Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Acea mână pe obraz

Părintele Rupnik la prima predică pentru Postul Mare

A pornit de la imaginea Mariei la picioarele crucii părintele iezuit Marko Ivan Rupnik, pentru a introduce prima predică pentru Postul Mare, desfășurată în Palatul Apostolic, vineri, 6 martie 2020.

O imagine "foarte puternică", a spus comentând acea scenă și subliniind că pentru o mamă este greu să asiste la moartea fiului. "A vedea propriul fiu în moarte este ceva absolut deosebit - a afirmat el - dar mai ales dacă acest Fiu este Mântuitorul lumii". Se înțelege astfel, a afirmat el, pentru că iconografia antică "o reprezintă pe Maria sub cruce cu o mână pe obraz".

Ce înseamnă asta? În iconografia bizantină păstrată până în zilele noastre, a explicat el, "aceasta este tocmai imaginea persoanei aflate într-o încercare foarte dură". O persoană, a adăugat el, care "este pusă într-o nesiguranță foarte gravă, ba chiar într-o îndoială". Ce poate pune la îndoială Maria sub cruce? Pentru ce o reprezintă astfel iconografia? Imaginea, a răspuns iezuitul, îl arată pe Cristos îndreptat spre Mama sa și ea care îl privește pe Fiul său. Conform orientalilor, în scena aceea Fiul de pe cruce încredințează Mamei "ultimul grad, cel mai înalt grad al înțelepciunii", adică să vadă "sensul falimentului, sensul prăbușirii, sensul suferinței și sensul unei morți așa de rușinoase cum era a sa". Așa încât e adevărat, a adăugat el, "că suferința, durerea sunt o problemă".

Referindu-se la Evanghelia lui Marcu, părintele Rupnik a amintit că "atunci când Cristos începe să vorbească despre cum va fi rezultatul său la Ierusalim, cum va suferi, ce i se va întâmpla", Petru îl cheamă deoparte și îi spune: "Asta nu ți se va întâmpla niciodată". Apostolul folosește un termen "puternic", același pe care Cristos îl folosea mereu pentru a-i reduce la tăcere pe diavoli. Pentru aceasta Petru s-a "impresionat așa de mult" când a înțeles că Cristos vorbește despre sine "ca și cum ar avea un diavol". Pentru el este imposibil că El ca Mesia trebuie să sufere, pentru că "în urmă există un imaginar al lui Mesia triumfător".

O situație asemănătoare, a continuat iezuitul, are loc cu cei doi discipoli de la Emaus, când mărturisesc că au avut speranța că El va elibera Israelul, și totuși acum îl văd răstignit și înmormântat. De fapt, există o așteptarea a lui Mesia care creează o speranță. Asta corespunde desigur la ceva foarte uman, "o mântuire conform naturii noastre. Și conform naturii noastre, nu putem să fim mântuiți printr-o suferință, o moarte așa de dureroasă".

Stând sub crucea Fiului, Maria are gânduri "foarte profunde" tocmai în această privință. Și se întreabă cum este posibil ca Mântuitorul lumii să sfârșească răstignit. În Evanghelia lui Luca, atunci când se relatează despre prezentarea lui Isus la templu, se vestește că o sabie va străpunge inima Mariei, ba chiar viața sa va fi străpunsă. "Sabia - a spus părintele Rupnik - dă imaginea unei tăieri, a ceva ce desparte cu adevărat, așa încât e adevărat că în Scrisoarea către Evrei această sabie este considerat drept cuvânt". Un cuvânt eficace, "mai ascuțit decât orice sabie cu două tăișuri".

Tocmai sub cruce Maria "simte această sabie care merge până în adânc, care discerne gândurile și sentimentele, dar zdruncinând, tăind". Contemplația sa "nu este o contemplație pașnică". Luca spune că Maria păstrează aceste lucruri în inima sa. Ce poartă înăuntrul ei? "Termenul care este folosit în greacă - a explicat predicatorul - înseamnă că poartă ceva foarte prețios". Pentru prima dată este folosit în Evanghelia cuvântul symballo, care înseamnă "textual a pune împreună, a încerca să îmbine, să unească". De fapt, Maria pune împreună cuvintele și evenimentele.

Fecioara stă sub cruce, deasupra căreia este scris "Rege". Acesta este, a afirmat părintele Rupnik, "tronul pe care acum stă Cristos". Din partea noastră, fără Duhul Sfânt "nu putem înțelege că Dumnezeu există cu adevărat ca iubire". Asta se realizează cu dăruirea de sine, dar merge mult dincolo de mentalitatea noastră. În Cristos vedem "adevărul lui Dumnezeu"; dar a înțelege un Dumnezeu care se dăruiește în acest mod "pune în dificultate abordările raționaliste ale credinței". Tatăl "conduce lumea și istoria prin intermediul Mielului, al dăruirii de sine": istoria "este gestionată prin dăruirea de sine, prin iubire".

Iubirea, care "în cer este o fericire absolută", pe pământ devine Triduum pascal. Pentru aceasta, trebuie să ne pregătim pentru înviere prin itinerarul Postului Mare. Trebuie să știm să percepem, a subliniat părintele Rupnik, că "prezența noastră în istorie găsește sens prin Triduum-ul pascal". Trebuie înțeles că fiecare dar este consumat: "cel care se dăruiește se consumă, nu se cruță". Mărturia devine așadar posibilă numai grație Duhului Sfânt.

Creștinul știe că Domnul este cel care dă viața: cu Duhul Sfânt, este posibil să trăim propria existență ca "dăruire de sine". Dumnezeu varsă în inima fiecăruia iubirea Tatălui. Acesta este, a încheiat părintele Rupnik, drumul Bisericii în istorie: un drum pascal. Și ca Maria, "suntem chemați și noi la o convertire continuă pentru a vedea că istoria merge conform Providenței și că Dumnezeu se manifestă în această lume prin prezența noastră".

(După L'Osservatore Romano, 7 martie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 599.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat