Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ariccia: A face binele ca și cum mâinile noastre ar fi mâinile lui Dumnezeu. A șasea meditație de la exercițiile spirituale pentru Curia Romană

Reflecția de miercuri după-amiază

De Adriana Masotti

În relatarea din Exod, pustiul este locul providenței. Spațiul în care Domnul "se revelează ca Dumnezeul alianței cu Israel, Dumnezeul bun și fidel și în același timp ca suveranul atotputernic căruia îi sunt supuse toate forțele cosmice". În după-amiaza de miercuri, 4 martie 2020, părintele Pietro Bovati a continuat reflecția sa de Postul Mare, ajunsă la etapa a șasea, citând un text biblic care dacă pe de o parte îl arată pe Domnul "ca artizan al istoriei mântuirii", pe de altă parte "nu subliniază suficient un alt aspect important, adică exprimarea liberă a oamenilor, asentimentul lor sau răzvrătirea lor față de Dumnezeu. Însă fără componenta activității umane - a afirmat teologul iezuit - istoria asumă o imagine deformată "în care Dumnezeu, e adevărat, lucrează minunat", însă omul riscă să fie redus "la simplu obiect pasiv". "Deci, în mod paradoxal, pentru a-l preamări pe Dumnezeu în lucrarea sa, se ajunge astfel la eliminarea vârfului însuși al creației, constituit de omul liber și artizan al destinului său, pentru că este creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu".

Textele biblice sunt complexe și adesea complementare, a afirmat părintele Bovati, și multe dintre ele arată în schimb cum Domnul în acțiunea sa ține cont de rezistențele oamenilor și dorește mereu să provoace un răspuns, nu se impune și dorește un raport cu creatura "chiar de cooperare, de colaborare curajoasă", așa încât într-un anumit sens depinde de om realizarea acțiunii mântuitoare a lui Dumnezeu în evenimentele umane.

Cei 40 de ani petrecuți în pustiu semnifică întreaga existență, pustiul este reprezentarea pământului nostru, unde omul suferă , dar unde Dumnezeu se revelează și face asta "în acțiunea proprie a slujitorilor săi". Părintele Bovati a reafirmat un punct fundamental: "Trebuie asumată în mod responsabil din ascultare misiunea de a face binele ca și cum mâinile noastre ar fi mâinile lui Dumnezeu". Asta se realizează atunci când slujitorul lui Dumnezeu trăiește virtutea dublă a ascultării: ascultarea glasului lui Dumnezeu și ascultarea strigătului oamenilor încredințați lui.

Pustiul, a explicat predicatorul, "este figură a vieții". Este un timp care poate să devină ispită, "este timpul nostru, timpul omului". Dumnezeu pune la încercare poporul său pentru ca să se maturizeze în credință și în același timp ridică oameni capabili să-i ajute pe cei care se află sub încercare, ca în cazul lui Moise. El ascultă strigătul suferinzilor, chiar dacă este exprimat rău și dacă cererile oamenilor săi îl pun în dificultate pentru că el însuși nu știe cum să răspundă. Însă ascultă pentru că Dumnezeu așa face. "Și rugăciunile noastre sunt mereu foarte imperfecte și mai ales strigătul oamenilor săraci de multe ori este necuviincioasă". Atunci Moise îl invocă pe Domnul cu credință în rugăciunea care învinge ispita și este ascultat.

Predicatorul a introdus apoi un concept nou: în relatarea biblică se spune că "în acel loc Domnul i-a impus poporului o lege și o orânduire. "Asta înseamnă - a clarificat predicatorul - că în însuși actul ajutorării, trebuie insuflat raportul ascultător cu Domnul". Așadar, iubind învățăm să iubim, "în fapta de milostenie trupească se face și faptă de milostenie spirituală, se ajunge la inima persoanelor, punându-le în condiția de a crede în Dumnezeu și de a acționa așa cum vrea Dumnezeu, adică în iubire".

În sfârșit părintele Bovati a privit la textul evanghelic despre judecata finală. Toată judecata este centrată pe un singur lucru: pe ajutorul sau pe lipsa de ajutor față de cei mici nevoiași. Așadar există o concretețe a acțiunii, care cere să ne ocupăm de un trup suferind, dar și de inima celui suferind. În cel mai mic, spune Evanghelia, este Isus dar, s-a întrebat predicatorul, "cum este posibil să vedem că noi îl ajutăm pe Dumnezeu atunci când ne îngrijim de cei mici? Cum pot ochii noștri de carne să vadă cu adevărat că este așa?".

Apoi a încheiat: "Fără a vedea noi iubim, fără glorie, fără onoare, în dăruirea de sine până la moarte, este plinătatea binelui, este binecuvântarea Tatălui vieții".

(După L'Osservatore Romano, 6 martie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 358.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat