Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Epifania Domnului - Anul A - 2020

Is 60,1-6; Ps 72; Ef 3,2-3a.5-6; Mt 2,2; Mt 2,1-12

"Magii, căzând la pământ, l-au adorat pe Prunc și, deschizând tezaurele lor, i-au oferit daruri: aur, tămâie și smirnă" (Mt 2,11).

Dacă ziua Crăciunului este ziua când Dumnezeu în Duhul său Sfânt și-a oferit darurile sale divine omenirii căzute în păcat, daruri sintetizate în persoana lui Cristos și a mântuirii sale, Epifania Domnului este ziua în care oamenii care au fost chemați la mântuire prin Cristos vin cu daruri de recunoștință, prin același Cristos și în Duhul Sfânt, la Tatăl ceresc.

Dacă la Crăciun, Dumnezeu Tatăl, în Duhul Sfânt, și-a descoperit darul mântuirii sale prin Cristos, poporului său ales căruia i-a dat promisiunile și legămintele (cf. Rom 9,4), de Epifanie, Dumnezeu își descoperă planul său de mântuire și popoarelor păgâne, care și ele fac parte din rândul copiilor săi. Acest adevăr sublim, anunțat voalat prin profeți în Vechiul Testament: "Vor umbla neamuri la lumina ta și regi, în strălucirea zorilor tale. Ridică-ți ochii împrejur și privește: toți se adună și vin spre tine! Fiii tăi vin de departe și fiicele tale sunt purtate pe brațe" (Is 60,3-4). "Toate neamurile pământului te vor adora pe tine, Doamne" (Ps 72,11). a fost confirmat și întărit prin Isus și apostoli, în Duhul Sfânt, în Noul Testament. "Mulți vor veni de la răsărit și de la apus și vor ședea la masă în împărăția cerurilor în timp ce fiii vor fi izgoniți afară în întuneric" (Mt 8,11-12). "Niște magi din Răsărit au sosit la Ierusalim și întrebau, spunând: «Unde este regele nou-născut al iudeilor Căci am văzut steaua lui la răsărit și am venit să-l adorăm»" (Mt 2,1-2). "Dumnezeu mi-a fost făcut cunoscut misterul care nu a fost cunoscut fiilor oamenilor din celelalte generații așa cum este revelat acum sfinților săi apostoli și profeți prin Duhul: că păgânii sunt împreună-moștenitori, formează un singur trup și sunt împreună părtași ai promisiunii, în Cristos Isus, prin evanghelie" (Ef 3,3-6).

Pentru a înțelege cât mai bine solemnitatea de astăzi care ne vorbește despre descoperirea și chemarea la mântuirea lui Dumnezeu a tuturor popoarelor și a tuturor oamenilor de pe pământ, în Cristos, prin puterea Duhului Sfânt, propun să analizăm câteva nume importante cuprinse în lecturile biblice de astăzi:

1. EPIFANIE. Epifanie este un cuvânt luat din limba greacă și care înseamnă descoperire și manifestare și este în legătură cu descoperirea și manifestarea lui Isus Cristos. De aceea, solemnitatea de astăzi cuprinde trei sărbători, trei manifestări, trei descoperiri ale lui Isus. După ce Isus s-a descoperit chiar de la nașterea sa păstorilor din Betleem care furnizau miei pentru jertfele de la templul din Ierusalim (cf. Lc 2,8-14), astăzi Isus se descoperă ca mântuitor întreg poporului evreu, la Botezul său în râul Iordan, ca Mesia, ca Fiu la Tatălui, zămislit de la Duhul Sfânt și născut din Fecioara Maria (cf. Mt 3,13). Tot astăzi sărbătorim momentul când Isus se descoperă ca mântuitor și Dumnezeu popoarelor păgâne, reprezentate prin magi (cf. Mt 2,2). Și tot astăzi Isus se descoperă ca Dumnezeu mântuitor și tuturor ucenicilor săi, creștinii, spre mărirea credinței lor, când face primul său semn divin, schimbând apa în vin, la nunta din Cana (cf. In 2,1-11). Pentru fiecare din aceste trei momente celebrate astăzi într-o singură sărbătoare au un conținut bogat de învățături, Biserica Latină a purces la celebrarea lor și separat.

2. ISUS ȘI MARIA. Magii intrând în casă au găsit doar Copilul și pe mama lui. Absența capului familiei în cadrul povestirii pare intenționată. Evanghelistul Matei urmărește începuturile mântuirii și de aceea vorbește doar despre Dumnezeu, despre Prunc și despre mama lui. Maria este Femeia care prezintă lumii rodul binecuvântat al sânului său. Regina Mamă îl prezintă pe Regele născut. Asemenea lui Solomon, urmașul lui David, care i-a pus mamei sale un tron lângă tronul său (cf. 1Rg 2,19), Isus, adevăratul urmaș al lui David, și-a luat și el mama lângă el, așa cum i-au găsit magii (cf. Mt 2,11). Asta arată că bucuriile lui Isus vor fi și bucuriile Mariei, iar durerile lui Isus vor fi și durerile Mariei (cf. Lc 2,35). Primele generații de creștini au sesizat frumusețea tabloului și, înainte de orice sciziune petrecută în sânul creștinătății, au imortalizat forța acelui mesaj în frescele din catacombe și apoi în sculptură: Maria așezată pe tron, avându-l în brațe pe rege, pe pruncul Isus. Cine îl onorează pe rege o face fericită pe mamă.

3. EVREII. Evrei sunt primii destinatari ai mântuirii divine prin Cristos, căci "izraeliții au înfierea, slava, legămintele, darea Legii, slujba dumnezeiască, făgăduințele, patriarhii, și din ei a ieșit, după trup, Cristos, care este mai presus de toate lucrurile, Dumnezeu binecuvântat în veci" (Rom 9,4-5). Sunt primii din lista mântuiților, dar nu și singurii, așa cum i-au înșelat profeții lor mincinoși și așa cum a fost înșelat și profetul Iona. Unii dintre profeți și înțelepți au încercat să corecteze această credință greșită a evreilor, amintindu-le de iubirea universală a lui Dumnezeu pentru omenire. Ei, "poporul ales", trebuiau să fie un început care să aprindă în toate popoarele pământului flacăra credinței. Așa cum citim în Evanghelia de astăzi ei cunoșteau toate profețiile referitoare la mântuitorul Isus, dar nu s-au pus la drum pentru a ajuta niște păgâni să-l găsească pe Mesia (cf. Mt 2,5-6). Dumnezeu i-a forțat să devină apostolii ai mântuirii sale printre păgâni, făcându-i ori să fie cotropiți, ori duși robi la păgâni.

Abia odată cu venirea lui Isus această idee a prins rădăcini solide. Cristos "a făcut una din cele două" grupuri, evrei și celelalte neamuri, "dărâmând zidul despărțitor" (Ef 2,14).

4. MAGII, niște regi înțelepți și preoți păgâni din Orient, care îl căutau pe Dumnezeu cel adevărat și mântuirea lui, citind în cărțile: creației, tradițiilor popoarelor și folclorul universal (cf. Rom 1,20). Ei sunt cei despre care vorbea Isus: "Mulți vor veni de la răsărit și de la apus și vor ședea la masă în împărăția cerurilor în timp ce fiii vor fi izgoniți afară în întuneric" (Mt 8,11-12). Ei sunt cei profețiți ca venind din Madian, Efa și Saba să se închine Domnului și aducându-i darurile lor (cf. Is 60,1-6). Ei sunt cei credincioși care au fost profețiți ca binecuvântați în Abraham (cf. Gen 12,3). Ei sunt simbolul celor înțelepți și bogați care vor veni alături de cei săraci pentru a primi mântuirea. Dacă eroul grec Ulise tânjea după Itaca, locul său de baștină, Magii, asemenea lui Abraham, au pornit la drum la glasul divin al stelei și au ajuns să cunoască mântuirea lui Dumnezeu (cf. Evr 11,2; 13,14). Evanghelia armeană, o scriere din secolul VI, se precizează că magii sunt trei și că se numeau: "Gaspar, Melchior și Baltazar". În procesiunea spre adevărul și lumina lui Cristos întruchipată de convoiul magilor din Răsărit, noi vedem astăzi marea procesiune a Bisericii, "o mulțime imensă, pe care nimeni nu putea să o numere, din toate națiunile și rasele, popoarele și limbile" (cf. Ap 7,9).

5. STEAUA. Steaua indică drumul credinței plin de riscuri, asemănător celui parcurs de Abraham care "a plecat din pământul său fără să știe unde merge" (Evr 11,2). Steaua are însă o semnificație biblică precisă în alcătuirea povestirii despre magi. Este steaua profetizată de Balaam, fiul lui Beor, bărbatul cu ochi deschiși: "O stea se ridică din Iacob, un sceptru se înalță în Israel" (Num 24, 17). Steaua este aici simbolul unui rege, iar textele iudaice anterioare evanghelistului o explică în sens mesianic; vorbesc despre regele Mesia promis lui David, ca izvor de binecuvântare pentru toate neamurile care urmau să îndrepte spre Ierusalim: "Regii din Tarșiș și ai insulelor vor oferi daruri, regii din Seba și din Saba vor aduce tribut. Toți regii se vor prosterna înaintea lui, toate popoarele îl vor sluji... În el vor fi binecuvântate toate neamurile pământului și toate neamurile îl vor preamări" (Ps 72/71,10.11.17). După o tradiție orientală, împărtășită și la Roma, un nou astru apare în cer la nașterea unui om important. Văzând acel astru, magii au înțeles că se născuse regele așteptat de iudei. Vestala Sibila vede în steaua din Palestina nașterea adevăratul împărat al omenirii, iar împăratul Cezar August care voia să-și facă sieși in templu, ridică un templu și un altar dedicat adevăratului Dumnezeu și adevăratului Împărat, Isus, pe care l-a numit Ara Coeli - Altarul Cerului. Creștinii au transformat acest sanctuar într-o biserică închinată Pruncului și Maicii sale.

6. SCRIPTURILE. Științele naturale nu sunt de-ajuns pentru a-l afla pe Dumnezeu. Este nevoie de cuvântul Revelației. Acum magii sunt călăuziți și de Scripturile sacre ale lui Israel (cf. Mih 5,2), iar steaua le reconfirmă că sunt pe drumul cel bun. Abia au lăsat Ierusalimul, au văzut din nou steaua care mergea înaintea lor până când a ajuns deasupra locului unde se afla pruncul și s-a oprit. Semn că nu era o stea ca celelalte. Sfântul Ioan Gură de Aur (354-407) spune: "Steaua nu este un astru pierdut pe firmamentul cerului: merge înaintea lor, îi conduce, cvasi trăgându-i de mănă în plină zi. O numesc stea pentru că este un semn luminos pe cer. În realitate este un mesager divin, un înger, care se oprește deasupra casei copilului. Singuri nu l-ar fi găsit. Știau că se născuse regele iudeilor, aflaseră că trebuie să meargă spre Betleem, dar nu cunoșteau exact casa. Steaua s-a oprit deasupra casei" (cf. Mt 2,9). Creația și înțelepciunea oamenilor, fără Revelația Scripturilor, nu conduc la țintă.

7. DARURILE MAGILOR. Darurile magilor sunt o profeție și o vorbire peste veacuri despre Cristos, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul. Prin cele trei daruri ale lor, magii, și-au mărturisit public credința lor în Isus: Magii i-au adus aur, recunoscându-l rege. Magii i-au adus tămâie, recunoscându-l ca Dumnezeu. Magii i-au adus smirna îmbălsămării prevestind moartea lui ca preț de răscumpărare pentru orice om.

Darurile magilor și schimbarea traseului de mers, ne vorbesc despre datoria noastră de a ne converti și de a da mărturie despre mântuirea pe care am primită în Cristos. Darurile noastre pentru Dumnezeu, așa cum ne spune rugăciunea asupra darurilor: "Te rugăm, Doamne, privește cu bunăvoință la darurile Bisericii tale; ea nu-ți mai aduce aur, tămâie și smirnă, ci pe Acela care este simbolizat, jertfit și primit prin aceste daruri, pe Isus Cristos, care viețuiește și domnește în vecii vecilor. Amin". Să ne amintim de cuvintele lui Cristos: "Prin aceasta vor cunoaște toți că sunteți discipolii mei: dacă aveți dragoste unii față de alții" (In 13,35). "Mergi și vinde tot ce ai și dă săracilor și apoi vino și urmează-mă" (Mt 19,21). Să nu uităm niciodată de îndemnul lui Isus: "Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât ei, văzând faptele voastre bune să-l preamărească pe Tatăl vostru cel din ceruri" (Mt 5,16). Darurile noastre oferite semenilor noștri aflați în necazuri și lipsuri, sunt văzute și primite de Isus ca un act de adorație, de apostolat și de mulțumire pentru darul mântuirii, așa cum ne spune istorioara celui de-al patrulea mag, ajuns mai târziu la întâlnirea cu Isus, fiind reținut de niște fapte de caritate, căci iubirea va dăinui veșnic (cf. 1Cor 13,8). Acela care îl caută pe Dumnezeu și apoi îl mărturisește cu viața și faptele lui, după ce va fi trecut chiar prin valea întunecată a morții, va ajunge la limanul mântuirii și la masa veșnică pregătită în cer de Domnul. Este banchetul mesianic cântat de psalmist și de profet (cf. Ps 22/23; Is 25,6).

Închei cu rugăciunea zilei care spune așa: "Dumnezeule, care, prin steaua călăuzitoare, l-ai descoperit astăzi neamurilor pe Fiul tău unul-născut, dă-ne, te rugăm, harul, ca noi, care te-am cunoscut prin credință, să ajungem să privim chipul măririi tale! Prin Cristos Domnul nostru. Amin".

Pr. Ioan Lungu

Foto: Wikipedia: Matthias Stom - "Adorația magilor"


 

lecturi: 1438.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat