Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"A relua contactele". Acea profeție a papei Paul al VI-lea cu privire la Biserica din China

De Gianni Valente

Era Epifania din 1967 și papa Paul al VI-lea a voit să celebreze sărbătoarea solemnă a manifestării lui Isus împreună cu responsabilii și cu studenții de la Colegiul Urban "de Propaganda Fide". Cu acea ocazie, episcopul de Roma a cerut să aibă alături de el și o prezență numeroasă de catolici chinezi, care proveneau din diferite părți ale lumii. La începutul omiliei a explicat că i-a adunat în "Sfântul Petru", la mormântul primului dintre apostoli, "unde pare să devină vizibil și simbolic punctul de convergență a unității Bisericii", pentru a celebra împreună o dublă aniversare: aceea a consacrării primilor șase episcopi chinezi, petrecută în urmă cu patruzeci de ani, la 28 octombrie 1926, prin mâna lui Pius al XI-lea, și aceea a instituirii canonice a ierarhiei catolice în China, decretată în urmă cu douăzeci de ani, în 1946, de Pius al XII-lea.

În ianuarie 1967, Conciliul al II-lea din Vatican se încheiase de câteva luni, în timp ce în China începuse timpul sfâșietor al Revoluției Culturale, care proclama pura și simpla stingere violentă a Bisericii catolice și a tuturor realităților religioase, care trebuiau incinerate în focul noii furori revoluționare. Atunci, din exterior, părea că în China Biserica catolică pur și simplu a dispărut. Și totuși, la acea Epifanie din '67, Paul al VI-lea a voit să dedice toată omilia cazului catolicilor chinezi, încadrându-l tocmai în timpul zbuciumat care îi înghițea, împreună cu poporul lor. În acel context încărcat de durere și de previziuni întunecate, marele papă lombard a voit să celebreze comemorarea consacrării primilor episcopi chinezi pentru a exprima singulara și persistenta sa "speranță anti-clarvăzătoare", gata să pună viitorul în mâinile harului. Chiar în timpul în care Mao Zedong se pregătea să afirme că "religia în China nu mai există" (august 1966), episcopul de Roma amintea cu previziunea speranței că cele două evenimente ecleziale amintite și celebrate erau "fapte mari", evenimente istorice care cereau o continuare "obișnuită și fericită".

La începuturile lui '67, așteptarea dorită a unei "fericite urmări" a drumului Bisericii catolice din China apărea mai mult ca oricând o "spes contra spem". Firul de continuitate al acelui drum părea rupt pentru totdeauna, cu toate bisericile închise și transformate în depozite și atâția episcopi și preoți trimiși să "se reeduce" în lagărele de muncă. Paul al VI-lea, în omilia sa, a descris prin aluzii "dificultățile grave și dureroase" abătute în acei ani asupra catolicilor chinezi. A amintit că și comunicările papei cu comunitățile catolice chineze erau "complet împiedicate", că la Conciliul ecumenic abia încheiat n-a putut participa "niciun membru al acelei ierarhii" și că toți misionarii catolici au fost expulzați. Mai ales a amintit că Biserica catolică și Scaunul Apostolic din Roma au fost acuzate de propaganda maoistă că sunt dușmani ai poporului chinez.

După ce a evocat acest scenariu dezastruos, Paul al VI-lea în restul omiliei a exprimat sentimentele și criteriile care îl inspirau pe el și Sfântul Scaun în privința poporului chinez și a catolicității sale suferinde. Pontiful, in primis, avea la inimă să șteargă orice contrapoziție mincinoasă între credința apostolică și China. Paul al VI-lea a voit să sublinieze cu putere că "Biserica catolică a privit mereu cu simpatie imensă la China". Toată istoria lungă și dramatică a relațiilor sale cu poporul chinez - a remarcat papa - atesta fără rezerve că Biserica "a dorit să-l cunoască, fără niciun interes temporal propriu; a dorit să-l slujească, încercând să-l ajute să dezvolte bogățiile sale morale intrinsece". Tocmai hirotonirile celebrare ale primilor episcopi chinezi și nașterea unei ierarhii episcopale autohtone au fost semnul obiectiv că în China Biserica nu mai voia să apară în ochii chinezilor ca "un fenomen paracolonial" și voia să fie ca "exprimare autentică a sufletului chinez, care poate găsi în credința creștină respectarea tradițiilor sale nobile și plinătatea aspirațiilor sale spirituale profunde".

Fără proclamații politice și cu limbajul implicit și aluziv care se potrivește unei omilii, Paul al VI-lea a voit să exprime și o atenție non-ostilă față de ordinea politică instaurată în China în 1949, la sfârșitul războiului civil care i-a avut pe comuniști prevalând asupra naționaliștilor. Scaunul Apostolic din Roma, a spus printre altele papa Montini, "este și astăzi în măsură să înțeleagă și să favorizeze, în exprimările sale juste, travaliul fazei istorice prezente a transformării sale, de la formele tradiționale vechi și statice ale culturii sale la cele inevitabile și noi, care se nasc din structurile industriale și sociale ale vieții moderne".

După aceste premise, descrise fără reproșuri și acuze față de nimeni, Paul al VI-lea a destăinuit în manieră simplă și directă că dorința sa cea mai mare era aceea de "a relua contactele" cu poporul chinez de pe continent, mai ales pentru a le repeta catolicilor râmași fideli Bisericii "că Noi nu i-am uitat niciodată și că nu vom renunța niciodată la speranța renașterii, ba chiar a dezvoltării religiei catolice în națiunea aceea". Cererea papală de "a relua contactele" se lărgea și la tot "tineretul chinez": papa amintea "cu afect" "exaltarea sa prezentă față de idealuri de viață nouă, laborioasă, prosperă și comună". Paul al VI-lea adresa cererea sa de reluare a contactelor chiar și conducerii comuniste, manifestând dorința de "a raționa despre pace" cu "acela care conduce viața chineză actuală pe continent", știind bine cât de mult "acest suprem ideal uman și civil este conform cu spiritul poporului chinez".

Dorința de "a relua contactele cu China" era legată în mod explicit de Paul al VI-lea cu rugăciunea de a vedea să crească în universul chinez viața creștină, pentru a atesta că manifestarea lui Cristos celebrată la Epifanie este dar și promisiune de mântuire rezervate tuturor popoarelor, "fără deosebire".

Episcopul de Roma, după ce a mărturisit dorințele sale, lua act de "dificultăți din ora prezentă" și recunoștea că pentru moment lui nu-i rămânea altceva de făcut decât "să amintească și să se roage". În timpul care a urmat, implorarea papală de "a redeschide contactele" a părut că se afundă în indiferența surdă a aparatelor chineze. Și totuși astăzi, la peste cincizeci de ani distanță, acele cuvinte ale lui Paul al VI-lea, aparent destinate uitării istoriei, luminează prezentul.

Cu omilia sa de la Epifania din '67, Giovanni Battista Montini a dat mărturie despre criteriile care sunt - și au fost mereu - urmate de Biserica de Roma față de Republica Populară Chineză și față de comunitățile catolice din acea țară: a atesta că credința apostolică nu este "împotriva" Chinei și a cere oportunitatea de a experimenta și a recunoaște că și în "China Nouă" născută de revoluția din secolul trecut, în cadrul limitelor și condiționărilor contextului existent, este posibil să se meargă în simplitatea credinței apostolilor.

După Acordul dintre Sfântul Scaun și guvernul chinez din 22 septembrie 2018, cei peste o sută de episcopi catolici chinezi sunt toți în comuniune ierarhică deplină și publică cu Succesorul lui Petru. Prin miracol de har, și nu prin abilități politice sau impuneri musculare, a fost păstrată comuniunea credinței catolice și în superputerea condusă acum de Xi Jinping. Anii următori vor fi prețioși pentru a verifica dacă firul de aur pe care istoria părea că l-a rupt va putea să strălucească și mai splendid în mijlocul vieților chinezilor. Și pentru aceasta cel care, în Biserica de astăzi, nu privește cu teamă și cutremur la momentul amețitor prin care trece catolicismul chinez, riscă numai să inoculeze și să alimenteze în acea comunitate eclezială patologii interne mai devastante decât orice persecuție.

(După Vatican Insider, 6 ianuarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 728.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat