Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul Ștefan 2019: o istorie de sânge care continuă

De cardinal Gianfranco Ravasi

Au situat-o în calendar imediat după Crăciun care, într-adevăr, nu este chiar sărbătoare în întregime lumini, cadouri și mese cu care suntem obișnuiți, dacă ne gândim la acea naștere într-un spațiu de noroc, la însoțirea însângerată a măcelului nou-născuților din Betleem, la "status"-ul de refugiați în Egipt al familiei lui Isus. Evocăm desigur pe sfântul diacon Ștefan și rândurile pe care le vom citi chiar în liturgia din 26 decembrie, scrise de evanghelistul Luca în a doua sa operă: "și, scoțându-l afară din cetate, aruncau cu pietre asupra lui... Și, în timp ce îl loveau cu pietre, Ștefan a strigat, zicând: «Doamne Isuse, primește sufletul meu!» și, spunând acestea, a adormit în Domnul" (Fap 7,58-60). O moarte modelată desigur după aceea a lui Cristos care la fel i-a iertat pe cei care-l răstigneau și l-a invocat pe Tatăl pentru ca să primească viața sa și duhul său.

Știm și că istoria lui Ștefan nu aparține unui trecut de acum îndepărtat pentru că ea se repetă astăzi în diferite regiuni ale planetei noastre, așa cum a fost pe atunci replicată de acea serie numeroasă de martiri pe care Apocalipsul îi prezintă defilând în fața tronului divin și a Mielului Cristos, "o mulțime mare pe care nimeni nu putea să o numere, din toate națiunile, triburile, popoarele și limbile... îmbrăcați cu haine albe și cu ramuri de palmier în mâini" (7,9). La 11 decembrie, în timpul audienței de miercuri, papa Francisc a comentat acea experiență radicală astfel: "Martiriul este aerul vieții unui creștin, al unei comunități creștine. Mereu vor exista martiri printre noi: acesta este semnalul că mergem pe drumul lui Isus".

Am vrea, așadar, să propunem o scurtă istorie a persecuției conform Bibliei, pornind chiar de la însuși glasul lui Cristos: "Fericiți cei persecutați pentru dreptate, pentru că a lor este împărăția cerurilor. Fericiți sunteți când vă vor insulta, vă vor persecuta și, mințind, vor spune împotriva voastră tot răul din cauza mea. Bucurați-vă și tresăltați de veselie, căci răsplata voastră mare este în ceruri; căci tot așa i-au persecutat pe profeții dinaintea voastră" (Mt 5,10-12). Acestea care sunt ultimele două "fericiri" din predica de pe munte îndreaptă, de fapt, o dublă privire spre istoria biblică. Se îndreaptă înainte de toate spre trecut când profeții erau supuși la contestări feroce din partea acelei puteri pe care ei o sfidau pentru a afirma adevărul și dreptate. Să ne gândim, de exemplu, la Ilie și la atacul sistematic pe care i-l va rezerva regina Isabela pentru a-l reduce la tăcere. Sau la Amos, contestat și de preotul oficial Amasia, sau la Ieremia a cărui viață chinuită va fi evocată autobiografic în paginile din cartea sa denumite drept "confesiuni". Să ne gândim la destinul ultimului dintre profeți, Ioan Botezătorul, a cărui glas fremătat ("Nu-ți este permis!") și a cărui existență sunt eliminate de puterea samavolnică a regelui Irod Antipa. Însuși Ștefan citat de noi, mai înainte de a pecetlui cu sânge credința sa, va acuza sinedriul cu aceste cuvinte vehemente: "Pe care dintre profeți nu i-au persecutat părinții voștri? Ei i-au ucis pe cei care vesteau dinainte despre venirea Celui Drept, pe care voi, acum, l-ați trădat și l-ați ucis" (Fap 7,52).

Însă privirea lui Cristos se îndreaptă și spre viitorul său și al nostru, cel al Bisericii. De fapt, El, în "discursul misionar" nu va ezita să schițeze un portret sever și nu îndulcit al destinului care-l așteaptă pe discipolul său fie în cadrul familiei sale fie în comunitatea sa națională și religioasă. Asemenea oilor în mijlocul lupilor, credincioșii vor vedea în jurul lor ridicându-se o rece cortină de ură, de respingere, de criminalizare care îi va constrânge la fugă și la purtarea crucii până la martiriu pentru fidelitatea față de Evanghelie (Mt 10,16-23). Va fi lungă lista persecuțiilor pe care Faptele Apostolilor o înregistrează pentru comunitatea creștină de la începuturi, ai cărei conducători, apostolii, sunt adesea târâți în fața tribunalelor, biciuiți, încarcerați și uneori chiar uciși. Va fi semnificativă soarta sfântului Paul. El care a fost persecutor al Bisericii - așa cum mărturisește adesea în scrisorile sale - va deveni un persecutat din cauza lui Cristos, constrâns să facă apel la casația supremă imperială romană unde, însă, va găsi sentința de moarte, așa cum ne informează tradiția antică.

Fidelitatea față de propria credință, față de dreptate și față de coerență transformă, deci, "martorul" în "martir" (așa cum se știe, acest ultim cuvânt grec are întocmai valoarea de "martor"). Figura pe care o ia ca exemplu este aceea a Martirului prin excelență, Cristos. Existența sa este supusă unei presiuni continue, opera sa și cuvântul său sunt contestate, faza ultimă a vieții sale este într-un proces și într-o execuție capitală. Însă, ca și sămânța care moare în pământ, El este destinat pe această cale să aducă rod de mântuire. Pentru aceasta persecuțiile aspre ale celor drepți, descrise de Apocalips de care aminteam mai sus, au ca țintă gloria cerească și viața veșnică în Ierusalimul nou și perfect.

Concludem cu două glasuri mai apropiate de timpurile noastre, antitetice între ele (unul agnostic, celălalt preot pasionat), așa cum sunt aparent opuse declarațiile lor, și totuși în realitate convergente. Pe de o parte, scriitorul francez Albert Camus, în culegerea de relatări Căderea (1956), se adresa astfel martorilor autentici: "Martirilor, trebuie să alegeți între a fi uitați, luați în râs sau reduși la instrumente. Cât privește să fiți loviți: asta niciodată". În realitate înțelegerea, ba chiar, necesitatea lor este afirmată de părintele Primo Mazzolari și pentru Biserica de astăzi: "Un grup de oameni liberi și conștienți până la martiriu este noutatea cea mai revoluționară pe care o poate aștepta prezentul".

(După agenția SIR, 26 decembrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 336.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat