Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

În timpuri de incertitudini este nevoie de discernământ și profeție

S-au încheiat la Ariccia exercițiile spirituale pentru Curia Romană

Cristos este prezent acolo unde discipolii ascultă de mandatul său, "nerămânând prizonieri în micul lor staul, ci mergând să ducă iradierea harului în lume". O "misiune supraumană, încredințată unor oameni care au trăit experiența fragilității lor" și care "pot să asume această misiune numai pentru că Isus le spune: «Eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul timpurilor»". Aceasta este concluzia la care a ajuns părintele Pietro Bovati în a noua și ultima meditație oferită participanților la exercițiile spirituale pentru Curia Romană, vineri dimineața, 6 martie 2020, în Casa "Divin Maestro" la Ariccia.

"Prezența lui Dumnezeu" a fost tema tratată de secretarul Comisiei Biblice Pontificale la încheierea acestui itinerar săptămânal care a început în după-amiaza de duminica trecută, 1 martie. Inspirându-se din lecturi luate din capitolul 33 din cartea Exodului (7-17), din Evanghelia lui Matei (28,16-20) și din psalmul 90, predicatorul a început subliniind că "Domnul este prezent în viața noastră, este Emanuel pentru noi și ne însoțește pe drumul nostru". Și primul care a înțeles asta a fost Moise, exemplar în conducerea Israelului "arătând că de la Dumnezeu, de la raportul cu El, în ascultare, se primește ca har capacitatea de a conduce poporul". În această privință părintele Bovati s-a declarat conștient "că Isus a recomandat să ne rugăm în secret fără exhibiție" precum și "că rugăciunea nu trebuie să devină niciodată spectacol și nicidecum auto-celebrare". Totuși - a afirmat el - "a fi un exemplu luminos este o obligație"; cu avertismentul că "această exemplaritate este adevărată atunci când nu are în vedere aplauzele făcute omului, ci dimpotrivă, adorarea lui Dumnezeu", printr-o "iradiere spirituală" care "vine tocmai de la cel care se roagă, pentru că atrage, îi duce pe oameni să-l iubească pe Dumnezeu".

După aceea, oprindu-se asupra termenilor din colocviul dintre Domnul și Moise în textul meditat, părintele Bovati a remarcat că primul folosește un imperativ: "du-te și pleacă de aici". Ceea ce "poate fi deranjant numai dacă este gândit pur și simplu ca voința altuia; însă când porunca este promulgată de gura prietenului, de Dumnezeul iubirii, dacă este înțeles în adevărul său", atunci el "luminează, face înțelepți, încurajează, promovează viața credinciosului, pentru că este ca un drum deschis larg, o poartă care se deschide asupra misterului iubirii". În afară de asta, a continuat predicatorul, "porunca divină este proporționată mereu cu omul pentru că este posibilă, ba chiar ușor de îndeplinit, nu pentru că ordinea pe care o vrea Dumnezeu este fără trudă și fără jertfă; ci pentru că acela care dă ordinul promite prezența sa, dă puterea, harul, harul, duhul" pentru îndeplinirea lui.

Mai mult: expresia a pleca face trimitere pe de o parte la "un proces continuu", la "o mișcare de eliberare care nu se va încheia niciodată atât timp cât vom fi pe acest pământ"; și pe de altă parte "arată că există mereu un proces de ridicare"; care nu costă numai "trudă", ci este și "promovare, înălțare, a merge spre ceva mai înalt".

Un alt element găsit de secretarul Comisiei Biblice Pontificale face trimitere la faptul că Moise nu-i cere Domnului "recompense, nici semne, nici promisiuni" pentru el, ci "cere numai să fie instrument. Este ca un profet care de fiecare dată trebuie să fie instruit de Domnul pentru a îndeplini zi după zi misiunea sa". Și în asta păstorul are datoria de "a ști să recunoască și să promoveze în slujirea comună persoanele pe care Dumnezeu le-a ales și le-a consacrat, le-a trimis; așa încât, după aceea, el să fie cel care alege pe cel care a fost ales de Dumnezeu și să-l poată consacra pe cel care a fost sfințit de Dumnezeu, adică înzestrat cu Duhul Sfânt pentru slujire". Așadar, a clarificat predicatorul, Moise "a înțeles încă de la început necesitatea" de a avea "colaboratori: pentru a merge la faraon trebuie să fie însoțit de Aron; pentru a celebra triumful Domnului asupra mării trebuie să implice glasul și tamburinele lui Miriam; pentru a-l învinge pe Amalec trebuie să-l activeze pe Iosue, dar și pe Aron și Hur pentru a susține mâinile sale" și "pentru a administra justiția, cu nenumăratele sale exigențe, trebuie să recurgă la un colegiu de judecători, așa încât în subîmpărțirea îndatoririlor să fie posibilă purtarea unei poveri de atâta responsabilitate și a activa și o sinodalitate, adică o unitate de intenții, o colaborare față de același obiectiv". Și "o astfel de coparticipare a multora la unica misiune nu evidențiază numai atitudinea sapiențială" a celui care "înțelege că dacă nu vrea să fie doborât trebuie să se lase ajutat, și nici că faptul de a fi mai mulți face lucrul mai bun, pentru că, se spune în proverb «funia cu trei capete este mai rezistentă»". Dimpotrivă, a mijloci pentru ca "alții să fie implicați în aceeași misiune, evidențiază, ca mărturie religioasă, că numai Dumnezeu este principiul unic al mântuirii, a cărui prezență invizibilă este atestată tocmai de renunțarea fiecăruia de a fi unicul făcător de bine".

Iată așadar importanța capitală a discernământului: "desigur, nu criteriile lumești de prietenie, simpatie, afinitate culturală sau orice altceva, nici o simplă considerare a calităților obiective în domeniul intelectual sau practic asigură competența, eficiența, credibilitatea". Ci, a explicat părintele Bovati, "toate acestea trebuie supuse unei intuiții spirituale de ordin profetic care să știe să recunoască ceea ce vrea Dumnezeu, ceea ce Dumnezeu a pus deja într-o persoană determinată, eventual și fără ca ea să știe, pentru ca să fie pregătită pentru misiunea pe care Domnul i-o va încredința". De altfel, însuși Moise formulează cererea "să știe să-l recunoască pe cel pe care Dumnezeu l-a ales", așa cum el însuși "a fost ales personal și cunoscut pe nume", deși "probabil că el nu s-ar fi ales în niciun fel".

Actualizând reflecția, predicatorul a vorbit după aceea despre parcursul pe care păstorul trebuie să-l urmeze pentru a duce turmele la pășunile veșnice: "într-un timp de schimbări, de dificultăți, de incertitudini ca acela de astăzi - a spus el - este deosebit de necesar a ști să se găsească drumul potrivit pentru ceea ce Dumnezeu vrea astăzi". Cu o certitudine: că "drumul corect" este cel "trasat de porunci, care sunt ca niște pietre de hotar, schițează cărarea, luminează parcursul", exact ca și Moise "ca a primit Torah, a și scris-o, apoi a comunicat-o și a explicat-o poporului după ce a fost în mod repetat în ascultarea Domnului pe muntele sfânt". Iată așadar că revine tema "discernământului", la care biblistul a adăugat adjectivul "practic" pentru a indica "acea capacitate sapiențială de natură profetică - dăruită de Dumnezeu rugăciune - de a recunoaște în concret, în circumstanțele complicate ale istoriei, în prezent, în varietatea persoanelor, a momentelor, prioritățile de urmat; deci a recunoaște în fiecare realitate ceea ce vrea Dumnezeu". Și pentru a face asta, a recomandat el, "nu este suficientă cunoașterea teoretică sau o competență în științele teologice. Este necesar un dar spiritual, necomunicat o dată pentru totdeauna, ci «distilat» zi după zi pentru a ajuta persoanele să aleagă calea care a fost indicată, pentru a-l ajuta pe păstor să conducă pe căile bune". Așadar, este vorba de "un dar spiritual și ca atare este intrinsec iubitor, nu se prezintă ca pretenție a învățatului, a competentului, care știe mereu totul", ci este "conștiința utilă a discipolului care a fost instruit de Domnul".

În sfârșit părintele Bovati a îndemnat să se mediteze ultimele versete din capitolul 28 din Evanghelia lui Matei, dedicate întâlnirii lui Isus Înviat cu apostolii săi. El le cere celor unsprezece să se întoarcă în Galileea, în locul unde a început vocația lor, pentru a retrăi credința "care probabil și acum este șovăitoare" după răstignirea sa. Însă, a remarcat iezuitul, nu este vorba de o "procedură nostalgică", ci mai ales de a înțelege "darul fondator care constă în urmarea lui Isus, a fi cu El, a trăi din cuvântul său și din iubirea sa". În afară de asta, îi trimite într-un "ținut de graniță, Galileea națiunilor", făcându-i "să iasă din ghetoul glorios dar și orgolios din Ierusalim pentru a-i duce la frontiere" și să-i trimită să "facă discipoli în toate națiunile". De fapt, "Cristos și-a vărsat sângele pentru mulțime". Și acum, ca "păstor suprem al oilor, promovează păstori pe discipolii săi" pentru "o continuare, o dilatare a lucrării sale de iubire", a argumentat predicatorul terminând reflecția sa.

(După L'Osservatore Romano, 7 martie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 235.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat