Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul Toma de Aquino, teolog spiritual

de Pedro Fernández
rector al duhovnicilor de la "Santa Maria Maggiore"

Este o opinie răspândită astăzi că sfântul Toma de Aquino (1225-1274) a fost un teolog scolastic marcat de filozofia aristotelică, trecut la modă după Conciliul al II-lea din Vatican. S-a spus și că exercițiul rațiunii l-a împiedicat să trăiască orice posibilă experiență a lui Dumnezeu (cf. Adrianne von Speyr, Das Allerheiligenbuch, 1966). În realitate, sfântul Toma rămâne încă un necunoscut. În această privință, deși limbajul sfântului Toma este filozofic, conținutul său este mereu teologic, pentru că s-a folosit de Aristotel, ca și de alți filozofi, pentru a oferi un sistem de gândire compatibil cu credința catolică. Asta i-a permis să devină un mare teolog, fiind un mare filozof creștin, al cărui magisteriu este încă actual, așa cum a amintit însuși Conciliul al II-lea din Vatican (cf. Decretul Optatam totius, nr. 16; Declarația despre educația creștină Gravissimum educationis, nr. 10). În concret, "Sfântul Toma a instaurat un dialog surprinzător între filozofia aristotelică și teologie, și baza acestui dialog a fost credința sa în Cristos răstignit" (S. Pinkaers, op, «La voie spirituelle du bonheur selon Saint Thomas»: Ordo sapientiae et amoris. Hommage au prof. J.P. Torrel, op. Fribourg 1993, pag. 284). Sfântul Toma, citându-l pe Dionis, manifestă modul său de a gândi, când scrie: "Dacă vreunul nu admite autoritatea cuvântului lui Dumnezeu este complet străin și departe de filozofia noastră. Dacă, dimpotrivă, admite adevărul cuvântului divin este cu noi de vreme ce ne folosim de acest criteriu" (Summa theologiae, I, 32, 1c).

Este propunerea noastră cu această scurtă reflecție să-l prezentăm pe sfântul Toma de Aquino în calitatea sa de teolog spiritual și să oferim o astfel de viziune despre teologia sa, care să-l facă recunoscut ca un adevărat maestru de viață spirituală. El continuă și astăzi să ne învețe să-l căutăm pe Dumnezeu mai ales prin cuvântul său citit, studiat, celebrat, contemplat și predicat. Teologia sfântului Toma este animat mereu de Sfânta Scriptură, din ea izvorăște și spre ea conduce. Teologul sfânt Toma este înainte de toate un om al lui Dumnezeu. "Misticul nu răspunde la cum este lumea, ci la pentru ce este lumea" (Wittgenstein, Tractatus lógico-philosophicus, VI, 44). "Toată teologia sfântului Toma este un comentariu la Biblie; el nu propune nicio concluzie fără a o justifica prin vreun cuvânt din Sfânta Scriptură, care este cuvântul lui Dumnezeu" (E. Gilson, Les tribulations de Sophie, Paris 1967, pag. 47). "Deci studiul Sfintei Scripturi să fie sufletul teologiei sacre" (Constituția dogmatică Dei Verbum, 24). "Summa theologiae cu limpezimea sa abstractă și transparența sa impersonală, cristalizează sub ochii noștri însăși viața interioară a sfântului Toma de Aquino" (E. Gilson, Le Thomisme. Introduction à la philosophie de Saint Thomas d'Aquin, Paris 1986, 457). "Nu putem uita sensul evanghelic și apostolic al teologiei sfântului Toma, care era un frate predicator" (M. D. Chenu, Introduction a l'ètude de Saint Thomas d'Aquin, Paris 1954, 2 ed. pag. 38-43).

Există un alt motiv pentru care am decis să atrag atenția asupra teologiei spirituale a sfântului Toma și este acela de a colabora pentru a depăși un stil steril de face teologie, care nu provoacă schimbări în cel care o face, în cei care o ascultă sau o citesc. Avem nevoie de o înțelegere mai adecvată a teologiei, care să fie sfântă și să alimenteze sfințenia, care să poată asuma și interpreta realitățile umane din credința creștină, provocând o adevărată viață spirituală și o evanghelizare autentică. Asupra teologiei care a încetat să fie sare și lumină pentru oameni nici nu se merită să se piardă timpul. Cuvintele moarte nu generează viață. Avem nevoie de o reflecție teologică aptă să ne apropie cu adevărat de Dumnezeu, în momentul în care este făcută și în momentul în care este învățată. Cel mai bun rod al teologiei sfântului Toma nu este reflecția, ci contemplația.

Sfântul Toma este filozof și, mai ales, teolog; și ca frate predicator și om apostolic, toată opera sa este caracterizată de un profund simț religios și evanghelizator. În această privință amintim expresia verbo et exemplo al noilor frați cerșetori, înrădăcinați în Evanghelie și în viața apostolilor. Sfântul Toma, un om evanghelic, este evident un teolog, nu intelectual, ci spiritual. Putem afirma și că toată teologia sa este teocentrică, mai mult decât cristologică. Dumnezeu s-a făcut fiu al omului pentru ca oamenii să devină fii ai lui Dumnezeu. Este o teologie obiectivă; venim de la Dumnezeu și ne întoarcem la Dumnezeu pe calea deschisă de Isus, practicând cu bucurie virtuțile, mai ales iubirea față de Dumnezeu și milostivirea față de aproapele. Este o teologie care se naște și conduce la rugăciune: de 33 de ori sfântul Toma scrie dicitur vel cantatur cu referință la celebrarea liturgică după ritul dominican. În afară de asta analiza poeziilor sfântului Toma de Aquino arată spiritul său mistic (cf. Paul Murray, Tomás de Aquino orante. Biblia, poesías y mística, Salamanca 2014). Este o spiritualitate întrupată în Cristos și în om, trup și suflet, creat de Dumnezeu și răscumpărat de Cristos. Teologia sa este vocație la sfințenie, afirmând că morala creștină este un drum spre fericire.

"Efortul intelectual uriaș al acestui maestru al gândirii a fost stimulat, susținut, orientat de o inimă plină de iubire față de Dumnezeu și față de aproapele. «Per ardorem caritatis datur cognitio veritatis» (Sfântul Toma de Aquino, In Johannem, V, 6, nr. 6). Sunt cuvinte emblematice care lasă să se întrevadă, în spatele gânditorului capabil de zborurile speculative cele mai curajoase, pe misticul obișnuit să ia direct din însuși izvorul oricărui adevăr răspunsul la invocațiile cele mai profunde ale spiritului uman. De altfel, n-a mărturisit el însuși că n-a scris niciodată și n-a dat lecții niciodată fără ca mai înainte să recurgă la rugăciune? Cine se apropie de sfântul Toma, nu poate face abstracție de această mărturie care reiese din viața sa; dimpotrivă trebuie să se avânte curajos pe urmele sale în angajarea de a-i imita exemplele, dacă vrea să ajungă să guste roadele cele mai tainice și gustoase ale învățăturii sale. Este ceea ce ne amintește rugăciunea pe care Liturgia o pune pe buzele noastre în ziua sărbătorii sale: «Dumnezeule, care ne-ai dat în sfântul Toma de Aquino un model de râvnă pentru sfințenie și de căutare a adevărului, dă-ne, te rugăm, lumină pentru a-i înțelege învățăturile și putere pentru a-i urma exemplul»" (Ioan Paul al II-lea, Discurs la Universitatea Pontificală "Sfântul Toma de Aquino", 17 noiembrie 1979, cu ocazia primului centenar al enciclicei Aeterni Patris).

(După L'Osservatore Romano, 28 ianuarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Foto: The National Gallery (UK): Carlo Crivelli - "Saint Thomas Aquinas"


 

lecturi: 888.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat