Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Botezului Domnului - Anul A - 2020

Is 42,1-4.6-7; Ps 29; Fap 10,34-38; Mc 9,7; Mt 3,13-17

"Lasă acum, căci așa se cuvine, ca noi să împlinim toată dreptatea" (Mt 3,15).

Celebrăm astăzi Botezul Domnului, o nouă epifanie, o arătare a lui Isus ca om și Dumnezeu. După ce s-a arătat păgânilor și a primit închinarea magilor de la Răsărit, astăzi Isus se arată iudeilor, poporul care îl aștepta pe Isus ca Mesia. Se poate spune că botezul lui Cristos în apele râului Iordan încheie viața ascunsă a lui Isus la Nazaret și deschide ministerul vieții sale publice: activitatea mesianică.

Sfântul Maxim din Torino (c. 380 - c. 466), episcop, ne spune: "Era normal ca, după ziua nașterii Domnului, să urmeze solemnitatea Botezului Domnului care poate fi numită și sărbătoarea nașterii sale. La Crăciun, el s-a născut om între oameni, astăzi s-a născut din nou în sacramente tot pentru oameni; la Crăciun s-a născut dintr-o Fecioară, astăzi s-a născut prin mister. La Crăciun, când se năștea după felul oamenilor, mama sa Maria îl strângea la pieptul ei; acum, când se naște după mister, Dumnezeu Tatăl îl îmbrățișează cu vocea sa. Căci el spune: "Acesta este Fiul meu iubit în care este mulțumirea mea; ascultați de el" (Mt 3,17). Mama, așadar, născându-l, îl mângâie duios la pieptul ei; Tatăl îi oferă Fiului o mărturie iubitoare. Mama îl prezintă magilor ca să-l adore, Tatăl îl descoperă popoarelor ca să-l cinstească".

Iată cum se exprimă sfântul Proculus de Constantinopol (390-446), episcop: "Dacă în sărbătoarea vizitei magilor Isus ne era prezentat un prunc sărman, care exprima sărăcia noastră, în sărbătoarea de astăzi ni-l arată pe Isus în desăvârșirea sa, sugerându-ne că el este ființa desăvârșită ce purcede din ființa desăvârșită. Dacă în ziua magilor, Regele era îmbrăcat cu purpura trupului, în această a botezului, un râu îl înconjoară pe cel care este izvorul, ca și cum l-ar îmbrăca. Veniți, așadar, priviți la aceste minuni noi și incredibile: soarele dreptății care se spală în Iordan, focul care se scufundă în apă și Dumnezeu care este sfințit de un om. Astăzi toate creaturile cântă imnuri și strigă: Binecuvântat este cel care vine în numele Domnului" (cf. Ps 117,26).

Astăzi Isus ne spune ca și celor din Nazaret: "Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns, să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis să proclam celor captivi eliberarea și celor orbi, recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți; să vestesc un an de bunăvoință al Domnului" (Lc 4,18-19). De aceea astăzi Biserica ne pregătește pe noi, cum odată sfântul Ioan Botezătorul pe evrei, chemându-ne la o schimbare radicală, căci Isus s-a botezat cu păcatele noastre pentru a le îneca în râul Iordanului, așa cum a prezis profetul: "el se va îndura de noi, va șterge nelegiuirile noastre și va arunca în adâncurile mării toate păcatele noastre" (Mih 7,19).

Când părintele Damian Leprosul (1840-1889), sau Sfântul Damian de Veuster, născut Jozef De Veuster, un preot belgian, care a îngrijit și a lucrat 15 ani cu leproșii în Insula Molokai, din Hawaii, luând și el boala leprei de la leproși, când și-a început prima sa predică ca lepros, în loc "Iubiți frați credincioși" a spus "Iubiți frați leproși". Devenise unul asemenea lor în toate privințele, chiar și în aceea a suferinței. A făcut exact așa cum a făcut și Isus cu noi la Botezul său, a devenit una cu păcatul nostru, ca să ne scape pe noi de păcat (cf. 2Cor 5,21; Rom 8,3).

O scurtă rememorare biblică a păcatului ne va ajuta să înțelegem mai bine însemnătatea Botezului Domnului, dar și a Botezului nostru: Fericitul Dumnezeu (cf. 1Tim 6,15), Dumnezeu iubire (cf. 1In 4,8), nu a voit să se bucure singur de fericirea sa, de aceea a făcut un plan ca s-o împărtășească și cu alții. De aceea i-a creat mai întâi cu îngerii, acele spirite pure și inteligente. Aceștia ca să se mențină în această stare paradisiacă de fericire trebuiau să fie una cu Dumnezeu în iubire, în gândire și în acțiune, altfel aveau să ajungă într-un loc de chin numit iad (cf. Mt 25,41). Un timp lucrurile au mers bine, apoi Lucifer, cel mai strălucitor dintre îngeri, s-a gândit să-și procure o fericire independentă și diferită de planul iubire lui Dumnezeu, plănuia să stea și el pe un tron în rând cu Dumnezeu (cf. Is 14,13-14), iar îngerii care îi împărtășeau planul fără iubire, să-i aducă și lui o slujire după felul lui de a gândi. Și cum paradisul a fost creat numai pentru un singur Dumnezeu și pentru un sigur mod de a gândi și a acționa, cel din iubire, în momentul când în paradis a apărut un mod străin de a gândi și acționa, imediat toți cei diferiți de gândirea și planul lui Dumnezeu au căzut din strălucirea și din fericirea avută, ajungând în iad (cf. Is 14,12). O treime din îngerii cerului au părăsit atunci paradisul lăsând niște locuri de fericire goale (cf. Ap 12,4).

Atunci Dumnezeu a privit spre lumea materială creată și luând niște pământ (cf. Gen 2,7), a creat din el, după chipul și asemănarea sa, un bărbat și o femeie (cf. Gen 1,26), care urmând să se înmulțească după planul său, aveau să repopuleze iar paradisul, devenind treptat după un plan divin, fericiți asemenea lui, cu mențiunea că numai rămânând în felul lui de a gândi și acționa din iubire, altfel ajungând în moarte (cf. Gen 2,17; Rom 6,23) și în chinul îngerilor căzuți. Iarăși un timp lucrurile au mers bine și cu oamenii care gândeau și acționau după planul de iubire a lui Dumnezeu pus de el în toată creația. Însă Lucifer, devenit diavol și satana prin cădere sa (cf. Ap 12,9), din invidie (cf. Înț 2,24) i-a șoptit amăgitor omului că a sosit timpul să devină fericiți asemenea lui Dumnezeu, mergând pe drumul scurt al neascultării față de el (cf. Gen 3,5). În momentul neascultării nu numai că nu au ajuns fericiți pe deplin cum greșit au crezut, dar s-au trezit goi și murdari (cf. Gen 3,7), căzuți într-o mare prăpastie, acoperiți de ape învolburate și cu o mare povoară peste ei. Pentru că au fost împinși în păcat, Dumnezeu le-a promis un salvator născut de femeie (cf. Gen 3,15), dar mai întâi i-a lăsat pe pământ ca să se convingă că fără el nu există fericire în întreg universul. Omul a probat tot felul de rețete de fericire inspirate de diavol: bogăție, plăceri, pasiuni, dar fără Dumnezeu a rămas tot gol, sărac, nesatisfăcut și nefericit.

Când întunericul care i-a cuprins pe oameni pentru neascultarea lor, ajunsese la culmea lui (cf. Înț 18,14-15), iată că Isus, Fiul lui Dumnezeu iubire, Fiul lui Dumnezeu cel atotputernic, coboară în lume pentru a o mântui. Iar iubire înseamnă smerenie, empatie și jertfă. Fiul lui Dumnezeu puterea coboară sub chip de Prunc slab, sub chip de fiu al omului, ca să-l facă pe om copil al lui Dumnezeu puternic. Fiul lui Dumnezeu bogăția coboară în lume într-un grajd sărac și lipsit de toate, ca să-l îmbogățească pe om. Fiul lui Dumnezeu mântuirea tuturor coboară pe pământ refuzat de toți, ca să-i mântuiască pe toți. Fiul lui Dumnezeu care trebuie să primească jertfe, se face pe sine Miel de jertfă de ispășire pentru păcatul oamenilor. Fiul lui Dumnezeu care umple universul se face smerit și fără glas pe ulițe, pentru ca noi să putem vorbi cu Dumnezeu ca în Eden (cf. Gen 3,8). Fiul lui Dumnezeu stăpânul a toate se făcut slujitorul săracilor, orbilor și celor închiși (cf. Is 42,1-7); Fiul lui Dumnezeu cel de sus se face apropiatul celor de jos. Fiul lui Dumnezeu cel Sfânt s-a împovărat cu păcatele și infirmitățile noastre. Fiul lui Dumnezeu biruitorul a toate se face medicul celor bolnavi și stăpâniți de diavol (cf. Fap 10,38). Fiul lui Dumnezeu cel curat s-a împovărat cu păcatele noastre și a intrat cu ele în apa Iordanului pentru a ne spăla pe toți. Fiul lui Dumnezeu viața moare și învie pentru noi, ca să murim pentru păcat și să înviem pentru viața veșnică. În toată viața sa de la leagăn la mormânt, Isus ne-a arătat că este Iubire din iubirea lui Dumnezeu, adică s-a smerit, a empatizat cu noi și s-a jertfit pentru noi, pentru ca și noi să devenim una în iubire cu el, cu Tatăl ceresc și cu semenii.

Cerul închis la alungarea primilor părinți după căderea în păcat, se redeschide. Duhul care se purta peste apele celei dintâi creații coboară la Botez asupra lui Cristos, ca preludiu al noii creații, Duhul Sfânt care îi însuflețea pe profeți și sfinți coborând asupra lui Isus la Botez, prin el coboară iar peste noi. Isus l-a primit pe Duhul Sfânt ca să recapituleze întreaga natură și să o restaureze în întregime. Cristos nu l-a primit pe Duhul Sfânt pentru el însuși, ci, mai curând, pentru noi care eram în el, căci prin el ne vin toate bunurile. Glasul lui Dumnezeu din cer care nu se mai auzise de patru sute de ani, se face acum iar auzit. Toate sunt semne ale întâlnirii dintre cer și pământ, dintre Dumnezeu și om. Acum omul și Dumnezeu intră în comuniune iar punctul de întâlnire este Isus. Dumnezeu însuși îl definește pe Isus "Fiul meu preaiubit", sediul prezenței divine supreme, iubire ce va fi sigilată pe cruce și la învierea din morți. "Servitorul meu îi va îndreptăți pe mulți și va lua asupra sa nelegiuirile lor" (Is 53,11).

Sfântul Maxim din Torino (c.380-c.466) ne spune iar: "Isus Cristos ne-a precedat prin botez, pentru ca, după el, popoarele creștine să-l urmeze cu încredere. Așa cum coloana de foc a mers înainte prin Marea Roșie, pentru ca fiii lui Israel să urmeze drumul cu curaj; ea a traversat prima apele, ca să pregătească drumul pentru cei care veneau după ea (cf. Ex 14,20). Acesta, după cum spune Apostolul, a fost un mister care prefigura Botezul. Desigur, într-un fel, a fost un botez când norul îi acoperea pe oameni, iar apele îi purtau. Însă, Cristos Domnul a înfăptuit toate acestea. El este cel care, atunci, a mers pe mare înaintea fiilor lui Israel în coloana de foc și, acum, prin botez, merge înaintea popoarelor creștine în coloana trupului său. El este, aș zice, această coloană care atunci și-a oferit lumina pentru ochii acelora care îl urmau și care, acum, își oferă lumina pentru inimile celor credincioși. Atunci, a deschis un drum uscat în mijlocul apelor; acum întărește drumul nostru în baia credinței".

Iar sfântul Ipolit (170-235), preot, spunea și el: "Ce mare mister ne este dat astăzi să retrăim! Isus a venit la Ioan și a primit de la el botezul. Ce eveniment vrednic de admirație! Fluviul infinit, care bucură cetatea lui Dumnezeu, este spălat de câteva picături de apă. Izvorul de necuprins, din care țâșnește viața pentru toți oamenii și care nu are sfârșit, este acoperit de o apă mică și trecătoare. Cel care este prezent pretutindeni și nicăieri nu este absent, cel pe care îngerii nu-l pot înțelege și pe care oamenii nu-l pot vedea vine la botez pentru că așa i-a plăcut".

Da, începând cu Botezul am fost cufundați în acea sursă inepuizabilă de iubire și de viață care este moartea lui Isus, și am beneficiat de cel mai mare act de iubire din toată istoria și datorită acestei iubiri putem trăi o viață nouă fără a mai fi la discreția răului, a păcatului și a morții, ci în comuniune cu Dumnezeu și cu frații și surorile noastre. Astăzi să ne amintim sau căutăm data Botezului nostru căci este foarte frumos să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru darul Botezului.

O tânără care l-a primit pe Cristos ca mântuitor și și-a exprimat dorința de a fi botezată în biserică. "Înainte să-l primești pe Domnul Isus în viața ta, ai fost o păcătoasă?", a întrebat-o bătrânul diacon. "Da, domnule". "Dar în prezent, mai ești păcătoasă?" "Drept să vă spun, mă simt mai păcătoasă ca oricând". "Atunci cu ce poți spune că te-ai schimbat?" "Înainte eram o păcătoasă care alerga după păcat, acum sunt o păcătoasă care fuge de păcat".

Iar un tânăr hindus devenit creștin și respins de familie spunea: "Să-l cunoști pe Isus, să stai lângă Isus, să iei crucea lui și să mergi alături de el, să urci munți alături de el, să străbați văile alături de el, aceasta vreau să fie viața mea și alta să nu mai știu".

Un alt creștin spunea: "Fiecare zi este o zi de convertire baptismală, de murire și înviere cu Cristos, de noi pași întru devenirea mai deplină a ceea ce, prin harul lui Dumnezeu, ești la modul cel mai adevărat!"

Închei cu o rugăciune: Doamne, când am fost botezat eram un copil care nu știam, dar acum știu măreția darului pe care mi l-ai dat: m-ai altoit în Cristos, Fiul tău, cufundându-mă în moartea și învierea lui și m-am născut din nou fiul tău. Mi-ai dat Duhul tău, m-ai înserat în Biserica ta, comunitatea mântuirii, ca membru activ și responsabil, mi-ai oferit un viitor și o speranță în credință și iubire. Mulțumesc, Doamne! Te rog să mă ajutați să fiu consecvent cu Botezul primit trăind o viață de dragoste pentru tine și pentru semenii mei urmând exemplul lui Isus! Vreau să fiu recunoscut de creștin după viața cea nouă pe care o voi trăi! Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Botezul Domnului. Anul A. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 1093.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat