitoare a harului divin. (...) După slujbele religioase din ziua centenarului, cu readuceri aminte și trăiri creștinești în spirit catolic autentic, a urmat un bogat program cultural-artistic, cuprinzând atât momente de înălțare sufletească, de manifestare nestingherită a dragostei lor față de țară, neam și limba românească, cât și momente de destindere prin cântece și jocuri populare moldovenești. Au fost prezentate cu acest prilej: (...) "Amintiri despre părintele erudit Dr. Petru Pal", prezentate de domnul Anton Pal, strănepotul părintelui evocat...".

Acestea sunt doar trei din numeroasele exemple pe care le putem oferi din istoria Episcopiei Catolice de Iași și a comunităților catolice din Moldova. Au fost și unele proiecte care nu au putut fi finalizate, dintre acestea amintind doar dorința expresă de a aduce în catedrala din Iași a rămășițelor pământești ale fericitului episcop martir Anton Durcovici. În amintirea acestora, la 17 mai 2008, la 120 de ani de la naștere și la 60 de ani de la consacrarea episcopală, a fost pusă în catedrala veche din Iași, în partea de sud, în dreapta crucierei, o urnă cu pământ adus din cimitirele din Sighetu Marmației, unde episcopul Durcovici a murit în închisoarea de maximă securitate, la 10 decembrie 1951, fiind înmormântat în secret într-un cimitir din acest oraș.

Fie care strămutarea, pentru a cincea oară, a rămășițelor pământești ale preotului misionar Francisc Anton Tasso să reînvigoreze aducerea aminte a acestui preot care "a murit în pietate și sfințenie" pentru propășirea credinței și binele catolicilor din Răchiteni și nu numai!

Pr. Alois Moraru

* * *

Controverse privind strămutarea "sfântului" Francisc Anton Tasso de la Iași la Răchiteni (I)


 

lecturi: 1032.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat