Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Lectio Divina - dialog-rugăciune cu Dumnezeu care îmi vorbește acum și aici

Dintotdeauna omul l-a căutat pe Dumnezeu. A pus Dumnezeu în inima omului, a oricărui om, indiferent de cât conștientizează omul, o "scânteie a divinității" care pâlpâie acolo, pentru că Dumnezeu însuși se îngrijește de aceasta. Omul, când o conștientizează cu adevărat, vrea aproape imediat ca respectiva scânteie să devină flacără care să-i lumineze viața, să o orienteze spre tot ceea ce e bun, adevărat, frumos, unic. De fapt, scânteia vine din foc și la foc trage. Ce n-ar da omul ca respectiva scânteie să-și facă simțită prezența mereu și tot mai intens! Există o neliniște profundă - și sănătoasă, totodată - în inima omului, neliniște care uneori se transformă în dubiu, în căutare, în nevoia de certitudine, de siguranță. Or, acest lucru constituire, de fapt, fundalul "suspinelor negrăite" din inima omului care duc spre dialogul cu Dumnezeu. Da, dialog, dia-logos, adică "cuvânt între", se subînțelege, persoane capabile să(-și) vorbească și să (se) asculte. Pare ciudat, iluzoriu, bigot pentru unii poate, că omul caută și chiar poate avea dialog cu Dumnezeu, da, cu Dumnezeu. Unii reușesc să-l aibă cu adevărat, alții se străduiesc și, încet-încet, reușesc câtuși de puțin, iar alții au doar impresia că vorbesc cu Dumnezeu, nu de puține ori atribuindu-i lui Dumnezeu propriile gânduri, idei sau dorințe mai mult sau mai puțin ascunse.

Nevoia de certitudine a unui dialog real, responsabil cu Dumnezeu l-a dus și condus pe om să-l implore pe Dumnezeu să vorbească, dar să vorbească în așa fel încât omul să fie sigur că Dumnezeu i-a vorbit cu adevărat. Și așa "s-a născut" Cuvântul lui Dumnezeu, Biblia, despre care noi, cei care credem, știm cu siguranță că este Cuvântul lui Dumnezeu care continuă să ne vorbească.

Numai că acest Cuvânt al lui Dumnezeu "stabilizat" prin curgerea timpurilor marcate de credință și confirmat de Fiul lui Dumnezeu făcut om - de Isus Cristos Nazarineanul - trebuie să fie înțeles în toată bogăția sa, în toată profunzimea sa niciodată îndeajuns pătrunsă și niciodată epuizată. Credincioșii, de-a lungul timpului, au sesizat pe de o parte reala profunzime și bogăție, dar și - pe de altă parte - efortul care trebuie depus pentru a experimenta cu adevărat dialogul cu Dumnezeu prin Cuvântul său. Așa s-au născut rugăciunea psalmilor și, mai ales, ceea ce tradiția Bisericii creștine a numit "Lectio divina". Interesant e că această expresie a devenit un fel de "termen tehnic" preluat literal de mai toate limbile unde a ajuns creștinismul. E foarte interesant și numai acest aspect lingvistic: se pare că toți cei care au dus această practică în diferitele comunități - și e clar că au dus-o pentru că erau convinși de utilitatea ei, întrucât o practicau - au sesizat că tot ceea ce exprimă această practică e așa de profund și de util încât e bine ca expresia să rămână cea dată de limba latină: Lectio divina = lectură divină, dumnezeiască sau, prin transfer de semnificație, Dumnezeu care îmi vorbește mie, direct.

Ce este, de fapt, Lectio divina? Nu voi veni aici cu definiții complete sau scolastice: acestea pot fi găsite fie pe internet, dar mai ales în materialele de specialitate. Aș vrea ca în aceste câteva rânduri să rămân într-un plan foarte simplu, dincolo de tot ceea ce s-a scris sau s-a acumulat pe această temă de-a lungul istoriei Bisericii, care a cunoscut de foarte timpuriu această practică de rugăciune cu așa de mult folos spiritual și nu numai. Cap. 24 din Evanghelia după Luca este un extraordinar exemplu fie referitor la metodă, fie, mai ales, la rezultatul unui bun și real dialog cu Isus.

Lectio Divina o poate face... trebuie să o facă orice creștin care vrea să-și trăiască credința, având grijă de propria credință și beneficiind de ea. Poate unii se vor speria chiar și numai în fața expresiei latinești. Dar, dincolo de terminologie, Lectio divina poate fi făcută de orice credincios care-și pune întrebarea: "Ce vrea să-mi zică Dumnezeu mie acum, aici?... în împrejurările acestea ale vieții mele, cu fundalul meu sufletesc specific etc.?" Este întrebarea fundamentală și este singurul lucru pe care omul trebuie să-l facă dacă vrea să practice Lectio Divina.

De fapt, mai e apoi grija de a-i da voie lui Dumnezeu să răspundă el. Cei doi ucenici care mergeau la Emaus - de sesizat că erau triști - după ce au pus întrebarea: "Numai tu ești străin în Ierusalim și nu știi cele petrecute în zilele acestea?" și după ce îi prezintă con-călătorului necunoscut varianta lor referitoare la cele întâmplate la Ierusalim (adică starea lor sufletească), tac și ascultă cuvintele necunoscutului, nici măcar sesizând că inima lor trecea încet-încet de la tristețe la bucurie, așa cum ei înșiși o vor recunoaște. Tăcere și ascultare sau, și mai bine zis, tăcere pentru a asculta ceea ce Dumnezeu îmi zice: aceasta este Lectio Divina. E așa de simplu de făcut! Cine vrea ca Dumnezeu să-i vorbească trebuie să învețe să tacă și să asculte... adică să-l lase pe Dumnezeu să vorbească. În Lectio Divina important e ce zice Dumnezeu, nu intuițiile mele, nu sentimentele mele, nu gândurile mele. Deci, nu ce simt eu în fața textului, ci ceea ce textul zice și cum se pliază el pe viața mea. Acesta este efortul pe care cel care dorește să facă cu adevărat Lectio Divina trebuie să-l depună. Nu, nu e autosugestionare, ci respect real față de Cuvântul lui Dumnezeu care ar trebui crezut că știe el mai bine ce e mai bine pentru mine.

Istoria Bisericii creștine arată cu prisosință cât de mult bine a făcut practica Lectio Divina fie pentru progresul sufletesc al fiecăruia în parte, fie chiar pentru progresul teologiei sănătoase. Doar cei care au ascultat cu adevărat ceea ce Dumnezeu a vrut să le transmită, doar cei care l-au lăsat cu adevărat pe Dumnezeu să le vorbească au reușit să progreseze cu adevărat în plan spiritual și, unii dintre ei, chiar să pătrundă taine foarte profunde ascunse în spatele cuvintelor omenești ale Cuvântului lui Dumnezeu din Biblie.

Aceeași istorie a Bisericii arată însă și reversul medaliei, adică a acelor creștini care nu au știut să facă tăcere în propriul suflet și să-l asculte cu adevărat pe Dumnezeu. Câți creștini binevoitori chiar au derapat de la credința sănătoasă chiar pretinzând că ar da ascultare Cuvântului lui Dumnezeu! Foarte multe devieri de la Cuvântul lui Dumnezeu pentru simplul motiv că, de fapt, nu a fost ascultat cu adevărat ceea ce transmitea textul biblic, ci i-a fost atribuit textului ceea ce el de fapt nu spunea nicicum. Așa au apărut "superapostolii" de care vorbește deja Paul în scrisorile sale, așa au apărut cei pe care istoria i-a arătat că nu erau în realitate de-ai lui Cristos. Deci, singura grijă în Lectio Divina e ca Dumnezeu să vorbească, prin Duhul Sfânt, nu eu.

Tocmai din cauza acestui pericol de divinizare a propriilor gânduri a făcut ca practica Lectio Divina să emită niște reguli care să garanteze autenticitatea. Și regula fundamentală este aceea a umilinței. Nu, nu e vorba de "plecarea necondiționată a capului", de renunțare la inteligență, ci e vorba de acea conștientizare a propriei condiții de om... slab, nevoiaș și totodată capapil de Dumnezeu care, tocmai, folosește tot ceea ce Dumnezeu i-a dăruit ca talanți pentru ca să înțeleagă cu adevărat ce vrea Dumnezeu de la el. Acest lucru comportă și respectul față de însuși Dumnezeu, lăsându-l, făcându-i spațiu să vorbească și el și neatribuindu-i lucruri pe care nu le-a zis sau considerând, gândurile, sentimentele, tentativele de intuiție specific omenești ca fiind ale lui Dumnezeu. Istoria cunoaște foarte multe astfel de pretenții la toate nivelurile de credincioși.

Aceeași umilință, de data aceasta, și la nivel de viață trăită, este și semnul, rodul clar al autenticității Lectio Divina și, sigur, al rugăciunii. Dialogul cu Dumnezeu - unde și Dumnezeu este lăsat să vorbească - duce în mod sigur la această umilință a vieții în toate dimensiunile ei: umilință a inteligenței și a gândurilor, umilință a ochilor, umilință a poftelor și a sentimentelor, adică grijă și călăuzire a acestora. Libertatea adevărată își trasează singură coordonate în afara cărora nu-și permite să iasă pentru a avea garanția sigură a rezultatelor pozitive.

În ceea ce privește Lectio Divina, unde trebuie angrenate toate facultățile omului, asumarea a ceea ce istoria creștinismului a cristalizat este indispensabilă și semn umil (adică realist) al dorinței autentice de a vorbi cu Dumnezeu. Tradiția sănătoasă nu va îngrădi niciodată nici progresul spiritual personal, nici progresul teologic, menit să pătrundă mai adânc misterul lui Dumnezeu. Din contră, tradiția sănătoasă asumată este asemenea unui manual de utilizare care, dacă este urmat așa cum l-a redactat cel care a construit respectivul lucru, dă garanția sigură că va funcționa corect și eficient. Folosind aleatoriu sau după propria intuiție sau pricepere, riscul funcționării defectuoase crește, ducând la ineficiență, ba chiar la pericole. A nu ține cont de ansamblul adevărurilor de credință redate în Biblie și aprofundate de tradiția sănătoasă a Bisericii atunci când se face Lectio Divina poate duce la pericole pentru propria credință și viață, dar și a celorlalți. În acest sens, făcând Lectio Divina cu adevărat, în mod normal se ajunge la pătrunderea mai adâncă a misterului, nicidecum la "sugrumarea lui". Dumnezeu nu se poate contrazice pe el însuși. Dumnezeu nu-și sugrumă singur propriul mister. Lectio divina adevărată nu poate și nu trebuie să ducă la lectio humana a lui Dumnezeu și a misterului său. Bucuria din sufletul ucenicilor de la Emaus - misterioasă chiar și pentru ei înșiși - era divină pentru că pătrunsese acolo, în mod așa delicat și umil - Duhul lui Dumnezeu. Același Duh i-a provocat apoi pe cei doi să meargă înapoi la Ierusalim, împărtășind bucuria credinței și comuniunea, roade clare și evidente ale autenticității dialogului cu Dumnezeu.

De fapt, aceasta este voința lui Dumnezeu pentru om: să se bucure de viață trăind în comuniune senină cu ceilalți. Cum se poate ca eu să fac asta în fiecare zi? Simplu: practicând Lectio Divina, înțelegând ce vrea Dumnezeu de la mine aici și acum ca eu să fac să pot trăi cu bucurie și în comuniune. Căci acestea sunt și promisiunile pentru veșnicie: bucurie și comuniune.

Pr. Eduard Patrașcu
Oficiul pentru Pastorația Biblică
al Diecezei de Iași


 

lecturi: 1590.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat