Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 3-a din Postul Mare - Anul A - 2020

Ex 17,3-7; Ps 95; Rom 5,1-2.5-8; In 4,5-42

"Iubirea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat" (Rom 5,5).

Am început timpul sfânt al Postului Mare analizând și meditând câteva versete din capitolele 2 și 3 din Cartea Genezei, unde ni s-a istorisit creația omului pe care Dumnezeu l-a creat ființă vie suflându-i în nări Duhul său, un Duh de viață (cf. Gen 2,7). Apoi am văzut căderea în păcat când omul a rămas gol de Duhul vieții și de orice alt dar divin (cf. Gen 3,1-7). Aici a început marea dramă a omenirii care nu este încă terminată. Aici găsim explicația divină cu privire la decăderea și ruina prezentă a rasei umane. Tot aici învățăm despre subtilitățile inamicului nostru diavolul. Aici vedem neputința omului de a umbla pe calea neprihănirii atunci când îi este retras harul divin. Aici descoperim efectele spirituale ale păcatului, omul încercând să fugă de Dumnezeu și să ascundă păcatul prin lucrări umane. Aici discernem atitudinea lui Dumnezeu față de păcătosul vinovat. Aici suntem învățați despre harul pe care Dumnezeu l-a pregătit pentru a rezolva problemele noastre. Aici este începutul profețiilor care merg apoi prin toată Biblia. Aici aflăm că omul nu se poate apropia de Dumnezeu și nici nu poate redobândi Duhul Sfânt decât printr-un mediator, mediator despre care noi știm că este Isus Cristos, Fiul unic al lui Dumnezeu, venit în lume pentru a ni-l reda pe Duhul Sfânt și prietenia cu Dumnezeu.

Lectura luată din Cartea Exodului rememorează una dintre intervențiile minunate ale lui Dumnezeu în favoarea poporului său. Călătorind prin pustiu, evreii au simțit din plin lipsa hranei și mai ales a apei, simbolul Duhului Sfânt. Era o lipsă acută care i-a dus până acolo încât au pus la îndoială prezența lui Dumnezeu în mijlocul lor (cf. Ex 17,7). În fața unei asemenea situații, Dumnezeu îi poruncește lui Moise să ia toiagul și să lovească stânca, din care va țâșni apă, simbol îndepărtat al lui Isus care lovit va lăsa să curgă din coasta sa deschisă, sânge și apă (cf. In 19,34), iertare și Duh Sfânt. Dacă până atunci lipsa apei era pentru evrei semnul că Dumnezeu i-a abandonat, apa care izvorăște din stâncă este acum semnul prezenței sale în mijlocul lor. "Toți au băut aceeași băutură spirituală pentru că ei beau din stânca spirituală care îi urma, iar stânca era Cristos" (1Cor 10,4).

Evanghelia de astăzi (cf. In 4,5-42) face un salt peste timp și trece de la "mântuitorul promis" (Gen 3,15), la Isus venit să mântuiască ceea ce era pierdut (cf. Mt 18,11), prin invidia diavolului (cf. Înț 2,24) și ceea ce era golit de Duhul Sfânt și de toate darurile divine în urma păcatului (cf. Gen 3,7).

Însă unii oameni nu au voit și nu voiesc încă să-l primească pe Isus ca mântuitor al lor. Înainte de a merge Galileea neamurilor și a se opri în Samaria semi-păgână, Isus, a fost respins în ținutul iudeilor mândri. De aceea, Isus își continuă lucrarea sa mântuitoare în afara ținutului lor, în Galileea, în ținutul păgânilor, trecând prin Samaria, unde trăia un amestec de israeliți și de străini, populație care amesteca idolatria străinilor cu Legea lui Moise și-și revendica descendența din Iacov, deși își stabilise un alt loc de închinare pe Muntele Garizim, Muntele binecuvântărilor, față-n față cu Muntele Ebal, Muntele blestemelor (cf. Dt 11,29; Ios 8,33). Din acest ținut al păgânilor, Isus alege cetatea Sihar, cetatea cea mai decăzută spiritual, numită și "cetatea bețivilor și a mincinoșilor" și s?a așezat lângă o fântână, unde se va folosi din simbolismul apei din Biblie, pentru a-l indica pe Duhul Sfânt și viața divină pe care a venit să le aducă celor care vor primi mântuirea lui cu bunăvoință.

Isus vine la fântâna din Sihar pentru că acolo conform planului divin urma să vină o femeie însetată mai mult de "apa vie", de Duhul Sfânt, decât de apa din fântână. Vine singură și în arșița zilei pentru că așa se simțea "singură și arsă de păcat", dar venea singură și la amiază când nu venea nimeni, pentru că îi era rușine cu viața ei, dar și pentru că nimeni nu venea cu ea. Avusese șase bărbați dar niciunul nu-i ostoise setea după fericire și continua să caute. Șase este numărul omului, iar oamenii pot distruge fericirea unii altora, dar nu pot da fericire unii altora. La fântână îl întâlnește pe cel de-al șaptelea care nu numai că nu era din această lume, dar era și Fiul lui Dumnezeu care o aștepta ca pe o "mireasă". Numărul șapte este numărul divinității și al plinătății lui Isus. Fântâna a fost mereu în Biblie simbolul Duhului Sfânt și locul unde mirele își întâlnește mireasa. Și este interesant de văzut că întotdeauna mireasa întâlnită la fântână este dintre străini, ca o profeție veche a Bisericii, mireasa Fiului lui Dumnezeu. La o fântână slujitorul lui Abraham, Eliezer din Damasc (cf. Gen 15,2-3; 24,2), o găsește pe Rebeca, soția fiului său Isaac (cf. Gen 24,18). La o fântână a întâlnit-o Iacob pe soția sa Rahela (cf. Gen 29,9). La o fântână Moise o întâlnește pe soția sa Sefora (cf. Ex 2,21). Iar Solomon își compară mireasa cu un izvor și cu o fântână închisă (cf. Ct 4,15). Și tot la o fântână Isus o întâlnește pe femeia samariteană, imagine a miresei sale, Biserica, care provine dintre străini (cf. In 4,20).

Isus deși o cunoștea bine pe femeia samariteană (imagine a Bisericii sale căreia venise să i-l aducă pe Duhul Sfânt), căci știa cine este și ce viață depărtată de Dumnezeu dusese alături de cei șase bărbați care nu erau ai ei și alături de idolii aduși în țară de cotropitorii lor, n-o respinge, dar vorbește blând cu ea și chiar îi cere apă de băut. Lui Isus (ca și pe cruce) îi era sete și de apă, dar mai mult îi era sete de inima femeii, de sufletul ei, de iubirea ei, de mântuirea ei și voia să o aducă la punctul ca și ei să-i fie sete de iubirea și de mântuirea lui, cum voise să-i aducă și pe cei de un neam cu el la această sete, dar aceștia l-au refuzat și chiar l-au alungat de la ei. Isus respins de poporul său iudeu, găsește într-o persoană de două ori respinsă, odată de poporul ei și apoi respinsă de către evrei împreună poporul ei, din cauza sclaviei la păgânii din Siria, Babilon și Asiria, care după ce au deportat poporul departe de țara lui, i-au mai umplut și țara de păgâni și idoli, evrei care nu i-au primit pe strămoșii ei la reconstrucția templului (cf. Ezdra 4,2) și astfel respinși de iudei, samaritenii au fost nevoiți să-și construiască un alt templu la pe Muntele Garizim, numit și "Muntele binecuvântărilor".

După ce Isus i-a spus femeii: "Dacă ai fi cunoscut darul lui Dumnezeu și cine este acela care îți spune «Dă-mi să beau!», tu ai fi cerut de la el și el ți-ar fi dat apă vie". Atunci femeia i-a spus lui Isus: "Doamne, nici nu ai cu ce scoate apă, iar fântâna este adâncă; de unde deci ai apa vie? Nu cumva ești tu mai mare decât părintele nostru Iacob, care ne-a dat fântâna și au băut din ea el, fiii lui și turmele lui"? Isus i-a răspuns și i-a zis: "Oricui bea din apa aceasta îi va fi sete din nou, dar cine va bea din apa pe care i-o voi da eu nu va înseta niciodată și apa pe care i-o voi da eu va deveni în el izvor de apă care țâșnește spre viața veșnică". I-a zis femeia: "Doamne, dă-mi această apă ca să nu-mi mai fie sete și să nu mai vin aici să scot"!

Da, Isus, este infinit mai mare decât patriarhul Iacob care a săpat această fântână în deșert, pentru că însuși Isus este "fântâna de apă vie" și "stânca din care țâșnește izvorul de apă vie spre viața veșnică trimis de Tatăl ceresc", adică fântâna și stânca care îl dă pe Duhul Sfânt și viața cea veșnică pe care le-am pierdut de om prin păcat. Dar ca Isus, această "fântână de apă vie" și această "stâncă divină" să-l dea pe Duhul Sfânt "apa cea vie", va trebui să fie "lovit și străpuns pe cruce", așa cum a fost profețit: "Pentru fărădelegea poporului meu a fost lovit" (Is 53,8).

Pentru că Isus a început deja să fie lovit prin respingerea de către poporul său, a putut să i-l dea cu anticipație pe Duhul Sfânt femeii samaritene, care a venit la fântână ca o persoană păcătoasă, respinsă și însetată, dar care prin darul lui Isus, "Noul și adevăratul ei bărbat", a devenit o femeie iertată, primită și împlinită, căci așa cum ne spune sfântul Paul "Iubirea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat. Într-adevăr, pe când eram încă neputincioși, Cristos a murit la timpul hotărât pentru cei nelegiuiți" (Rom 5,5-6). Semnul că femeia samariteană l-a primit pe Duhul Sfânt este nu numai că și-a abandonat găleata, dar și faptul că a devenit apostol al mântuirii prin Cristos față de frații ei, căci nimeni fără Duhul Sfânt nu poate spune Isus Cristos este Domnul (cf. 1Cor 12,3), iar samaritenii socotiți "bețivi și mincinoși" au devenit prin credința în Cristos lanuri albe, lanuri coapte pentru secerișul mântuirii (cf. In 4,35-36). Ei au înțeles că prin Isus Cristos, mântuirea vine de la iudei. Ei au mai înțeles și au devenit închinători ai Tatălui în Duh și Adevăr, prin Duhul Sfânt și prin Isus Cristos.

Iată și câteva gânduri pentru noi scoase din lecturile biblice de astăzi:

Asemenea evreilor, și noi am fost chemați prin sacramentul Botezului să facem parte din noul popor al lui Dumnezeu, care este Biserica. Dacă evreilor li s-a promis atunci "țara în care curge lapte și miere", nouă ne este promisă viața veșnică.

Pentru femeia samariteană, întâlnirea cu Isus, Mesia așteptat de toți strămoșii săi, a fost un dar neașteptat și deosebit. Astăzi Isus ne spune și nouă unuia fiecare: "Eu sunt, cel care îți vorbesc; sunt cel pe care, fără să știi, l-ai așteptat din totdeauna. Eu sunt cel ce îți ofer toată iubirea mea, adică mântuirea mea. Nu vei putea să mai trăiești fără mine!

Prin Isus Cristos Dumnezeu este în mijlocul nostru. Prin Isus Cristos stânca cu apă din belșug și fântâna cu apă vie este în mijlocul nostru. Prin Isus Cristos avem pace cu Dumnezeu. Prin Isus Cristos îl primim pe Duhul Sfânt care a vorbit prin profeți, care ne aduce aminte de învățătura lui și care ne învie morții. În timp ce mana este o imagine a Cristos venit din cer, stânca lovită vorbește despre Cristos cel răstignit, iar apa vie care țâșnește din ea reprezintă Duhul Sfânt, puterea vieții celei noi pe care Mântuitorul mort și înviat o dă tuturor celor care cred în el.

De aceea să-l lăudăm pe Dumnezeu pentru venirea lui Isus Cristos în lume și pentru darul Duhului Sfânt care a revărsat iubirea sa în inimile noastre (cf. Rom 5,5). Psalmul responsorial 95 ne spune că pe Dumnezeu trebuie să-l lăudăm: cu bucurie sfântă și încântare; cu reverență și smerenie; cu glasul, și cu viața noastră, adică cu vorba și cu fapta; să vorbim despre el și mântuirea lui prin Cristos și Duhul Sfânt, să cântăm despre el, despre iubirea și despre bucuria lui; să-l lăudăm pe Dumnezeu în mod particular și în adunările noastre.

Trebuie să lăudăm pe Dumnezeu pentru că: este un Dumnezeu mare și atotputernic, iar noi oile pășunii sale care trebuie să asculte de glasul său care pentru noi răsună din Sfintele Scripturi și care ne spune să nu păcătuim ca să fim scoși afară din odihna veșnică, ca Adam și Eva din rai, ca evrei din pustiu care s-au certat cu Domnul la Massa și Meriba și n-au mai ajuns în Canaan, pentru că au preferat ceapa și usturoiul Egiptului în locul mierii și laptelui din Țara promisă.

Dumnezeu chiar și în cele mai mari strâmtorări și dificultăți ne poate deschide fântâni și acolo unde ne așteptăm cel mai puțin, ca în pustie (cf. Is 43,20) și ne poate croi un drum pe căi neumblate, ca pentru evrei. Cei care, în această pustie a lumii umblă calea lui Dumnezeu pot avea încredere în el. Dacă vom urma stâlpul de nor și de foc, "lumina lui Dumnezeu" (cf. Ps 99,7), cu siguranță bunătatea și mila divină se vor revărsa și peste noi, în "mana ascunsă" (Ap 2,17) și în "izvoarele apelor vieții" (Ap 7,17), așa cum s-au revărsat și peste evrei mana din pustiu și apa din stâncă.

Părinte sfânt, Fiul tău Isus, așezat la fântâna din Sihar, a dat samaritenei pe Duhul Sfânt, apa care stinge orice sete și țâșnește pentru viața veșnică. Te rugăm, trezește și în noi dorința după apa vie a Duhului Sfânt, pe care ne-o oferă Cristos și ajută-ne să ne fie mereu sete de tine și de mântuirea ta! Prin Cristos, Domnul nostru. Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 3-a din Postul Mare


 

lecturi: 770.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat