Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cortul din Exod. Despre stabilitate și viața consacrată

de Pier Luigi Nava
călugăr din Compania Mariei (Monfortani), subsecretar

"Când condițiile sunt schimbătoare, un cort poate să fie preferabil în locul unui mare edificiu" (R. W. Scott). Ne este greu să întrevedem cortul în marele edificiu al instituțiilor de viață consacrată: fie datorită imaginii de aparentă instabilitate, fie pentru că acest cort se situează într-un orizont de spațiu alternativ la panorama metropolitană. Metafora cortului trebuie înțeleasă în optica peregrinării Israelului în pustiu: "Fiii lui Israel au pornit de la Ramses și și-au fixat tabăra la Sucot. Au plecat de la Sucot și și-au fixat tabăra la Etam, care este la marginea pustiului. Au plecat de la Etam, s-au întors la Pi-Hahirot..." (Num 33,5-7a). Autorul utilizează aici două verbe tipice ale unei culturi nomade: a monta și a demonta cortul; mai exact se face referință la gestul celui care înfige și extrage țărușii care montează cortul. Un gest antic care face din fiecare loc o posesie imediată și în același timp efemeră. Stabilitatea itinerantă a cortului este imaginea unei culturi care începe mereu din nou și nu știe niciodată la ce să se aștepte. Și totuși pentru israeliți nu este niciodată o hoinărire fără țintă: "Moise a scris plecările lor, după popasurile lor, la cuvântul Domnului" (Num33,2a). Istoria vieții consacrate redescoperă constant noi începuturi, desenează locuri neexplorate, răsfoiește hârțile împărăției lui Dumnezeu pentru ca să fie aproape de femeile și de bărbații din orice timp. Istorie străbătută de o mobilitate constantă care a frânată - sau cel puțin reținut - efectele mai grele ale imobilismului.

Instituțiile de viață consacrată au astăzi o aparentă stabilitate care pare să devină situație obișnuită. Motivele sunt cunoscute și sunt mult mai complexe decât factorii la care se face referință în mod obișnuit: scădere vocațională, niveluri de perseverență instabile, îmbătrânire, contracție progresivă a operelor și serviciilor, gestionarea dificilă a proceselor de internaționalizare. Se află într-un spațiul unui cort crezând că încă mai locuiesc într-un edificiu. Probabil că a venit timpul de a ne întreba dacă mai este clarvăzător a ne încrede în siguranțele și certitudinile unui edificiu. Probabil că este vorba de a ocupa cortul ca spațiu de trecere și sustenabil. Spațiu care păstrează "intimitatea noastră itinerantă" (Evangelii gaudium, 23) cu Dumnezeu în comuniune cu Biserica. În această optică se poate citi metafora edificiului ca exigență a stabilității cu orice preț, în timp ce cortul se deschide la un spațiu de semnificație eclezială: "Este elan evanghelizator care lasă un semn în această lume" (Gaudete et exsultate, 129). A lăsa un semn și a rămâne semnificativi implică a asuma, fără miopie, precaritatea și urgența ca locuri ale lecturii semnelor timpurilor și nu condiții adverse de care să ne apărăm.

Astăzi încă putem risca să adoptăm soluții de edificiu, în timp ce circumstanțele istorice și mai ales propria identitate carismatică și însăși consistența numerică, ar cere găsirea de orientări ecleziale-carismatice, normative și organizatoare interpretate după a noastră "capacitate de a ne integra armonios în viața poporului sfânt al lui Dumnezeu pentru binele tuturor" (Evangelii gaudium, 130) și nu ascultând de soluții adaptate sau acomodate edificiului nostru ale cărui importanță și obligații se simte mai mult. Noul spațiu este "viața poporului sfânt al lui Dumnezeu": integrarea nu este strategică pentru instituție (pentru supraviețuirea sa), viața poporului deschide spații de eclezialitate mărturiei consacraților și consacratelor. De fapt, "structurile bune folosesc atunci când există o viață care le însuflețește, le susține și le judecă. Fără viață nouă și spirit evanghelic autentic, fără «fidelitatea Bisericii față de propria vocație», orice nouă structură se corupe în puțin timp" (Evangelii gaudium, 26).

Nu este vorba de a țese elogiul in-stabilității înțelese ca destabilizare: raționând în termeni de edificiu, mai devreme sau mai târziu, ne dăm seama cât de îngust devine spațiul său și mai ales cât de mult costă a locui în el în termeni de potențialități spirituale, instituționale și, nu în ultimul rând, economice. Țărușii cortului, împlântați în mod corect (cerrere de eclezialitate) și la locul corect (viața poporului sfânt al lui Dumnezeu), vor putea să ne garanteze spații de eclezialitate semnificativă pe care vom avea priceperea de a le străbate conform etapelor pe care Providența ni le va da să le parcurgem. Cortul ne dă posibilitatea de a simți al nostru - fără a-l poseda - spațiul în care locuim și atunci când vine timpul de a scoate țărușii suntem conștienți că am lăsat spațiu Vieții. Este vorba de a găsi noi situări, pentru că stabilitatea itinerantă a cortului ne avertizează cu privire la ispita că următoarea etapă este ultima.

(După L'Osservatore Romano, 1 februarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 668.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat