Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Rușii iubesc Crăciunul, dar nu în biserică

De Vladimir Rozanskij

Centrul de cercetări statistice Sova, unul dintre cele autoritare din țară, a publicat pentru fiecare regiune datele referitoare la frecvența în biserică în timpul liturgiilor ortodoxe de Crăciun în timpul săptămânii trecute. Cifrele oscilează între 1 și 3%, cu o medie în ansamblu pentru toată Rusia care nu depășește 2% în linie cu ultimii ani, chiar dacă ușor în scădere. Este vorba de cea mai scăzută frecvență constatată în toate țările creștine (Franța, una din cele mai secularizate, este la 5-7% circa).

Această înclinație scăzută a rușilor de a participa la ceremoniile liturgice ilustrează caracterul propriu al ortodoxiei rusești, care se afirmă mai mult ca realitate identitară național-populare, decât în mod expres religioasă; așa cum obișnuia să repete Boris Eltsyn, primul președinte post-comunist în anii '90, este o țară de "atei ortodocși". Reprezentanții patriarhiei de Moscova nu comentează aceste date, dar nu par să fie deosebit de preocupați, așa încât continuă să dezvolte programe de edilitate ecleziastică ce contrastează tot mai mult cu frecvența scăzută a credincioșilor.

În același timp primarul de Moscova, foarte fidelul lui Putin, Serghei Sobianin, a sărbătorit în zilele trecute marele succes al festivalului "Călătorie în Crăciun", care s-a desfășurat în capitală de la 13 decembrie la 12 ianuarie și care a înregistrat prezența a peste 15 milioane de vizitatori. Anul trecut manifestația a ajuns la 18,6 milioane de participanți, pe o perioadă mai lungă; Sobianin a manifestat orgoliul său pentru recordul obținut pentru "cea mai mare sărbătoare de Crăciun din toată Europa", în care se țin diferite manifestări culturale, întreceri de sporturi de iarnă, propuneri culinare de Crăciun și o vastă alegere de suveniruri.

Deci Crăciunul se extinde după "calendarul dublu" occidental (25 decembrie) și oriental (7 ianuarie), asumând mai mult un caracter comercial și popular, în care partea religioasă este în mod categoric întunecată. Sărbătorile se prelungesc până la 19 ianuarie, dată a sărbătorii ortodoxe a Botezului Domnului, în care mulți participă la "baia în apele înghețate" care se ține după liturghii. Anul acesta rușii sunt preocupați datorită temperaturilor ridicate, care fac să se topească gheața împiedicând o realizarea a performance folclorice ortodoxe.

De altfel, același fenomen se repetă și cu ocazia festivităților pascale, mai simțite de Biserica ortodoxă față de cele de Crăciun, și în care procentul de credincioși în biserică se ridică până la 3% circa. Mulți merg la biserică numai pentru binecuvântarea dulciurilor pascale, fără a lua parte la rituri. Procentul de ortodocși "activi" în Rusia nu crește, ba chiar este în scădere de mai mulți ani, în pofida propagandei religioase intense sprijinite de structurile publice statale și locale și de conducătorii politici prezenți mereu în primul rând la liturgii, începând de la președintele Vladimir Putin.

Protagonismul Bisericii ortodoxe în diferitele problematici sociale, în apărarea familiei, a vieții care trebuie să se nască și a valorilor morale, nu pare să reușească să schimbe orientarea populației, care înregistrează cele mai mari cifre procentuale de avorturi și divorțuri din lume. Biserica se ridică în apărarea viziunii creștine a vieții private și publice împotriva "degradării morale provocate de influența occidentală", însă în realitate societatea rusă de astăzi nu pare să se descotorosească mult de obiceiurile din timpurile ateismului sovietic, unde totuși 2-3% din populație încerca să frecventeze bisericile în pofida numărului mic al lor și a riscurilor pe care le comporta acest lucru.

De altfel nu este ușor să se calculeze numărul "enoriașilor ortodocși", deoarece nu există registre oficiale nici măcar pentru sacramente, și însăși legea rusă despre libertatea de religie interzice să fie puși credincioșii să semneze orice document care atestă apartenența lor la o confesiune religioasă. Statisticile în acest sens sunt destul de generice și adesea generoase, iar datele cele mai credibile sunt cele ale ministerului de interne, care controlează orice tip de adunare a populației.

(După asianews.it, 14 ianuarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 921.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat