Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Controverse privind strămutarea "sfântului" Francisc Anton Tasso de la Iași la Răchiteni (I)

După ce s-a publicat articolul: "5 martie, ziua nașterii pentru cer a doi "sfinți": un moldovean în Italia și un italian în Moldova", am constatat că mediatizarea strămutării rămășițelor pământești ale preotului misionar Francisc Anton Tasso de Savona, originar din Italia și mort în faimă de sfințenie la Răchiteni, la 5 martie 1765, stârnește deja multe întrebări și comentarii privind normele și practicile existente în Biserică în ceea ce privește respectul față de cadavrele celor decedați. Asta cu atât mai mult cu cât în cazul părintelui Tasso vorbim de a cincea strămutare a osemintelor sale pământești (7 martie 1765, 5 iunie 1782, 30 iunie 1813, 21 noiembrie 2017 și 3 mai 2020), rămășițe care se mai păstrează și astăzi, la 255 de ani de la moartea lui.

Din informațiile prezentate în urmă cu câteva zile găsim și motivația pentru care s-a dorit transferul osemintelor "venerabilului părinte Tasso" în catedrala din Iași, care a fost reînhumat tot în fața altarului, pentru a fi venerate de credincioși. Totuși, din câte reiese din documente, deși s-a dorit mediatizarea vieții acestui "venerabil misionar" la Iași, nu s-a ajuns la scopul dorit.

Pentru a argumenta inițiativa readucerii la Răchiteni a rămășițelor pământești ale preotului Francisc Anton Tasso, credem de cuviință să prezentăm câteva referințe biblice și norme bisericești în această direcție, care să-i liniștească pe aceia care pun la îndoială liceitatea strămutării moaștelor. Osemintele nu trebuie considerate de cei vii doar un semn vizibil al morții ce-i așteaptă pe toți oamenii, ci pot exprima o "prezență" fizică a morților în lumea celor vii și chiar posedă, atunci când este vorba de un personaj important, de calități și puteri miraculoase, așa cum ne arată de-a lungul timpului tradiția Bisericii noastre prin practica respectării și cinstirii moaștelor.

În Crezul Apostolic mărturisim credința noastră în "împărtășirea sfinților", prin care arătăm comuniunea dintre noi și cei răposați, o chestiune legată atât de ontologie, cât și de Întruparea Mântuitorului. Cu alte cuvinte, atunci când vorbim de comuniunea sfinților, credem cu adevărat în aceasta și presupune o legătură cât se poate de concretă, reală și autentică între toți creștinii de pe fața pământului și toți credincioșii trecuți la Domnul. Prin Cristos și Duhul Sfânt, noi toți ne aflăm în comuniune, indiferent de spațiu și timp, iar acest lucru devine concret și se desăvârșește în cultul pe care îl aducem lui Dumnezeu prin mijlocirea sfinților. Prin respectul acordat moaștelor, noi trăim comuniunea pe care acești creștini au avut-o cu Cristos cu ani sau chiar secole în urmă, o comuniune ce trece dincolo de timp, până în veșnicie. Cristos se unește cu noi, trup și suflet, iar osemintele sfinților strălucesc de harul necreat al dumnezeirii, în timp ce sufletele lor sunt întru odihna cea veșnică, făcând minuni chiar și după moarte.

Această evlavie față de osemintele creștinilor sfinți s-a verificat încă din cele mai vechi timpuri, încă din Biserica primară. Voi da doar un singur exemplu: după ce sfântul Ignațiu de Antiohia, ucenic al sfântului apostol și evanghelist Ioan, a fost martirizat la Roma la începutul secolului al II-lea, creștinii i-au adunat rămășițele pământești și le-au dus la Antiohia "spre mângâierea turmei sale de credincioși".

Dacă adevărata adorație se cuvine doar Sfintei Treimi, creștinii sfinți sunt vrednici de toată cinstirea și venerația noastră. Ei ne învăluie la rugăciune precum un nor de mărturii, precum un nor gros de martiri, rugându-se ca noi să îndurăm totul până la capăt și astfel să ne mântuim. Atunci când vine ispita, osemintele sfinților strigă din veșnicie: "Mântuiește-ne de cel rău!".

Prima carte a Bibliei ne spune ca Eva a fost făcută de Dumnezeu dintr-o coastă luată de la Adam. Acesta implică credința că oasele reprezintă partea fundamentală a corpului uman, conținând celule vii și producând celule sanguine. Doar în acest context Adam poate spune despre Eva: "Iată aceasta-i os din oasele mele și carne din carnea mea" (Gen 2, 22). Expresia este reluată de mai multe ori în Sfânta Scriptură pentru a indica legătura de rudenie: "Tu ești din oasele mele și din carnea mea".

Ca și alte popoare antice din Orientul Apropiat, și pentru evrei, mormântul este un "sarcofag", un "devorator de carne" care permite oaselor să se debaraseze de veșmântul de carne perisabil. În urma acestui proces de descompunere, doar oasele care rămân în morminte amintesc într-un mod concret și material prezența morților în lumea celor vii. Cum pentru evrei era de neimaginat o separare a corpului de suflet, persoana decedată era considerată fizic în Șeol odată cu dispariția sau așezarea sa în mormânt. Cu timpul însă, aceasta concepție evoluează și prin Șeol se desemnează o "locuință a morților". Mai multe texte biblice subliniază importanța îngropării decente a oaselor sau a rămășitelor pământești. Integritatea osemintelor este fundamentală pentru evrei, căci ea permitea înscrierea existențială a celui mort într-un anumit loc și perioadă de timp. De aceea lipsa, consumarea, dispariția sau arderea completă a osemintelor reprezentau o moarte infamă.

În Biblie, după moarte, oasele păstrează o anumită vitalitate a individului. Osemintele unor persoane sfinte sunt în măsură să continue săvârșirea minunilor chiar și după moarte. Cartea a doua a Regilor relatează despre un mort aruncat în mormântul lui Elizeu care a înviat în contact cu oasele profetului. Acest episod biblic ne arată că puterile lui Elizeu nu s-au oprit odată cu moartea acestuia, ci continuă să se manifeste prin oasele lui.

Legat de strămutarea osemintelor, menționăm că prima cartea a Bibliei, Geneza, se termină cu dorința patriarhului Iosif, care era gata de a muri în Egipt, adresată fraților săi: "La urmă a jurat Iosif pe fiii lui Israel, zicând: «Dumnezeu are să vă cerceteze, dar voi să scoateți oasele mele de aici!»" (Gen 50,25). În momentul ieșirii din Egipt osemintele lui Iosif au fost luate de evrei: "Atunci a luat Moise cu sine oasele lui Iosif; căci Iosif legase pe fiii lui Israel cu jurământ, zicând: «Are să vă cerceteze Dumnezeu și atunci să luați cu voi și oasele mele de aici!» (Ex 13,19). În cele din urmă, despre osemintele lui Iosif, aflăm după instalarea lui Israel în Canaan, la sfârșitul cărții Iosua: "Oasele lui Iosif, pe care le aduseseră fiii lui Israel din Egipt, le-au îngropat în Sichem, în partea de țarină pe care o cumpărase Iacob de la fiii lui Hemor, tatăl lui Sichem, cu o sută de arginți, și care căzuse de moștenire fiilor lui Iosif" (Ios 24,32).

Tot în Biblie, întâlnim un alt caz care implică o strămutare de oseminte spre un alt loc de înmormântare. Este vorba de 2Rg 21,1-14, în care se descrie cum David a luat oasele lui Saul și Ionatan de la locuitorii din Iabeșul Galaadului. David a strămutat apoi oasele în țara lui Veniamin, pentru îngroparea în mormântul familiei: "Și a strămutat el de acolo oasele lui Saul și oasele lui Ionatan, fiul lui, și a adunat și oasele celor ce fuseseră spânzurați; și a îngropat oasele lui Saul și ale lui Ionatan, fiul lui, și oasele celor spânzurați în ținutul lui Veniamin, la Țela, în mormântul lui Chiș, tatăl lui Saul" (2Rg 21,13-14). Această relatare subliniază evlavia lui David, care permite reîntregirea osemintelor familiei lui Saul.

Strămutarea osemintelor lui Iosif, Saul, Ionatan și a celor împreună cu ei arată o cutumă bine atestată în cadrul poporului ales. Una dintre cele mai mari temeri a evreilor din diaspora era aceea de a fi îngropat într-o țară străină. Această situație era considerată un blestem, după cum reiese din mai multe texte profetice (cf. Is 22,15-18; Am 7,17; Ier 20,6 etc.).

Ca o concluzie, putem spune că osemintele nu trebuie considerate doar un semn vizibil al morții ce ne așteaptă pe toți, ci exprimă "prezență" fizică a morților în lumea celor vii.

Catehismul Bisericii Catolice din anul 1992, la nr. 1681 ș.u., afirmă că sensul creștin al morții se manifestă în lumina Misterului pascal al morții și învierii lui Cristos, în care se află singura noastră speranță. Înmormântarea creștină nu-i acordă defunctului nici sacrament, nici sacramentaliu, dar exprimă comuniunea eficace cu defunctul. Acest catehism nu face referire la strămutarea osemintelor, la fel cum nu întâlnim referințe nici în Codul de Drept Canonic al Bisericii Romano-Catolice.

Fie ca strămutarea, pentru a cincea oară, a rămășițelor pământești ale preotului misionar Francisc Anton Tasso să reînvigoreze aducerea aminte a acestui preot care "a murit în pietate și sfințenie" pentru propășirea credinței și binele catolicilor din Răchiteni și nu numai!

Pr. Alois Moraru

* * *

5 martie, ziua nașterii pentru cer a doi "sfinți": un moldovean în Italia și un italian în Moldova


 

lecturi: 1365.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat