Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a doua din Postul Mare - Anul A - 2020

Gen 12,1-4a; Ps 33; 2Tim 1,8b-10; Mt 17,1-9

"Acesta este Fiul meu cel iubit, ascultați de el" (Mt 17,5).

Suntem în timpul sfânt al Postului Mare, timp în care, luând "armătura lui Dumnezeu" (cf. Ef 6,13-18), împreună cu postul, rugăciunea și pomana, pentru lupta spirituală care ne stă înainte, ne pregătim pentru a întâmpina cum se cuvine Învierea Domnului nostru Isus Cristos, înviere prin care Isus îi va pune "sub picioarele sale" pe toți dușmanii fericirii noastre, în frunte cu diavolul și moartea (cf. 1Cor 15,25-26), care așa cum am văzut duminica trecută au pus stăpânire peste noi odată cu primul păcat și ne-au scos din paradisul fericirilor și al bucuriilor dăruite nouă de Dumnezeu (cf. Gen 3,1-7), bucurii și fericiri în care nici ei n-au rămas și nici pe noi nu ne-au lăsat.

Imediat după primul păcat a început pentru omul căzut timpul căutării fericirii pierdute. Prin primii noștri părinți, Adam și Eva, am început cu toții această căutare, dar, din păcate, tot amăgiți de diavol, am început această căutare pe niște piste greșite, cum ar fi "acoperirea urmărilor păcatului" cu frunze care nu le pot ascunde de Dumnezeu, în loc să alergăm la Domnul care deține adevăratul remediu, "blana unui miel jertfit" (cf. Gen 3,21), care așa cum ne vom vedea pe parcurs, va fi "Mielul lui Dumnezeu" (cf. In 1,29), însuși Fiul său preaiubit cum ne spune el însuși în pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 17,5) care se va naște din femeie, din "noua Evă" (cf. Gal 4,4), așa cum ne-a promis tot el, în marea sa milă și îndurare față de noi, imediat după păcat (cf. Gen 3,15).

Apoi, o altă pistă greșită pe care ne-a condus diavolul în căutarea fericirii pierdute au fost "scuzele" fără temei: "femeia pe care mi-ai dat-o", "diavolul m-a amăgit" (cf. Gen 3,12-13) și multe altele găsite de fiecare dintre noi, în loc să ne recunoaștem "uitarea de porunca divină, neascultarea și îngâmfarea noastră de a fi asemenea cu Dumnezeu"; apoi temeritatea noastră în a alege corect între ceea ce ne era absolut necesar, bun și poruncit (cf. Gen 3,5), preferând ceea ce nu era necesar, ceea ce era rău și chiar oprit de Dumnezeu (cf. Gen 2,17), dar care nouă ni se părea bun la șoapta amăgitoare a diavolului (cf. Gen 3,4); apoi de alegerea noastră ca în îndoială să vorbim cu diavolul și nu cu Dumnezeu, diavol care vorbea de rău de Dumnezeu, care-i punea la îndoială bunătatea și sfințenia lui, iar noi îi acordam credit unui mincinos; ca să nu mai vorbim de încercarea noastră de a ne construi o fericire fără Dumnezeu și pe calea arătată de diavol, cu asumarea riscului cunoașterii răului, alături de binele pe care îl știam, uitând că răul distruge fericirea.

La capătul acestei "istorii" să fim mulțumiți și recunoscători lui Dumnezeu care, ne-a tratat numai ca pe niște copii, care amăgiți de cineva mai mare și mai înțelept decât noi, am devenit obraznici și că nu ne-a pedepsit așa cum am fi meritat pentru atâtea rele săvârșite deodată, căci Dumnezeu se putea supăra pe noi pentru totdeauna, așa cum s-a supărat pe diavol. Apoi să fim mulțumiți și recunoscători lui Dumnezeu, mai ales pentru faptul că în marea lui milă și îndurare față de noi (cf. Ps 103,8), că în iubirea sa veșnică față de noi (cf. Ier 31,3) ne-a făcut promisiunea mântuirii (cf. Gen 3,15) și ne-a trimis un mântuitor în persoana Fiului său preaiubit (cf. In 3,16), care ca un miel nevinovat va lua asupra sa păcatele noastre (cf. In 1,29) și ne va salva prin pătimirile, moartea și învierea sa, lucrare la care spre cinstea noastră ne va asocia și pe noi (cf. Fil 1,29).

Da, omul păcătos nu putea ieși niciodată de sub influența diavolului și a morții aduse de păcat, dacă Dumnezeu Tatăl nu l-ar fi făcut păcat pentru noi pe cel care nu a săvârșit niciun păcatul (cf. 2Cor 5,21; In 8,46; In 14,30) și nu l-ar fi trimis pe Isus Cristos, Fiul său, prin puterea Duhului Sfânt, care să-și asume truda, suferința și moartea noastră ca să ne scape de ele; și care în loc de Edenul pământesc de unde ne-a scos diavolul invidios (cf. Înț 2,24) și să ne ducă alături de sfinți (cf. Ef 2,19) în paradisul ceresc refăcut și pregătit împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt și rânduit pentru noi de la întemeierea lumii (cf. In 5,17; 14,2; Mt 25,34), unde "El însuși va șterge orice lacrimă din ochii noștri, iar moarte nu va mai fi. Nu va mai fi nici plâns, nici țipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut" (Ap 21,4).

Astăzi Cristos, care purtând trupul nostru slăbit asumat la întrupare, care purtând păcatele noastre asumate la Botezul său în Iordan și care chiar ni s-a substituit în suferință și moarte, se schimbă la față înaintea noastră pentru a ne arăta fericirea și lumina la care ne va conduce în urma pătimirilor, morții și învierii sale. Dacă voim să știm, fericirea, strălucirea și nemurirea noastră dobândite de Isus la cruce au fost prefigurate încă din Vechiul Testament prin cei doi martori strălucitori apăruți lângă Isus transfigurat, Moise și Ilie, care în viața lor au avut și ei unul fiecare câte o viziune a gloriei lui Dumnezeu, glorie care a strălucit astăzi pe chipul lui Cristos. Moise a avut viziunea pe Muntele Sinai și chiar s-a reflectat pe fața lui (cf. Ex 24,15), iar Ilie a avut această viziune pe Muntele Horeb (cf. 1Rg 19,8).

Pentru apostolii speriați de evenimentele Calvarului prezise de Isus (cf. Mt 16,21-23), dar și pentru toți care se tem de suferință și moarte, Isus s-a schimbat astăzi la față pentru a le arăta unde conduc suferința și moartea îndurate împreună cu el și pentru el, la gloria veșnică (cf. Mt 17,1-9). Moise și Ilie, care vorbeau cu Isus despre suferințele crucii, vin să le confirme lor și lumii întregi speriate de cruce, că Golgota este singura cale de a ajunge la strălucirea și fericirea pierdute prin păcat (cf. Mt 17,3; Lc 9,31). Tradiția creștină i-a văzut în Moise și Ilie în persoana celor doi bărbați de la mormântul gol (Lc 24,4; In 20,12), în persoana celor doi bărbați de la înălțarea lui Isus la cer (Fap 1,10), dar și în "cei doi martori", în chipul celor "doi măslini" și în chipul "celor două candelabre" care stau înaintea Stăpânului pământului (Ap 11,3-4), care au venit să confirme că la învierea din morți și gloria veșnic luminoasă se ajunge numai prin cruce.

O altă prezență întâlnită la Schimbarea la față a lui Isus este "norul". Norul simbolizează acoperirea prezenței divine (Ex 24,15-18; Ps 97,2). Un nor găsim la Botezul lui Isus când Tatăl ceresc, în prezența Duhului Sfânt, îl proclamă pe Isus, drept Fiul său preaiubit în care își găsește toată desfătarea (cf. Mt 3,17). Un nor găsim la Schimbarea la față, când Isus este prezentat de către Tatăl ceresc nu numai Fiul său preaiubit în care își găsește toată desfătarea, dar și când dă porunca ca toți care doresc mântuirea să asculte de el (cf. Mt 17,5). Un nor găsim și la înălțarea la cer a lui Isus, nor care l-a acoperit pe Cristos de fața ucenicilor (cf. Fap 1,9). Un nor găsim și la întoarcerea lui Isus pe nori (cf. Ap 1,7), care va veni să-i răpească pe cei aleși în paradis (cf. 1Tes 4,17). Să nu uităm că tot un nor, un văl al pâinii și al vinului îl acoperă și astăzi pe Isus pe altare și în tabernacole; un nor și un văl îl acoperă și astăzi pe Isus în persoana preoților, creștinilor, a celor care suferă și în persoana oricărui om. De aceea, atenție mare cum îl întâmpinăm sub acești nori și văluri!

La venirea lui Isus de-a doua, nu numai ființele noastre vor străluci de măreție, ci și toate ale noastre, dar și întregul univers care va fi transfigurat împreună cu noi, căci toată creația și orice făptură așteaptă împreună cu noi izbăvirea lui Isus (cf. Mt 17,2; Rom 8,20-22). Atunci ca Petru ne vom îmbăta de fericire (cf. Mt 17,4). Atunci împreună cu noi: munții, dealurile, câmpiile, apele, văzduhul și cu tot ce locuiesc în ele vor sălta de fericire ca berbecii și ca vițeii pe miriște (cf. Ps 114,3-6; Mal 4,2), căci toate cele vechi ale păcatului, durerii și morții vor fi trecut și toate vor fi făcute noi (cf. 2Cor 5,17).

La această mântuire și fericire suntem astăzi chemați cu toții de Dumnezeu, prin Isus Cristos și prin evanghelie, nu pentru faptele și meritele noastre, ci pentru meritele lui Isus Cristos, "cel care ne-a mântuit și ne-a chemat cu o chemare sfântă, nu pentru faptele noastre, ci pentru planul său și pentru harul pe care ni l-a dat în Cristos Isus mai înainte de începutul veacurilor" (2Tim 1,9).

În fața unei astfel de chemări la fericirea și strălucirea arătată pe chipul lui Isus la Schimbarea la față și la Învierea sa din morți, avem cel puțin trei datorii față de Persoanele divine care ne-au făcut chemarea: prima, cea de a mulțumi. Acesta este și motivul pentru care Biserica a rânduit pentru această duminică să intonăm și să medităm Psalmul 33, un psalm prin excelență de mulțumire pentru darurile și răscumpărarea primite. Psalmistul ne invită să cântăm împreună cu el: puterea Cuvântului lui Dumnezeu în creație (v. 4-9); puterea lui Dumnezeu conducerea istoriei (v . 10-12); atotștiința lui Dumnezeu în răscumpărare (v . 13-15); încrederea omului în Dumnezeu (v. 16-19) și răspunsul poporului credincios la darurile lui Dumnezeu (v. 20-22).

A doua datorie a noastră față de chemarea divină la fericirea și strălucirea arătate nouă în Schimbarea la față a lui Isus este așa cum ne spune și Tatăl ceresc astăzi: "Să ascultăm de Isus" care ne cheamă la o astfel de fericire, prin acceptarea crucii (cf. Mt 17,6-7). De felul cum trebuie să răspundem și să urmăm această chemare la strălucirea și gloria paradisului arătate pe chipul transfigurat al lui Isus, prin purtarea crucii împreună cu Isus, îl avem ca model pe Abraham (imaginea tuturor celor credincioși), cel care a fost chemat dintr-o țară idolatră și uscată, Ur-ul Caldeii, la moștenirea Țării Canaanului, țara în care curge "lapte și miere" (cf. Num 13,27; Dt 31,20), imagine pală a țării lui Isus, imagine pală a paradisului ceresc, la care suntem chemați noi acum.

"Dumnezeul slavei s-a arătat părintelui nostru Abraham, când era în Mesopotania, înainte ca să se așeze în Haran.... De acolo, după moartea tatălui său, Dumnezeu l-a strămutat în țara aceasta în care locuiți voi acum" (Fap 7, 2-4). În acea lungă călătorie lui Abraham nu i-a fost ușor să lase casa de piatră pentru a locui în cort; nu i-a fost ușor să-și lase rudele și a locui printre străini; nu i-a fost ușor ca de la bogăție să treacă la lipsuri și foamete; nu i-a fost ușor să treacă de la siguranță la neprevăzut. Dar toate i-au fost cu putință pentru că l-a avut de prieten pe Dumnezeu (cf. Is 41,8), în care s-a încrezut și l-a ascultat.

Abraham ca să ajungă în Canaan a avut de purtat o cruce, crucea pustiului și a oboselii. Ca să ajungă la învierea sa și a noastră Cristos Isus a avut de purtat o cruce. Noi, ca să ajungem în patria cerească deschisă și pregătită nouă de Isus, trebuie să purtăm crucea noastră împreună cu el. Repet ceea ce am spus și mai sus, trebuie să ne purtăm crucea zilnic împreună cu Isus (cf. Lc 9,23), nu pentru că pătimirile Domnului de la cruce nu ar fi fost suficiente pentru mântuirea noastră, ci pentru onoarea pe care ne-a făcut-o Dumnezeu de a fi părtași cu Isus Cristos la o victorie așa de mare, cum este victoria asupra păcatului, diavolului și morții. De aceea Sfânta Carte ne spune: "Cu privire la Cristos, vouă vi s-a dat harul nu numai să credeți în El, ci să și pătimiți pentru el" (Fil 1,29). Iar cât privesc greutățile crucii noastre zilnice, să privim la sfântul Paul care zice că de trei ori l-am rugat pe Domnul să-i îndepărteze chinurile, dar a primit de la Dumnezeu următorul răspuns: "Îți este suficient harul meu, căci puterea mea se împlinește în slăbiciune. Așadar, mă voi lăuda cu mai multă bucurie în slăbiciunile mele ca să locuiască în mine puterea lui Cristos. De aceea, mă bucur în slăbiciuni, în jigniri, în necazuri, în lipsuri, în persecuții, în strâmtorări îndurate pentru Cristos, pentru că atunci când sunt slab, atunci sunt puternic" (2Cor 12,7-10).

De ce oare apostolii fricoși au sfârșit prin a muri cu toții martiri? De ce milioane de martiri au înfruntat cu credință suferința și moartea cu Isus și pentru Isus? Numai în primele trei secole au murit peste 16 milioane de martiri. Iar în secolul 20 au murit ca martiri cât în toate celelalte secole luate împreună. Nu suferința și moartea trebuie să ne sperie, ci bucuria și gloria veșnică trebuie să ne încânte!

Și o a treia datorie pe care o avem primind chemarea la fericirea și gloria de pe fața lui Isus transfigurat, privind la exemplul lui Abraham din prima lectură, este să nu ne potrivim chipului acestei lumi trecătoare și să nu ne rețină sau să ne întârzie nimic în urmarea chemării noastre, nici legăturile de sânge, nici prietenii și nici cele pământești trecătoare, dar asemenea lui Abraham care i-a atras la idealul său cu Dumnezeu și pe alții, pe soția sa Sara, pe tatăl său Terah și pe Lot, nepotul său de pe frate, și oameni din toate generațiile până astăzi, tot astfel și noi să-i atragem la chemarea mântuirii pe cât mai mulți oameni de aproape și de departe, vorbindu-le deschis și arătându-le din viața noastră frumusețea prieteniei cu Dumnezeu și a locuirii cu el în paradis. Cu alte cuvinte să trăim transfigurați înaintea lor încă de pe acest pământ, ca văzând ei faptele noastre bune să-l preamărească pe Tatăl nostru din ceruri (cf. Mt 5,16).

Iată câteva exemple de oameni transfigurați la propriu și la figurat încă de pe acest pământ: Moise și Ilie au avut parte de transfigurare încă de pe pământ, împlinind și predând Poruncile Domnului (cf. Ex 34,33-35; 2Cor 3,13; 1Rg 19,8). Isus și diaconul Ștefan s-au transfigurat la față în timp ce se rugau (cf. Lc 9,28; Fap 6,15). Sfânta Roza de Lima (1586-1617) și sfântul Dominic Savio (1842-1857) se transfigurau la față în timp ce participau la sfânta Liturghie și primeau sfânta Împărtășanie. Sfântul Ioan al Crucii (1542-1591) se transfigura la față în timp ce medita patimile Domnului. Sfânta Agnes din Praga, Boemia (1211-1282), prințesă și călugăriță, se transfigura la față când îngrijea bătrânii și bolnavii. Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) se transfigura la față în timp ce predica și rostea numele lui Isus. Iată câteva moduri în care ne putem transfigura și noi la față încă din această viață și să-i atragem pe cât mai mulți la urmarea lui Cristos și la căutarea împărăției cerurilor.

Doamne Isuse, fă-ne ca trăind evanghelia și purtând crucea împreună cu tine, prin tine să ajungem și la transfigurarea noastră veșnică! Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 2-a din Postul Mare


 

lecturi: 843.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat