Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Care este viziunea despre Europa astăzi?

Intervenția secretarului pentru raporturile cu statele la Strasbourg pentru a cincizecea aniversare a prezenței Sfântului Scaun în Consiliul Europei

Publicăm traducerea intervenției arhiepiscopului Paul Richard Gallagher, secretar pentru raporturile cu statele, rostit la Strasbourg marți, 7 ianuarie 2020, la zilele interdisciplinare intitulate "A construi Europa împreună - 50 de ani ai Sfântului Scaun la Consiliul Europei".

Cuvinte preliminare

Care este viziunea despre Europa astăzi? Celebrarea celei de-a cincizecea aniversări a prezenței Sfântului Scaun în Consiliul Europei, în această Facultate de Teologie din Universitatea din Strasbourg, îmi oferă oportunitatea și plăcerea de a împărtăși cu voi câteva idei de reflecție despre viziunea catolică și creștină despre acest continent. Cuvintele mele se vor inspira nu numai din experiența internațională din anii trecuți, ci și din înțelepciunea supranaturală și din orientările papei Francisc, care conduce acțiunea și misiunea Bisericii în lumea actuală.

Anul 2020 ne trimite și la a șaptezecea aniversare a Convenției europene a drepturilor omului, care a fost adoptată de Comitetul Miniștrilor Consiliului Europei, la 4 noiembrie 1950, și care constituie o adevărată piatră unghiulară pentru protejarea persoanelor de orice încălcare a drepturilor umane. Asemenea cu Declarația Universală a Drepturilor Omului, această Convenție europeană a drepturilor omului este la originea instrumentelor internaționale și regionale care au urmat, fiecare declinând aspecte singulare referitoare la drepturile umane. Astfel s-a forjat, în decursul anilor, o anumită identitate europeană bazată pe valori împărtășite care transcend diversitățile culturale.

Convenția europeană a drepturilor omului constituie și un punct de referință pentru activitățile Consiliului Europei, ale cărui funcțiuni principale sunt legate întocmai de protejarea drepturilor umane, a democrației și a statului de drept. Papa Francisc, în discursul pe care l-a adresat Consiliului Europei, chiar aici la Strasbourg, la 25 noiembrie 2014, amintea: "Drumul ales de Consiliul Europei este înainte de toate acela al promovării drepturilor umane, de care se leagă dezvoltarea democrației și a statului de drept. Este o muncă deosebit de prețioasă, cu însemnate implicații etice și sociale, pentru că dintr-o corectă înțelegere a acestor termeni și dintr-o reflecție constantă asupra lor depinde dezvoltarea societăților noastre, conviețuirea lor pașnică și viitorul lor" (Discurs la Consiliul Europei, Strasbourg, 25 noiembrie 2014).

Dacă astăzi vrem să oferim o viziune despre Europa, mi se pare corect să începem afirmând că încă nu există o percepție unică despre Europa, nici măcar din punctul de vedere al proiectului de realizat. Fiecare națiune are o proprie viziune despre Europa. Și sunt multe, în cadrul fiecărei țări, imaginile care se fac despre Europa sau care s-ar vrea deja să poată fi considerate ca făcând parte integrantă din istorie.

Unii, în manieră probabil un pic negativă, văd astăzi Europa ca o "ființă supranațională fără suflet și fără inimă". Alții denunță faptul că timpul nostru a făcut de acum o înlocuire, nu numai între ceea ce este obiectiv și subiectiv, ci și între raționalitatea sănătoasă și voința particulară a persoanei aflate la putere sau a grupului de care depinde destinul atâtor alte ființe umane. În definitiv binele și răul sunt determinate de dreptul, decretele sau legea majorității.

Să izolăm această viziune pesimistă. În ceea ce mă privește, aș vrea să vă prezint astăzi o idee despre Europa care să nu facă abstracție de fundamentul său și de rădăcinile sale creștine. În acest scop mă voi limita să expun, totuși fără a le dezvolta în manieră completă și exhaustivă, câteva idei dintr-un proiect de construcție europeană care nu sunt valabile numai pentru catolici sau creștini în general, ci care pot constitui și elemente de reflecție pentru fiecare persoană de bunăvoință. A pretinde încă de acum că o astfel de prezentare a Europei este acceptată de toți ar fi fără îndoială un pic peremptoriu. Cu toate acestea va putea folosi pentru discuție și pentru dialog. De fapt, acesta este obiectivul anunțat al acestor trei zile de "dialog" interdisciplinar.

Respectarea drepturilor umane și a demnității persoanei umane

Drepturile umane și demnitatea umană constituie una din temele care ocupă importanța maximă pentru Sfântul Scaun. Este și unul din domeniile principale ale activității Consiliului Europei. Este vorba până la urmă despre o problemă devenită fundamentală pentru viața comunității înseși "ajungând să se configureze ca o componentă care condiționează direct viața persoanelor, a familiilor, a grupurilor, a popoarelor, a statelor și a comunității internaționale în ansamblul său" (V. Buonomo, Perspective ale drepturilor umane la cincizeci de ani de la Declarația Universală, în Consiliul Pontifical pentru Familie, Diritti dell'uomo: famiglia e politica, pag. 34). Drepturile umane constituie un element esențial pentru cea mai mare parte a comunităților umane și a popoarelor, până acolo încât să fie afirmate clar în fiecare orânduire juridică internă, cu scopul de a orienta spre bine și dreptate relațiile nu numai între persoane, ci și între persoane și state și între statele înseși.

Drepturile umane constituie, după părerea noastră, un patrimoniu fundamental cu care este înzestrat fiecare persoană. O analiză semantică a expresiei ne face să înțelegem că este vorba de drepturi legate de însăși natura persoanei umane și că fiecare individ este titular al lor, în virtutea naturii sale umane, făcând abstracție de rasă, etnie, sex, opinie, naționalitate sau religie. Este suficient acest lucru pentru a afirma că este necesar așadar să se recunoască aceleași drepturi fiecăruia dintre membrii neamului omenesc și pentru a afirma însăși universalitatea drepturilor despre care este vorba. Rezultă că drepturile umane n-ar fi considerate ca rezultat al acțiunii pozitive a vreunei orânduiri statutare sau organizații internaționale, ci constituie o componentă intrinsecă a demnității umane, precum și o bogăție universală și indivizibilă a fiecărei ființe umane.

În acest domeniu, Sfântul Scaun, cu prezența sa activă în sânul Comunității internaționale, a contribuit și mai contribuie la formarea acelui corpus juridic internațional care protejează și garantează fiecare drept fundamental al persoanei umane prin norme particulare. Acestea fac trimitere la Declarația Universală a Drepturilor Omului și la Convenția Europeană, care au constituit etape cheie și rămân fundamentul producțiilor normative succesive. Această misiune a fost amintită cu putere și seninătate de papa Francisc la Consiliul Europei: "Biserica catolică [...] poate să colaboreze cu Consiliul Europei și să dea o contribuție fundamentală. Înainte de toate există [...] domeniul unei reflecții etice despre drepturile umane, despre care Organizația voastră este chemată adesea să reflecteze. Mă gândesc, în mod deosebit, la temele legate de tutelarea vieții umane, chestiuni delicate care au nevoie să fie supuse unui examen atent, care să țină cont de adevărul întregii ființe umane, fără a se limita la specifice domenii medicale, științifice sau juridice" (Francisc, Discurs la Consiliul Europei, Strasbourg, 25 noiembrie 2014).

Spunând asta, suntem conștienți că una din provocările actuale în dezbaterea despre drepturile umane este reprezentată de "un număr crescând de țări, popoare și grupuri cu cultura lor și identități proprii, purtători de concepții alternative și adesea antitetice față de cele care sunt definite în contextul internațional" (V. Buonomo, Perspective ale drepturilor umane, pag. 38-39). În acest context, Sfântul Scaun participă activ la dezvoltarea reflecției despre drepturile umane și face asta în diferite moduri. Înainte de toate se străduiește ca, în manieră tot mai eficace, Comunitatea Internațională să protejeze demnitatea omului; în acest scop propune o viziune antropologică și teologică în conformitate cu misiunea sa care este de "a face cunoscut misterul lui Dumnezeu care este scopul ultim al omului, ea dezvăluie, în același timp, omului sensul existenței lui proprii, adică adevărul esențial asupra omului" (Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția pastorală de Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, 7 decembrie 1965, nr. 41, în: EV 1/1446). În al doilea rând, Sfântul Scaun se angajează în favoarea protejării drepturilor umane, prin instrumente juridice, aderând direct la Convenții internaționale care pot să enunțe măsuri specifice cu privire la un drept special sau cu privire la un ansamblu de drepturi fundamentale ale persoanei umane. Conformându-se naturii sale și misiunii sale proprii, Sfântul Scaun este în măsură să se adapteze la toate dispozițiile stabilite, fie adaptând normele sale interne, fie promovând protejarea drepturilor umane prin învățăturile sale magisteriale.

Totuși observăm că, alături de motive care induc Sfântul Scaun să adere la aceste instrumente obligatorii, se prezintă și ocazii pentru intervenția sa indirectă, nu numai cu scopul de a contribui la îmbogățirea dezbaterilor, ci uneori și atunci când formulări sau idei prezentate se dovedesc contradictorii cu privire la natura sa specială și la scopurile sale religioase specifice, sau atunci când sunt în contrast cu o viziune antropologică respectuoasă față de demnitatea persoanei umane și față de drepturile sale înscrise în natură.

Învățătura Bisericii cu privire la problema drepturilor umane și a demnității persoanei umane s-a dezvoltat în mod semnificativ de la începutul secolului trecut. Dau mărturie despre asta intervențiile numeroase și circumstanțiate ale Sfântului Scaun în timpul celor cincizeci de ani ai săi de prezență în Consiliul Europei! În afară de asta, magisteriul eclezial s-a arătat tot mai preocupat și pregătit să înfrunte problemele sociale pe care istoria omenirii le are în sine, trecând de la o primire inițial prudentă, prin misiuni de observație, la un sprijin, constant, până la "a opta pentru o angajare în favoarea promovării și apărării drepturilor umane ca o parte integrantă a misiunii Bisericii și astfel a vedea în Biserica însăși păzitoarea demnității umane și a drepturilor autentice care rezultă și care sunt caracterizate de sigiliul universalității și indivizibilității" (G. Filibeck, L'universalità e l'indivisibilità, pag. 29).

Principiul fundamental de la care a pornit reflecția doctrinală și s-a aprofundat este centrat pe originea persoanei umane create după chipul lui Dumnezeu și mântuite de Cristos. Tocmai pentru a-l proteja pe om în demnitatea sa inviolabilă Biserica catolică s-a ridicat ca apărătoare arzătoare a drepturilor omului. De fapt, Biserica este capabilă să ofere o viziune armonioasă în care drepturile sunt contrabalansate de obligații respective. În creație, Dumnezeu Creator și Domn, a conferit fiecărei persoane umane, bărbat sau femeie, aceeași demnitate înaltă. Ei sunt făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu însuși. Și asta le permite să înțeleagă viziunea noastră - foarte ridicată - despre demnitatea persoanei umane.

Când vorbim despre respectarea demnității persoanei umane, este bine să ne întrebăm imediat ce filozofie, ce psihologie, ce cultură, ce religie poate să ofere principiile pe care se întemeiază adevărul persoanei umane. Numai dintr-o definiție autentică a persoanei umane se deduc regulile care corespund tocmai acestei demnități umane și o exprimă.

Așadar devine mai mult decât evident că credința noastră în demnitatea omului crește conform cu cea mai mare conformare a noastră cu adevărul divin și în credința noastră în Dumnezeu. Misiunea creștină autentică va fi mereu aceea care va mărturisi demnitatea umană, arătându-se capabilă se jertfe pentru binele persoanei umane. Pentru că, așa cum a afirmat papa Francisc în timpul ultimului Forum al ONG-urilor de inspirație catolică ce s-a ținut în decembrie, "lumea de astăzi cere o nouă îndrăzneală și o nouă imaginație pentru a deschide alte căi de dialog și de cooperare, pentru a favoriza o cultură a întâlnirii, unde demnitatea umanului, conform planului creator al lui Dumnezeu, să fie pusă în centru" (Discurs adresat participanților la Forumul Mondial al ONG-urilor de Inspirație Catolică, Vatican, 7 decembrie 1019).

Abordare educativă

Vom putea vorbi despre viziune educativă numai dacă știm cine este bărbatul, femeia. Odată stabilite esența, natura, adevărul pământesc și spiritual al persoanei umane, educația îmbracă o singură semnificație: a lua un copil și a-l conduce în așa fel încât natura sa să se poate deschide și realiza pe deplin. Omul prin natură este o ființă în devenire și în dezvoltare perpetuă. Este în drum spre veșnicie prin vocația sa supranaturală. Este chemat să meargă mai departe, tot mai departe, prin vocație naturală.

Tema educației este în centrul preocupărilor pastorale ale Sfântului Părinte, până acolo încât el însuși a decis să organizeze o întâlnire mondială la Roma, la 14 martie 2020, pentru "«a reconstrui pactul educativ global»: o întâlnire pentru a reînsufleți angajarea pentru și cu generațiile tinere, reînnoind pasiunea pentru o educație mai deschisă și inclusivă, capabilă de ascultare răbdătoare, dialog constructiv și înțelegere reciprocă. Niciodată ca acum este nevoie de a uni eforturile într-o alianță educativă amplă pentru a forma persoane mature, capabile să depășească fragmentări și contrapoziții și a reconstrui țesutul de relații pentru o umanitate mai fraternă" (Francisc, Mesaj pentru Lansarea Pactului Educativ, Vatican, 12 septembrie 2019).

Această propunere a papei se adresează tuturor celor care, cu rol diferit, lucrează în domeniul educației, la toate nivelurile disciplinare și de cercetare, și care se străduiesc cu curaj să pună în centru persoana. "Vă invit să promovați împreună și să activați, printr-un pact educativ comun, acele dinamici care dau un sens istoriei și o transformă în mod pozitiv" (ibid.).

Abordare migratoare

În istoria popoarelor, migrațiile au fost mereu un bine pentru omenire. În secolele trecute a fost vorba de migrații legate de cuceriri, dar și de deportare. Ocupațiile au comportat mereu o mulțime de victime și de devastări. Adesea civilizații și culturi au fost eliminate și au fost construite altele noi. Rămâne faptul că istoria este făcută din migrații. Și migrațiile fac parte și din istoria noastră contemporană și modernă; interesează îndeosebi numeroase țări din iubita noastră Europă.

Fără îndoială, a venit momentul de a ne pune întrebarea: cine sunt migranții? Și papa Francisc răspunde clar: sunt "frați și surori ai noștri care caută o viață mai bună departe de sărăcie, de foame, de exploatare și de distribuirea nedreaptă a resurselor planetei, care ar trebui să fie împărțite egal între toți. Nu este oare dorința fiecăruia aceea de a îmbunătăți propriile condiții de viață și a obține o bunăstare onestă și legitimă care trebuie împărtășită cu cei dragi?" (Francisc, Mesaj pentru Ziua Mondială a Migrantului și Refugiatului 2016, "Migranții și refugiații ne interpelează. Răspunsul Evangheliei milostivirii", 17 ianuarie 2016).

Glasul Sfântului Părinte se ridică mereu în apărarea persoanelor care se simt constrânse să părăsească propria țară de origine și să ceară statusul de refugiat. Apelul său adresat Comunității Internaționale a fost mereu presant și însoțit de indicații concrete. "De aceea, este absolut necesar de înfruntat în țările de origine cauzele care provoacă migrațiile. Acest lucru cere, ca prim pas, angajarea întregii comunități internaționale de a stinge conflictele și violențele care constrâng persoanele să fugă. În afară de asta, se impune o viziune clarvăzătoare, capabilă să prevadă programe adecvate pentru zonele lovite de nedreptăți mai grave și instabilitate, pentru ca să fie garantat tuturor accesul la dezvoltarea autentică, ce promovează binele băieților și fetelor, speranțe ale omenirii" (Francisc, Mesaj pentru Ziua Mondială a Migrantului și Refugiatului 2017, "Migranții minori, vulnerabili și fără glas", 15 ianuarie 2017).

După părerea mea, dacă se vrea înfruntarea problemei migrațiilor în mod adecvat, anumite principii merită astăzi să fie afirmate cu claritate. În același timp trebuie depășită o serie de înțelegeri greșite. Voi aminti câteva.

O primă înțelegere greșită se află în ideea unei asimilări înțelese ca o renunțare la propria identitate pentru a asuma identitatea poporului în care se stabilește și cu care se trăiește.

O a doua înțelegere greșită se referă la ideea unei închideri a migranților în ei înșiși și în identitatea lor. Dimpotrivă, este oportun să se favorizeze întâlnirea și îmbogățirea reciprocă între diferitele "lumi" pe care migrația le pune în contact.

O a treia înțelegere greșită duce la a crede că în fenomenul migrator trebuie să se renunțe la propria identitate din respect față de celelalte identități. Asta constituie un risc în orice conviețuire civilă. De fapt, acolo unde omul nu reușește să se exprime liber, de teamă să ofenseze sensibilitatea celuilalt, se asistă la un fenomen de aliniere după minima denumire comună și se ajunge la crearea unei societăți amorfe, lipsită de idealuri și care poate ajunge cu ușurință să se confrunte cu "pasiunile" de moment. Dimpotrivă, în Documentul despre fraternitatea umană pentru pacea mondială și conviețuirea comună, semnat de papa Francisc la Abu Dhabi, în februarie 2019, se afirmă că: "Libertatea este un drept al fiecărei persoane: fiecare se bucură de libertatea de crez, de gândire, de exprimare și de acțiune. Pluralismul și diversitățile de religie, de culoare, de sex, de rasă și de limbă sunt o voință divină înțeleaptă, cu care Dumnezeu a creat ființele umane. Această Înțelepciune divină este originea din care derivă dreptul la libertatea de crez și la libertatea de a fi diferiți. Pentru aceasta se condamnă faptul de a constrânge oamenii să adere la o anumită religie sau la o anumită cultură, precum și de a impune un stil de civilizație pe care alții nu-l acceptă" (Documentul despre fraternitatea umană pentru pacea mondială și conviețuirea comună, semnat în timpul călătoriei apostolice a papei Francisc în Emiratele Arabe Unite, 3-5 februarie 2019).

În sfârșit există și riscul foarte concret ca fenomenul migrației să se desfășoare în mod sălbatic și să devină teren fertil pentru traficul de ființe umane, exploatarea migranților înșiși și recrutarea lor în cadrul grupurilor criminale.

Este evident că nu este vorba de probleme care se pot rezolva cu simpla încheiere a unui acord sau enunțarea unei legi. Este absolut necesară o angajare profundă, extinsă, universală, cu scopul de a crea o mentalitate nouă, pentru că riscul unei migrații fără umanitate rămâne foarte ridicat.

Abordarea interreligioasă

Respectul este cuvântul cheie pentru o conviețuire mondială bazată pe respectarea diferenței și libertatea religioasă. Papa Francisc a exprimat asta în acești termeni în 2013: "Viitorul se află în conviețuirea respectuoasă a diversităților, nu în omologarea la o gândire unică neutră din punct de vedere teoretic. Am văzut îndelung istoria, tragedia gândirilor unice. De aceea nu se poate face abstracție de dreptul fundamental la libertatea religioasă, în toate dimensiunile sale" (Francisc, Discurs adresat participanților la Adunarea Plenară a Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios, Vatican, 28 noiembrie 2013).

Așadar este necesar să fim atenți mereu la aceste tentative de a utiliza religia ca o gândire ideologică unică. Ar rezulta cu ușurință o instrumentalizare a religiei însăși. Este suficient să ne gândim la flagelul trist al terorismului promovat "în numele lui Dumnezeu", care aduce atâta distrugere, masacre și victime nevinovate. Un asemenea mesaj este literalmente opusul a ceea ce religiile - toate religiile ca atare - propun. Papa Francisc a reafirmat de mai multe ori că a ucide în numele lui Dumnezeu este cea mai mare minciună pe care omul o poate profera.

Regăsim această idee și în Documentul despre fraternitatea umană de la Abu Dhabi: "Pentru aceasta noi cerem tuturor să înceteze să instrumentalizeze religiile pentru a incita la ură, la violență, la extremism și la fanatismul orb și să înceteze să folosească numele lui Dumnezeu pentru a justifica acte de omucidere, de exilare, de terorism și de oprimare. Cerem asta prin credința noastră comună în Dumnezeu, care nu i-a creat pe oameni pentru a fi uciși sau pentru a se ciocni între ei și nici pentru a fi torturați sau umiliți în viața lor și în existența lor. De fapt, Dumnezeu, Atotputernicul, nu are nevoie să fie apărat de nimeni și nu vrea ca numele Său să fie folosit pentru a teroriza oamenii".

Documentul îndeamnă la fraternitatea universală, dar și la aderarea la o angajare comună, pentru ca să fie pus în practică orice mijloc posibil pentru a promova, la toate nivelurile, cultura întâlnirii, a dialogului, a păcii și a respectului. La Abu Dhabi a fost făcut astfel un pas important, însă drumul de parcurs încă rămâne lung.

Abordarea interculturală

Privind la istorie, este oportun să amintim întâlnirea și ciocnirea între cultura romană și cultura greacă. Acest lucru este bine cuprins în celebra frază a lui Horațiu: "Graecia capta ferum victorem cepit et artes intulit agresti Latio". Grecia, cucerită, l-a cucerit pe învingătorul necioplit și a dus artele în incultul Lazio.

Culturile sunt adevărata bogăție a omenirii, dar au nevoie mereu să fie purificate de distorsiunile care le amenință din când în când. Astăzi, cultura efemerului și a morții se impune cu forță. Într-un asemenea context, cultura ilegalității, cultura mafiotă, dar și cultura intoleranței și a discriminării încă găsesc un teren fertil.

Așadar este necesar să se țină cont de aceste elemente în viziunea noastră despre Europa actuală. Papa Francisc, în timpul vizitei sale la Consiliul Europei, a amintit importanța aportului și responsabilității Europei pentru dezvoltarea culturală a omenirii: "Europa trebuie să reflecteze dacă imensul său patrimoniu uman, artistic, tehnic, social, politic, economic și religios este o simplă vechitură de muzeu din trecut, sau dacă încă este capabilă să inspire cultura și să deschidă comorile sale pentru întreaga omenire. În răspunsul la această întrebare, Consiliul Europei cu instituțiile sale are un rol de importanță primară" (Francisc, Discurs la Consiliul Europei).

Abordarea etică

Astăzi percepem ideea - tot mai răspândită - conform căreia de acum legea ar determina ceea ce este etic și nu etica ar mai inspira legea. Etica ajunge adesea redusă la un simplu consens, făcând abstracție de legătura indispensabilă cu natura umană. Trecând de la o etică întemeiată pe natură la o etică întemeiată pe voință, omul ajunge să fie sustras naturii, adevărului despre natura sa și adevărului despre scopul pentru care a fost creat.

În acest context, creștinii au un rol deosebit de important de desfășurat în Europa. Prin mărturia lor în sânul societății, pot aminti fundamentul etic care trebuie să conducă acțiunea noastră în lume. De fapt acesta trebuie să fie orientat spre edificarea binelui comun care, așa cum spune papa Francisc, este "binele la care aspiră toți oamenii, și nu există sistem etic demn de acest nume care să nu contemple acest bine ca unul din punctele sale de referință esențiale" (Discurs adresat participanților la Seminarul "Binele comun în era digitală", Vatican, 27 septembrie 2019). Asta presupune ca fundamentul etic să fie ancorat mai degrabă în obiectivitatea naturii decât în subiectivitatea voinței legislatorului, sau și mai rău, în curentul dominant. Numai pornind de la această obiectivitate și de la axiologia care rezultă se vor putea evita derivele care se produc acolo unde viziunea despre realitate este perfect egală și interschimbabilă cu altele, cu consecința că se va putea tinde să prevaleze o abordare asupra altora, chiar și cu mijloace violente, așa cum ne amintește istoria din secolul trecut.

Abordarea politică

Politica actuală este împărțită între mii de idei și proiecte. Este adevărat că unele idei unificatoare mari încă permit să se adere la un partid, însă partidele înseși se află de acum într-o agitație constantă.

Ar fi oportun să se redescopere principiul de bază, esențial și de fond care trebuie să conducă acțiunea fiecărei personalități politice, cu alte cuvinte, responsabilitatea care îi este proprie, în fața lui Dumnezeu și în fața oamenilor, pentru fiecare din cuvintele sale, din acțiunile sale și din măsurile sale legislative sau decizii cu privire la conducerea poporului. Și în acest domeniu există riscul ca autoritatea să fie trăită numai ca o căutare de victorii și de consensuri.

Cel care conduce este chemat să dea dovadă de înțelepciunea lui Solomon, adică de "o inimă docilă" ca să știe să facă dreptate poporului și să deosebească binele de rău (cf. 1Re 3,9). Aceasta este calea fundamentală pentru a construi pacea la care lumea aspiră astăzi mai mult ca oricând, și care trebuie să figureze printre obiectivele principale ale oricărei autorități politice. Papa Francisc a afirmat asta cu mare vigoare în recentul său mesaj pentru pace: "A deschide și a trasa un drum de pace este o provocare, cu atât mai complexă deoarece interesele aflate în joc, în raporturile dintre persoane, comunități și națiuni, sunt multiple și contradictorii. Înainte de toate trebuie făcut apel la conștiința morală și la voința personală și politică. De fapt, pacea se inspiră în adâncul inimii umane și voința politică trebuie revigorată mereu, pentru a deschide noi procese care să reconcilieze și să unească persoane și comunități. Lumea nu are nevoie de cuvinte goale, ci de martori convinși, de artizani ai păcii deschiși la dialog fără excluderi și fără manipulări" (Francisc, Mesaj pentru celebrarea celei de-a 53-a Zi Mondială a Păcii, Pacea ca drum de speranță: dialog, reconciliere și convertire ecologică, 1 ianuarie 2020).

Concluzie

Lumea trăiește ca frântă și strivită de închiderile sale și de polarizările sale, departe de valorile universale și naturale pe care Dumnezeu le-a pus în inima fiecărei persoane umane.

Pentru a reconstrui împreună Europa, avem nevoie de unitate. Trebuie redescoperită unitatea care este la însăși baza vieții persoanei umane. Unitatea între persoana umană și etică, între persoana umană și politică, între persoana umană și muncă, între persoana umană și orice altă activitate pe care o desfășoară sub soare.

Adesea neglijăm faptul că persoana umană este în același timp suflet, spirit și trup. Așa cum trupul trăiește și evoluează, același lucru este valabil pentru spirit și pentru activitatea sufletului. Astăzi persoana umană, în această Europă, dar, mai în general, și în această lume, este chemată să reflecte frumusețea acestei evoluții unitare.

Să facem în așa fel încât persoana umană să poată regăsi fața sa autentică. Este auspiciul pe care-l formulez: și este și auspiciul papei Francisc: "Europa regăsește speranță când omul este centrul și inima instituțiilor sale [...] A afirma centralitatea omului înseamnă și a regăsi spiritul de familie, în care fiecare constituie liber după propriile capacități și calități la casa comună [...] Europa regăsește speranță în solidaritate [....] Europa regăsește speranță când nu se închide în frica siguranțelor false [...] Europa regăsește speranță când investește în dezvoltare și în pace [...] Europa regăsește speranță când se deschide la viitor" (Francisc, Discurs adresat șefilor de stat și de guvern din Uniunea Europeană cu ocazia celei de-a 60-a aniversări a semnării Tratatelor de la Roma, Vatican, 24 martie 2017).

Cu ocazia acestei a cincizecea aniversări a prezenței Sfântului Scaun în Consiliul Europei, aș vrea să reafirm în sfârșit acel vot care ne este așa de drag: ca împreună să ne putem deschide la viitor pentru a continua, în pofida vânturilor potrivnice, să construim Europa noastră iubită!

(După L'Osservatore Romano, 9 ianuarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 529.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat