Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Ioan Paul al II-lea și drumul spre Documentul despre fraternitate

De Riccardo Cristiano

Drumul lung care a condus la Documentul despre fraternitatea umană semnat de papa Francisc și de marele imam de la Universitatea islamică Al-Azhar, șeicul Ahmed al-Tayyeb, a produs în lumea islamică o actualizarea care a modificat practici și tradiții vechi de secole. În lumea catolică, declarația conciliară Nostra aetate punea deja în 1965 bazele pentru semnarea Documentului de la Abu Dhabi afirmând că: "Biserica Catolică nu respinge nimic din ce este adevărat și sfânt în aceste religii. Ea privește cu un respect sincer la acele moduri de a acționa și a trăi, la acele reguli și doctrine care, deși se deosebesc în multe privințe de ceea ce ea însăși crede și povățuiește, reflectă totuși adesea o rază a Adevărului care luminează pe toți oamenii".

La rândul lor, musulmanii pot să revendice fundamentul coranic al Documentului semnat la Abu Dhabi, dat fiind că în textul lor sacru este scris: "Dialogați cu maniere frumoase cu oamenii Scripturii, cu excepția celor care sunt nedrepți. Spuneți (-le): Credem în ceea ce a fost coborât asupra noastră și în ceea ce a fost coborât asupra voastră, Dumnezeul nostru și Dumnezeul vostru sunt același Dumnezeu și Lui ne supunem..." (Coran al-'Ankabut, 46).

Pentru aceasta fie unii fie alții recunosc o continuitate indiscutabilă în pasajul crucial al Documentului despre fraternitatea umană pentru pacea mondială și conviețuirea comună de la Abu Dhabi: "Fiecare se bucură de libertatea de crez, de gândire, de exprimare și de acțiune. Pluralismul și diversitățile de religie, de culoare, de sex, de rasă și de limbă sunt o voință divină înțeleaptă, cu care Dumnezeu a creat ființele umane. Această Înțelepciune divină este originea din care derivă dreptul la libertatea de crez și la libertatea de a fi diferiți. Pentru aceasta se condamnă faptul de a constrânge oamenii să adere la o anumită religie sau la o anumită cultură, precum și de a impune un stil de civilizație pe care alții nu-l acceptă".

Și totuși este imposibil să nu se vadă în semnarea Documentului ceva epocal pentru Orientul Mijlociu și pentru societățile majoritar islamice. După secole în care, în pofida textului din Coran și a Constituției de la Medina, atribuită lui Mahomed, societățile islamice s-au organizat în mod diform, definind "protejate" minoritățile religioase monoteiste considerate de clasa a doua, la Abu Dhabi islamul a reluat modalitatea de pune problema enunțată la Medina. Însă în mijloc a fost o practică seculară. Cu Documentul, partea musulmană recunoaște dreptul la cetățenie deplină ca fundament și drept al tuturor, chiar și al celor care nu cred. Așadar, după atâtea secole se revine la libertatea de conștiință ("Nu există constrângere în religie", Coran, al-Baqarah, 256), și dacă nu se mai indică obligația de a se declara credincioși nu mai apare imposibilă convertirea.

Acest obiectiv istoric nu putea fi obținut cu un document, era nevoie de un proces. Și busola cetățeniei depline a fost aleasă de Biserica catolică, practic și concret, încă de după Conciliu. Drumul spre cetățenie se încadrează clar în cel spre recunoașterea fraternității, așa cum este indicat de două date: anul 1986 și anul 1991. 1986, data marii întâlniri de la Assisi, 1991 anul următoarei alegeri citadine de a convoca un sinod extraordinar al marii Biserici universale cu privire la micul Liban.

Rugăciunea din Assisi din 1986 i-a reunit în orașul sfântului Francisc pe liderii tuturor religiilor într-un eveniment care apărea inimaginabil. Și totuși astăzi este extrem de important de amintit că acea imposibilitate a fost depășită într-un anumit sens la Conciliu; părintele conciliar Hélder Camara a prospectat pentru încheierea Conciliului un eveniment cu exponenți din toate religiile. Ioan Paul al II-lea a creat termenul "Spiritul de la Assisi" pentru a indica un model de dialog între religii bazat pe fraternitate.

N-au lipsit polemicile cu privire la riscul de sincretism și profesorul Andrea Riccardi, în biografia lui Karol Wojtyła, a amintit că "un cardinal Oddi vorbește despre episod folcloric și critică faptul că a fost dată budiștilor o biserică pentru a se ruga". Erau anii întâlnirilor dintre Reagan și Gorbaciov, după care au urmat dărâmarea zidului din Berlin și anii Nouăzeci, care au adus noi pagini aspre precum și elaborarea teoriei "ciocnirii de civilizații". După tragicul atentat din 11 septembrie, la 24 ianuarie 2002, Ioan Paul al II-lea i-a invitat din nou pe toți liderii religioși din Assisi, "să se roage pentru depășirea contrapozițiilor și pentru pacea autentică. Trebuie să fim împreună, îndeosebi creștini și musulmani, pentru a proclama în fața lumii că religia nu poate să devină niciodată motiv de ură, de conflict și de violență".

Confirmarea drumului întreprins după prima întâlnirea de la Assisi a avut loc deja în anii Nouăzeci. Văzuți cu ochi medio-orientali sunt anii de după războiul libanez. De fapt, un conflict interminabil a zguduit Libanul din 1975 până în 1990, producând unele din cele mai dureroase și fratricide pagini ai istoriei contemporane arabe. Printre multele conflicte care s-au împletit în Liban în acei cincisprezece ani a fost cel dintre musulmani și creștini, care nu era însă realmente văzut astfel dat fiind că a fost și un conflict între creștini.

Acest conflict a transformat orașul cel mai modern și european din lumea arabă, Beirut, într-un Colosseum modern, încât Ioan Paul al II-lea, deja în 1991, a decis să convoace un Sinod extraordinar pentru Liban. Decizia a fost curajoasă, riscantă, ca alegerea papei de a invita delegați din toate comunitățile de credință libaneze: dacă problema era și aceea de a contribui la renașterea unei comunități naționale, catolicii libanezi nu puteau face asta fără a se relaționa cu ceilalți creștini, cu sunniții, cu șiiții, cu druizii și așa mai departe.

Când invitația lui Ioan Paul al II-lea a ajuns la Beirut, liderul sunnit Rafiq Hariri avea să-și dea seama imediat de enormitatea deciziei Romei, solicitându-le liderilor religioși sunniți să răspundă, imediat și clar. Așa a decis să facă una dintre cele mai importante personalități ale istoriei recente a ortodoxiei, episcopul George Khodr. Relatările protagoniștilor din acele timpuri converg în a afirma că liderii religioși musulmani erau surprinși, ci și perplecși: "Noi suntem recunoscători, dar cum putem accepta? Nu suntem creștini...". Hariri s-a încrezut în lucrarea colaboratorului său pentru afaceri religioase, Muhammad Sammak, astăzi secretar general al Spiritual Islam Summit și membru al oficiului de prezidență al World Conference Religion for Peace. Între timp în Vatican continua munca pe agenda care avea să-l facă pe Ioan Paul al II-lea să rostească fraza care avea să facă un mit pentru atâția libanezi: "Libanul este un mesaj". O țară sfâșiată de un interminabil război civil, grație și episcopilor care reușeau să sublinieze în lineamenta sinodale că Biserica a văzut durere pe fiii săi "ucigând, să fie uciși și să se ucidă între ei", devenea "mesaj" al noului drum regional de ales.

Calitatea și forța alegeri lui Ioan Paul al II-lea este perceptibilă și astăzi dintr-un detaliu. Din timpurile războiului civil din Beirut se mai vorbește despre existența unui versant musulman al orașului, adiacent centrului, exact cum este pe cealaltă parte cel creștin. Urcând din centru spre una din cele mai importante artere se mai poate vedea ceea ce rămâne dintr-o clădire distrusă de război și lăsată acolo ca avertisment și amintire. Puțin după aceea, în plin versant musulman, se ajunge într-o piață unde în centru este unica statuie care în spațiul imens dintre Indonezia și Maroc amintește un papă, pe Ioan Paul al II-lea.

Însă pentru a construi perspectiva comună pontiful polonez era perfect conștient că alegerea esențială era cetățenia comună și egală. Dar cum trebuie puse bazele, din punct de vedere cultural? Prima exigență era aceea de a depăși un echivoc: cine sunt creștinii din Orientul Mijlociu? Dacă ei se percepeau cu ușurință ca discriminați, pentru musulmani erau trădători ai colonialismului european, francez și britanic în special. În acei ani decisivi pentru a defini ordinea post-otomană unii creștini din Liban au pus umărul la această prejudecată cu mitul fenicianismului, alimentat mai ales de studioși francezi.

Pentru aceasta unii preferau să vorbească în franceză și în narațiunea lor defineau Libanul ca o țară non-arabă. Acest Liban "fenician" îi privea pe musulmani ca intelectualul său cel mai cunoscut, Charles Corm: "Prieten musulman, ascultă candoarea mea: eu sunt adevăratul Liban, autentic și evlavios". Iată pentru ce s-a stabilit ca patriarhul maronit, prin protocol, să fie primit la Paris cu onoruri rezervate unui șef de stat.

Este evident că cetățenia comună în perspectiva unei adevărate fraternități naționale cerea o alegere mai apropiată de aceea a primului președinte libanez, Bishara al Khoury, făuritor al Pactului Național. Intenția este indicată în exortația apostolică post-sinodală O speranță nouă pentru Liban: "Este necesar să se discearnă înainte de toate ceea ce unește libanezii într-un unic popor, în una și aceeași fraternitate care, în Liban, se manifestă în fiecare zi în special în conviețuire". În această perspectivă Ioan Paul al II-lea a făcut o alegere clară, făuritoare de consecințe foarte importante: "Aș vrea să insist asupra necesității pentru creștinii din Liban să mențină și să întărească legăturile lor de solidaritate cu lumea arabă. Îi invit să ia în considerare inserarea lor în cultura arabă, la care au contribuit așa de mult, ca o oportunitate privilegiată pentru a conduce, în armonie cu ceilalți creștini din țările arabe, un dialog autentic și profund cu credincioșii islamiști. Trăind în una și aceeași regiune, cunoscând în istoria lor momente de glorie și momente de dificultate, creștinii și musulmanii din Orientul Mijlociu sunt chemați să construiască împreună un viitor de conviețuire și de colaborare, în vederea dezvoltării umane și morale a popoarelor lor".

Dacă această busolă a fost pe deplin confirmată și reafirmată de Sinodul din 2010, în care Benedict al XVI-lea a indicat în mod clar cetățenia și libertatea de conștiință drept axe fundamentale ale construcției din nou în Orientul Mijlociu, această conviețuire construită pe cetățenie este adevărata mare noutate din Documentul despre fraternitatea umană: "Conceptul de cetățenie se bazează pe egalitatea drepturilor și obligațiilor sub a cărei umbră toți se bucură de dreptate. Pentru aceasta este necesar să ne angajăm pentru a stabili în societățile noastre conceptul de cetățenie deplină și să renunțăm la folosirea discriminatoare a termenului minorități, care aduce cu sine semințele faptului de a ne izolați și ale inferiorității". Această noutate cu adevărat epocală urmează o indicație importantă, exprimându-se semnatarii și "în numele săracilor, al celor lipsiți, al celor nevoiași și al celor marginalizați pe care Dumnezeu a poruncit să fie ajutați ca o obligație cerută tuturor oamenilor și în mod deosebit fiecărui om avut și înstărit".

Această necesitate apare tocmai a noului mileniu, marcat de lărgirea diferenței dintre bogați și săraci. Și această exigență este foarte prezentă în importanta scrisoare apostolică Novo millennio ineunte pe care Ioan Paul al II-lea a semnat-o la 6 ianuarie 2001: "Jubileul a fost, de asemenea - și nu se putea să fie altfel -, un mare eveniment al carității. Încă din anii pregătitori, am făcut apel pentru o mai mare și mai laborioasă atenție față de problemele sărăciei care torturează încă lumea. O semnificație specială a avut-o, sub acest aspect, problema datoriei internaționale a țărilor sărace. În ce privește aceste țări, un gest de generozitate s-a aflat în însăși logica jubileului, care, în configurația sa biblică originară, era chiar timpul în care comunitatea se angaja să restabilească dreptatea și solidaritatea în raporturile dintre persoane, mergând până la a restitui bunurile materiale care le-au fost sustrase".

(După Vatican Insider, 31 ianuarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 288.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat