Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Rodnicia diferențelor

Relatarea despre Cristos la Iordan

De Sergio Massironi

Sunt deosebit de interesante Evangheliile când nu sunt în acord. S-ar spune că Duhul care le-a inspirat manifestă rodnicia sa în special în discrepanțe. Este cazul unei relatări care îl are chiar pe Duhul Sfânt între protagoniștii săi.

În versiunea lui Matei, Ioan Botezătorul apare descumpănit de un Mesia care vine să fie botezat de el. Așadar, evanghelistul nu poate să nu înregistreze - jumătate din text parcă este încolăcită în problemă - perplexitatea față de un Isus discipol. Ce face Cristos sub Ioan Botezătorul? "Ioan încerca să-l oprească, spunându-i: «Eu am nevoie să fiu botezat de tine și tu vii la mine?»". În mod evident, cei care la Ierusalim au ajuns să asculte prima predică a apostolilor își aminteau bine că Isus a cărui înviere și domnie universală era vestită acum a fost, probabil mai mult decât câteva ore sau câteva zile, pur și simplu unul dintre discipolii lui Ioan. La o lectură atentă a Noului Testament se intuiește că numele lui Ioan Botezătorul a rămas timp îndelungat mult mai cunoscut decât numele lui Isus. Cum se poate explica asta? Răspunsul Bisericii primare, căruia textul îi dă glas, are în sine forța unui Dumnezeu care nu este niciodată înțeles suficient. Toți aud glasul - pentru discipolii mai apropiați se va repeta la Tabor - care spune: "Acesta". Indicație, radicală și niciodată dezmințită sau depășită de alte faze ale vieții lui Isus, a persoanei care este aici sub Ioan Botezătorul, la Tabor sub amenințarea umilirii și a morții violente, în mormânt sub piatra de nemișcat care desparte iadul de pământul celor vii. "Acesta este Fiul meu cel iubit, în care mi-am găsit plăcerea!". Și plăcerea este identificare totală. Așa Eu Sunt. În Fiul îl recunoști pe Tatăl, are trăsăturile sale și toată moștenirea sa. De dedesubt, din abis, din ultimul din locurile care sunt la dispoziție, El domnește.

În Evanghelia lui Marcu - pare paradoxal - Ioan Botezătorul nici măcar nu-și dă seama că se află în fața celui pe care-l prevestea și niciunul dintre păcătoși, între care Domnul a coborât în Iordan, nu arată că sesizează faptul extraordinar care are loc. Numai Isus, ieșit din apa Iordanului, vede cerul deschizându-se, recunoaște într-un porumbel pe Duhul Sfânt, aude glasul Tatălui. Așadar este vorba de un eveniment real și în același timp foarte personal, de măreție impunătoare, dar total interioară. Un punct fără întoarcere, desigur: întreaga activitate a lui Isus urmează, provine din puterea acestei consacrări. Marcu nu simte exigența de a relata un "înainte": nu contează copilăria lui Mesia. Totul începe aici. Și pentru a da cuvânt unei experiențe de intimitate inefabilă evanghelistul citează cuvintele lui Dumnezeu adresate slujitorului său, din sulul lui Isaia: "Tu ești Fiul meu cel iubit, în tine mi-am găsit plăcerea!". Alegerea bună provine din fericire. Acest criteriu constituie adevărata cheie a moralei biblice și a experienței lui Cristos la Iordan. El implică, din punct de vedere educativ, acea autorizare de a fi, de a acționa, de a începe, care constituie un adevărat eveniment. Dacă devenim moștenitori numai punând mâna pe un patrimoniu nemeritat, a cărui soliditate surprinde și eliberează, atunci există un moment de bucurie, mai mult sau mai puțin zgomotos, la rădăcina oricărei istorii.

Punctul este că tot ceea ce Isus a avut mai personal - iubirea sa gigantică și secretă - a fost față de cel care îi era aproape în mod zgomotos perceptibil. Aici Marcu percepe aspectul cel mai original al misterului creștin, în măsură să conecteze faptele de la Iordan cu identitatea noastră în continuă formare. Cuvântul lui Dumnezeu vestește importanța universală, publică, concretă, revoluționară a ceea ce se întâmplă în spirit, a ceea ce ia formă la nivelul invizibil și cu greu măsurabil al conștiinței. Ceea ce nimeni n-a văzut vreodată despre Isus, misterul cel mai intern și real al identității sale, a determinat toate cuvintele, acțiunile și efectele fiecărui contact și treceri a Lui în mijlocul persoanelor și instituțiilor din această lume. Și a depășit încercarea morții. Ca s-o spunem filozofic: "Numai fericitul este bun. Fericirea nu este premiu pentru virtute, nici scop al acțiunii bune (iată echivocul definiției sale drept «ceea ce dorește fiecare»). Fericirea nu se află la sfârșitul acțiunii bune și nici nu se află în acțiunea bună ca atare. Fericirea este la originea acțiunii bune, este originea ei. Pentru aceasta este foarte mare meritul celui care, amintindu-și numai de fericirea pe care n-o posedă și onorându-i posibilitatea și existența, acționează, cu toate acestea, bine". În cuvintele lui Roberta De Monticelli întrevedem o inversare surprinzătoare din punct de vedere existențial. Mare parte din paraliziile noastre provine din neobservarea acestei realități, din caracterul său contra-intuitiv. Însă, mulțumire fie lui Dumnezeu, ceea ce este a unuia singur - vestește Paul - ajunge la toți; ceea ce se întâmplă în spiritul său manifestă pe tot pământul efecte tangibile: cad despărțiri; se schimbă raporturi juridice, religioase, etnice; se clatină puteri, definiții și granițe.

Marcu, Matei... Rodnicie a diferențelor, grație cărora esențialul se recunoaște mai clar. La Iordan apare centralitatea lui Isus: Evangheliile dau mărturie pe mai multe voci că tot ceea ce este al lor n-are egal. Într-un punct deosebit al timpului, în limitele cărnii sale personale, ne-a fost dat pentru totdeauna Dumnezeu întreg. Dumnezeu pe viu, ca raport dinamic, ca iubire în desfășurare, ca reciprocitate care implică. O atare noutate a voit să fie pentru noi, s-a oferit după măsura noastră, și nu înspăimântătoare - așa cum probabil că se aștepta Ioan Botezătorul - ne-a fost ospitalieră.

Și apare centralitatea spiritului: ceea ce are mai mare importanță culturală, politică, economică nu este în disponibilitățile științelor sau ale finanțelor, de exemplu, ci trece de la conștiințe, are sediu în inimă. Aceasta este recunoașterea pe care centralitatea lui Isus o produce istoric, în mod tot mai clar. Nu este poezie, ci realitatea clară a unui nucleu de libertate înscris în fiecare, gratuit, de nesuprimat. În mijlocul popoarelor el trebuie să se evidențieze, tot mai mult. Religios este numai ceea ce are loc la acest nivel, pentru cel care crede ca și pentru cel care nu crede, și bisericile, statele, obiceiurile, tradițiile rămân umane numai în măsura în care spiritualul le deschide, le purifică, le corectează, le animă. Ceea ce a fost propriu al lui Isus, misterul care s-a dăruit în El, continuă astfel să transforme lumea pe cale personală. O cale strâmtă, silențioasă, irepetabilă - aceea care trece prin conștiința eliberată - și totuși tangibilă și concretă cu este faptul de a fi în carne și oase eu și ceilalți. Este lentă și întortocheată, însă Adevărul a prețuit-o.

(După L'Osservatore Romano, 12 ianuarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Foto: Wikipedia > Baptisteriul catedralei din Ravenna


 

lecturi: 699.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat